bEDUin: Skandinávský recept na stabilní školství

pondělí 5. října 2015 ·

Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.


Co přinesl týden 29.9. – 4.10. 2015

Témata týdne: 



Výrok týdne:

„Maximálně důležitá je spolupráce s rodinou. Školy jsou v kontaktu s rodiči, pořádáme pro ně semináře. Někdy se stane, že nepřijde nikdo, jindy je plno a rodiče nám děkují.” Sussana Rajala z finské Národní rady vzdělávání, odpovědná za program vzdělávání Romů.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • NORSKO A FINSKO: JAK ODDĚLIT VÝKONNOU SLOŽKU OD POLITICKÉHO VLIVU

    V Norsku i ve Finsku (a v ostatních skandinávských zemích také) funguje ve správě vzdělávacího systému poněkud jiný princip, než jsme zvyklí v ČR. Ředitelství pro vzdělávání a profesní přípravu v Norsku, resp. Národní rada pro vzdělávání ve Finsku představují výkonná centra řídícího aparátu. Zatímco ministerstva se věnují vzdělávací politice a legislativě, ředitelství, potažmo rada přenášejí legislativní změny do systému, určují obsah vzdělávání, navrhují a připravují podporu pro zřizovatele, školy a učitele a slouží jim jako opora v okamžiku, kdy si nejsou jisti, co dělat, od závěrečných zkoušek na středních školách po řešení příchodu cizinců, kteří nemluví norsky či finsky. Toto oddělení politické a výkonné složky ve správě vzdělávacího systému umožňuje udržet větší kontinuitu a nenechat otřásat vzdělávací systém změnami v politickém vedení tak prudce, jako se tomu často děje v českém systému, kde je školská exekutiva těsně svázána s aktuálním politickým vedením, jehož trvanlivost je v polistopadové historii cca 1,5 roku. Poznatky ze Skandinávie, jak pozitivní, problematické budeme přinášet v následujících týdnech pravidelně. Rozhodli jsme se navštívit Norsko, Finsko, Dánsko a Švédsko, abychom zjistili, jak tyto vzdělávací systémy, mnohdy velmi oceňované, fungují, v jakém prostředí se rozvíjí a s jakými obtížemi se setkávají.
  • TESTOVÁNÍ V MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH

    Z vládního návrhu k povinnému roku předškolního vzdělávání (s platností od příštího roku), jenž byl schválen v uplynulém týdnu, vyplývá následující: děti mohou navštěvovat lesní školky, ale rodiče budou muset dát děti zároveň do spádového zařízení. Situace je způsobené tím, že lesní školky nejsou registrovány jako „mateřské školy“. Rodiče tedy mohou poskytovat svému dítěti „individuální vzdělávání“ (třeba v lesních školkách), ale budou muset s dětmi chodit na přezkoušení (HN). Rodiče dětí, které navštěvují lesní školky, se dostávají do absurdní situace: v drtivé většině se jedná právě o ty rodiče, kteří svým dětem věnují nadprůměrnou péči. O jejich rozvoj by měl mít stát nejmenší obavu. Z formálního hlediska (děti nenavštěvují registrované zařízení) se ale jeví jako „nezařazení“.

    Je to jeden z problematických bodů novely o povinném roce předškolního vzdělávání, který má řadu odpůrců. Vlasta Bohdalová, dlouholetá poslankyně za ČSSD a členka školského výboru sněmovny, se řadí spíše mezi proponentky opatření, byť její paralela s očkováním zní poněkud svérázně. Očkování má čistě preventivní funkci, zatímco u mateřských škol přeci jen očekáváme poněkud více. Není bez zajímavosti, že ve Finsku zavedli povinný rok předškolního vzdělávání už letos. Podle informací z Helsinek toto opatření takové vášně jako v ČR nebudí.
  • JAK BY SE MĚLI BAVIT UČITELÉ (A RODIČE) S DĚTMI O UPRCHLÍCÍCH?

    Sdružení učitelů občanské výchovy a základů společenských věd Občankáři.cz zpřístupnili metodiku a pracovní listy k výuce na téma uprchlictví, a to jako otevřený vzdělávací zdroj. O tomto počinu, stejně jako o ukázkové lekci autorky Petry Slámové, která proběhne 6. 10. v EDUpointu na Staroměstském náměstí 4, informovaly Novinky.cz. Eva Valerie Maxová, bloggerka iDNES.cz, která se považuje za „moderní racionální ženu“, ale především vidí sama sebe jako „Češku ctící odkaz svých předků“, má pocit, že metodika nereaguje na manipulativní zprávy českých médií o možných hrůzách, které české společnosti od uprchlíků hrozí, ale jako podléhání „sluníčkářské multikulturní propagandě“. Podle dostupných indicií se jedná o odraz většinového názoru současné české společnosti. Pravděpodobně krajně „nečeský“ přístup volí Masarykova univerzita v Brně, která poskytne studentům pomáhajícím uprchlíkům stipendium. Za větší aktivitu škol při konfrontaci obecně sdílené xenofobie se postavil i Bob Kartous v rozhovoru pro iDNES.cz. Ministryně školství Kateřina Valachová na přímý dotaz v on-line rozhovoru se čtenáři téhož serveru odvětila na otázku uprchlíků neutrálně: děti mají mít možnost „přirozeně se bavit o tom, co se děje, s rodiči a učiteli“. Co z toho vlastně vyplývá, není jasné.
  • ZMĚNY V PŘIJÍMAČKÁCH UŽ JSOU JASNĚJŠÍ

    Zveřejněná vyhláška č. 245/2015 Sb. ke změnám v přijímacích zkouškách na střední školy přináší především organizační změny. Vyplývá z ní, že zkoušky se mají konat vždy mezi 22. až 30. dubnem a budou se skládat z centrálně zadávaných testů z češtiny a matematiky a případně dalších zkoušek stanovených ředitelem školy. Školní část zkoušky se může konat až pět dní před tímto termínem. Vyhláška určuje i termíny talentových zkoušek. Podstatnější změny přináší v tomto směru zatím jen vládou schválená novela školského zákona (§ 60 až 64). Ta stanoví, že na školách s talentovou zkouškou se jednotné testy nevyplňují, na ostatních školách má každý student možnost dvou pokusů na různých školách, počítá se lepší výsledek a váha testů v přijímacím řízení musí být přinejmenším poloviční. Změny jsou samozřejmě ještě možné, zákon teprve směřuje do sněmovny.

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  • 6. 10., EDUpoint, Praha – Otevřená třída – Jak učit o uprchlictví, 17.00 – 19.00
  • 7. 10., Národní technická knihovna, Praha – Innovation Camp, 15.30 – 19.00

Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.

1 komentářů:

Nowak řekl(a)...
5. října 2015 v 20:18  

"Rozhodli jsme se navštívit Norsko, Finsko, Dánsko a Švédsko, abychom zjistili, jak tyto vzdělávací systémy, mnohdy velmi oceňované, fungují, v jakém prostředí se rozvíjí a s jakými obtížemi se setkávají."

Hurá, budeme vědět konečně vše!
Představme si skupinu Švédů, která tak na 14 dní či 3 týdny vyrazí do 4 zemí střední Evropy (ČR, SR, Polsko, Maďarsko). POhovoří vždy s několika lidmi (často s pomocí tlumočníka), uvidí novou počítačovou učebnu a jedou dál. Doma pak všem vysvětlí, jk funguje naše školství, jaké má slabé a silné stránky ... prostě budou vědět všechno.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.