Tablety si razí cestu už i do školek. A ty si přístroje pochvalují. Některé si tablety pořídily coby logopedickou pomůcku, díky níž si děti vylepšují vyjadřovací schopnosti. Další školky vsadily na tablety coby prostředek, který pomůže dětem ze zanedbaného rodinného prostředí zařadit se na startu vzdělávací dráhy mezi ostatní vrstevníky.
Z článku Jiřího Macha v Právo/Novinky.cz vybíráme:
Pokud se využívají tablety rozumně, nemají s nimi problém ani psychologové. „Žádná poznávací činnost není špatná. Když to bude vyváženo klasickými metodami, kdy si budou děti také zpívat, povídat si zážitky a vyprávět pohádky, je to dětem ku prospěchu,“ uvedl pro Právo dětský psycholog Miroslav Hudec.
Zato neurolog Jaroslav Lněnička vidí na moderních technologiích ve školkách nebezpečí. „Je to asi to nejhorší, co mohlo lidstvo potkat,“ řekl Právu. „Řekl bych, že dobrá třetina lidí pod 30 let, zvláště děti, trpí tzv. digitální demencí. Ta vzniká používáním těchto vymožeností nekontrolovaným způsobem. Přijdou domů, zapnou počítač a hltají obsah bez ohledu na okolí. Postupně vzniká závislost a obrovské zploštění příjmu informací a dat, které se rovná demenci,“ varuje.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Kdyby se pan psycholog raději věnoval tomu, jak žít S tablety než jak žít BEZ nich. To všechno, co píše od nadužívání, je pravda. Ale současně neříká, co je dobrá míra a že ty tablety také prospívají, rozvíjí děti a jejich schopnosti.
Totální abstinenti také vidí rudě, když se řekne, že sklenička vína denně neškodí, ba naopak prospívá, a pod vlajkou abstinence by splálili všechny vinohrady.
Ano. Jak žít s chlastem zdravě. To je oč tu běží. Otázka zní, proč se třem zadaří, čtvrtému už ne. Ale to je tak s mnohým. Dnes se budu dívat na 168 hodin. Třeba se něco zajímavého dozvím.
A příští měsíc to bude dvacet let, co nechlastám. Obávám se, že se to časem na mém projeví. Tělesném i duševním. Musím psát rychle. Končí mi dopolední příděl netu. Za chvilku mi družka vyrve šňůru ze
Tablety a nebezpečí digitální demence
Od vzniku řeči a písma se technologický pokrok zefektivňuje přenos informací, zkušeností, názorů atd. Viz např. knihtisk. Monte Christovi pomohl světelný telegraf přemoci protivníky. Londýnský Rothschild zvítězil ve dnech bitvy u Waterloo nad konkurenty pomocí kvalitní zpravodajské služby. Pak přišel telegraf, telefon, rádio, televize a počítač. Počítače nejprve pomohly účinně luštit šifry při 2. sv. válce. Pak se díky elektronickým databázím rozšířily do civilního života a uplatnily se v dalších užitečných věcech. V 70. až. 80 létech min. století se hořekovalo nad tzv. generací televizních lidí. Byly obavy, co udělají kalkulačky se schopností lidí počítat. Byly obavy o osud knih, divadel apod. Po vzniku internetu a miniaturizaci počítačů jsme došli k tabletům a tzv. chytrým telefonům. Tok informací všeho druhu nesmírně zmohutněl a musíme si s tím umět rozumně poradit.
Od vzniku řeči a písma technologický pokrok zefektivňuje přenos informací, zkušeností, názorů atd. Viz např. knihtisk. Monte Christovi pomohl světelný telegraf přemoci protivníky. Londýnský Rothschild zvítězil ve dnech bitvy u Waterloo nad konkurenty pomocí kvalitní zpravodajské služby. Pak přišel telegraf, telefon, rádio, televize a počítač. Počítače nejprve pomohly účinně luštit šifry při 2. sv. válce. Pak se díky elektronickým databázím rozšířily do civilního života a uplatnily se v dalších užitečných věcech. V 70. až. 80 létech min. století se hořekovalo nad tzv. generací televizních lidí. Byly obavy, co udělají kalkulačky se schopností lidí počítat. Byly obavy o osud knih, divadel apod. Po vzniku internetu a miniaturizaci počítačů jsme došli k tabletům a tzv. chytrým telefonům. Tok informací všeho druhu nesmírně zmohutněl a musíme si s tím umět rozumně poradit.
Tablety apod. mohou při rozumném využívání vzdělávání napomoci. Od toho jsou tu myslím především pedagogové. Pomoci přitom mohou i psychologové. Přílišná závislost na počítačích může i při vzdělávání vést až k tomu, na co psychologové myslím právem upozorňují. Například až k tzv. digitální demenci.
Internet a tablety neznamenají počátek konce nebo podstatného oslabení škol, jak se někteří domnívají a někdy i dost demagogicky tvrdí, že je to pravděpodobné. Zajímavé přitom je myslím i to, že mnozí vizionáři tohoto druhu byli spolutvůrci současné kurikulární reformy realizované pomocí překompetentněných avšak měřitelně neměřitelných RVP a ŠVP vedoucím někdy i do více či méně jednosměrných, obtížně průjezdných nebo i slepých uliček (Kurikulární, Zkoušková, Kontrolní, Maturitní, Inkluzivní, Segregační, Genderová, Projektová, Optimalizační, Zisková, Nezisková, Platová, Dehonestační, Bossingová, Hvízdací, Reformní, Odbornická, Profesionální, Mávátková atd.).
Metodologická a sociální role škol tu bude pořád. Myslím si stále, že děti je v rodině, ve škole i jinde nejprve nutné učit chodit a bruslit a pak teprve mohou krasobruslit. Měli bychom přitom myslím docházet ke kompetenci rozlišovat věcnou zodpovědnost příslušných organizací a dobré úmysly těch, kdo chtějí pomoci. Odbornou argumentaci od demagogie a účelového pokrytectví. Atd.
Jiří Týř, Hrádek nad Nisou 4.10.2015
To, že dnes dítě umí ovládat tablet s písničkami, pohádkami apod. dřív, než se naučí chodit na nočník, a že si i na něm kreslí atd., nepovažuji za jednoznačně zápornou věc. Jde o to, aby se to nepřehánělo směrem k té digitální demenci. To je ale myslím i problém dospělých lidí a různých organizací:
Mýliti se je lidské.
Pořádně něco zašmodrchat je ale možné jen pomočí počítače
řekl tuším jistý Murphy.
Takže z dneška:
"Pochopila jsem, že jsem na internetu závislá."
"A budeš s tím něco dělat?"
"Ne. Mají to všichni, tak proč bych to nemohla mít já."
A snad ještě jeden z minula:
"Paní učitelka nám něco zadá, my to hledáme na internetu, a... nemusíme u toho myslet."
Jako učitele informatiky mne to ponechává poměrně chladným. Mám to takle s běháním. Jsem na něm závislý a nemusím při tom myslet.
Okomentovat