Akreditační komise České republiky informovala po svém zasedání dne 16. 9. o vydání nesouhlasného stanoviska k žádosti Univerzity Jana Amose Komenského o prodloužení akreditace studijních oborů Speciální pedagogika – učitelství a Speciální pedagogika na dostudování. Akreditace obou studijních oborů tak končí 30. září 2015, MŠMT ji podle zákona o vysokých školách nemůže z vlastní iniciativy prodloužit.
Podle zákona o vysokých školách nese plnou odpovědnost za zajištění dostudování svých studentů v oborech, kterým skončila akreditace, sama vysoká škola, tedy Univerzita Jana Amose Komenského. Zákon jasně stanoví, že vysoká škola zajistí studentům možnost pokračovat ve studiu stejného nebo obdobného studijního programu na téže nebo jiné vysoké škole.
Přestože je zajištění dostudování studentů povinností UJAK, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy chápe obtížnou situaci stávajících studentů v obou oborech. Ministryně proto iniciovala setkání jak s vedením UJAK, tak s děkany pedagogických fakult veřejných vysokých škol. Ministerstvo školství bude koordinovat kroky k umožnění dostudování studentů oborů Speciální pedagogika a Speciální pedagogika – učitelství, kteří si tímto studiem doplňují potřebnou pedagogickou kvalifikaci. Ministryně se dohodla s děkany pedagogických fakult na vypsání přijímacích řízení, do nichž se studenti UJAK mohou přihlásit a po splnění podmínek přijímacího řízení dostudovat na jiných vysokých školách. Cílem této mimořádné aktivity MŠMT je umožnit dostudování co nejvyššího počtu současných studentů UJAK v těchto dvou oborech. Harmonogram přijímacích řízení bude zveřejněn do 30. září na webových stránkách ministerstva.
Vyjádření ministerstva školství k situaci na UJAK
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
Myslím, že je to nefér k současným studentům, kteří už studují a zaplatili školné, že se musí znovu účastnit přijímacího řízení na jiné vysoké školy. V článku se neuvádí, zda jim bude část studia absolvovaná na UJAK uznána, nebo budou muset začít studovat od začátku.
A proč vůbec studují, teď je budou nahrazovat asistenti. Speciální pedagog je mínusové povolání.
To CatCatherine25. A proč by to mělo být nefér? UJAK jim za jejich peníze dodal službu nevalné kvality, tak ať to řeší s UJAKem... Když si objednáte u elektrikáře rozvody v domě a on to zfušuje, taky se nejdete soudit s revizním technikem... Když si koupíte auto, a ono nesplní STK, tak to taky nebude řešit stát.
Jde o to, jestli studenti věděli, nebo mohli vědět, že si možná kupují certifikát o vzdělání zadarmo.
To NP: Správná otázka. Normálně bychom očekávali, že uchazeč o studium na vysoké škole má ICT dovednosti alespoň na úrovni žáka ZŠ a zvládá aktivity typu vyhledávání informací na Internetu a jejich ověřování, viz např. test http://www.itfitness.cz/cs/ . Tohle je např. z konce roku 2013: http://www.akreditacnikomise.cz/cs/ostatni/268-stanovisko-ak-k-rozhodnuti-msmt-o-zamitnuti-navrhu-na-omezeni-akreditace-studijnich-programu-uskutecnovanych-ujak.html Pochybnosti o tom, že to stávající studenti mohli zvládnout, jsou jen dalším kamínkem v mozaice úrovně studia na UJAK.
Tak trošku mi to přijde, jako když si člověk někde koupí roční dálniční známku za sedm stovek, a pak se diví, že má potíže a je popotahován.
TO NP: Trefil jste to dost výstižně!
Ono je to trochu složitější. Zaplatit si studium na vysoké škole je něco jiného než si koupit nové vozidlo nebo dálniční známku. Pro některé učitele z praxe to byla jediná možnost, jak získat požadované vzdělání nebo aspoň předepsaný certifikát.
Pro některé lidi je koupě podezřele laciné známky jediná možnost, jak se dostat na dálnici. Než padne kosa na kámen.
Nechci být příkrý nad míru. Ale budoucí vzdělanci, a pedagogové pak zvláště, by se mohli ve vzdělávacích institucích, jejich charakteru a možnostech orientovat přece jen patřičněji.
V této instituci přednáší řada pedagogů z PedF UK. Pro někoho je to záruka kvality.
Je to těžké, dneska.
Kdysi mě jeden kolega umluvil k účasti na nějaké finanční transakci, nějaký fond či co. Barevné materiály na křídovém papíře, perspektiva dlouholetého růstu, zaštítěné známým bankovním domem a jménem snad bratra tehdejšího spolkového prezidenta. První rok navýšení vkladů. Pohoda. Nakonec to dopadlo jako standardní podvod, vkladatelé o všechno přišli. Z šéfíků se vyklubala banda hochštaplerů. Včetně toho kolegy. člověk se pořád učí.
Nechci být také nadmíru kritický, ale firma s názvem UJAK se občas v médiích objevovala, ale nikdy to nebylo v příznivém kontextu.
Ani to, že renomovaný profesor z významné vysoké školy propůjčí své jméno (za mrzký peníz) k tomu, aby pochybnému podniku poskytnul důvěryhodnosti, není dnes zárukou ničeho. Kdo to nepochopil ani po zkušenostech s Harvardskými fondy, nebo kampeličkami, pro které dělali reklamu mnohé celebrity, měl by se asi přihlásit do nějakého kurzu pro naivní důvěřivce.
Jiná věc ale je, že mnozí z těch, kdo čekali, jak to s požadovanou kvalifikací pedagogických pracovníků dopadne, se (mnohdy ne vlastní vinou) dostali do situace, kdy už neměli na výběr. Považoval bych to za selhání právě veřejných vysokých škol, které nebyly pružně schopny navýšit kapacitu a zorganizovat i víkendová studia. Logicky pak vzniklé díry na trhu využily soukromé instituce, včetně i těch pochybných.
Přijde mi poněkud divné, když "řada pedagogů z PedF UK" dojíždí přednášet na soukromou školu, místo aby požadovaný kurz otevřela jejich mateřská vysoká škola. Zájem evidentně byl.
"řada pedagogů z PedF UK" dojíždí přednášet na soukromou školu, místo aby požadovaný kurz otevřela jejich mateřská vysoká škola
Bingóóól!
Když dá stát (MŠMT prostřednictvím Akreditační komise) někomu posvěcení něco dělat, měl by to kontrolovat, v případě nesrovnalostí udělat včas opatření a garantovat, aby na to nevinní nedopláceli. To zřejmě nestalo. Je snad vinen i ten, kdo uvěřil státem danému posvěcení? To doufám ne.
Když dá stát prostřednictvím příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností někomu posvěcení řídit auto, měl by to kontrolovat, v případě nesrovnalostí udělat včas opatření a garantovat, aby na to nevinní nedopláceli.
Nezní to absurdně? Jak má stát garantovat, aby někdo, komu vydal řidičák, nezpůsobil jinému škodu?
Dost dobře si neumím představit, jakou garanci máte na mysli?
Stát samozřejmě dohlíží na činnost vysokých škol. A zasáhnul tam, kde nebyly naplňovány podmínky kvalitní výuky. Ale jak by měl, probůh, zajistit, aby nevinní studenti nedopláceli na své špatné rozhodnutí, nastoupit ke studiu na mizerné škole?
Přesněji on to garantuje zákonnou povinností oné školy se o své studenty postarat, ale co by měl dělat víc?
Notabene, každý ze studentů si mohl vcelku snadno zjistit, do jakého data platí škole akreditace.
Stát vydává spoustu různých povolení různým komerčním subjektům. Dopravní firmě povoluje provozovat autobusy, cestovní kanceláři vozit turisty do zahraničí, potravinářské firmě vyrábět uzenářské výrobky a obchodní firmě je prodávat.
Ale opravdu netuším, jak má stát GARANTOVAT, aby se darebák nedopustil podvodu a nevinný na to nedoplatil.
Jistě, šlo by například udělat zákony tak, aby "inspektor akreditační komise" mohl docházet bez předchozího upozornění na přednášky a cvičení. Podobně jako to činí potravinářská inspekce. Ale to, že má firma povolení vyrábět uzené makrely ještě nezajistí, že po snědení jejího výrobku nedostanu průjem.
Šlo by nařídit školám "povinné pojištění pro případ úpadku" jak je tomu u cestovních kanceláří. Ale účelem tohoto opatření není přece zabránit krachu cestovky, ale pouze zmírnit jeho dopady.
Vinit stát mi v tomto případě přijde jako poněkud nepřípadné. Ale nechám si vysvětlit protiargumenty, tvrdící opak.
Jestli je tady někdo vinen, tak je to vedení UJAK. Být to v USA, už leží na stole několik žalob za škodu způsobenou studentům.
Souhlasím a s tou garancí to beru zpět. Děkuji poste restante za uvedení věci na pravou míru. J. Týř
Okomentovat