Závislých na internetu rychle přibývá. Podle odhadů by to mohlo být až 20 procent dětí. Zodpovědní jsou za to hlavně rodiče, ti musí dítěti nastavit jasná pravidla, ukázat mu i jiné činnosti. Ti jsou ale často sami pohlceni moderních světem a s dětmi si nehrají a nepovídají, což je chyba.
Z článku Adély Skoupé a Markéty Hronové v iHNed.cz vybíráme:
"Rodiče jsou tak zaměstnaní světem okolo, že na hru s dětmi nemají čas nebo ji nepovažují za důležitou. Ani sebelepší tablet ale nemůže dítě naučit emoční inteligenci," upozorňuje děkan Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové Pavel Vacek. Podle něj rodiče zpohodlněli.
Problém vnímají i další odborníci. "Vidím to na vyšetřeních. Děti nevědí základní věci, které by ve svém věku měly znát. Že týden má sedm dní, že máme čtyři roční období a podobně," popisuje svou zkušenost Barbora Šonová, psycholožka Speciálního pedagogického centra při škole Aloyse Klara v Praze. Snaží se rodičům vysvětlit, jak důležité je probudit v dětech zvědavost. Na procházce jim vysvětlit, proč listí stromů na podzim žloutne. Číst jim a pak s nimi probrat to, o čem se četlo.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Ano. A co s tím? Za chvíli tady zase budeme číst články, jak jsou tablety ve školkách a kočárcích velmi prospěšné. A budou zase evropské projekty na 1:1 v mateřinkách, o prvních stupních ani nemluvě. Zatím má poslední slovo pojem "zisk". Škoda.
Taky jsem se divil, když na mne jedno nemluvně onehdy vystrkovalo tři prstíčky ve skautském pozdravu, než jsem si uvědomil, že se mne snaží dotekově zmenšit.
Viz vpravo Škola dotykem.
Na procházce jim vysvětlit, proč listí stromů na podzim žloutne.
To je jednoduché - rostlina na podzim omezuje svůj metabolismus a v listech dochází k rozkladu chlorofylu.
Myšleno to je jistě dobře, ale příklad ukazuje, že to nemusí být snadné.
Problém využívání ICT ve vzdělávání a výchově má dva důležité aspekty
Množství, struktura a význam elektronicky dostupných informací
Tak jako nemůžeme projít a poznat všechny ulice, domy a zákoutí velkého města a poznat všechny lidi v něm, nemůžeme, a není to ani žádoucí a přínosné, vstřebávat všechny informace. Ve velkoměstě si rozvážlivě vybíráme a rozhodujeme se, kam půjdeme a s kým a jak strávíme předem danou nebo zvolenou dobu. Na kvalitě tohoto rozhodování závisí kvalita našeho pobytu resp. života ve velkoměstě. Totéž platí, resp. mělo by platit, i pro práci s informacemi a pro elektronickou komunikaci.
Velikost, struktura a význam doby prožité s ICT prostředky
Nepochopení nebo zanedbání potřebné strukturace při práci s elektronickými informacemi nebo při elektronické komunikaci vede k nebezpečí vzniku nadměrné funkční a časové závislosti na nich. V závažnějších případech až k úniku do virtuálního světa a k tzv. digitální demenci.
K čemu vede neuvědomění si a nerespektování těchto hledisek, vidíme mnohdy stále častěji kolem sebe. A nejenom u dětí. Někdo např. propátrá jednu uličku daného oboru, prohlásí se pak za odborníka na celé město a káže tu uličku bezostyšně ostatním jako hlavní bulvár. Někdo jiný třeba není schopen ani při osobním rozhovoru nebo jednání odložit tzv. chytrý telefon nebo tablet. Atd.
Viz též http://www.ceskaskola.cz/2015/10/jiri-tyr-uzitecnost-nebezpeci-tabletu.html
Jiří Týř
Koukám, že je čas vytáhnout svůj starší článek (2013), který se přesně na toto téma zaměřuje:
http://www.e-bezpeci.cz/index.php/rodice-ucitele-zaci/682-hysteriekolemzavislosti
Okomentovat