Většina vyučujících na 1. stupni českých základních škol silně vnímá rozdíly mezi romskými žáky a dětmi z majority. Učitelé a učitelky naopak tvrdí, že při své výuce nedělají žádný rozdíl mezi dívkami a chlapci. Vyplývá to z unikátního výzkumu, který se poprvé v ČR zaměřil na expertní názor vyučujících, jak etnicita a gender ovlivňují osud dítěte ve vzdělávacím systému. V rámci projektu Rovnost 2.0 jej provedla nezisková organizace Otevřená společnost.
„To, že je pro vyučující gender neviditelný, ještě neznamená, že děvčata a chlapci mají skutečně stejnou pozici,“ uvedla k tomu Irena Smetáčková, expertka projektu Rovnost 2.0. Genderové rozdíly si dle výsledků výzkumu uvědomuje pouze pětina vyučujících a převažuje přesvědčení, že nejsou posilovány etnicko-kulturním původem. Avšak pozorování a rozhovory z případových studií v rámci projektu Rovnost 2.0 prokázaly, že navzdory explicitnímu odmítání genderových rozdílů učitelé a učitelky využívají vůči dívkám a chlapcům mírně odlišné postupy a mají o nich odlišné představy.
Výzkum dále ukázal, že většina vyučujících na 1. stupni českých základních škol se snaží romské děti úspěšně vzdělávat a integrovat. Jsou na to však sami. Nepomáhají jim v tom ani někteří romští rodiče, ani český stát. „Za problémy se vzděláváním romských dětí stojí dle vyučujících jejich rodinné prostředí, nikoli menší nadání. Vysvětlují to tím, že děti nemají takovou podporu rodičů. To vnímáme jako pozitivní zprávu, protože s rodinami se dá pracovat a podpořit je v tom, aby dítěti při vzdělávání patřičně pomáhaly,“ uvedla Irena Smetáčková.
„Pokud škola změní komunikační styl vůči těmto rodičům a poskytne jim potřebné informace a materiály, může výrazně usnadnit vzdělávání jejich dětí,“ dodala Smetáčková s tím, že podle vyučujících je spolupráce škol s rodiči z majoritní společnosti dobrá.
„Tato zjištění do jisté míry odpovídají výstupům z dotazníkového šetření české veřejnosti již z roku 2008. Právě vzdělávání dětí a podpora pedagogických opatření, včetně romských asistentů a aktivit pro rodiny byla veřejností nejlépe přijímanou oblastí integračních politik“ říká Helena Franke, koordinátorka výzkumu. Projekt Rovnost 2.0 na základě výzkumu tedy vyzývá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, aby školám pomohlo podporu romským rodinám realizovat – finančně a metodickými materiály.
Výzkum ukázal, že vyučující ze škol s větším počtem romských žáků a žaček mají silnější tendenci odmítat negativní výroky o romských dětech. Zároveň však mají kritičtější pohled na romské rodiče. „Každodenní zkušenost s romskými dětmi vyučujícím pomáhá zbavit se předsudků a naopak jim více odkrývá případné limity romských rodičů,“ uvedla Smetáčková. Zároveň upozornila, že v současné společenské atmosféře školy nechtějí být označeny za „romské“ a vyučující jsou ve složité situaci ponecháni jako osamělí bojovníci.
Většina dotazovaných škol nemá možnost využívat aktivity, které by mohly školní úspěch romských dětí podpořit – např. doučování, volnočasové aktivity organizované ve škole či nadstandardní kontakt s rodiči. Sami vyučující se domnívají, že právě v rozšíření těchto aktivit leží prostor pro zlepšování péče o romské děti. Navíc tyto aktivity by jistě využívaly i ostatní děti, zvláště mají-li slabší rodinné zázemí. Podmínky k organizaci podobných aktivit, stejně jako k prohloubení informovanosti a reflexe vyučujících v tématu vzdělávání dětí z minorit, by mělo vytvořit Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Je alarmující, že nedostatek informací o pedagogické práci s dětmi z etnických minorit pociťuje třetina dotázaných učitelů a učitelek a více než 40 % by mělo zájem o materiály.
O výzkumu: Dotazník byl rozeslán na všechny základní školy v ČR a během osmi týdnů se navrátilo 954 odpovědí od vyučujících z 1. stupně. Cílem bylo zjistit učitelské zkušenosti a postoje, které jsou pro ně subjektivně významné při volbě pedagogického postupu a při interpretaci chování dětí a jejich rodičů. Dotazníkové šetření bylo součástí širšího výzkumného projektu Rovnost 2.0. Projekt realizovaný Otevřenou společností o.p.s. podpořila nadace Open Society Fund Praha z programu Dejme (že) nám šanci, který je financován z Norských fondů. Celkové výsledky projektu budou prezentovány v listopadu.
S předsudky o romských dětech se vyučující snaží pracovat, genderové ale nevidí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Takže romské děti mají problém ve škole. Mimořádně odborný výzkum ukázal, že problém není v romských dětech, ale v romských rodičích. Tedy rasově jsme si moc nepomohli. A teď pojďme k bílé, pardon, majoritní populaci. Analogicky lze odvodit, že problémy nejsou v bílých dětech, ale v bílých rodičích. Co je mi na tom jen divné? Aha! Že škola za nic nemůže.
Já nevím, možná jsem blbá,ale kdyby ty projektové peníze pro neziskovky šly třeba na práci v rodinách, na osvětu romských a sociálně slabých rodin, kdyby se tím financovalo něco konkrétního ,co by přímo pomohlo dětem. Ale ne, to se musí vyhazovat peníze za takové totální kraviny, jako jsou genderové a podobně pitomé výzkumy!!!!!!
Jen je mi naopak jedna věc jasná. Průzkumy a výzkumy si nikdo neumaže pacičky, že?!?!
Jaké předsudky? Někdo si zase vymyslel nějaké předsudky, aby měl co zkoumat?
Irena byla taková už v dávné době, kdy jsme byli krátce kolegové. Je mi smutno, když někdo nedokáže přijmout přirozený řád světa.
...rozhovory z případových studií v rámci projektu Rovnost 2.0 prokázaly, že navzdory explicitnímu odmítání genderových rozdílů učitelé a učitelky využívají vůči dívkám a chlapcům mírně odlišné postupy a mají o nich odlišné představy.
Eslipak to nebude tím vašnosto, že že chlapci a dívky jsou odlišní..
Je zvláštní, že mají-li volbu, samečci kočkodanů si spontánně hrají s autíčky a nástroji, kdežto samičky si spontánně hrají s panenkami. Asi to bude tím, že nemají neziskovky, ombudsmana a ministerstvo pro opičí práva.
Okomentovat