Akce, která se uskutečnila pod záštitou Jana Hamáčka, předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a Kateřiny Valachové, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, se těšila velkému zájmu z řad pedagogů i odborné veřejnosti. „Dnešním seminářem otevíráme veřejnou diskusi o tom, jak jsme připraveni na inovaci edukačního procesu v mateřských školách a jaké jsou požadavky a trendy moderního předškolního vzdělávání,“ zaznělo v úvodním slovu Miluše Vondrákové, vedoucí metodičky pro primární a preprimární edukaci neziskové organizace EDULAB.
Místopředsedkyně Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu PS ČR, poslankyně Vlasta Bohdalová, ujistila téměř 250 účastníků, že je připravena legislativně podpořit využívání informačních technologií v rámci předškolního vzdělávání. Je totiž e nutné, aby všechny děti, které jdou z mateřské školy do první třídy, měly stejnou šanci. Zároveň však jedním dechem dodala: „Chceme naučit děti používat moderní technologie, ale tak, aby neztratily základní schopnost hrát si a komunikovat.“
O nutnosti zaměřit se na proces seznamování pedagogů a dětí s moderní technikou a naučit se ji smysluplně využívat hovořil ve svém vystoupení také Stanislav Štech, náměstek ministryně školství Kateřiny Valachové: „Informační technologie jsou dobrým sluhou, pokud jsou střízlivě používány. Děti se s nimi potřebují seznámit, potřebují se naučit, jak se pomocí nich mají učit a zároveň je důležité, aby pro ně bylo učení zábavné.“ V průběhu vystoupení se náměstek Štech dále zmínil o jednom důležitém psychologickém aspektu u dětí, které čeká desetiletá školní docházka. „Když investujeme do toho posledního roku předškolního vzdělávání, tak se zvýší počet dětí, které se vstupem do školy necítí jako cizinci. Mají pocit kontinuity,“ konstatoval.
Začlenění využívání moderních technologií do studijních plánů pedagogických fakult, které připravují na budoucí povolání pedagogy, uvítal děkan Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové Pavel Vacek: „Zavírat oči před moderními technologiemi je zpátečnické a je to návrat do 19. století.“ Kladně se vyjádřil k programu Školka hrou a stejnojmenné metodické příručce, kterou pro mateřské školy připravila nezisková organizace EDULAB. „Učitelky se musí průběžně vzdělávat, aby uměly přiměřeně zařadit informační technologie. Musíme si zachovat zdravý rozum, aby to nebylo za hranou,“ pronesl děkan Vacek.
V rámci semináře vystoupila také Eliška Zapletalová, členka Výboru Asociace předškolní výchovy, Ján Machaj, ředitel EDULAB Slovensko. O své zkušenosti se s přítomnými podělila ředitelka mateřské školy ze Slovenska Mária Králiková, ředitelka MŠ Srdíčko v Pardubicích Alena Rybková a praktickou ukázku práce s metodickými materiály předvedla Blanka Nešporová, ředitelka MŠ v Hustopečích.
Z diskuse vyplynulo, že většina přítomných pedagogů si uvědomuje, že zapojení moderních technologií v rámci předškolního vzdělávání má v rozumné míře smysl. Shodli se na tom, že mají chuť se dál vzdělávat a mají odvahu dát inovacím prostor. Kladně hodnotili projekt Školka hrou, velký zájem projevili o metodickou příručku Školka hrou LÉTO s tím, že dostali také ukázku z připravované metodiky Školka hrou PODZIM. „Protože svou práci děláme dobře a zodpovědně, uvědomujeme si, že je čas na to, abychom se posunuli vpřed. A to především s ohledem na budoucnost našich dětí. Pokud dokážeme to, aby inovace byly smysluplné a efektivní, mají význam,“ dodala na závěr Miluše Vondráková.
8 komentářů:
Otevřeli jsme celospolečenskou diskusi o podobě předškolního vzdělávání
Předškolní vzdělávání. Nějak mi ta dvě slova nejdou dohromady. Přijde mi to jako v té naší bývalé základní vojenské službě. To se vždycky konalo 'bojové rozdílení', kterému předcházela 'příprava na bojové rozdílení', a celé to časem vyústilo do vyhlašování 'přípravy' na tu 'přípravu'.
Začínám mít obavu, aby čistě náhodou někoho obzláště odborně zdatného nenapadlo začít dětičky na předškolní vzdělávání organizovaně připravovat. Třeba formou povinného roku před prvním povinným rokem pobytu dítěte ve školce.
Velmi, ale doopravdy velmi se zajímám o to, jestli to státem dozorované předškolní vzdělávání sníží neutuchající počet odkladů povinné školní docházky. Sice se tu hovoří třeba o předmatematiké gramotnosti, ale mnohé děti i v těsně předškolním věku nejsou schopny při obléhání dodržet správné pořadí svršků, byť je to denně se opakující činnost, rozeznat pravou botu od levé, a venkovní obuv od bačkor.
A tak jestli by prozatím nestačilo zajistit, aby dětem nečinilo potíže:
- ztotožnění se s pravidelnějším denním režimem,
- začlenění se do kolektivu s respektováním pravidel a potřeb celku,
- osamostatnění se v běžných situacích, jako je osobní hygiena, převlékání se, starost o osobní věci a tak nějak podobně.
A až tohle budou opět běžné, dobře zvládnuté aktivity tak, aby to teta učitelka nemusela říkat jednomu každému dítěti nejen individuálně, ale nejméně osmkrát a stejně bez valné nadějě na úspěch, mohou se inovátoři začít seberealizovat do alelůůjááá.
Vůbec se mi zdá, že na jedné straně tvrdíme, že školy musí umět vzdělávat kohokoli, v tom stavu, v jakém se právě nachází, a na straně druhé na školky navalujeme úkoly, které bychom klidně mohli nechat na škole. Prvostupňovým učitelkám(ům) by se určitě lépe pracovalo, kdyby děti přicházely do školy se znalostí Pytlíkova trivia. Ostatně toto trivium navrhuji jako nový samostatný vzdělávací program.
V jednoduchosti je síla, ale mám obavu, že se na to bude blbě čerpat.
Pokud byste se snad domnívali, že to půjde rychle na úrovni aktuálně dostupných technologií:
Dobrý den, pane Pešate, bohužel. V tuto chvíli je možné zakoupit knihu pouze v tištěné podobě.
Děkuji za pochopení.
Markéta Binderová
EDULOGY
From: Pavel Pešat [mailto:pavel.pesat]
Sent: Monday, October 5, 2015 3:32 PM
To: EDULOGY
Subject: Skolka hrou v digitalni podobe.
Dobry den, da se prosim publikace skolka hrou 978-80-906082-0 -7 koupi v podobe e-knihy? Dekuji Pavel Pesat
Jednoho dne se dočkáme otevření přípravek na předškolní vzdělávání. Možná i přijímaček.
MŠMT a Robert Fulghum (2001)
VŠECHNO, CO OPRAVDU POTŘEBUJI ZNÁT, JSEM SE NAUČIL V MATEŘSKÉ ŠKOLCE
O všechno se rozděl.
Hraj fér.
Nikoho nebij.
Vracej věci tam, kde jsi je našel.
Uklízej po sobě.
Neber si nic, co ti nepatří.
Když někomu ublížíš, řekni promiň.
Před jídlem si umyj ruce.
Splachuj.
Teplé koláčky a studené mléko ti udělají dobře.
Žij vyrovnaně - trochu se uč a trochu přemýšlej
a každý den trochu maluj a kresli a zpívej a tancuj
a hraj si a pracuj.
Každý den odpoledne si zdřímni.
Když vyrazíš do světa, dávej pozor na auta,
chytni někoho za ruku a drž se s ostatními
pohromadě.
Tímto citátem zakončila paní Eva Millerová svůj příspěvek
, který přednesla jako zástupce MŠMT v zastoupení příslušného náměstka na mezinárodním seminářii Prevence v Trojzemí v roce 2001. Předtím v něm například uvedla:
… Včasné a citlivé vzdělávání dítěte předškolního věku a jeho zdárný vstup do širšího společenství, má pro dítě a jeho rozvoj klíčový význam.Toto je období, které je optimální pro položení základů k osvojení zdravého životního stylu, pozitivních postojů a dovedností a tedy i k prevenci sociálně patologických jevů. Preventivní program pro mateřské školy by měl být součástí školního vzdělávacího programu, který vychází z Rámcového programu pro předškolní vzdělávání...
...S nástupem do základní školy si děti velmi záhy začínají ve třídě vytvářet svou vlastní „subkulturu“, na níž jsou učitelé někdy více a někdy méně napojeni. V některých případech mohou být tyto podskupiny zárodkem asociálních part, a to už i u dětí na prvním stupni ZŠ…..
… Je třeba nejenom znát nové metody práce, je třeba si je i osvojit. Platí pro malé i velké žáky známé pravidlo : naučíme se 20% toho, co vidíme a slyšíme, 40% toho, o čem diskutujeme, 80% toho, co děláme, a 90% toho, co se pokoušíme naučit druhé....
Tolik krátká citace kompetentní pracovnice MŠMT z roku 2001. Myslím, že dnešnímu MŠMT a jím řízeným organizacím dnes tak trochu chybí schopnost či ochota srozumitelně a včas vysvětlovat věci prostřednictvím vlastních příslušných kompetentních pracovníků. Nechává se to myslím do značné míry na vrcholových pracovnících a politicích, kteří jsou tím asi dost zatěžováni a nemohou se pak naplno věnovat podstatnějším koncepčním a řídícím problémům.
Zajímavé je myslím i to, že vysvětlovací funkci (objasňovací roli) příslušných zodpovědných pracovníků MŠMT a jím řízených organizací dnes zhusta suplují zástupci tzv. Neziskovek a ziskovek. Média si potom podávají vrcholové pracovníky a politiky, a to často zase prostřednictvím zástupců tzv. neziskovek a ziskovek. Kde to, prosím pěkně, v objasňovací roli MŠMT a jím řízených organizací dnes jsme? Nebylo by na čase, aby se většího a nestranného kompetentního slova ujali příslušní zodpovědní pracovníci školského resortu?
Jiří Týř
Post scriptum
Ten třídenní mezinárodní dvojjazyčný simultánně tlumočený seminář pro 70 účastníků Prevence v Trojzemí stál v roce 2001 se vším všady hluboko pod 500 tis. Kč. Za takovou cenu se uskutečnila jeho příprava, vlastní program s lektorskými vystoupeními, prací v sekcích, stravování i ubytování účastníků s kulturním programem, příprava, vytištění a distribuce sborníku do všech škol v Libereckém kraji, dvojjazyčné internetové stránky o průběhu semináře a o následných aktivitách. Tehdy ještě příslušní pracovníci plnili svoji vysvětlovací funkci (objasňovací roli) . Kolik by to stálo a jak by to vypadalo dnes - v době dotovaných projektů a expanze různých ziskovek a neziskovek?
Post skriptum 2
Ten dvojdenní mezinárodní dvojjazyčně simultánně tlumočený seminář se uskutečnil v rámci projektu Prevence v Trojzemí. Projektu, který stál v létech 2001-2002 se vším všudy méně než 500 tis. Kč. Za takovou cenu se uskutečnila příprava a uskutečnění semináře, vydání a distribuce 2 kusů sborníku do všech škol v Libereckém kraji, dvojjazyčné internetové stránky o průběhu semináře a o následných aktivitách. Tehdy ještě příslušní pracovníci plnili svoji vysvětlovací funkci (objasňovací roli) v rámci svého zaměstnání. Kolik by takový dvouletý projekt stál a jak by to vypadal dnes v době dotovaných projektů a expanze různých ziskovek a takzvaných neziskovek?
Omlouvám se za nepřesnost v původním PS J. Týř
Okomentovat