bEDUin: Podpora programování mezi dívkami nebo první česká platforma pro MOOC, projděte si nominace na Eduínu

pondělí 26. října 2015 ·

Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.

Co přinesl týden 19.10. – 25.10. 2015

Témata týdne: 


Výrok týdne:

„A vůbec bych nepanikařil kvůli tomu, že školy nepřipravují velkou část absolventů pro potřeby trhu práce. Tytéž nářky můžeme najít třeba v Lewisově Babbitovi anebo v dílech romanopisců poloviny 19. století.” Z rozhovoru o problematice vzdělávání se sociologem Janem Kellerem, který pro EDUin pořídil Milan Mundier.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

  • EDUÍNA SE BLÍŽÍ: NOMINUJTE INOVACE ČESKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ PRO ROK 2015
Minisčítání je projekt Českého statistického úřadu zaměřený na rozvoj statistické gramotnosti u českých žáků. Koná se už potřetí a na českých školách si získal značnou oblibu. Duhový institut věd je projekt zcela nový, v letošním roce jej odstartovala Česká televize. Jde o zábavnou digitální misi s výraznými prvky gamifikace, prostřednictvím které se děti mohou vzdělávat v řadě různých vědních disciplín. Oba projekty aspirují na cenu Eduína za inovace ve vzdělávání za rok 2015. Jsou tu i další pozoruhodné projekty: Czechitas podporuje programování mezi dívkami, Seduo je jedním z prvních českých aktérů na poli MOOC. Ze zajímavých projektů nominovaných v minulých letech zmiňme třeba Khanovu školu, Místa paměti národa nebo Jeden svět na školách. Nominujte zajímavý počin na Cenu Eduína za inovace ve vzdělávání do 1. listopadu 2015. Nominovat může jednotlivec, škola i jakákoliv organizace: http://www.eduina.cz/.
  • ČESKÁ REPUBLIKA A ŽEBŘÍČKY ÚSPĚŠNOSTI UNIVERZIT
Před nedávnem byl zveřejněn žebříček Times Higher Education pro rok 2015. Jde o globálně respektované srovnání výkonnosti univerzit po celém světě, jenž byl pro tento rok rozšířen z dřívějších 400 na 800 institucí. Měřítka pro porovnání jsou rozdělena do pěti skupin: výukové prostředí, výzkum, vliv (citace, publikace), mezinárodní dosah a propojení s ekonomikou. V první dvacítce univerzit je drtivá většina škol z USA, doplněných o čtyři univerzity z Velké Británie, jednu z Kanady a jednu ze Švýcarska. Žebříček je konstruován tak, že výrazně podporuje školy technologického zaměření (zvítězil Caltech, MIT pátý, Švýcarský federální technologický institut devátý). První česká univerzita – Vysoká škola báňská – se umístila v první polovině čtvrté stovky a LN k tomu vydaly povzbudivý komentář o tom, že jsme v průměru lepší než okolní středoevropské země. Bob Kartous z EDUin reagoval na žádost redakce LN textem, v němž zpochybňuje důležitost podobných žebříčků pro země velikosti a vlivu ČR, které by se měly zejména soustředit na udržení nejlepších „mozků“ v ČR, nikoliv na to, zda budou ve třetí či čtvrté stovce. Na neadekvátně povzbudivý text LN reagoval i emeritní děkan Fakulty sociálních studií MU Ivo Možný, jenž se zejména domnívá, že by se ČR měla srovnávat nahoru, nikoliv s těmi horšími.
  • RODIČOVSKÉ SOUVISLOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ
V úterý 20. 10. proběhla další výroční konference v rámci projektu Rodiče vítáni, jenž si bere za cíl podpořit spolupráci rodičů a škol. Na 80 účastníků konference mělo možnost zhlédnout prezentace na čtyři různá témata spojená s rodičovstvím a vzděláváním: sociolog Daniel Prokop se soustředil na téma socioekonomických vazeb. Situaci v ČR lze charakterizovat tak, že lidí spadajících do kategorie chudoby není mnoho (cca 7 % domácností), ale těch, kdo stojí na jejím prahu, je varovné množství (více než 38 % domácností). Prokop zdůraznil fakt, že v ČR je oproti jiným zemím EU výrazně nadprůměrná vazba dosaženého vzdělání na vzdělání rodičů a sociální status rodiny. Rut Kolínská, zakladatelka sítě Mateřských center, referovala o jejich významu při podpoře sebevědomí a hlasu rodičů ve vzdělávání. Bob Kartous představil výsledky nedávného průzkumu mezi rodiči o jejich vztahu ke vzdělávacímu systému a o riziku dalšího rozpadu veřejného vzdělávání pod vlivem rozevírajících se ekonomických nůžek a snahy bohatších a vzdělanějších najít jinou vzdělávací cestu pro své děti. Antonín Kokeš, rodič a zakladatel společnosti Albi, představil konkrétní model fungování školské rady s aktivní rolí rodičů.
  • SETRVALÁ KAMPAŇ ZA OTEVŘENÝ PŘÍSTUP KE ZDROJŮM VZDĚLÁVÁNÍ
Minulý týden probíhal Open Access Week, globální kampaň za otevřený přístup k informačním zdrojům. Řadu zajímavých příkladů prospěšnosti najdete na webu kampaně. V souvislosti s otevřenými zdroji je nasnadě připomenout blížící se Wikikonferenci. V souvislosti s otevřenými zdroji, jejichž těžiště spočívá v technologiích, stojí za zmínku i jedna z posledních zveřejněných informací ze strany OECD na konto vzdělávání: Andreas Schleicher, šéf pro vzdělávání při OECD, v rozhovoru pro Teacher Magazine zdůrazňuje, že samotné technologie ve vzdělávání neznamenají pokrok, pokud na ně nejsou připraveni učitelé (AJ).

Inspirace z (a do) praxe

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

  1. – 31. 10., Koněprusy – Seminář Intuitivní pedagogika.
  2. 10. – 1. 11., Žďár nad Sázavou, Kreativní vzdělávání do škol.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.