V souvislosti s inkluzí se neustále omílá jedno slovo: asistenti, asistenti, asistenti. Jako by to byl spásný všelék. Jenomže to není tak jednoduché, jak si máme všichni myslet. Nedejme se oblafnout.
Kdo je vlastně asistent pedagoga? To je právě otázka. Jestli si myslíte, že jde o odborníky na práci s hendikepovanými dětmi, zejména s dětmi s lehkou mentální poruchou nebo poruchami učení, tak jste vedle jak ta jedle, protože takovým odborníkem je především speciální pedagog, odborník s vysokoškolským vzděláním. A takoví odborníci se nehledají snadno a určitě nestojí ve frontách před dveřmi škol.
Stačí si na prstech jedné ruku spočítat, že i kdybychom čekali na čerstvé absolventy, určitě nemohou dorazit do 1. září 2016. Samozřejmě že vítanou pomocí ve školách nemusejí být pouze vysokoškolsky vzdělaní odborníci. Zejména tělesně postižení žáci potřebují „pomocníky“ zajišťující třeba jejich bezpečný pohyb po škole. A každá škola určitě uvítá i pomoc s dozory na chodbách nebo na mimoškolních akcích...
...ale MŠMT zvažuje také inkluzi dětí s mentálním postižením! To však vyžaduje odbornou pomoc na úplně jiné úrovni, odbornou pomoc, kterou sotva mohou zajistit nekvalifikovaní asistenti. Při vší úctě. Dnes do škol přichází řada asistentů především z úřadů práce. Je pro ně práce asistenta pedagoga profesní budoucností, nebo jen krátkodobou záplatou? Zajistí vláda na ně peníze i v době, až vyschne pramen evropských fondů?
Převzato z autorova blogu na iDNES.cz
Zdeněk Sotolář: Asistenti ve školách aneb Jak nás oblafnout
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Možná by si nadšení inkluzisté mohli pro ilustraci nechat odoperovat třeba koleno obvodním lékařem, kterému bude k ruce někdo ze středního zdravotnického personálu.
Citace z připravované vyhlášky:
4) Hlavními činnostmi asistenta pedagoga jsou
a) pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti a pomoc při komunikaci se žáky a zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází,
b) podpora žákům v adaptaci na školní prostředí,
c) pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku; žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti,
d) nezbytná pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání.
Kdo tedy bude žákům poskytovat speciálně pedagogickou péči, kterou v současné době má zajištěnu po celou dobu školní docházky (denně,soustavně, několik hodin)?
Bude to ten speciální pedagog pracující dle vyhlášky na 0,1 - 0,5 úvazku na celou školu???!!!!!!!
Práce se sluchově postiženými - vyhláška:
Tlumočník do českého znakového jazyka
(1) Je-li žák uživatelem znakového jazyka, může škola při realizaci vzdělávání využít tlumočníka do českého znakového jazyka.
Takže v současnosti je služeb využíváno pro celou třídu na škole pro sluchově postižené. Ten člověk tam pracuje dlouhodobě. Teď si škola bude muset za stejnou sumu zaměstnat takového tlumočníka (protože ten člověk bude asi chtít svůj původní plat, že!?!) pro jedno dítě na celé škole . O jak úsporné.
a) pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti a pomoc při komunikaci se žáky a zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází,
Často slýchám, že spousta kolegů by takovou pomoc potřebovalo i u žáků, kteří nebyli inkludování. Píše se tam, jakou přípravou musí projít asistent pedagoga? Jak dlouhá musí být jeho praxe v krizových oblastech před nástupem do třídy? Jaké výkonostní limity musí splnit v bojových uměních apod.?
Okomentovat