Výuka počítačových (digitálních) dovedností ve školách je ohrožena přílišnou orientací škol na výuku kódování, resp. programování. Tento trend může vést k tomu, že mladým lidem budou chybět digitální dovednosti, které budou potřebovat při dalším studiu nebo na trhu práce. Toto je hlavní myšlenka souborného stanoviska nadace ECDL Foundation, vydaného 14. října 2015 v Evropském parlamentu v rámci akce pořádané místopředsedkyní Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Evropského parlamentu Catherine Stihler.
Dokument s názvem „Informatika a Digitální gramotnost - Výzva k vyváženému přístupu“ zkoumá způsob výuky digitálních dovedností ve školách v různých zemí Evropy a vyzývá k vyváženému přístupu tak, aby byly vyučovány nejen základy programování, ale také praktické digitální dovednosti na úrovni digitální gramotnosti.
Damien O´Sullivan, CEO ECDL Foundation uvádí: „Potřebujeme takový přístup k výuce ve školách, který zajistí každému studentovi, aby se stal nejméně digitálně gramotným. Potřebujeme také, aby měli studenti možnost seznámit se s takovými oblastmi, jako je kódování, resp. programování, což prohloubí jejich pochopení digitálních technologií. Některým studentům otevře tento přístup snadnější cestu k další kariéře v oblasti ICT (stanou se IT specialisty). Ostatní studenty připraví tento přístup na trh práce, kde budou ICT používat jako pracovní nástroj. V Evropě se objevuje příliš velká volnost v přístupu ke vzdělávání. Zatímco některým studentům je poskytováno kvalitní vzdělávání v různých oblastech ICT, jiní studenti tyto možnosti nemají. Náš dokument důrazně vyzývá k jednotnému přístupu, který zajistí, že jak informatika, tak digitální gramotnost budou vyučovány jako významné oblasti digitálních dovedností.“
Dokument byl vydán při příležitosti akce „e-Skills at School“ konané v Evropském parlamentu, kterou organizovala Catherine Stihler, MEP. Akce se zúčastnili klíčoví aktéři zabývající se oblastí digitálních dovedností z Evropské komise, Evropského parlamentu a ostatních klíčových institucí. Účastníci vyslechli příspěvky mnoha přednášejících včetně Milese Berryho z britského „Computing at School“ a diskutovali nad závěry předloženého materiálu.
Catherine Stihler, členka evropského parlamentu, ambasadorka kampaně „e-skills for Jobs“ dodala: „Digitální dovednosti a odborná příprava v oblasti ICT jsou nezbytné pro uplatnění na trhu práce. 90% pracovních míst vyžaduje nějakou úroveň digitálních dovedností, z čehož vyplývá potřeba digitálně připravené pracovní síly. Poskytnutí odpovídajícího vzdělání a odborné přípravy dětem od nejútlejšího možného věku je klíčové pro vytvoření konkurenceschopné Evropy. Je skvělé, že ECDL Foundation hledá a objevuje cesty, jak tohoto dosáhnout.“
Dokument „Informatika a Digitální gramotnost“ a již dříve vydaný dokument zaměřený na mylnou představu o „digitálně domorodé“ generaci, přispívají k rozsáhlému působení ECDL Foundation na poli digitální gramotnosti a digitálního vzdělávání. Tyto dokumenty mají za úkol podpořit naši snahu zvýšit digitální gramotnost ve světě a pomoci vybavit občany dovednostmi, které jim pomohou uplatnit se v digitálním světě.
Dokument „Computing and Digital Literacy - Call for a Holistic Approach“ (originál v angličtině) ke stažení na:
http://www.ecdl.org/media/PositionPaper-ComputingandDigitalLiteracy1.pdf.
Dokument „Informatika a Digitální gramotnost - Výzva k vyváženému přístupu“ (volný překlad) ke stažení na:
http://www.ecdl.cz/aktuality_zajimavosti.php.
Více informací na:
http://ecdl.org/eskillsatschool a na http://www.ecdl.cz
O ECDL Foundation:
http://www.ecdl.org/index.jsp?p=93&n=94
ECDL Foundation: Studentům hrozí, že opustí školy digitálně negramotní
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Nechcu rypat, ale moc nechapu tu mesidz...
Nevim, zda je to tim, ze mluvi informatici, a nebo mizernym prekladem ("Potřebujeme takový přístup k výuce ve školách, který zajistí každému studentovi, aby se stal nejméně digitálně gramotným."; nevypadlo tam treba "co" - "aby se stal CO nejméně digitálně gramotným.")
-----------------------
Ja jsem ucil pocitace 4 roky (jmenovalo se to vznesene Chemicka informatika) a nenabyl jsem dojmu, ze by na predchozich stupnich byli studenti nejak zatizeni prehnanou orientaci na kodovani.
Jako samouk ve fortranu jsem pochopil (na urovni zkompetentneni) rozdil mezi textem, celym cislem a realnym cislem behem prvni pulhodiny prakticke prace. Chapu, ze tech typu v excelu je zbytecne moc (proto jsem se zameril pri vyuce jenom na dva), ale rada studentu ten rozdil cislo-text nepobrala ani behem celeho semestru... Kde rada je tak 30 %, 50 lidi z rocniku...
nejméně digitálně gramotným
Snad: "takový přístup k výuce ve školách, který zajistí každému studentovi, aby se stal CO nejméně digitálně NEgramotným", nebo "NEstal digitálně NEgramotným", nebo snad "stal (CO) NEJVÍCE digitálně gramotným?
Asi z toho začínám být tumpachový. Digitálně.
Potřebujeme také, aby měli studenti možnost seznámit se s takovými oblastmi, jako je kódování, resp. programování, což prohloubí jejich pochopení digitálních technologií. Některým studentům otevře tento přístup snadnější cestu k další kariéře v oblasti ICT (stanou se IT specialisty). Ostatní studenty připraví tento přístup na trh práce, kde budou ICT používat jako pracovní nástroj.
Proboha proč?
Mnoho let používám vozidlo značky Škoda, občas dokonce i jako pracovní nástroj, ale mám jen velmi mlhavé povědomí o tom, jak funguje jeho převodovka, karburátor, nebo stěrač.
Myslím, že správce sítě na mé škole v životě nenapsal žádný program, ale přesto ho lze považovat za IT specialistu.
Má manželka netuší nic o kódování ASCII, natož Unicode. Přesto radostně píše texty ve Wordu a počítač používá jako pracovní nástroj.
Jestli ono tady nejde spíš o snahu ECDL Foundation a jeho CEO zajistit si do budoucna svůj certifikační byznys.
Okomentovat