Jen co se na ministerstvu školství vyměnily židle, dějí se věci, z nichž ředitelům vstávají vlasy hrůzou na hlavě. Jakmile ministryně školství Kateřina Valachová nastoupila na post po Marcelu Chládkovi, začala s reformou financování základních škol.
Z článku Lucie Růžkové v Boleslavsky.Denik.cz vybíráme:
„Počet žáků se alespoň u nás zvyšuje, financí je potřeba více, nikdy jich ale nebude dost. Na to, abychom třídy rozdělili na dvě, nemáme kapacitu. Pro nás by zákon asi neměl mít žádný zásadní dopad," míní ředitelka semčické základní školy Jana Kočová. Přesto by byla ráda, kdyby novela platit vůbec nezačala. Jen by vše podle ní zkomplikovalo zajetý finanční systém, na nějž si vedení škol už zvyklo.
V Semčicích, kde je otevřeno devět tříd, vyučuje třináct kantorů. Pokud by ředitelka chtěla přibrat dalšího, už by jí stanovený rozpočet nestačil.
„Spíše by nám pomohlo, kdyby nám ministerstvo dalo více peněz na pedagogické asistenty. Bez nich už se vyučování neobejde. Dětí s poruchami čím dál více přibývá. Nyní je řešíme individuálními vzdělávacími plány a v podstatě se jedná o nehonorovanou práci učitelů navíc," konstatovala Jana Kočová.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
zajetý finanční systém, na nějž si vedení škol už zvyklo
Jo, jo. Není nad to mít svůj klídek. Sice jde školství do kopru, ale my potřebujeme především "klid na práci". Hlavně aby bylo dost peněz na asistenty.
ajajaj,přeložme si toto sdělení z moderního expertního ňuspiku do češtiny: bude se propouštět,to by nebyl problém, propusti dva- tři "krajní" není problém,bude však problém přijmout někoho nového-známého,příbuzného,tím se mnohde naruší idylický vztah ředitel-starosta,ti co zůstanou budou muset makat takříkajíc za dva a v ped. kolektivech nastane pnutí mezi "votroky",kteří nebudou stíhat makat za tři (mnozí už makají za dva) a " knížecí družinou" která mnohdy nemaká za seme jednoho natož,aby makala za dva,knížecí družina začne rebelovat proti knížeti,ten bude chytat nerva a vybíjet se na otrocích,veselé časy budoucí nás čekají...
Tedy paní ministryně - vy jste ale hlava...
citace z Deníku - Valachová řekla:
"Střední školy by v budoucnosti měly v pětiletém intervalu dokazovat svou kvalitu a potřebnost. Pokud by toto postrádaly, mohl by jim hrozit zánik. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) chce tímto krokem změnit systém financování regionálního školství. Navíc by podle ní takový krok zabránil tomu, aby středoškolské obory existovaly, i když jejich absolventi nenajdou uplatnění v oboru na pracovním trhu.
Podle jejího návrhu by střední odborné školy a gymnázia musely nově v pravidelné periodě žádat o obnovení zápisu do rejstříku ministerstva školství. "Takzvané přerejstříkování by mělo zajistit, abychom skutečně nastavením těch jednotlivých studijních oborů a programů nepřiváděli úspěšné absolventy do situace, že by nenalezli uplatnění odpovídající jejich kvalifikaci."
Z řady statistik vyplývá, že nejhůře uplatnitelní jsou absolventi učilišť (čest výjimkám a několika vybraným oborům). Asi to paní socialistická ministryně nemá v úmyslu, ale pokud ten nápad dotáhne do důsledku, nejspíše nepřerejstříkuje zejména učňáky.
Reforma financování škol není redukce ale prostředek pro účelnou a funkční optimalizaci sítě škol
V tom nástinu opatření pro financování škol bych apriorně neviděl záměry oslabit síť škol nebo zmenšovat počet učitelů. Jde tu (mělo by jít) o optimalizaci nikoli o redukci sítě škol a nikoli o nedůvodnou redukci počtu učitelů (tady je myslím spíše potřebná stabilizace a případně i zvětšení počtu kvalifikovaných učitelů). To myslím mohlo a mělo být včas a podrobněji vysvětleno příslušnými věcně zodpovědnými pracovníky útvarů MŠMT a příslušnými věcně zodpovědnými pracovníky organizací řízených MŠMT.
K tomu viz též poznámka na
http://www.ceskaskola.cz/2015/10/stredoskolaci-navrhuji-vyucovat.html
Problém velkých tříd se myslím netýká jen matematiky. Privilegium pro rozdělování tříd do skupin má dnes především výuka cizích jazyků a z praktických důvodů také informatika. Kdyby se přistoupilo k dělení třídy ještě jen v matematice, vznikne myslím automaticky otázka, co uděláme např. s fyzikou, chemií, technickými a dalšími předměty. Dělit nově třídy jen při matematice jen proto, že se z matematiky dost neúspěšně maturuje, je myslím dost nesystémové řešení. Mělo by nám všem jít o kvalitu výuky ve všech předmětech. Myslel bych proto, že by mělo být nově určeno pravidlo pro dělení tříd buď pro všechny předměty anebo pro více předmětů než dosud - podle volby dané školy.
J. Týř
asi jste optimalizaci osobně nezažil,jí ano,dvakrát a pokaždé se jednalo o redukci
Vím a zažil jsem, že optimalizací byly někde nazývány pokusy o reďuci sítě veřejných škol přičemž soukromých škol se to netýkalo. Školy se tomu tvrdě bránily a odvrátily nejhorší důsledky té falešné optimalizace. Právě proto teď ten rozdíl mezi optimalizací a redukcí připomínám ve víře, že při reformě financování škol i v tom dalším půjde o skutečnou optimalizaci. Máme málo kvalifikovaných učitelů. Tam, kde je škola potřebná a nemá potřebnou kvalitu, by se myslím měly peníze a další pomoc přidat a ne tu školu rušit. Tak to kdysi udělali ve Finsku... J. Týř
Okomentovat