Jak to vypadá, když mají děti skutečnou svobodu v učení? První mezinárodní konference o svobodném vzdělávání v ČR, kterou pořádá iniciativa SvobodaUčení.cz, představí principy svobodného přístupu ke vzdělávání a fungující modely demokratického školství i autoregulovaného učení v zahraničí.
„I přes veškeré reformní a modernizační snahy zůstává současný vzdělávací systém poplatný počátkům průmyslové éry. Na řadě míst ale začínají prokvétat přístupy, které doslova revolučně mění dosavadní vzdělávací paradigma. Velmi vítám iniciativu SvobodaUčení.cz, která vnáší nový a mimořádně inspirativní pohled na hodnoty svobody a odpovědnosti ve vzdělávání,“ řekl Ondřej Liška, bývalý ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Z domácích osobností vystoupí na konferenci například psycholožka, lektorka a přední česká vizionářka vzdělávacího systému Jana Nováčková se svým příspěvkem Nevzdělanost v otázkách vzdělávání je velká. „Neuspokojování základních lidských potřeb má vždycky neblahé důsledky,“ říká. „Pokud bychom vzali uspokojování přirozených potřeb dětí za základ jiného modelu vzdělávání, nezůstal by z klasické školy kámen na kameni.“
Vedle kontextu psychologického, neurovědeckého a sociálně-ekonomického bude na problematiku svobodného vzdělávání nahlédnuto i z pohledu práv dítěte. Tímto tématem se významně zabývá Hubertus von Schoenebeck, přední představitel postpedagogiky a Hnutí za dětská práva. „Děti patří samy sobě. Nepatří ani rodičům, ani společnosti. Každá výchova má manipulativní charakter, poškozuje důstojnost dítěte a je třeba ji nahradit autentickým vztahem,“ říká německý pedagog, který na pražské konferenci rovněž vystoupí.
Konference seznámí účastníky také s příklady dobré praxe svobodného školství v zahraničí. O nejdéle fungující demokratické škole s téměř stoletou historií přijede vyprávět vnuk jejího zakladatele Henry Readhead, který sám Summerhill absolvoval a v současnosti tam působí jako člen učitelského i manažerského týmu. Z největší demokratické školy v Nizozemsku přicestuje nezávislá učitelka Evelien Prins, kterou do Prahy doprovodí její čtyři studenti.
Jednodenní konference Svobodné vzdělávání 2015 se koná v pátek 13. listopadu v pražských Holešovicích. Vlastní program, kterým bude provázet Bob Kartous z organizace EDUin, startuje v 9.30 hodin v Bio Oko, od 18.00 hodin pak proběhne networkingová after-party v nedaleké Paralelní Polis.
Bližší informace na webových stránkách www.SvobodneVzdelavani.cz a www.SvobodaUceni.cz.
Nevzdělanost v otázkách vzdělávání je velká, zazní 13. listopadu na konferenci Svobodné vzdělávání 2015
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
64 komentářů:
"...které doslova revolučně mění dosavadní vzdělávací paradigma."
Nevim, ale mam pocit, ze kdyz byl ministrem Chladek (a vlastne asi kdokoli jiny), tak (tytez) alternativni kruhy vetsinu navrhu na jakoukoli zmenu torpedovaly pod heslem "to je revoluce, skolstvi potrebuje evoluci..." Zmenilo se neco?
----------------
Jsem celkem malokdy doma a tak nase zahradka podleha evoluci (a stava se z ni dzungle). Minimalnimi zasahy se ji snazim jakztakz udrzovat, ale je to samovolna evoluce... Kdyz prijede na navstevu svagr, lici sve plany (ano, i on je predni vizionar) - porazit tamhleten strom, garaz presunout o 3 metry doprava, tamhle postavit altan...
Doufam, ze az budu mit cas byt doma stale, budu se snazit tu zahradu KULTIVOVAT. A to by se mohlo mozna nekdy dit i s tim skolstvim. Ne revoluce, ne evoluce, ale kultivace!
----------------
"Každá výchova má manipulativní charakter, poškozuje důstojnost dítěte a je třeba ji nahradit autentickým vztahem"
To by mel autor tesat do kamene... Desetkrat...
A co Pána much, četli, Liško, Kartousi, četli?
Summit pedagogických scientologů? Další krok k postupné decimaci českého veřejného školství tzv. ziskovkami a neziskovkami? Zúčastní se i zástupci MŠMT a jím řízených organizací? Jiří Týř
Je bulvárně prosazovaná pedagogická scientologie antipedagogikou? Dočkáme se odpovědi od vědeckých týmů z pedagogických fakult? J. Týř
Ještě větší, nežli nevzdělanost v otázkách vzdělávání je, bohužel, míra zasahování nevzdělanců do vzdělávání. Především pak ze strany nevzdělanců v oblasti vzdělávání.
;-) :-(
Teď jsem si dodatečně všimnul:
Vlastní program, kterým bude provázet Bob Kartous z organizace EDUin,
Tak to už jsem klidný. Vše bude pod dohledem experta.
Ja myslim, ze stranky te konference stoji za to navstivit... Kupodivu je to jina organizace nez ta co propaguje ten unschooling. Ta konference asi za tech 600 Kc nestoji, leda snad kdyby na te afterparty u naseho Kaji hrali treba Uriah Heep nebo Bob Dylan...
Ja ty stranky navstivil a cely vikend asi budu premyslet nad tim, co je to a co dela psychonaut.
Za mimisterstvo ani VS tam nikdo nemluvi. Myslim, ze kdyby mluvil, tak by mne mozna i mrzelo, ze se na to plytva energii.
Mimochodem, je Golding na seznamu? "Smi se o nem ucit?"
Pojmu "pedagogická scientologie" moc nerozumím. Nevím, co má pedagogika společného s tuto náboženskou společností.
"Ještě větší, nežli nevzdělanost v otázkách vzdělávání je, bohužel, míra zasahování nevzdělanců do vzdělávání. Především pak ze strany nevzdělanců v oblasti vzdělávání."
To je moc hezká charakteristika, taková výstižná. :-)
Děti patří samy sobě. Nepatří ani rodičům, ani společnosti.
Mělo by to snad znamenat, že se tedy rodiče ani stát nemusejí o dítě postarat?
Každá výchova má manipulativní charakter, poškozuje důstojnost dítěte
Mám zato, že to samo tvrzení je značně manipulativní. Viz
"Celou přednášku a debatu po potlesku ukončil slovy: 'A nezapomeňte, že nemám pravdu, vy máte svoji pravdu'."
http://bit.ly/1OWX6G6
Ke každému dítěti ve svém okolí jsem se vždy choval s nejvyšším možným respektem, stejně jako ke každému dospělému, jako k součásti společenství. Tak, aby všichni zúčastnění v rámci svých možností a vzhledem ke svému věku byli tomuto společenstí prospěšní. Aby pak toto plnilo svoji funkci ku prospěchu jeho členů. Nic víc, nic míň. Je to poměrně dost jednoduché.
Při letném přehlédnutí několika tezí, mne zaujala svoboda ve výběru učitele. Jsme na dobré cestě. Mládež má poměrně velkou svobodu ve výběru střední školy. Nic a nikdo jí nebrání, aby podnikla vše pro uskutečnění takového výběru. Může si prostudovat školní vzdělávací program, školu navštívit, seznámit se se členy pedagogického sboru. Vzhledem k tomu, že v nemálo případech jsou žáky třeba naší školy celé rodiny i ve více generacích, jsou k dispozici informace značně detailní. Osobně mne dost překvapuje, že si aspoň v rámci rodiny nesdělují správná znění odpovědí v testech, protože za nejméně dvanáct let jsem formulaci otázek nezměnil.
Osobně si myslím, že dnes je ale požadavek 'nevýchovy' nošením dříví do lesa. Rodiče svoje děti už ne-vy-cho-vá-va-jí. Vidím to kolem sebe denně. Tu naprostou bezradnost při vysvětlování, že už je ale doopravdy nezbytné udělat něco potřebného. Třeba přestat se vztekat na lesy, protože dítě požaduje zásadně něco úplně jiného, než je právě možné. Novodobí rodičovští nevychovávatelé se čím dál tím častěji dožadují delší provozní doby opatrovacích institucí. Nejraději by byli, aby školky zůstávaly otevřeny i o víkendech a svátcích. Nejlepe i přes noc. Je-li to jen trošku možné, zanechávají zdecimovaní rodiče svá dítka svým rodičům na celé týdny a měsíce.
Trvám na tom, že na pořadu dne je už drahnou dobu otázka zrušení povinné školní docházky. Toho se ovšem moderní rodiče i novodobí alternativci bojí jako kříže čert. Záhy by vyšlo najevo, totiž, že pro dětičky doma na fejsu, je halt doma na fejsu.
Vzdělávací scientologové tvrdí: Pedagogika že prý způsobuje nevzdělanost
aneb jak se vzdělávací scientologie jako pseudovědecká manipulační technika snaží nahradit pedagogiku pochybnou postpedagogikou (antipedagogikou, černou pedagogikou)
Technika je vše, co člověk vkládá mezi sebe a předmět svojí práce (činnosti). Jsou to předměty, znalosti o nich a metody využívání těchto znalostí. Slovem technika označujeme v užším slova smyslu i použití vědy v praxi. Ve světě kolem nás se vyskytuj i tzv. manipulační techniky, které sofistikovaně a přitom demagogicky, tedy nevědecky, manipulují s fakty a lidmi. Manipulační techniky některých vzdělávacích aktivistů jsem si v diskusi na České škole dovolil označit jako tzv. pedagogickou scientologii. Toto označení dále upřesňuji jako vzdělávací scientologii.
Takhle se vymezují, sebe definují, ti, kteří se sami prohlašují za scientology:
Scientologie
Slovo Scientologie doslova znamená "studium pravdy". Pochází z latinského slova "scio", což znamená "vědění v plném smyslu slova" a řeckého slova "logos", což znamená "studium něčeho".
Scientologie je studium a zvládání ducha ve vztahu k sobě samému, k jiným nebo čemukoli v jeho životě…
… Scientologové nejsou nikdy nuceni, aby něčemu věřili. Pravdivé je pro vás to, co jste sami zpozorovali, že je pravda. Jedinec sám pro sebe objevuje, že Scientologie funguje, a to tak, že používá její principy a pozoruje či prožívá dosažené výsledky.
Pomocí Scientologie dosahují lidé po celém světě dlouho hledaný cíl – skutečné duchovní svobody….
Viz http://www.scientologie.cz/
Podstatou scientologie myslím není náboženství, i když někteří tak scientologii vidí. Jsem názoru, že scientologie není ani náboženství ani věda. Je to myslím především manipulační technika, která prostřednictvím demagogických (pseudovědeckých) metod získává příznivce pro cíle těch, kteří tuto manipulační techniku provozují a kteří z ní mají svůj zisk.
Souslovím pedagogická scientologie jsem v diskusi na České škole označil demagogické a mnohdy i dost bulvární manipulační metody v argumentaci některých vzdělávacích aktivistů. To sousloví je myslím některým vzdělávacím aktivistům lichotící protimluv, protože pedagogika je věda a scientologie vědou není. Dále proto budu mluvit o vzdělávací scientologii jako o propracované, filosofické antropologii odporující (1), manipulační technice založené na vzdělávací pseudovědě (viz pojmy antipedagogika, postpedagogika, černá pedagogika v (1), od str. 110).
Jiří Týř
Hrádek nad Nisou 24.10.2015
(1) Stanislava Kučerová: Antropologické a axiologické východiská pedagogiky
, PEDAGOGIKA.SK č. 2, 2011, Str. 110 až 117
http://www.casopispedagogika.sk/rocnik-2/cislo-2/Kucerova.pdf
Poznámka 1
Máme teď nový operační program Výzkum, Vývoj a Vzdělávání:
-Výzkum je vědecké zkoumání světa s cílem získat nové správné poznatky, tedy Věda,
-Vývoj je využívání vědeckých poznatků v praxi, tedy Technika v užším slova smyslu,
-Vzdělávání je na pedagogické vědě založené a formování osobnosti člověka. Pedagog je průvodce člověka při vzdělávání během jeho ontogenetického vývoje. Vzdělávací scientologové však říkají, že učitelé jen učí učivo a ne děti (tj., že učitelé jsou jen autoritativně jednající chrliči učiva).
Poznámka 2
Bylo by myslím zajímavé podívat se, kolik vzdělávacích scientologů je ve vědeckých týmech pedagogických fakult, v MŠMT a jím řízených organizacích a také v poradním týmu paní ministryně Valachové.
Zavádění pojmů "pedagogická scientologie" nebo dokonce "vzdělávací scientologie" do české pedagogiky nepovažuji za šťastné.
Pojem scientologie je definovaný a souvisí s náboženskou společností (sektou), která i u nás našla své pole působnosti.
Slovo scientologie v překladu znamená „vědění, jak vědět “ nebo přesněji "věda o vědění". Proklamovaným cílem scientologie je úplná duchovní svoboda jedinců, což se má projevit odvrácením civilizačního úpadku. Scientologická církev sama sebe chápe jako jediného reprezentanta scientologické filozofie.
Scientologická církev je založena na tzv. dianetice.
Dianetika znamená „skrze mysl“ nebo „skrze duši“. Svým zakladatelem L. R. Hubbardem byla označena jako „moderní věda o duševním zdraví“ a „technologie duchovního léčení“.
"V nábožensky chladném prostředí současné České republiky se může dařit organizacím, které sice uspokojují duchovní potřeby člověka, ale činí to skrytou formou. Lidé, kteří by reagovali negativně na jakoukoliv náboženskou nabídku, jsou náhle osloveni tím, co se prezentuje jako věda či výsledky dlouholetého vědeckého bádání. Aniž by tušili, že jde o pseudonáboženské procedury, nechají se získat pro různé kurzy ovládání mysli, komunikace, zvýšení inteligence, rozvoje paměťových schopností apod. S takovou nabídkou přichází právě „vědecká“ dianetika a mocná organizace, která je v jejím pozadí – Scientologická církev (Vojtíšek, 1999)."
"mění dosavadní vzdělávací paradigma"
Dosavadní vzdělávací systém nejen u nás, ale po celém světě nemůže vskutku zbourat tento pokus. Nové paradigma přijde až s novým revolučním nápadem významného vizionáře s kterým bude souhlasit většina odborníků a veřejnosti. Tato situace vskutku ještě nenastala a v nejbližším období nehrozí. Nový Steve Jobs v oblasti pedagogiky a didaktiky se ještě nenarodil.
Omyl pane Moudrý, vzdělávací paradigma se už poměrně dost dlouhou dobu mění. Důkazem toho jsou alternativní a rodičovské vzdělávací iniciativy. Že tento evidentní fakt vzdělávací konzervativci nepostřehli, je důkazem odmítání pro ně nepříjemné reality.
Antipedagogika, Černá pedagogika, Postpedagogika postupně ovládá české školství?
Mění anebo nemění se základní vědecké vzdělávací východisko (vzdělávací paradigma) ve prospěch Antipedagogiky? Souhlasíme v Česku s touto další antiautoritativní Výchovně Vzdělávací Revolucí?
Jsou prosazovatelé této revoluce, Antipedagogové, odborníky na vzdělávání? Jsou Pedagogové nežádoucími vzdělávacími konzervativci?
Pan Tajný má myslím pravdu, že Pedagogové tu novou antiautoritativní Výchovně Vzdělávací Revoluci prosazovanou ze strany Antipedagogů asi ještě naplno nepostřehli.
J. Týř
Antipedagogika, černá pedagogika, postmoderní pedagogika a další podobné módní směry jsou v každé společnosti okrajovou záležitostí. Vzhledem k tomu, že většina lidí má zdravý rozum, asi nehrozí, že by mohly ve školství převládnout.
Kromě toho k nám postupně dochází to, co v západních zemích a v Americe už odeznělo nebo odeznívá.
V současné době poměrně výrazný rozvoj soukromých škol má celou řadu příčin.
Ta první je ekonomická: vzdělávání je velký byznys. Ta druhá je psychologická: zmanipulovaní rodiče jsou často ochotni uvěřit tomu, že soukromé školy, kde se platí, jsou lepší, a poskytují kvalitnější vzdělání. Ta třetí je sociální: dětičky rodičů, kteří se cítí být lépe situovaní, přece nebudou chodit do jedné školy s tou lůzou a s Cikány (jak oni říkají).
Alternativní lidé potřebují alternativní školy.Znám jednu, která vznikala z toho důvodu, že některé maminky, které jsou přes den doma a večer často na večírcích, nechtěly ráno tak brzy vstávat a vypravovat děti do školy.
Z analýz vyplývá, že většina lidí, zdravý rozum nemá.
http://www.theguardian.com/news/datablog/2014/oct/29/todays-key-fact-you-are-probably-wrong-about-almost-everything
Souhlasím, že tzv. Vzdělávací scientologie je poněkud komplikovaný pojem. Antipedagogika je mnohem výstižnější slovo pro to, co naši Pedagogiku a veřejné školství oslabuje. J. Týř
Blogger CatCatherine25 řekl(a)...
Antipedagogika patří do ranku personalistických teorií vzdělávání, což jsou teorie akcentující autonomii a svobodu jedince. Promítají v antiautoritativních formách výchovy, které (obdobně jako pedocentrismus) potlačují či odmítají zasahování dospělých a vycházejí z názoru, že každý vnější tlak má negativní důsledky pro utváření člověka.
Tyto koncepce mají mnoho podob, jako je svobodná výchova (A. S. Neill), nedirektivita (C. R. Rogers), otevřená pedagogika (A. Paré). Antipedagogika patří k nejradikálnějším z těchto hnutí, výchovu chápe jako násilí, které mrzačí dítě. Představitelé tohoto hnutí považují výchovu za manipulační teror vůči dítěti a jako takovou ji zcela odmítají.
Cituji:
"Antipedagogika je pokus o manipulování dítětem, a nejen jím, prostřednictvím lži, že se o žádnou manipulaci nejedná. Je postavena na důsledném vymezování se vůči čemukoli jinému. V okamžiku, kdy se nebude mít vůči čemu vymezovat, přestává být použitelná. Svým vnucováním téměř absolutní svobody je ve skutečnosti nejautoritativnější ze všech manipulací s dítětem."
Marco Santana, Jařmo neurčitosti, 1974
To je moc dobrá definice.
Přidám ještě jednu: "Je obtížné si představit, jak záměrně a cílevědomě vést člověka ke svobodnému rozvoji, aniž bychom ho vedli a vychovávali."
Docela by mě zajímalo, co si pane Týři (17:30) představujete pod označením "naše Pedagogika". Měli jsme socialistickou pedagogiku, do převratu jedinou správnou (viz téměř čtyřsetstránková kniha Základy socialistické pedagogiky - pro studium učitelství). Teď si můžeme vybírat z různých názorů. Teorie je však třeba znát a rozumět jim v souvislostech. Jak se říká v úvodním titulku - nevzdělanost v otázkách vzdělávání je velká, to platí i pro učitelky a učitele.
A že by antipedagogika naše školství ohrožovala? Zeptejte se ve sborovnách, vždyť skoro nikdo neví, co to vlastně je. I tady v diskusi. Ta citace M. Santany není definice, to je jen názor. Je lepší se nejprve podívat, co říká o antipedagogice jeden z významných představitelů Hubertus von Schoebeck a pak se vyjadřovat. Nebo si vyhledat nový pojem místo edukace - amikace.
citace není definice, to je jen názor.
Je lepší se nejprve podívat... a pak se vyjadřovat.
To je JEN názor. Jen názor, který se nehodí do krámu, tedy názor patrně nesprávný. Chce-li se tedy člověk zapojit do diskuse, musí mít názory správné, s naším názorem korespondující. Nebo to chápu špatně a měl bych si něco přečíst?
Tak abych to celé urychlil. Potřebuji vědět, kdy se má dítě začít seznamovat se svými povinnostmi v rámci společenství, se zákony této země, a zejména pak s povinností mít neodvratitelně 'přátelský, partnerský a laskavý vztah ke světu, k jiným lidem i k sobě samému'. To 'k jiným lidem' podtrhuji.
Snad, že jsem poněkud přecitlivělý, ale mám takový poměrně intenzivní pocit, že v mnohých prohlášeních pedagogických všeobjímačů je skryta nezanedbatelná míra nepřátelství vůči všemu, co se nejeví odpovídajícím způsobem svobodně laskavé či laskavě svobodné. Něco jako, kdo nebude milovat bližního svého, dostane přes držku.
Školy mají problém: Učí látku, ale ne děti, říká expert na vzdělávání
Tohle je, myslím, jen jeden z desítek projevů Anti Pedagogiky servírované učitelům a celé veřejnosti v médiích “expertními” představiteli tzv. neziskovek. A co například citát z výše uvedené pozvánky předložné celé školské veřejnosti:
„Děti patří samy sobě. Nepatří ani rodičům, ani společnosti. Každá výchova má manipulativní charakter, poškozuje důstojnost dítěte a je třeba ji nahradit autentickým vztahem,“
Opravdu učitelé o Anti Pedagogice nic nevědí a nesetkávájí se s ní a jejími důsledky?
Dále ad 25. října 2015 0:30: Naší Pedagogikou jsem myslel Pedagogiku v Česku. Měl jsem napsat radši ...pro to, co Pedagogiku a veřejné školství v Česku oslabuje. Podsouvat za to jakési přisvojování Pedagogiky je, myslím, dost trapný argumentační faul. J. Týř
Jedna a jedna jsou dvě, Kolečko není hranaté a Voda neteče do kopce.
Tohle bude platit, i když pluky rádoby vědátorů přečtou nebo napíšou stohy článků a knih, že to je, nebo by mělo být, jinak.
...Při této cestě Labyrintem světa se Poutník dostane nejprve na hrad Štěstěny a setkává se tady s nedobrými lidmi. Na každé věci, řemesle i díle nachází něco špatného. Všude nachází sobectví, pokrytectví, přetvářku, lakotu, lichvářství, touhu po moci, krutost, poníženost, podlézavost, závist a pýchu. Zjišťuje, že lidi tu ovládá touha po snadném zisku, společenském postavení a bezstarostném životě. Lidé se bojí smrti a tak se snaží různými způsoby zavděčit Bohu. Každá dobrá věc je znehodnocována někým, kdo z ní chce mít prospěch pro sebe.
Na hradě Štěstěny tedy Poutník řešení nenašel. Proto byl uveden ke královně Moudrosti, vládkyni světa. Moudrost je obklopena rádkyněmi, které představují jednotlivé ctnosti a pokouší se o soud mezi jednotlivými nectnostmi. Lidská moudrost je zde prohlašována za sílu, která může napravit celý svět. Ale bohužel, není tomu tak ani na samotném hradě. Ani na hradě Moudrosti, v prostředí učených lidí Poutník řešení nenašel. Zjistil tam totiž, že i mezi učenci, k jejichž údajné moudrosti ostatní s důvěrou vzhlížejí, je plno nepravostí a špíny. I mezi vědátory zaštiťujícími se moudrostí bují sobectví, závist, řevnivost, faleš a mamonářství nedbající na duši. Komenský, který akademické prostředí dobře znal, zde soudí pokrytectví, hašteřivost, namyšlenost, úplatkářství, chlubivou okázalost a povrchnost učenců, kteří zhusta jen přelévají a ředí vědu z jedné knihy do druhé. Kritizuje zde také náboženskou nesnášenlivost a poukazuje na rub života církví.
Poutník Komenský na obou hradech zjistil, že obyčejní lidé i učenci nejčastěji volí cestu nejsnadnější pro sebe, neohlížejí se na druhé a jsou zlí, když se někdo snaží jejich zájmy, pohodlí a zvyky měnit, nebo když mohou něco snadno získat...
Toto je citace nejen k problému Já jsem četl a ty ne ze studentského referátu od neznámého autora zveřejněného na webu. J. Týř
Je anebo není demagogické ostouzení škol projev Anti Pedagogiky?
Uvedu opět příklad z Dánska, kde je výchova k demokracii hlavní prioritou, politickým i společenským zadáním, které škola má. Nejde v první řadě o to naučit dítě matematiku, biologii nebo dějepis. Základní požadavek je, aby bylo svéprávnou osobností, která je schopna naplňovat představy demokratické společnosti. Problém českých škol je, že učitelé se po roce 1989 velmi ochotně vzdali toho, že by měli děti vychovávat, zůstala jim jen funkce vzdělávací.
Krasobruslit může teprve ten, kdo umí chodit a bruslit. Kde pan Kartous četl, že to v Dánku nevědí? Jakým právem podsouvá českým školám a učitelům, že “Školy mají problém: Učí látku, ale ne děti…”, že učitelé na děti jen chrlí učivo a nevychovávají je? Proč si to tento o ne-moci celé české společnosti úpěnlivě pějící autor nejde do školy zkusit? Proč tak uboze vnucuje všem lidem v Česku svoji představu demokracie a školství? Jaký plat má pan Kartous v té své neziskovce a jaký mají učitelé, které kritizuje? Je anebo není demagogické ostouzení škol a učitelů projev Anti Pedagogiky? J. Týř
Vždy je potřeba se posouvat dopředu. Vždy se dá něco zlepšovat. Proč mám ale pocit, že hlásání podobných myšlenek ty lidi především ŽIVÍ? Je tak jednoduché vymyslet si nějaké vejplky a hlásat je, dělat školení, psát knihy a nechat si za to platit. A hodně.
Máme 3 základní náboženství. V podstatě všechna se shodují v základní myšlence, která koresponduje s desaterem. A přesto vznikají další a další "odnože" . No protože je tak úžasné mít tímto způsobem nad lidmi moc. Apelováním na jejich podvědomí a základní podstatu je znejistět a potom ,dáváním zaručených rad, je k sobě připoutat. To je podstatou podobných teorií.Ztrhat do základů to co je a tvrdit - JÁ JSEM TEN KDO VÁS SPASÍ. ČÍm bombastičtější a anti jsou , tím více přitahují, tváříce se, že jsou něco jiného a inovativního.
To platí i o výše uvedené pedagogice. Do jiného hávu oblečené pořád ty staré a dobré lidové moudrosti. Ale proč si za to nenechat platit, že?
Všimáte si, že pan Kartous jako vedoucí komunikace EDUinu vlůbec nekomunikuje?
Myslím, že by se tady dalo najít hodně podnětů ke konferenci Svobodné vzdělávání 2015, která se bude konat 13. listopadu.
Hlásání ideí světa bez manipulace je skrytá, velmi promyšlená a o to nebezpečnější manipulace, lze říci takřka v krystalické podobě. A nutno konstatovat, že se to věrozvěstům poměrně dost dobře daří, soudě podle vytržení jejich apoštolů.
Už jen to, jak poměrně strikně jsou prezentovány požadavky na nemanipulativní protivýchovu. Co všechno MUSÍ být naplněno, abychom nepropadli peklu manipulace. Něco jako protimluv?
"Všimáte si, že pan Kartous jako vedoucí komunikace EDUinu vlůbec nekomunikuje?"
Komunikuje. Ale jen kde chce a s kým chce.
Lidé toho většinou o rozmanitých pedagogických koncepcích a jejich historickém a filosofickém zázemí mnoho nevědí a ani na vysokých školách se o tom většinou moc nemluví. Některé bludy jsou velmi sofistikované a kdo neví, odkud pocházejí, snadno jim uvěří. Například zaměnit pojem výchova pojmem manipulace je výborný trik, který málokdo dokáže dešifrovat.
To je obecný problém provázející oblast vzdělávání. Jen bych dodal, že někteří bludaři dokáží vyvolat dojem sofistikovanosti.
Postřeh o záměně výchovy s manipulací by neměl zapadnout.
Jakákoli forma soužití je z podstaty vzájemným působení jednoho na ostaní a ostatních na jednoho každého. Vzájemným působením se lidé ovlivňují ať už zjevně nebo skrytě, ať už úmyslně nebo mimoděk. Stejně jako já působím na svoje žáky, působí oni na mne. Vůbec se tomu nebráním, spíše naopak. I kvůli tomu jsem učitel. Zvláště pak na odborné škole to bylo patrné. Mohu doložit nemálo případů, kdy žáci přispěli orginálním řešením problému třeba proto, že vůbec nevěděli, že podle rutinérů to takle pořešit nejde, přeceee. Neotřelý pohled na věc, jinak pochopená nepřesná formulace otázky a tak nějak všelijak.
Ale, jak zmiňuje paní CatCatherine15, když se místo slova 'působení' použije slůvko 'manipulace', hned to má jiný šmrnc. Zmagoření, vymytí mozku nejlépe proti proti vůli manipulovaného a pro naplnění, jak jinak než nízkých pohnutek manipulujícího. Zachránci dětských dušiček se šikují. Že se sami nechali zmanipulovat pod obraz, nevědí.
"Zachránci dětských dušiček se šikují" Však už je načase. Ještě trochu té tradiční výchovy a vzdělávání a ČR se za generaci promění ve čtvrtou říši.
Většina diskutujících tu myslím píše o Pedagogice tedy o vědě o výchově a vzdělávání, která je k nedostatkům tzv. tradiční výchovy kritická. Ten, kdo prohlašuje tzv. výchovu nevýchovou za pokrok je demagog a je myslím tzv. antipedagog. I když to zahaluje do různých třeba i pro někoho líbivých frází.
Tajný učiteli, mí rodiče mě vychovali tak, že se za svoje názory nemám stydět, mám se k nim hlásit a nést za ně odpovědnost. Dnes je mi čtyřiapadesát a vychovávám k tomu své žáky. Pokud je toto tradiční výchova, hrdě se k tomu hlásím. V tomto pojetí je moralizující anonym lidský hnus, ale možná je to nějaká nová revoluční postpedagogika, které jako strůjce čtvrté říše nerozumím.
Od: Tajný Učitel
Vážený pane Bělecký, mnoho lidí zde je pobouřeno, že píši anonymně. Pokusím se naposled o vysvětlení. Mnohokrát jsem zažil, nejen zde na české škole, jak lidé, kteří napsali názor nehodící se do myšlenkového schématu zdejších přispěvatelů, byli nemilosrdně lustrováni způsobem, na který by mohla být hrdá i kgb. Propíralo se detailně jejich vzdělání, jejich dosavadní pracovní činnosti, jejich publikační činnost, zapojení do neziskových i ziskových aktivit, jejich pracovní úspěchy i neúspěchy. Celé výňatky s životopisů vyšťourané někým ze zákoutí internetu zde byli publikovány, aby diskreditovali člověka se nehodícím se názorem. Paradoxně tak bylo často učiněno někým, kdo sám píše anonymně.
Nepolemizuje se tedy s nekonformním názorem, ale napadá se nositel tohoto názoru. Tato nešťastná tendence českých učitelů nejen zde na čš, mne přiměla k tomu, abych své příspěvky psal anonymně a musím konstatovat, že nejsem sám. Mnozí jiní zde zakusili podobné zacházení. Někteří kolegové byli zážitkem ze zdejších ad hominem útoků znechucení tak, že se sem již nevrátili; mnoho učitelů českou školu čte, ale nepřispívají sem pod svým jménem, nebo vůbec, protože mají oprávněné obavy z dopadu jejich příspěvků a reakcí na ně na jejich práci. Lehce se odsuzuje, pokud jsou názory, které zde publikujete, dlouhodobě konsistentní s názorovým konsenzem zdejších diskutérů.
Česká škola je v tomto ohledu mikrokosmem dění ve většinové společnosti, která si, až na výjimky, notuje. Klima dnešní populace a bohužel ani velké části její učitelské obce, zatím není natolik otevřené různorodým názorům, aby lidé mohli publikovat nekonformní postoje bez obav o svoji práci o své žáky, kolegy či o zdraví své rodiny. Vy zde budete zřejmě vykládat o osobní statečnosti a stání si za svými názory. Předtím, než tak učiníte, vyzývám vás, abyste své nestydění se za svůj názor demonstroval malým experimentem. Pokuste se pod po dobu jednoho měsíce, několikrát denně přispět do diskuze na čš příspěvkem, který by byl poměrně značně názorově odlišný od obsahové normy zdejšího diskurzu. Uvidíte co se stane a pak si promluvíme. Varuji Vás však, pokud se tak rozhodnete učinit, že pokus konáte na vlastní nebezpečí a že jste byl předem upozorněn na jeho možné konsekvence.
Jak výše napsal nebojácný pan Pytlik: To je JEN názor. Jen názor, který se nehodí do krámu, tedy názor patrně nesprávný. Chce-li se tedy člověk zapojit do diskuse, musí mít názory správné, s naším názorem korespondující.
"Pokuste se pod po dobu jednoho měsíce, několikrát denně přispět do diskuze na čš příspěvkem, který by byl poměrně značně názorově odlišný od obsahové normy zdejšího diskurzu."
To je p..el po ránu :-)
Pane kolego Bělecký, napište několikrát denně, že čeští učitelé jsou xenofobní rasisté, nic neumí a jsou to nejhorší, co mohlo české školy potkat a dosáhnete "popularity" tajného agenta Pankráce Tangenta.
mají oprávněné obavy z dopadu jejich příspěvků a reakcí na ně na jejich práci
Nedoloženo. Tlachalovi je zřejmě hanba. Takže
"Víš co, Sašo? Di do prdele."
Pane kolego Pytliku,
proti nezáměrnému působení, zejména pokud je vzájemné, tito "reformátoři" většinou nebojují.
Jim vadí každé působení záměrné, cílevědomé, které označují jako direktivní.
Paidagogos je v jejich pojetí otrok, který dítě nenápadně provází na cestě za poznáním.
Jsou ovšem i "důslednější" koncepce, které považují za teror i to tiché provázení a jejich představitelé prosazují neomezenou svobodu dětí a nechávají je růst jako dříví v lese.
26. října 2015 10:06 Vymazat
Zaměstnavatelé na jedné straně potřebují opravdu vzdělané odborníky. Na druhé straně se v českém školství a v přízni médií producírují antipedagogové, kteří často zpochybňují školu jako takovou a přirozený postup výuky a výchovy demagogicky prohlašují za konzervaci herbartismu (rakousko-uherského modelu) v českém školství. Být učitel v Česku je pěkná řehole. Mnoho schopných učitelů už ze škol uteklo jinam. Nedostanou-li učitelé slušný plat, bude to pokračovat. Chce nebo nechce Česko školy a Pedagogy? J. Týř
...nechávají je růst jako dříví v lese.
No právě. A tak se ocituji, třeba to i k těm důslednějším a nejen k nim, dolehne.
Potřebuji vědět, kdy se má dítě začít seznamovat se svými povinnostmi v rámci společenství, se zákony této země, a zejména pak s povinností mít neodvratitelně 'přátelský, partnerský a laskavý vztah ke světu, k jiným lidem i k sobě samému'.
Nevadí mi, pokud bych měl být považován za herbartovskou konzervu. Vše se vyvíjí, různé přístupy a náhledy platí v různých dobách. Takovou elementární kázeň považuji o Ovšem za naprosto zásadní pro uchopitelně fungující žákovské kolektivy. Aby se pak nemusela třeba omezovat práce s ručním nářadím v dílnách, nebo dokonce zakazovat práce s kyselinou nebo elektrickým proudem v laboratořích. A aby tu nebylo naprosto nezbytné vykonávat nad dětmi nepřetržitý, každovteřinový, individuální dozor.
Ve schopnosti elementárně se ukáznit spočívá svoboda člověka. Zdůrazňuji, že člověka. Ne nějakého nanicovatého a rozmazleného trotla.
....Pane kolego Bělecký, napište několikrát denně, že čeští učitelé jsou xenofobní rasisté, nic neumí a jsou to nejhorší, co mohlo české školy potkat a dosáhnete "popularity" tajného agenta...
...tzv. čeští učitelé zde předvádějí rasistické a xenofobní názory, ale pozor...protože jsou učiteli, rasisty ani xenofoby nemohou být. Čeští učitelé jistě mnohé umí, ale když se něco nedaří, mohou za to bez výjimky děti a jejich rodiče...atd, atp
Chce-li se tedy člověk zapojit do diskuse, musí mít názory správné, s naším názorem korespondující. N. Pytlik
Pane Tajný učiteli, občas, když mám pocit, že jste očerňován neprávem, napíšete takovou "bombu" jako předcházející příspěvek. Říká se tomu "naběhnout si na vidle". Nico Pytlík polemizoval s Vl. Václavíkem, který jeho citaci M. Santany odmítl jako "pouhý nesprávný názor". Ale z Vašeho příspěvku se zdá, že N. Pytlík určuje, kdo a jaké názory smí mít. ?!? A ještě tento "blud" dvakrát opakujete.
---
Že se s někým neshodnu, ještě neznamená, že je rasista a xenofob, i když považuje islám za "fašismus". (Koneckonců jsou lidé, kteří za zcestné považují křesťanství, či náboženství všeobecně).
Tlachalovi je zřejmě hanba.
Vnímá svoje opakované selhávání, tak moc vzdálené od obecně platných představ o etické čistotě a noblese. Potřebuje se ospravedlnit, ač by skryt vlastně ani nemusel. Zejména z tohoto důvodu si vytváří představu posledního čestného a spravedlivého štvance, pronásledovaného temnými silami českoškolské konspirace.
Ano, zdejší diskutéři se na svět vzdělávání a výchovy dívají převážně realisticky. Ne právě radostný vývoj českého školství jim dává v mnohém za pravdu. Už mnohokrát jej tu odmítli jako tlachala, a tak se vrací s helovínskou dýní na hlavě.
Už nikdy se jmenovitě nedozvíme, kdo to vlastně je, protože v souvislostí s tím, do jakých kruhů státní a správy a samosprávy náleží, smáli bychom se za břicha se popadaje a tluka sebou o zem.
A závidí. To především. Zavidí lidem jejich volnost, a radost ze svobody myšlenek i skutků. Rád by se nějak revanšoval, ale možnosti jsou omezené, proto že jej nikdo vážně nebere. Ani ti, komu se snaží vetřít do přízně. Co s ním taky. Kdo se dnes bude veřejně bratříčkovat s přicmrdálkem. O to je to pro něj bolestivější. Až by se jeden ustrnul...
Diskuse k věci a Diskusní místnost pro další témata
Nic ve zlém vůči nikomu. Co takhle zavést tomhle serveru diskusní místnost pro ty, kteří nemají co říci k tématu diskuse a chtějí vyjádřit něco jiného? Tato diskuse je o vztahu mezi Pedagogickou vědou a tzv. Svobodným vzděláváním, příp. o Antipedagogice. Např. pan Tajný Učitel diskuse na České škole opakovaně anonymně zapleveluje svými nářky k jiným věcem a také invektivami vůči diskutujícím. Tentokrát problémem xenofobie (viz výše). Rozmělňuje tím diskusi k tématu, ztěžuje orientaci v hlavní argumentační linii a znemožňuje nebo znesnadňuje účast jiným, kteří by k tématu diskuse také rádi něco řekli. Stačilo by mít tu místnost a bylo by to, myslím, lepší.
Možný název diskusní místnosti by se myslím našel. Například Kabinet, Sborovna, Přísálí, Předsálí, Kuloár, atd. V té místnosti by, myslím, mohla být i nástěnka se vzkazy, na něž by se dalo reagovat. Nový příspěvek nebo vzkaz by mohl být indikován na dveřích... J. Týř
Do toho Kabinetu by mohl administrátor webu příspěvek přeřadit (na nástěnku) na 10 dnů a v diskusi by po něm zbyl odkaz. V kabinetu by k němu pak mohla pokračovat diskuse. Bylo by to myslím docela spravedlivé a přínosné.
Pro všechny diskutující a návštěvníky České školy by to byl myslím přínos.
Co takhle zavést tomhle serveru diskusní místnost pro ty, kteří nemají co říci k tématu diskuse a chtějí vyjádřit něco jiného?
A skutečně byste se, pane Týři, do té plkavé cimry zavřel? Osamocen...
Tady se totiž vesměs vyjadřuje výhradně a jen k věci.
Kabinet:
Dveře s klikou, zámkem nebo petlicí nedoporučuji. Mohly by tam být provázkové závěsy s různobarevnými Perličkami. Veselé vysvětlující barvy sten a akustické obložení stěn vhodné pro tajně šeptající i úpějící týpky. Několik nikoli monotématických nástěnek. Pro herbartovce Ottův slovník naučný, vhodná literatura i pro ostatní. Malá ale výkonná lednička s ledovou třístí pro nápoje a studené obklady pro horké hlavy. Pro tajné agenty, trottly a klauny několik specoš zrcadel s příslušenstvím. Různá (psycho)hygienická zařízení. Zkrátka podmínky pro Inspiraci, Klid a nohy v teple. Okna by nemusela být zavřená a zamřížovaná. U okna skluzavka do růžové zahrady pro ty, kdo zabalí diskusi v České škole a nemají rádi schody a výtahy. Vstup dobrovolný a volný pro mne Samotného i pro všechny diskutujicí. To by se mi líbilo. J. Týř
Uznávám, že různorodost diskusí víc namáhá mozkové závity, názory se víc tříbí a netřeba ji administrátorsky ani jinak nuceně omezovat. Ten Kabinet byl námět k úvaze pro ty, kdo píšou dlouze i krátce. Týkal se samozřejmě i mě. Dík panu Pytlíkovi za názor. JT
Výhradně a jen k věci: Pane Týři, píšete (12:45), že se v českém školství a v přízni médií producírují antipedagogové. Mohl byste být konkrétní? Pokud je někdo přívržencem antipedagogiky, vůbec nemusí "zpochybňovat školu jako takovou". To si tady děláme jen chaos v pojmech.
Co se týče "postupu výuky a výchovy", jistě u nás není mnohé v pořádku. Neprojevuje se někdy v práci učitelek a učitelů to, čemu se říká černá pedagogika? Ta zde byla v úvodu diskuse zmíněna a nějak se na ni zapomnělo. Nejsou u nás projevy černé pedagogiky příčinou vzniku tolika soukromých škol?
Zpochybňování školy a Pedagogiky Antipedagogikou
Pojmy škola a učitel jsou v Česku definovány školským zákonem. Škole a učitelům je určena právní zodpovědnost za žáky. Školní výchova a vzdělávání dětí jsou zákonem svěřeny škole a jednotlivým učitelům do citlivé avšak i zodpovědné péče podle zásad Pedagogiky (věda o citlivém a cilevědomém působení na utváření žákovy osobnosti) podle školního vzdělávacího plánu v rámci rozvrhu výuky. Dojde-li ve škole k závažné ujmě na fyzickém nebo psychickém zdraví nebo ve výsledcích vzdělávání, nese příslušná škola a učitel právní důsledky. Dítě tedy není vzhledem ke škole a učiteli svobodně jednajícím partnerem. Podobně je tomu i ve vztahu rodič-dítě. Česká pedagogika a školství přijaly revoluční změnu vědeckého východiska (paradigmatu) v tom, že vzdělávání se orientuje na vytváření tzv. kompetencí. To však neznamená že se škola zbavila výše uvedené zodpovědnosti a k ní příslušející autority (!).
Jak jsou pojmy Pedagogika a škola Antipedagogikou zpochybňovány a k čemu to vede? To je, myslím, dost jasně řečeno a ukázáno v pozvání na výše uvedenou konferenci a v (nejen mých) diskusních příspěvcích výše: Mnohé teze antipedagogicky myslím dost jasně odporují školskému zákonu: Dítě není vzhledem ke škole a učiteli svobodně jednajícím partnerem. Je podle školského zákona svěřencem daným do citlivé, zodpovědné a tudíž i povinně důsledné péče školy a učitelů. (důvod viz první odstavec tohoto příspěvku). Jiří Týř
Post skriptum 1
Vzdělávací revoluce spočívající v zavedení kompetenčního přístupu k tvorbě RVP a ŠVP nebyla optimálně realizována. To vytvořilo podmínky pro posílení antipedagogických tendencí. Projevuje se to v např. i v odporu některých zastánců RVP a antipedagogů k povinnosti státu ověřovat kvalitu práce škol měřením znalostí/kompetencí žáků.
Post skriptum 2
Stát a zaměstnavatelé si budou myslím muset dobře rozmyslet, co vlastně chtějí. Zda chtějí od pedagogů vzdělané lidi z lépe financovaných škol, nebo zda chtějí antiautoritativně vychovávané "svobodné" žákovské osobnosti z antipedagogicky organizovanýchškol s tzv. svobodným vzděláváním.
J. Týř
Děkuji Pytliku za amatérskou psychoanalýzu zdarma. Díky vašemu ochablému pokusu o sžíravou penetraci do hlubin mé duše jsem prozřel a seznal omylů svých. Mea maxima culpa. Ovšem hanba mi popravdě není. Lépe řečeno, stydím se za "kolegy učitele" kteří omlouvají týrání dětí v Bělé, za "učitele" kteří se ptají jak dlouho ještě budeme tolerovat Romy, za "učitele" kteří odmítají nést spoluzodpovědnost za to, jak školství vypadá, za "učitele", kteří lustrují oponenty, za "kapacity", které nechápou, že učitelé zde jsou kvůli dětem, nikoliv kvůli laťkám a za "učitele" kteří kvůli argumentační impotenci vulgárně napadají kohokoliv, s jehož názorem nesouhlasí, jedním dechem s frázemi o "etické čistotě a noblese".
Tak, tak, stydíte se i sám za sebe, my Vám rozumíme...
Jako obvykle, nerozumíte.
Dalo se to tušit, nerozumí mu patrně nikdo. A tím se také mnohé vysvětluje.
Necháme to už být... radši
Okomentovat