Podle dotazníkového šetření společnosti Scio očekávají nejvyšší mzdy uchazeči o studium na VŠ v právnických oborech, nejvyšší šanci na uplatnění v medicínských oborech. Ve školní výuce by ocenili rozvoj silných stránek. Tři čtvrtiny z nich plánují dlouhodobě vycestovat, více než polovina si plánuje vzít hypotéku.
Společnost Scio realizovala v loňském roce sérii dotazníkových šetření na několika tisících uchazečů o studium na vysokých školách v rámci Národních srovnávacích zkoušek. Cílem bylo zjistit, jak uchazeči nahlížejí na vzdělávání a jaké mají představy o vlastní budoucnosti.
První část otázek se týkala témat probíraných ve škole. Většina respondentů (90 %) uvedla, že by se výuka měla zaměřit na rozvoj silných stránek. Uvítali by také témata jako kulturní rozdíly a jejich chápání (82 %) nebo vztah k sobě samému (82 %). Naopak více než polovina respondentů (52 %) si myslí, že by se škola neměla věnovat náboženství.
Uchazeči o studium na VŠ považují právnické obory za ty, kde mají šanci na nejvyšší výdělky (26 % vybralo právnické obory jako nejlukrativnější). Ovšem pouze 9 % respondentů uvedlo, že považují práva za obor s nejvyšší šancí na uplatnění. Naopak lékařské nebo technické obory mají za ty, kde je vysoká možnost uplatnění, ale nižší možnost výdělku. Mezi obory považované za nejlukrativnější a zároveň s nejvyšší možností uplatnění uchazeči řadí také obory IT a obory ekonomické. Naproti tomu nejnižší výdělky a zároveň nejnižší možnost uplatnění spatřují respondenti ve společenskovědních, humanitních, zemědělských a zdravotně sociálních oborech.
Dvě třetiny respondentů dále uvedly, že existuje obor, na nějž podle vlastního přesvědčení nestačí. Na prvním místě respondenti uváděli mezi těmito obory hlavně lékařské (23 %), právnické (17 %), technické (13 %) a IT (12 %).
Většina dotazovaných (66 %) plánuje uzavřít sňatek mezi 25. a 30. rokem života. Pouze malá část respondentů (4 %) uvažuje o svatbě před 25. rokem a 6 % uvedlo, že neplánuje svatbu nikdy. Nadpoloviční většina (52 %) uchazečů o studium na VŠ si plánuje vzít v budoucnu hypotéku, přičemž nejčastěji mezi 28. a 33. rokem života (35 % ze všech respondentů). Mezi dotazovanými chtějí tři čtvrtiny (76 %) dlouhodobě vycestovat do zahraničí, zpravidla za prací nebo studiem. Pouze 8 % uvedlo, že nemá v plánu vycestovat na déle než 3 měsíce.
Dotazníkové šetření proběhlo ve dnech 11. 4., 8. 5. a 30. 5. 2015 v rámci termínů Národních srovnávacích zkoušek. Počet respondentů se pohyboval od 599 do 2275. Mezi respondenty bylo 67 % těch, kteří se hlásí na VŠ přímo ze střední školy, 14 % se hlásí z jiné VŠ, 12 % ze zaměstnání a 7 % odjinud (např. z mateřské dovolené).
Národní srovnávací zkoušky (NSZ) jsou formou přijímacích zkoušek na vysoké školy, kterou využívají desítky fakult v České republice a na Slovensku. NSZ sestávají z testů Obecných studijních předpokladů (OSP), Základů společenských věd, Matematiky a dalších. Každá fakulta si sama určuje, které testy musejí její uchazeči splnit. Výhodou NSZ je především fakt, že v průběhu celého roku probíhá šest termínů testování a uchazeč se může zúčastnit i více z nich, přičemž se započítává ten nejlepší výsledek.
Více o NSZ zde: www.scio.cz/vs/
Tabulky a grafy ke stažení zde: www.scio.cz/download/tz_uchazeci_vs.xlsx
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
"šest termínů testování"
Je výhodou oproti jednorázové zkoušce, ale zároveń jde o 6x větší byznys. Nevýhodou je, že fakulty z pohodlnosti už nezohledńují nic jiného než výsledky testů. Prospěch na SŠ, zájem o obor a předchozí zkušenosti, to vše ztrácí pro uchazeče smysl. A pak jsou VŠ překvapeni, že ti vybraní (se studijními předpoklady) jsou třeba líní.
Okomentovat