"Považujeme za absurdní, že i když redaktor natáčel rozhovor s rodičem žáka, který tuto změnu vítal, nakonec tuto výpověď do reportáže nepřidal, takže její výsledná podoba byla zcela jednostranná. Zároveň považujeme za zcela zavádějící a manipulativní srovnávání výkonu žáků z běžných základních škol a základních škol praktických takovým nedůstojným způsobem, jak bylo uvedeno v reportážích. V reportážích navíc nebyli zastoupeni zastánci plánovaných změn z řad ředitelů škol, pedagogů, akademických odborníků či neziskových organizací."
V Praze, dne 13. října 2015
Vážený pane předsedo Rady pro rozhlasové a televizní vysílání,
jménem České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání a iniciativy Rodiče za inkluzi se na Vás obracíme se stížností na TV Nova kvůli obsahu jejího vysílání v pořadu Střepiny (11. října 2015) a Televizních novin (12. října 2015). Oba tyto pořady se v úvodních reportážích věnovaly tématu změny školského zákona, kterou však představily nepravdivě a zcela neobjektivně. Připravované změny školského zákona rozhodně neruší základní školy praktické, jak bylo několikrát zdůrazněno, a nehrozí žádný „kolaps“ vzdělávacího systému v ČR. Právě naopak, žáci s lehkým mentálním postižením budou mít lepší podmínky pro vzdělávání v běžných základních školách, pokud jejich rodiče budou chtít, aby se v těchto školách vzdělávali. Možnost vzdělávání ve školách zřízených pro žáky s mentálním postižením novela školského zákona nijak neomezuje. Novela by měla zlepšit podmínky pro vzdělávání všech dětí se speciálními vzdělávacími potřebami díky nárokovým podpůrným opatřením v běžných i speciálních školách. Ostatně i kvůli těmto změnám v posledních třech letech vznikal obsáhlý Katalog podpůrných opatření v rámci projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání, který je jako metodická podpora zdarma k dispozici všem školám.
Jsme v kontaktu s mnoha rodiči, kteří plánované změny vítají, jejich hlas bohužel v reportážích nezazněl, i když jsme odpovědnému redaktorovi kontakt na ně předali. Považujeme za absurdní, že i když redaktor natáčel rozhovor s rodičem žáka, který tuto změnu vítal, nakonec tuto výpověď do reportáže nepřidal, takže její výsledná podoba byla zcela jednostranná. Zároveň považujeme za zcela zavádějící a manipulativní srovnávání výkonu žáků z běžných základních škol a základních škol praktických takovým nedůstojným způsobem, jak bylo uvedeno v reportážích. V reportážích navíc nebyli zastoupeni zastánci plánovaných změn z řad ředitelů škol, pedagogů, akademických odborníků či neziskových organizací.
Domníváme se, že reportáže byly natočeny velmi účelově s cílem poškodit myšlenku společného vzdělávání dětí a vyvolat nedůvodnou paniku v široké veřejnosti, a proto žádáme o projednání této stížnosti.
Předem Vám velmi děkujeme.
S pozdravem,
Klára Laurenčíková
předsedkyně
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
Kamila Mertová
Iniciativa Rodiče za inkluzi
Na vědomí:
Martin Švehlák
ředitel zpravodajství a sportu skupiny Nova
Stanovisko ČOSIV: Stížnost na zavádějící, manipulativní a lživé reportáže v pořadech Střepiny a Televizní noviny na TV Nova
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
27 komentářů:
Že se na učitele kálí, kde to jde, to nikomu nevadí, ale Laurenčíkové se nezdá reportáž a už si stěžuje.
Je to odbornice, co naplat.
Pravda. Televizní pořady tohoto typu mají být především vyvážené. Myslím, že případné 'zavádějící, manipulativní a lživé reportáže' jsou v oblasti školství bohatě vyváženy besedami s odbornými konzultanty, mluvčími a kabrňáky na vzdělávání vůbec.
aby byl redaktor zastřelen na nádvoří
To by z toho ještě vyvázl lehce. Pro podlý čin 'nepřizvání' musí být vystaven posměchu odborné veřejnosti a uargumentován příklady dobré praxe ze scioškoly.
Připravované změny školského zákona rozhodně neruší základní školy praktické, jak bylo několikrát zdůrazněno, a nehrozí žádný „kolaps“ vzdělávacího systému v ČR. Právě naopak, žáci s lehkým mentálním postižením budou mít lepší podmínky pro vzdělávání v běžných základních školách... ?
Pravdivost tohoto tvrzení myslím nebyla zcela prokázána a ukáže ji teprve praxe.
V reportážích navíc nebyli zastoupeni zastánci plánovaných změn z řad ředitelů škol, pedagogů, akademických odborníků či neziskových organizací... ??
V kolika mediálních projevech nebyly zastoupeny různé učitelské profesní organizace, např. ASP, a názory skutečných odborníků oponujících zaváděné inkluzi? Kdo měl v médiích větší prostor - zastánci nebo oponenti? Domnívám se, že mnohem větší prostor měli zastánci. Zveřejnění reportáže, která tentokrát vyslyšela oponenty inkluze proto nepovažuji za projev nevyváženosti, ale naopak za příspěvek k celkové vyváženosti všech zpravodajství o zaváděné inkluzi.
... reportáže byly natočeny velmi účelově s cílem poškodit myšlenku společného vzdělávání dětí a vyvolat nedůvodnou paniku v široké veřejnosti ... ???
Z výše uvedeného důvodu (příspěvek k celkové vyváženosti všech zpravodajství o zaváděné inkluzi) účelovost reportáže ani záměr poškodit bohulibý záměr ze strany TV NOVA příliš nevidím.
Jiří Týř
Máte právo na svůj názor. Pokud je to názor stejný jako můj.
Myslím, že obsah této stížnosti vypovídá mnohem více o stěžovatelích, nežli cokoliv jiného. Někdo by jim ale možná měl vysvětlit rozdíl mezi televizí soukromou a televizí veřejné služby. Nebo si snad myslí, že církevní televizní kanály v USA jsou povinny propagovat Darwinovu teorii?
Žákům s mentálním postižením se zlepší podmínky tím, že se jim zruší jejich vzdělávací program. Co dodat?
Přílohou pro žáky s LMP byl stanoven určitý standard vzdělání, kterého měl žák dosáhnout. Vzhledem k dlouholetým zkušenostem odborníků, kteří přílohu tvořili, byl ten standard nastaven velmi rozumně, spíše na horní hranici možností žáků s LMP. Učitelé v ZŠ praktických pak dělali vše pro to aby žák cílů dosáhl.
Zrušením přílohy a přesunutím celého vzdělávání na bázi individuálních vzdělávacích plánů lehce dosáhneme toho, že výstup může být o hodně níž než stanovila příloha, zvláště v případě žáků individuálně integrovaných v běžných ZŠ. V podstatě nebude bez stanoveného cíle proč se snažit. Vzdělávací cíle bude možné v IVP snižovat prakticky na libovolně nízkou úroveň.
Vzdělávací cíle bude možné v IVP snižovat prakticky na libovolně nízkou úroveň.
Jupííííí!
Každý s individuálním přístupem a vlastním tempem zažije úspěch. Snad se přizpůsobí i zaměstnavatelé a zákazníci.
Pracuje Laurencikova-Simackova jeste na MSMT? Ja ji onehdy (par mesicu zpet) slysel nekde mluvit s afiliaci k MSMT... Mozna to ale byla chyba novinare...
Myslim, ze nedavna poznamka pana Tyre o mimikrach by nemela zapadnout.
Tohle jen potvrzuje ubohost těch žalobníků. Ano, reportáž byla "novácká", ale byla také účinná. Reportáž zkratkovitě varuje před následky inkluze, které inkluzivisté nechtějí přiznat. Jiné hlasy – a je jich stsále více – paní ministryně nevnímá.
"Zároveň považujeme za zcela zavádějící a manipulativní srovnávání výkonu žáků z běžných základních škol a základních škol praktických takovým nedůstojným způsobem, jak bylo uvedeno v reportážích."
Ukázat skutečný stav věci, porovnat schopnosti dětí v běžné 3. třídě a ve 3. třídě praktické školy a naznačit nereálnost společné výuky v jedné třídě je nedůstojné?
Ono je asi důstojnější chtít po dětech s LMP na běžných základkách, co absolutně nejsou schopné zvládat, a nechat je psychicky padnout na hubu.
Další korálek expertního náhrdelníku zveřejněného nedávno panem Pytlíkem: "Feřtek, Kartous, Botlík, Šteffl, Hausenblas, Chaluš, Liška, Dobeš, Chládek, Zelený, Nantl, Herbart, Makarenko a Herodes" - se jmenuje Laurenčíková a brzo jí bude patřit čestné místo hned za sponkou. Škoda, že se zapomíná na Lippmanna a další. Škoda každé perly, která padne vedle (náhrdelníku).
Jako zavilý herbartovec miluji především Heroda, důsledného preventistu sociálně patologockého chování dětí a mládeže.
Pro mne je naprosto nepochopitelné a neuvěřitelné, jak je možné na základě jednoho udání jedné romské rodiny zdecimovat po mnoho desetiletí budované úspěšné speciální školství způsobem, který poškodí i základní školy. To nemá obdoby v celých dějinách naší pedagogiky a našeho školství.
Bývaly doby, kdy pro záznam do světových dějin stačilo podpálit nějakou tu knihovnu, město, nebo si zapovybíjet národ. Zlaté časy. Dneska se to musí vyloženě v potu tváře oddřít důsledným zrušením vzdělávacího programu celého jednoho typu školy. A dopad je ke všemu jen lokální...
Eva Adamová: "Ukázat skutečný stav věci, porovnat schopnosti dětí v běžné 3. třídě a ve 3. třídě praktické školy a naznačit nereálnost společné výuky v jedné třídě je nedůstojné?
Ono je asi důstojnější chtít po dětech s LMP na běžných základkách, co absolutně nejsou schopné zvládat, a nechat je psychicky padnout na hubu."
Velmi trefné.
Inkluzisti mají Norimberský trychtýř?
Celkový dopad inkluze není lokální. Pod záminkou léčby kusu se zlomenou nohou se myslím dost pochybně decimuje celý chov, celý pochodující útvar: "Rychlost podchodu celého útvaru je dána rychlostí chůze nejpomalejšího jedince" - to je myslím správný a ještě dost mírný příměr:
Při fyzickém pochodu by totiž mohli zvášť zdatní zdatní asistenti ty nejpomalejší nést a chůze útvaru by se zrychlila. Ve výuce to tak snadné není, když Norimberský trychtýř pro mizerně kvalifikované asistenty pracující bez speciálních pedagogů ještě nebyl vynalezen. Právě toto myslím ty Střepiny velmi dobře ukázaly.
MŠMT by se nad tím myslím mohlo ještě jednou zamyslet.
J. Týř
Pod záminkou léčby několika kusů s ochromenou nohou se myslím ve veřejném statku našeho školství dost pochybně, pokrytecky a zbaběle, decimuje celý chov.
Jak se tomu dá zabránit???
Jak se tomu dá zabránit???
Nedá. Uběhne hodně času a vyroní se mnoho slz, než titíž lidé přijdou osvíceni s nápadem, že mnohým dětem je nezbytné vytvořit patřičné podmínky.
Na celé té štrapáci mne zajímá už snad jen to, jak to všechno s notnou dávkou fantazie pojmenují. Jako když se nám místo osnov vracejí po letech standardy. Což je samozřejmě, dámy a pánové, něco ale úplně jiného.
Zatím bylo zajímavé vědět, kam zastánci (zavaděči) inkluze dávají své děti, zejména po pátém ročníku.
Do Scio školy, k tomuto účelu zpunktované.
"MŠMT by se nad tím myslím mohlo ještě jednou zamyslet."
Ještě jednou? A kdy to bylo poprvé?
Jiří Pilař
Reportáž jsem viděl a vůbec se nedivím reakcím pseudoinkluzistů. Pseudo proto, poněvadž pokud nějaký nezodpovědný potentát bude jejich podobu vzdělávání realizovat, poškodí všechny ty, kteří nebudou schopni absovovat prostředí běžné základní školy, byť s celou partou asistentů za zády. Během svých seminářů o agresivitě a komunikaci po českých školách hovořím často s pedagogy a ti, na rozdíl od paní Laurenčíkové, mající delší než krátkodobou praxi za katadrou, si jasně uvědomují rizika, která nemohou zvládnout. A to nemůže změnit ani rojnice asistentů.
Je škoda, že si fundamentalistická ČOSIV, v níž by skutečné odborníky jen obtížně jeden pohledal (přes přítomnost některých univerzitních pedagogů v jejich řadách), neuvědomuje škodlivost svého extrémního tažení za inkluzí.
Je to podobný model, jaký zaznamenáváme v jiných aktivitách těchto a jim spřízněných extrémistů. Škodí věci, na níž je nemálo dobrého, v tomto případě společnému vzdělávání. Společnému, ale pro ty, kteří jsou schopni tento trend ustát, nikoliv plošně pro všechny.
Při své prostotě si neuvědomují, že jeden extrém vyvolává extrém druhý - extrémní levice v podobě anarchistů je nejlepším spoluhráčem extrémní pravice, čehož jsme svědky například u fundamentálních snah integrace sociálně nepřizpůsobivých, u uprchlíků apod.
Stížnost na publikaci jiného než názoru ČOSIV je rovněž pro mne nepřekvapující. Po dlouhé době v televizi (bohužel ne veřejnoprávní) zazněla srozumitelná informace i pro nezúčastněné, jaký rozdíl je mezi těmito dvěma cílovými skupinami a jak fantaskní je představa kompatibility jejich společného vzdělávání.
Myslím, že ČOSIV jedná typicky jako nátlaková organizace. Pléduje za myšlenkovou pluralitu, ale jen do doby jiného názoru. To se pak mění v hysterické militantní uskupení mající k demokracii daleko stejně, jako v minulosti zapálení svazáci.
Školský projektový MiMi systém?
Mgr. Klára Laurenčíková
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Působila jako náměstkyně ministra školství, mládeže a tělovýchovy. Specializuje se především na politiku začleňování znevýhodněných skupin obyvatelstva do většinové společnosti a na sociálně-právní ochranu dětí.
Konzultovala paní Klára Laurenčíková stížnost, danou Radě pro rozhlasové a televizní vysílání jí ve jménu dvou neziskových organizací, s poradním sborem paní ministryně Valachové, jehož je za PedF UK (rozpočtově placeným?) členem?
Předem děkuji paní Mgr. Kláře Laurenčíkové za odpověď na otevřenou otázku z předchozího odstavce.
Jiří Týř
"15. října 2015 0:10 = Že se na učitele kálí, kde to jde, to nikomu nevadí, ale Laurenčíkové se nezdá reportáž a už si stěžuje.
Je to odbornice, co naplat."
Odbornice?! 36 let? Její vzdělání a praxe jsou na takový titul žalostné. Asi jenom proto, že si na začátku minulého roku založila o.s. s názvem "Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání"? Absurdní. Možná je to míněno ironicky... Mimochodem v lednu 2009 se stala náměstkyní ministra úplně náhodou vzhledem k náhlému odchodu doc. Lužného. Pak si "připravila" půdu pro přechod na UK v Praze. V týmu poradců nové ministryně školství nemá co dělat. A co je to vůbec za tým, když je tam tolik lidí právě z UK v Praze? Kdepak tato "slavná" VŠ figuruje na světovém žebříčku univerzit...v první dvoustovce ji nenajdete.
Odpověď paní Laurenčíkové jsem nedostal. Ptám se tedy na totéž MŠMT. Jiří Týř
Okomentovat