Role firem v transformaci vzdělávání v ČR – shrnutí kulatého stolu

pátek 25. září 2015 ·

Dne 14. 9. 2015 uspořádalo Business Leaders Forum diskuzi při mezinárodní konferenci FORUM 2000 na půdě Pražského Arcibiskupství. U kulatého stolu se setkali zástupci školství, církve a leadři českého businessu. Všechny pojilo stejné téma – vzdělávání v České republice. Ačkoliv jejich názory na něj se mnohdy rozcházejí, jejich dnešním cílem bylo najít společnou řeč a konkrétní možné kroky, na kterých se shodují a vnímají je jako zásadní pro transformaci vzdělávání v České republice.


Úvodní slovo pana biskupa Václava Malého navodilo vhodnou atmosféru. „Je důležité, aby člověk respektoval autoritu a též udržoval komunikaci, aby se lidé naučili nejen setkávat, ale i potkávat. To znamená, že druzí nejsou jen nějaká čísla, ale jsou to konkrétní lidé. Uvědomme si, že talent není vlastnictví, ale dar, kterého si musíme vážit a rozvíjet ho.“ Na něj navázal Jiří Seidler ze společnosti Tepelné hospodářství Hradec Králové. „Kus práce a změn už bylo ve školství provedeno. Tady nejde o revoluci, nýbrž evoluci toho, co už bylo uděláno.“

Nejen rodičům, ale i firmám záleží na tom, kde budou děti studovat a především co si ze studia odnesou do jejich budoucího zaměstnání. V současné době již není tolik aktuální rčení: „dobře se uč, aby ses dostal na vysokou školu a díky tomu si našel dobrou práci.“ Jak uvedla paní Vladimíra Michnová ze společnosti Linet. „Trh práce je přesycen vysokoškolsky vzdělanými uchazeči o zaměstnání, ale chybí dostatek kvalitních řemeslníků.“ S tím souvisí i poptávka po těchto oborech, která se dlouhodobě snižuje. Účastníci se shodli, že v tomto případě je potřebné řemesla zatraktivnit, „aby živnostníci byli bráni jako vážené osoby“, zdůraznila Veronika Ivanovič z Vodafonu, a dodává: „a studium na učilištích se stalo rovnocenné ke studiu na jiných středních školách“. V tomto vidí zástupci firem nezastupitelnou roli Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, „Na oplátku od společností je očekáváno, že mladé uchazeče ujistí, že si u nich po vyučení najdou zaměstnání,“ upozornil Jašurek, zástupce ministryně školství.

Český školství systém ztrácí respekt. Jeho významná role při vzdělávání kvalitních zaměstnanců je degradována. Jak v úvodu uvedl pan biskup Malý, učitelé už nejsou takové autority. Ani pan Jašurek se nedomnívá, že škola je vnímána jako instituce, která má dnešní děti vzdělat. Ke zlepšení reputace by mohl vést vhodný marketing, ale i zlepšení dobrého jména učitelů. „Učitelé jsou tahouni,“ jak zmínila Petra Janíčková ze společnosti Agender a dodává: „oni lákají nové studenty a inspirují ty stávající, proto by měli být motivováni odměnou. Například jedním z možných způsobů by mohl být firemní sponzoring nejnadanějších jedinců.“ Otázkou je, jak by tato činnost byla podpořena ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

K tomuto kulatému stolu zasedli zástupci společností, které už jsou v této problematice aktivní. Avšak jsou to individuální projekty řešící pouze dílčí problémy. Jak vyplynulo z rozhovorů s účastníky diskuse, chybí zde systematická a dlouhodobá spolupráce businessu a veřejného sektoru. Jakým způsobem může stát povzbudit stávající projekty a navodit vhodné prostředí, které by inspirovalo i další společnosti, aby se zapojily? Lze legislativně podpořit či zvýhodnit tyto aktivní firmy? „Firmy mohou zprostředkovat exkurze, nabídnout odborníky ke spolupráci, poskytnout praxe studentům, ukázat možnosti, co všechno u nich mohou po vystudování dělat,“ navrhuje Jana Karnišová, ze společnosti Kaufland. Tomáš Macků z výzkumné agentury IPSOS upozorňuje na zajímavé zjištění z mnoha průzkumů. „Povzbudivé je, že mladí lidé jsou ve všech směrech optimističtější než starší generace. Co se týče práce, říkají, že chtějí dělat to, co je bude bavit. Ale bohužel neví, co to bude.“

Když budou mít studenti možnost nahlédnout tzv. „pod pokličku“, hned pro ně bude jednodušší představit si, co v životě chtějí nebo nechtějí dělat a tomu přizpůsobit volbu svého vzdělání. Dobrým příkladem je projekt, který představila paní Michnová. Jedná se o „Úvod do světa práce“, kdy zaměstnanci společnosti Linet jednou měsíčně „vyučují“ na místních základních školách praktické dovednosti. „Ačkoliv nárůst uchazečů o technické obory je nepatrný, nějaký posun tady je,“ pochvaluje si výsledky projektu. S dalším zajímavým projektem přišla paní Kristina Kosatíková z IBM, ten přichází z Ameriky, kde firmy spolupracují s radnicemi, univerzitami a místními komunitami na změně způsobu vyučování. Nebo projekt, na kterém pracuje společnost Vodafone, který přináší aplikaci na hodnocení kvality školy.

„Firemní projekty na podporu vzdělávání a spolupráce se studenty by měly být vysoce oceňovány, a to nejen ze strany státního sektoru - jedná se totiž mnohdy o vysoce kvalitní projekty, kterými se firmy prezentují a tak dbají na jejich maximální prospěšnost a efektivitu, “ podporuje tuto iniciativu Lukáš Sedláček z European Leadership & Academic Institute (ELAI). Jak lze tyto projekty rozšířit i na další firmy v celé republice? Co pro to mohou udělat firmy? Co pro to může udělat stát? „Školství je decentralizované,“ zmiňuje Miroslav Jašurek. Změny v něm trvají dlouho, ale vidí dobrou vůli všech stran k akci a prostor ke spolupráci již od základních škol. „Jde o to, vhodně si rozdělit, kdo bude co dělat,“ doplňuje.

„Škola by neměla dávat pouze odborné znalosti, ale i schopnost přemýšlet, jednat samostatně a naučit se pracovat na sobě samém,“ uvádí na závěru diskuse Lukáš Sedláček z ELAI. Tomáš Holub za církev jej doplňuje, že je důležitý široký rozhled v hodnotách, protože ty mají v dlouhodobém měřítku nejvyšší dopad. „Vzdělání nekončí ve dvaceti,“ podtrhuje Vladimír Bayer z ASSA ABLOY, „spousta lidí bude měnit svůj obor v průběhu života, proto je potřeba poukázat na problematiku celoživotního vzdělávání.“

Tomáš Haken z Moore Stephens doplňuje diskusi o potřeby firem, které se dle jeho slov vyplácí ve firemní kultuře akcentovat. „Firmy potřebují, aby ze vzdělávacího systému (bez ohledu na stupeň) přicházeli lidi, kteří mají vztah k práci, tj. jsou naučení v ní nacházet pro sebe sami smysl, ať už se jedná o manuální, technickou, nebo rozumovou činnost, a dále kteří jsou naučení sami za sebe převzít odpovědnost, a to zejména za svůj vlastní odborný, profesní a osobnostní rozvoj, tj. pasivně nečekají až jim pan učitel, nebo jakákoliv jiná autorita, nadiktuje zadání a pak jim za to dá známku.“

Business Leaders Forum bude nestranným iniciátorem dalších kroků, na kterých se zúčastnění shodli, a bude vyvolávat podněty k akci. Prvním důležitým krokem nyní bude setkání s ministryní školství, kde budou představeny oblasti vnímané zástupci různých firemních odvětví jako důležité a chtějí jim věnovat pozornost. Z jednání rovněž vyplyne, zda vznikne expertní skupina, která bude prosazovat společenské zájmy, kde MŠMT a společnosti budou rovnocennými partnery. Jako zásadní oblast pro kooperaci firem a státu vnímána společenská poptávka po studijních oborech, která odráží reálnou situaci na trhu. Toto BLF vnímá jako první téma, kterému se společně můžeme věnovat a započít na něm kooperaci firem a státu.


0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.