Kdekdo dnes hlásá společné vzdělávání. Inkluze má začlenit na základní školy děti s různým znevýhodněním. Na jedné straně proinkluzívní masáž, na druhé straně nedostatek informací. A poloviční pravda je vlastně lež. O čem se mlčí?
Hlasatelé společného vzdělávání (ať už z EDUinu nebo MŠMT) zcela opomíjejí skutečnost, že to společné vzdělávání je děravé jako cedník. Největší dírou jsou víceletá gymnázia. Tento c. a k. přežitek odvádí ze společného vzdělávání značné množství dětí, ale hlasatelé společného vzdělávání jsou k tomu kupodivu hluší a slepí. Na základky cení kdekdo zuby, ale všichni stahují ocas před víceletkami. Dokonce i milovníci srovnávání s Finskem.
Další dírou, kterou žáci opouštějí společné vzdělávání, jsou různé exkluzívní soukromé školy. Protrhl se s nimi pytel. Že právě v době inkluze? Na základky budou začleňovány děti i sociálně znevýhodněné, zatímco ty zvýhodněné budou utíkat do skleníkového luxusu soukromých a rodičovských škol. Hlasatelé společného vzdělávání jsou opět hluší a slepí, někteří dokonce těmto školám tleskají. Dokonce i milovníci srovnávání s Finskem.
Nevěřím, že všem těm hlasatelům společného vzdělávání jde opravdu o společné vzdělávání. Ta myšlenka je dobrá, ta myšlenka se dá uskutečnit. Děti by měly vyrůstat společně. Ovšem abychom myšlenku společného vzdělávání mohli začít brát vážně, musíme také zabránit, aby z něho děti odcházely. Jedněm budeme bránit, aby si mohli svobodně zvolit speciální nebo praktické školy, druhé však ještě popostrčíme k odchodu na víceletá gymnázia a exkluzívní soukromé školy? Vzdělání bude nakonec ještě více selektivní, nůžky ještě více rozevřené.
Převzato z autorova blogu na iDNES.cz.
Zdeněk Sotolář: Lži o společně nespolečném vzdělávání
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Pane Sotoláři,
já jsem od samého počátku prosazování inkluze přesvědčená, že celý tento projekt směřuje nejen k likvidaci speciálního školství, ale hlavně ke snížení úrovně běžných základních škol do té míry, že zodpovědní rodiče, kteří mají zájem o budoucnost svých dětí, budou hledat jiné cesty k jejich vzdělávání. Dopadne to podobně jako v Anglii, kde se od narození dítěte začne šetřit na "dobrou školu" a někteří rodiče se i zadluží, aby mohli dopřát svým dětm lepší vzdělání.
Tento názor jsem si nikdy nenechávala pro sebe, ale zveřejňovala jsem ho ve svých článcích i přednáškách pro učitele i v době, kdy se ještě inkluze považovala za nové náboženství.
Nedomnívám se, že "ta myšlenka je dobrá, ta myšlenka se dá uskutečnit. Děti by měly vyrůstat společně", jak píšete. Děti společně vyrůstat mohou, ale některé se společně vzdělávat nemohou.
Děti se smyslovým a tělesným postižením, které jsou schopny s pomocí kompenzačních pomůcek zvládat učivo, by zcela samozřejmě měly navštěvovat běžné školy. Ale žáci s mentální retardací, kteří učivo běžné školy přestanou chápat už v prvním pololetí 1. třídy, potřebují nutně speciální kvalifikovaný přístup, nebo se nic nenaučí. Speciální program, speciální metodiky, vlastní učebnice......ono to jde, ale dá to mnoho práce a mnoho úsilí na straně učitelů i na straně žáků. Zkušenosti se vzděláváním žáků s mentálním postižením máme v našem školství vynikající a mnoho žáků s lehčí formou "lehkého mentálního postižení" se daří plně integrovat pracovního procesu i do společenského života.
Někde ta hranice společného vzdělávání musí být, souhlasím. Stejně souhlasím s tím, že je nesmyslné rušit speciální nebo praktické školy, které fungují a je o ně zájem. Jen říkám, že pokud by měl existovat Plán skutečně společného vzdělávání všech dětí, musel vzniknout jinak, musel by zasáhnout nejen základní školy a musel by dostat delší čas na realizaci. Nic z toho dnešní huráinkluze nesplňuje. A řečičky o broušení diamantů jsou jenom řečičky o broušení diamantů.
Viděla jsem integrovanou školu v Dánsku. Budova měla 2 vchody, jeden vpředu a jeden vzadu, z nichž jeden byl bezbariérový.V té bezbariérové části měli své třídy žáci s mentálním a kombinovaným postižením. Mezi oběma částmi budovy byla pohyblivá stěna, která se o velké přestávnce rozevřela do společného prostranství, kde byly stolky a židličky, automaty na občerstvení a nápoje. Tam se všechny děti sešly. Ty nepostižené pomohly těm postiženým s obsluhou automatů a přenesením občerstvení ke stolkům, některé se s nimi společně posadily, zřejmě každý už měl někoho,s kým komunikoval. To byla dobrá forma integreace, která prospívala všem.
Nic takového u nás ovšem nenastane, u nás jde o privatizaci základního školství cestou znehodnocení veřejných škol.
u nás jde o privatizaci základního školství cestou znehodnocení veřejných škol
Ano. To tady píšeme, počítám, už takových osmdesát let.
Konzultanti se snaží veřejné školy znehodnotit a experti už nabízejí privátní alternativu.
A pokrytci tomu tleskají.
Při zhoršení úrovně výuky veřejných škol plošným zamícháním dětí s LMP do běžných tříd by myslím opravdu hrozil i větší úprk dětí i dobrých učitelů ze ZŠ do VLG a do stále se zvětšujícího počtu soukromých škol. Došlo by i na to šetření na vzdělávání dětí v soukromých školách. Sociální nůžky by se ještě víc otevřely. Většina z toho se v menší a dosud jen mírně rostoucí míře děje už teď. Plošnou integrací dětí s LMP do běžných tříd by se to ještě zhoršilo. Je myslím rovněž pravda, že toho různé soukromé subjekty mnohdy i demagogicky a propagandisticky ve svůj prospěch využívají.
Dosavadní argumentace a některé viditelné konkrétní kroky zodpovědných osob tomuto pro veřejné školství černému scénáři dost nahrávají.
V takovéto situaci je myslím nutné, aby běžné i speciální školy postupovaly koordinovaně s učitelskými profesními organizacemi a se zřizovateli, tj. s obcemi a případně i s kraji.
Jiří Týř
Okomentovat