Výuka programování má být povinná už od první třídy základní školy. Dnes si žáci při výuce počítačů většinou osvojí jen základní dovednosti - tvorbu tabulky, textu nebo prezentace. Podle ministerských plánů by se výuka programování měla celoplošně rozjet nejpozději v roce 2020. Nejprve bude potřeba proškolit samotné vyučující.
Z článku Markéty Hronové a Adély Skoupé v iHNed.cz vybíráme:
Současný přístup, který ze studentů dělá pouhé uživatele počítačů, je podle Vaníčka už překonaný. "Když opustí střední školu, vůbec nevědí, co tento obor znamená. V hodinách informatiky dělají prezentace a hledají něco na internetu," upozorňuje.
Výuka na základních i středních školách se proto má nejspíš rozdělit na dva předměty. "V jednom zůstanou klasické uživatelské dovednosti. V druhém pak budeme rozvíjet informatické myšlení, do něhož patří i programování," říká konzultant ministerstva školství Ondřej Neumajer, který na změnách ve výuce pracuje. O návrzích budou dnes jednat zástupci ministerstev, firem a odborníci na výuku informatiky.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
Zdá se, že RVP ZV je pro MŠMT nafukovací. Jedni chtějí přidat etickou výchovu, druzí další hodinu TV a teď je na pořadu dne programování. Na úkor čeho to bude? Něco bude muset z kola ven. Navíc výuka programování v podmínkách plošné inkluze bude rozhodně zajímavá.
Tak já nevím. Smát se, plakat, nadávat?
Od stolu se rozhodne, něco se plácne a už to jede...
Už to leze pomalu na povrch. Dělá se úprava RVP ZV kvůli inkluzi a pak se budem všichni divit, co tam "odborníci" ještě nacpali. Samozřejmě to odůvodní tak, že po diskuzi s širokou odbornou vřejností?!?!?!
Jsem zvědav, jak to programování budou zvládat inkludovaní??? A správná připomínka p. Sotoláře - na úkor čeho?
Pak to bude tak, že od všeho trochu a nic pořádně. To mi připomíná devatero řemesel a desátou bídu.
Pořád mám před očima obrázek ze školení pedagogických sborů, mající spasit vzdělanost národa pomocí moderních nástrojů vědy a techniky, kdy v poněkud přetopené učebně se v obličeji poněkud brunátné kolegyně marně potýkaly s pochopením určení jednotlivých bitů příznakového registru procesoru Intel 8080A. Zvláště pak ten zpropadený overflow jim dával zabrat. Od těch dob jsem při každém převratném zavádění informačních a komunikačních technologií ve školství velmi ostražitý.
Jak pečovat o talenty?
Z té zprávy o programování na ZŠ jsem tak trochu v rozpacích, protože o tom záměru myslím zatím nedalo MŠMT ani NÚV potřebné informace. Kteří učitelé mají být pro počítačové programování školeni? Pro jaký obsah a rozsah výuky? Všechny děti se mají učit programovat už na ZŠ? Od kdy a jak? Pokud ano: Co si od toho autoři záměru slibují a jaká bude potom realita? Ztratí učitelé další díl své energie při realizaci plošného a možná neefektivního opatření? Nevím. Odpověď na tyto otázky myslím dosud nemáme.
Obecně platí, že plošný důraz na jednu věc oslabuje ostatní potřebné věci. O talenty v určitém oboru by se mělo pečovat nikoli plošnými opatřeními, ale motivací s možností volby oboru a individuálnější péčí o talenty nejen v programování. Například systémem povinně nebo nepovinně volitelných předmětů, podporou zájmové činnosti ve školách atd.
Byl jsem vícekrát svědkem, jak VŠ učitelé matematiky apelovali na učitele i autory učebnic matematiky pro SŠ zhruba takto “Naučte ty děti na SŠ raději základy matematiky. Integrály a derivace si je pak o to lépe naučíme ve VŠ sami.” Do určité míry tohle myslím platí i o programování a další (nejen) technické obory. J. Týř
Díky Neumauere za další ICT tunel.
Nevím, proč od 1. třídy... Nechápu to nafukování RVP... Učím INF 20 let, programování je to poslední, co bych chtěl někomu vnucovat. V době "moderních technologií" je problémem už jenom pořádek na disku... Jsem přesvědčený o tom, že na SŠ jistě toto téma patří, ale na základce rozhodně NE!
I se SŠ bych byl opatrný. Nemyslím, že kuchař, či kosmetička by měli umět "naprogramovat" více, nežli mikrovlnku.
Téma algoritmizace, využívání technologií, budiž.
Ale ke skutečnému programování je potřeba i jistého talentu, který prostě není dán všem.
Já měl na gymplu jen IQ151....
Programuji v několika jazycích, ale ne kvůli tomu, že by mě to naučila škola, ale kvůli tomu, že mě to baví a přirozeně chápu základní principy. Na druhou stranu neumím tancovat ani zpívat, chemie mi nic neříká, z fyziky znám jen základy, znalosti z historie se vytratily a byly nahrazeny jinými - a to proto, že jsem se prostě soustředil na jednu větev vědy, která mě zajímala. Zájem o ostatní jsem přirozeně omezil. To samé radím všem - vyhmátnout silnou stránku a podpořit ji, nikoli nařídit, že se musí všichni učit programovat. Navíc vývoj (trendy) se celkem rychle mění a spousta algoritmů, které se učí právě díky programům pro děti (podmínky apod.), se v praxi realizují jinak. Spousta dětí přirozeně - bez účasti školy - k programování přirozeně tíhnou a učí se z příkladů a online zdrojů, jasně, že se možná naučí i nějaký ten chybný postup, ale žádný učitel je nenaučí psát stoprocentně validní kód - to by museli učit programátoři, které jaksi systém českého školství nezaplatí...
Já měl na gymplu jen IQ151
Tak to jste tak říkajíc za vodou. Mensa bere už od IQ 131, tuším.
Nedávno jsme se s dětmi zaobírali možnostni člověka a počítače. Vyšlo najevo, že se obecně moc neví, co to íkvé vlastně znamená, a že z mých prvoročníků nemá o svých možnostech tušení nikdo zhola.
Vzpomínám si, jak jsme tu před mnoha lety živě diskutovali na téma dostatečnosti či nedostatečnosti po jedné vyučovací hodině informatiky na nižším a vyšším stupni zš. Objevili se i názory, že informatiky není třeba vůbec, že je možno ji rozprostranit do všech ostatních předmětů, a to hravě. Zastánci více hodin byli označeni za ty, kteří prostě nepochopili smysl kurikulární reformy. Nebo tak nějak.
Možná by se dalo dohledat jmenovitě, kdo se v kterém zákopu zakopal. Ale o to snad ani nejde. Svět žije, vyvíjí se. A tak tu máme další z mnoha nápadů, jak už konečně všechno vyřešit. A běda, přeběda každému, kdo se neztotožní zcela.
Samozřejmě, programování a informační a komunikační technologie jsou něco jiného. Společného mají pouze ten šmrdlačkový potenciál, neboť dítka dají vždy přednost fejsbůku, slevovým portálům a dosahování stále vyšších pařanských lejvlů.
Se slzou v oku vzpomínám na časy strávené honěním želvičky po pláži pod laskavým vedením pana Vaníčka. Škoda, že už se k tomu s dětmi moc nedostanu, protože i při významné redukci informačních aktivit nám při těch dvou hoďkách infošky mnoho prostoru nezbývá.
Tak trošku provozně. Kolik času by mělo být v kterém ročníku k dispozici? Že by třeba učitelé informatiky už nemuseli až tolik tříštit svoje pedagogické úsilí doplňovám úvazku hudební, estetickou, tělesnou, etickou a dalšími výchovami. A nebo se učitelé těchto předmětů nemuseli prodírat houštinami stále nových a nových informatických inovací pro doplňování svých úvazků.
Jestlipak na programování myslel i katalog podpůrných opatření? Jsem zvědav, jak se bude učit programování v inkluzívním prostředí.
"Od stolu se rozhodne, něco se plácne a už to jede..."
To snad nebylo ani od stolu...
Na druhém stupni už se mohou dostat třeba k programovacímu jazyku html, z kterého vytvoří webovou stránku.
Programovací jazyk html? Nějak jsem se v tom ztratil.
Textový soubor s příponou 'html' jako program? To jako že i text s příponou 'svg'?
Do dnešního dne žiji s povědomím, že ani přípona 'js' tak nějak neopravňuje. Nu což.
Konzultant ministerstva školství je konzultant ministerstva školství...
Možná je to jen tzv. Kontrolní chroust z jakéhosi dotačně funebrálního perigea, kterým si někdo jen ověřuje průchodnost teprve připravovaného EU projektu? Nevím. Myslím, že příslušní odborníci z MŠMT a NÚV by měli tuto věc rozhodně uvést na pravou míru. J. Týř
My máme parní stroj,
úžasné síly zdroj
a že náš je nja ta tá.
Spustíme parní stroj,
úžasné síly zdroj
pro každého nja ta tá.
Každý nám závidí jé, o jé,
kdo stroj uvidí.
On si pěkně funí.
Koukejte, co umí
náš parní stroj nja ta tá.
Ajak si tak zpívá,
páry nám přibývá
s tou písničkou nja ta tá.
Pára zvedne vše, co člověk žádá.
Písty hýbe, pákou mává
na ja ta tá, na ja ta tá...
Ref:
..Spusťte stroj! ..Přidejte více vody!
..Zvyšte otáčky z maxima na mimimum!
..Zapněte furtošlap funebrálního perigea!
Provedu.. 8-)
Vypustím kontrolního chrousta...
Byl jsem na tento svět vytažen proti své vůli zákeřným primářem, který zneužil mého bezvědomí v agonii. Byl jsem tak cyanotický, že náhodně přítomný belgický medik začal podle mě kreslit Šmouly. Rodiče se mi vždy věnovali. Posadili mě před telku a se slovy „tady máš dudlík a ovladač“ odkráčeli do nejbližšího restauračního zařízení. Díky televiznímu pořadu kolotoč jsem se v pěti měsících naučil abecedu. V osmi měsících jsem konečně dočetl poslední díl F.L.Věka. Při mých prvních narozeninách jsem se naučil pít. Nechápu jak někomu může chutnat pivo, víno, griotka, rum, becherovka, borovička, koňak, vodka, vodka, vodka, vodka, rum? Na dárcích rodiče nešetřili. Nejdřív jsem dostal počítač, pak jsem se dostal do databáze agentů CIA, nakonec k nám přišli divní pánové a se slovy „hackere, máme Tě“ odtáhli můj počítač a mého tatínka. V patnácti měsících jsem začal programovat. Nejdříve trapný Pascal, poté C, Delphi, Java, VBSscript, Javascript. V 18 měsících jsem napsal svůj první vir I Love You. Milionům uživatelům internetu jsem tím udělal velkou radost. Ve dvou letech jsem pod pseudonymem Michal Viewegh vydal první knihu. Štvalo mě, že píšu pomalu, proto jsem se naučil psát nejen všemi deseti prsty na rukou, ale i na nohou. Ve třech letech jsem začal investovat na burze, následkem čehož burza zkrachovala a milióny lidí přišlo o práci. V pěti letech jsem se konečně naučil pátý jazyk. V šesti jsem zažil obrovské zklamání. Nevzali mě na školu. Na jednoduchou otázku „Míšo, jakou barvu má pomeranč?“, jsem odmítal odpovídat. Pak se to se mnou táhlo. ZŠ, SŠ, VŠ, doktorát na Harvardu, doktorát na Oxfordu, doktorát na Tokijské univerzitě, doktorát na ČVUT, doktorát na VUT, doktorát na Karlovce, doktorát na MIT. Co myslíte, splní se můj klukovský sen a stanu se popelářem?
Okomentovat