Tento týden se urodilo (asi že je Code Week). Kromě přehledu EUN o programování v evropských školách vyšel v Hospodářkách článek Děti se budou učit programovat. Novinka ve výuce má být povinná už od první třídy a na Lupě pak senzorická reakce Martina Malého Nechte povinné programování být. Článků na tohle téma možná (snad!) bude přibývat. Asi k tomu napíšu víc, teď jen v rychlosti to nejdůležitější, abych měl kam posílat lidi, co kladou ty nejjednodušší (a pochopitelné) otázky.
Nápověda redakcím: dětské programování vypadá třeba právě takhle, nikoliv takhle. CC-SA, Infofiltrag |
Asi nejjednodušší je uvědomit si, jak vypadají ostatní školní předměty. Vyvolává hrůzu představa výuky matematiky v první třídě? Ale vždyť je to tak obtížná a abstraktní věda, kterou v životě skoro nikdo nepotřebuje! A jako společnost přece nepotřebujeme mít ze všech žáků matematiky.
Aha! Ona se vlastně ve škole neučí ani tak matematika, jako spíš školní předmět matematika. Ten samozřejmě z matematiky vychází, ale není to totéž. Školáci se nesnaží dokazovat matematická tvrzení. Dokonce při své činnosti ani nevychází z axiomů. Místo toho počítají kroky a rozdělují dorty. V hodinách matematiky si osvojují určitý způsob myšlení a vyjadřování, učí se základním početním algoritmům, rýsování a dalším dovednostem. Taková představa výuky matematiky nikoho neleká.
Se školním programováním se to má podobně. Cílem není naučit se vyvíjet software, syntaxi konkrétního jazyka, zapsat zpaměti konkrétní řadicí algoritmus. Cílem programování ve škole je rozvoj tvořivosti a myšlení. Samotné programování je (skvělým) nástrojem k dosahování těchto cílů. Programováním ve škole si žáci také udělají přesnější představu o fungování programů a počítačů. To je součástí všeobecného přehledu, asi tak jako fungování chladničky či fotosyntézy. Nikdo přitom myslím nečeká, že by žáci měli umět chladničku (nebo uzavřený skleníkový ekosystém) sestavit.
Dosadit do argumentace o informatice jiný předmět je mimochodem dost užitečný trik. Pomůže odhalit, kdy je argument opravdu o informatice, a kdy jde třeba spíš o instinktivní (a ne moc promyšlenou) obranu proti novotám. Najít korektní argumenty proti přemýšlení ve škole vyžaduje víc úsilí než obvyklý komentář pod článkem.
Pro úplnost několik příkladů, jak může programování ve škole vypadat. Záměrně vybírám ty jednoduché, pokročilé aktivity jsou ještě mnohem bohatší. Vidět je to třeba na rozmanitostí akcí v rámci kampaně Code Week.
Když si původní článek přečtete znovu s tím, že si za programováním představíte aktivity z uvedených příkladů, tak najednou dává docela smysl a plánované změny (nebo spíš zavedení) výuky informatiky nezní jako úplná ptákovina.
Sečteno a podtrženo: programování ve škole není to, co si myslí obvyklý čtenář novin. Cílem není, aby žáci a žákyně psali programy, ale aby se naučili přemýšlet.
(Technicky vzato je taky na místě podotknout, že nevidím, jak by stát „programování“ v prvních třídách nařídil, pokud nechce nějak upravovat koncepci RVP. Může předepsat počet hodin informatiky, ale neurčí konkrétní témata pro jednotlivé ročníky.)
Převzato z autorova blogu Učíme informatiku
8 komentářů:
Sečteno a podtrženo: programování ve škole není to, co si myslí obvyklý čtenář novin. Cílem není, aby žáci a žákyně psali programy, ale aby se naučili přemýšlet.
Ehm. A to ve stávající struktuře výukových předmětů nejde?
Když zařadíme do vzdělávacích programů škol od první třídy "Programování, které programováním vlastně není", na úkor čeho, kterého výukového předmětu, či oblasti to bude? Co budeme "v první třídě" učit méně? Psaní? Počítání?
Které znalosti budou "v internetové budoucnosti" potřebovat dítka z dnešních školek méně?
Nebylo by lepší, naučit konečně, nebo lépe ZNOVU třeba právě matematiku?
Na tomto nápadu mi vadí snad už jenom to, že si ani nadali práci s nějakým chytlavým názvem.
Třeba 'Tvořivé postupy', 'Alegorické algoritmy' nebo 'Nemanipulativní myšlení'.
Prý programování. To tady straší snad už celá staletí. Spořivá hospodyňka skákala pro gram peří i přes plot.
Na střední škole technického směru, žádné programování.
Pouze ve 2. ročníku CELKEM 9 hodin algoritmizace.
Kdo řídí tento cirkus?
poste.restante: Jasně že jde, co s dnešními RVP nejde? Otázka je, jestli to RVP taky nějak, nebo dokonce dostatečně, podporuje. Když se dívám na všelijaká rozpracování vzdělávacích cílů pro informatikcké myšlení nebo informatiku (třeba i jen tyhle: http://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/CompThinkingFlyer.pdf), tak prostě ty ekvivalenty v RVP nenacházím. Osobně mám za to, že co není napsáno, a není ani v nějakém obecném povědomí, se učí výjimečně. Např. matikáři dejme tomu vedou žáky k úhlednosti zápisu, byť to možná v RVP nemají (vymýšlím si). Pro informatiku tahle společná představa neexistuje. Takže ano, jde to, ale RVP spíš překáží.
Ano, samozřejmě pro přidání něčeho je nutno něco ubrat. Já jsem dalek toho něco určovat, ale asi se shodneme, že ve školách najdeme i méně významné učivo, než význámné učivo z informatiky. Já bych třeba nějaké tipy měl, ale struktuře ostatních předmětů zdaleka tolik nerozumím. Jak píše někde pod vedlejším článkem V. Nádvorník, je nutno se na věc dívat komplexně. Stavět to vybírání jako předmět proti předmětu myslím nepomáhá, lepší je dívat se na konkrétní témata. Čili nikoliv informatika místo (třeba) dějepisu, ale v dějepisu hledat to, co je (ve srovnání s informatikou, resp. jejími konkrétními tématy) zbytné.
A ne, nebylo by lepší naučit pořádně právě třeba matematiku. Lepší by bylo naučit pořádně oboje ;-)
Doufám, že nevyznívám nějak hrubě, nemám to v úmyslu, jen trochu spěchám.
Hronová píše: "Jde o to, že počítače mají pro ekonomiku stále větší význam. Hlouběji pronikají do všech profesí − i do těch, kde dříve stačila manuální zručnost. To však školy neberou příliš v potaz. Na ministerstvu školství proto nyní připravují novou podobu výuky, která má děti do světa počítačů vtáhnout více." Protože to ŠKOLY NEBEROU PŘÍLIŠ V POTAZ, přichází ministerstvo a jejich experti. Jak je to dávno, kdy se ozýval pláč nad tím, že žáci nejsou zruční? Že je potřeba fedrovat dílny? Nefrčí teď právě dílenská výzva, neutrácí se za ponky a kladiva?
počítače mají pro ekonomiku stále větší význam
Počítače měly pro ekonomiku stále větší význam asi tak před dvaceti lety. Teď jsou, a budou 'už jen' součástí našeho života. Pro naši ekonomiku má, jak to tak vypadá stále větší význam zřejmě obchod s Čínou. Tak šup na lehké dovednosti, a pěkně to dojednat. S úsměvem, ale tvrdě!
Resuscitace dílen, to byl jen takový záchvěv. Z ponků a kladiv není zase až tak velký vejvar.
Léky na rakovinu mají pro zdraví velký význam. Klohníme si je doma? Lék na hloupost by měl někdo naprogramovat. RVP to tuším nejsou :)))
Kdo řídí ten cirkus? Nevím. Já si u toho zpívám Vzdělávací karaoke:). J. Týř
Okomentovat