Jaroslav Žák napsal v jedné své knize něco jako "Dobrý učitel své žáky dobře naučí i s těmi nejhoršími osnovami".
Napsal to tuším v době jistého protektorátu. Souhlasím s tím, ale jen do určité míry. Bylo to mimo jiné psáno v době, kdy nebylo možné učitelům i ředitelům dávat tolik administrativních a projektových úkolů. Například přes internet a přes někdy nepatřičné instrukce odněkud, například ze zdrojů dotací, z nichž nemáme vždy všichni ten správný užitek.
Nesouhlasil bych asi zcela s názorem, že za většinu nedostatků ve školní práci z pohledu učitelů zodpovídají hlavně ředitelé škol. Ředitelé škol jsou taky v hodně těžké situaci (viz výše). A jsme zase myslím u toho státu, MŠMT a jím řízených organizací. Státu, na jehož jedné vlajce je napsáno Pravda vítězí . Podle zákoníku práce je každý vedoucí pracovník povinen co nejlépe organizovat práci. Má v tom ten zákon pravdu? Ta povinnost co nejlépe organizovat práci se myslím týká nejen škol, ale i MŠMT, jeho pracovníků i jím řízených organizací. A tady je myslím ten zakopaný pes, který má na psí známce vygravírováno Co nejlépe organizovat práci podřízených (pracovníků, útvarů, řízených organizací atd.).
S názorem pana Víta Pátka souhlasím ve smyslu toho Žákova výroku o špatných osnovách. A také v tom smyslu, že učitelé, ředitelé škol ani další zaměstnanci nejsou povinni si shora ordinovaný nepořádek za všech okolností nechat líbit.
Buďme, prosím, navzájem soucítící lidé (Lidé). Nebuďme ve při jen pro jiný názor na to, či ono. Rozhodný postup je myslím nutný (jen) kvůli nedobrému jednání se závažnými důsledky.
Post skritptum
Na závěr si dovoluji ocitovat závěrečný příspěvek ke dříve zveřejněnému článku:Ke stavu morálky, výchovy, legislativy atd. se několikrát zásadně a přitom srozumitelně vyslovil profesor Petr Piťha, například:
- Projev prof. Petra Piťhy, probošta Kolegiátní kapituly Všech svatých na Pražském hradě
- Prof. Petr Piťha: Stav legislativy, justice a soudnictví v ČR (jak je vidí neodborník)
21 komentářů:
nesouhlasil bych asi zcela s názorem...
Takže, v citacích, pane Týři, uvádíte kdejakého Žáka, Pátka a Piťhu, a Pytlika NE???
Heleme se.
Zveřejnění nebo nezveřejnění odkazu na názor/příspěvek pana Nico Pytlíka z 14. října 2015 20:30 a na následující diskusi k němu jsem dal redakci České školy k redakčnímu zvážení (zda tam ten odkaz vůbec dát) z důvodu nedostatku formulační korektnosti příspěvku pana Pytlíka. Redakce se rozhodla ten odkaz zveřejnit, což je v pořádku.
Ve článku Buďme prosím Lidé jsem jménem doprovodil, myslím docela pochopitelně, jen odkazy na korektně formulované názory.
J. Týř
z důvodu nedostatku formulační korektnosti
Jo takhle! A co je formulačně nekorektního na konstatování, že
'za kvalitu školy nese odpovědnost ze zákona její ředitel. Na to se kupodivu a pořád zapomíná.'
Ono tedy na tom téměř vůbec nesejde. Jen mám takový šimravý pocit, že tu rodí další kovaný odborník na vzdělávání.
Čtenáři nechť sami posoudí opodstatněnost výše uvedené diskuse o rozdílu příspěvků pana Pátka a Pytlíka: Neexpresivnějším souslovím v jednom je "celoživotní státní úředník - poskok politiků" ruku v ruce s nejrůznějšími nedouky, aktivisty, čerpači dotací a jinými hochštaplery. Ve druhém jsou sousloví řiťolizecký a řiťolezecký potenciál, kašpaři z volebních estrád, Plejáda ksindlu.
Myslím, že pan Nico Pytlík svými osobními výpady rozmělňuje možnou hlubší diskusi k tomu, o čem článek je.
Jiří Týř
Obsah Projevu prof. Petra Piťhy myslím stojí za hlubší zamyšlení. Nejen v diskusi pedagogů.
osobními výpady rozmělňuje možnou hlubší diskusi
Je nezbytné nazývat osoby a věci pravými jmény. Jinak se nám rozmělní výklad a vnímání pojmů.
Pokud je někdo například zrůdný vrahoun sedmdesáti sedmi nevinných lidí, nelze o něm mluvit jako o panu Breivikovi. Dostal dvacet jedna let vězení. I kdyby byly všechny přestupné, není to ani sto dní za zavražděného člověka. Pokud se mu nezačne ve vězení líbit, zahájí prý hladovku. To tedy znamená, že ten paznecht dostává najíst?
No nic. Chtěl jsem si vlastně o panu Týřovi ověřit pár věcí a na ty hluboké diskuse se vyloženě těším, jakkoli právě u tohoto k lidství vyzývajícímu článku si nejsem přesně jist, koho má oslovit a co mu má sdělit. Viz diskuse k němu.
Ostatně, na 'kašpary z volebních estrád' a 'plejádu ksindlu' jsem vyloženě hrdeeej.
Škrhola
Velmi povedený swingový lindy hop, rytmicky vhodný pro výuku. Děkuji za připomenutí.
Lidé by měli více tančit. Tanec má vysoký kultivační potenciál.
Viz naprosto unikátní Leoš. Dělá mi radost, ten chlapec.
Pane Týři, nesahejte nám na Pytlíka.
Jeho "rozmělňování" je solí v ranách hlupců a kořením, dodávajícím chuť diskusím na tomto webu, již drahně let.
Bylo tomu tak, když psal pod svým občanským jménem, i jako Brouk Pytlík (za kterého byl kdysi označen), nebo jako Nico - víc než zákon.
Vždycky jsem mu záviděl jeho schopnost prostřednictvím téměř holé věty s několika trefně zvolenými přívlastky vystihnout podstatu problému.
A kromě toho mám od něj slíbenou funkci mluvčího, jen co budou uznány jeho zásluhy a on povolán k výkonu nějaké té lukrativnější funkce. ;-)
Všichni bychom si měli občas zatančit, zazpívat, nebo jen v klidu vychutnat doušek dobré kávy. :-)
OK. Tančím taky rád.
Pistole a Robot. OK a tabák, rajčata a brambory
Po objevení Ameriky přišli i do Prahy před mnoha sty léty poslové nových věcí. Přinesli i tabák, rajská jablíčka a brambory. Na břehu Vltavy trochu zabloudili a ptali se “Kudy na Hrad?” Rada místních zněla “Okolo Kampy a pak do kopce. O-K?” “OK” zněla odpověď, která se pak celosvětově vžila jako znamení souhlasu a později i jako označení českých letadel. J. Týř :)
Pytlik nad zlato!
Jak vzniklo znamení souhlasu OK
To asi nikdo přesně neví. Slyšel jsem jedno krásné vysvětlení: Byl jeden americký pošťák, který dlouhá léta svědomitě a spolehlivě nosil lidem ve velkém okrsku poštu. Lidé ho měli rádi a často na něj už z dálky volali jen monogramem jeho jména “Hej, OK, neseš nám poštu?” On vždy stručně odpovídal “OK je tady. Vaše pošta je tady.” Z toho prý vzniklo znamení souhlasu OK. J. Týř
OK tedy nevzniklo ani ze spojení Okolo Kampy ani Okolo Karmelitské. Mystifikacím bychom se myslím měli umět bránit. Bohužel to někdy nebývá tak snadné jako ve výše uvedeném žertovném případě. J. Týř
Myslím, že v českém školství prožíváme už nějaký ten pátek střet pedagogické vědy a pedagogické scientologie, kterému MŠMT a jím řízené organizace prozatím dost účinně nečelí.
Jiří Týř
Olomoucká a brněnská ScioŠkolská káva s koblihou.
Škola to nepřežije a učení není (i) práce?
Kde, prosím pěkně o odpověď, jsou argumenty MŠMT a jím řízených organizací vyvracející tyto mystifikace? J. Týř
OK
Zeptám se slovy Zdeňkovy manželky Sandry z Ondříčkova filmu Jedna ruka netleská:
"Děláš si prdel?"
Proč MŠMT a jeho organizace nejsou naším školským pošťákem nosícím OK zprávy?
Zprávy vyvracející mystifikace dalších pedagogických scientologů typu pana Kartouse, Feřteka atd.? Kde jsou se svými názory vědecké týmy Pedagogických fakult? Ona je tu snad jen PedF UK, která je, jaká je? Kde je etika vědecké práce projevující se např. i ve schopnosti odlišit pedagogickou vědu od pedagogické scientologie? J. Týř
Většina pedagogických fakult přijala inkluzi jako nové náboženství a chová se velice zbožně.
Vědecké týmy PedF přijaly inkluzi jako nové náboženství? Doufám, že všude to tak není, i když někde už to tak asi může být. Myslím nejen v inkluzi ale i, domnívám se, nekritickým přijímáním tzv. scientologickém konektivismu, kterého současně aktivisté ze ziskovek a neziskovek využívají ke zpochybňování veřejných škol a ve prospěch soukromých škol. J. Týř
Okomentovat