Nový průzkum mezi rodiči předškoláků a žáků prvního stupně ZŠ přinesl překvapující zjištění. Na otázky odpovídalo více než tisíc rodičů.
Průzkum ukazuje, že třicet procent českých rodičů považuje systém školství za špatný a je třeba ho změnit – z toho desetina rodičů sdílí názor, že dnešní standardní škola nepřipraví dítě na všechny výzvy, které přináší zrychlená doba, a tři procenta rodičů jsou přesvědčena, že je systém nutné zcela předělat.
Z průzkumu ale také vyplývá, že celá polovina rodičů nezná alternativy ke klasické škole a neumí se v případné nabídce dobře zorientovat. Zde jsou velké rezervy v přísunu kvalitních informací rodičům.
Přes 60 % rodičů si přeje pro své dítě individuálnější přístup zohledňující jeho schopnosti, úroveň znalostí a momentální zájem o danou problematiku nezávisle na předem daném rozvrhu. Rodiče míní, že dnešní ZŠ učí děti bez ohledu na jejich individuální potřeby a zároveň se domnívají, že odborníci nemohou přesně vědět, co budou děti v dospělosti potřebovat.
Moderní přístup ke vzdělávání je vidět i na počtu 46 % rodičů, kteří by preferovali věkově smíšené třídy, kde by žáci byli rozděleni podle zájmu a znalostí, nikoli podle věku.
Rodiče se domnívají, že jsou dnes děti připravovány na profesní život více, než byli oni sami. Také jsou více učeny touze po vzdělávání a samostatnosti. I tak by si přáli, aby se těmto dovednostem věnovala ještě větší pozornost. Pouze pětina rodičů vnímá dnešní běžnou základní školu jako místo, které umožňuje odhalit a rozvíjet individuální zájmy a talent dítěte.
Za lepší vzdělání pro své dítě je 56 % rodičů ochotno platit tisíc a více korun měsíčně – zde je znatelné, že výše uvedené názory rodičů na potřebné změny jsou doprovázeny konkrétním odhodláním přispívat finančně nemalou částkou z rodinného rozpočtu.
Detailní výsledky průzkumu byly představeny na tiskové konferenci v pondělí 31. srpna 2015. Prezentace výsledků je ke stažení ZDE.
Průzkum realizovala agentura NMS on-line sběrem dat v Českém národním panelu v druhé polovině června 2015. V dotazníku objednaném klientem odpovídalo 1035 mužů a žen, kteří jsou rodiči alespoň jednoho dítěte ve věku od 2 do 11 let, žijící na území České republiky.
Na přípravě průzkumu se podílely organizace dlouhodobě se zabývající vzděláváním v České republice: EDUin, Scio, Společnost Montessori, Unie center pro rodinu a komunitu a neformální sdružení pro individualizaci vzdělávacího procesu Vysněná škola.
Průzkum mezi rodiči: Rodiče se stále častěji obávají, že škola nepřipraví dostatečně jejich dítě na budoucí život
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
28 komentářů:
Žádná škola nenahradí přípravu dětí prvotní, tedy rodičovskou.
Z uvedených informací plyne, že rodiče nehovoří o tom, k čemu dítě připravovat, ale jak dítě připravovat. Rozhodně individuálně, svým tempem, desetiletého s šestiletými. Takže, hlavně toho po děťátku moc nechtít, aby s tím sami rodiče neměli moc práce. Nejlépe vůbec žádnou. Doporučení pro učitele zní, nedávejte žákům domácí úkoly, ale samé jedničky, a budete mít od rodičů klid.
Nejvyšší čas, aby rodiče před vstupem do školy vybavili svoje děti seznamem toho, co právě jejich dítě má pro úspěšný život zvládat. Když už to v té překotné době nedokáží ani ti naši odbornící.
Čerstvá informace z doby prázdnin. Pokladní ze supermarketů setrvávaly v plné pohotovosti. I v dnešní nouzi nasmlouvaní brigádníci nepřicházeli do práce, bylo moc slunečno.
Nejak vypadnul slide s popisem toho, podle jakeho klice byli rodice vybrani a nakolik jejich vzdelanostni a socioekonomicka struktura kopiruje tu celospolecenskou...
----
I kdyz, ono ty otazky jsou tak vagni, ze by i tak to byl vyzkum k nicemu... Ale predpokladam, ze Kartous z toho bude varit propagandu cely podzim.
Ke slidu 4 - cteni a psani nejsou znalosti, ale dovednosti. Tato terminologie se snad nezmenila. A uprimne si neumim predstavit, nakolik je skola schopna u deti 6+ ovlivnit socialni dovednosti nebo zodpovedny pristup.
----
No, ted vidim, ze projekt se jmenuje "Vysnena skola"... Snete dal...
jistě že je na život nepřipraví,připravit na život musí své děti sami rodiče,nikdo jiný to za ně neudělá,ještě by nebylo špatné si ujasnit ,co si pod tím rodiče představují "připravit na život",jinak představy rodičů o procesu vzděláníá přesně popsal výše kolega pytlík,ješt byl dodal trend posledních tří let: "máme nadané dítě",který teď frčí u matek-blbek
Když položím rodiči otázku:
Je pro vaše dítě vhodnější spíše:
- individuální přístup
- klasická výuka
Pak dost pravděpodobně většina odpoví, že individuální přístup
Stejně tak lze rozklíčovat většinu slajdů.
Název článku říká: Rodiče se STÁLE ČASTĚJI obávají...
Mám tomu rozumět tak, že jde o navazující výzkum, který prokázal, že procento rodičů s obavami stoupá?
Anebo jde jen o nárazovou sondu typu, "změřím teplotu na pólu a konstatuji, že Země je zmrzlá"?
Vůbec nejlepší je předposlední slajd, dotazující se na částku, kterou by většina rodičů byla ochotna zaplatit za "lepší školu".
Věkově smíšené třídy jen těžko mohou mít 30 žáků.
Opravdu vysněná škola...
Je jasné, že každá reálná škola oproti té vysněné musí být úplně na prd.
Uklidňuje mne vědomí, že na budoucí život nejlépe připraví četba mediálních výstupů EDUINu.
A je to tady. Začíná kampaň za ochotu připlácet si. Není divu, ale naplňují se ty nejčernější scénáře: Ve veřejných školách se bude tak inkludovat, že se zhorší kvalita vzdělávání pro všechny, ale ta bohatší část společnosti si bude připlácet na soukromé školy.
Tyto trendy jsou zřejmé od začátku. Patřičný tlak na inkluzi, kombinovaný s obrazem už tak mizerné, nezábavné školy, je spolehlivou cestou k získání klientely. Vždycky je třeba rozklíčovat(!), kdo, co, v koho žoldu hlásá, co čemu slouží.
Ale velmi se mi líbí idea věkově heterogenních skupin. To! kdyby se dotáhlo až do konce, to by byl mazec, panečku. Kdyby to tak chtěl některý z konzultantů či expertů trošku konkretizovat. Děkuji.
Dobrý den,
zpočátku jsem chtěl reagovat na jednotlivé komentáře, ale mám dojem, že by stejně nešlo o dialog... protože ten je možný ve chvíli, kdy se obě strany respektují.
Učitelé často volají po tom, aby se jim dostalo většího respektu. Alespoň v mém případě a také v organizacích, kde pracuji a se kterými pracuji, máme učitelský stav v úctě. Můžeme kriticky mluvit o jednotlivých rozměrech společné reality (kvalita vedení třídy, práce s obsahem učiva apod.), nevzpomínám si, že by někdo v mém okolí říkal "co učitel, to osel" nebo "veškerý pedagogický výzkum je jen obhajoba kantorských platů".
Kdyby se učitelská veřejnost složila na výzkum "co si učitelé myslí o rodičích" a publikovala jeho výsledky, věřím, že by se v diskusi objevil sem tam rodič, který by si přečetl závěry a přemýšlel by, jestli by něco mohl dělat jinak nebo lépe.
Podívejte se, prosím, na dosavadní příspěvky. Prosím případně o upozornění, pokud se pletu... ale ani jeden z nich neobsahuje prvek sebereflexe. Jde povícero o zpochybňování validity výsledků, konspirace v duchu, že nějaká síla účelově zadala výzkum, aby podpořila svůj business ve vzdělávání, ohrnutí nosu nad tím, že rodiče nezvládají svou roli, a tvrzení, že co si rodiče vysnívají, to že stejně není možné.
Proto se mi ani moc nechce (a nejen pod tímto článkem) na České škole diskutovat.
Nabídnu vám alespoň jednu skutečnost k zamyšlení: mé děti chodí na druhý stupeň školy zřízené obcí, kde výuka probíhá ve věkově smíšených třídách (věkový rozptyl 2-3 roky) a kde je 30 dětí ve třídě. Výuka je podle mě (bývám dost kritický) velmi kvalitní, děti se zlepšují v triviu i v klíčových kompetencích, mají prostor jít více do hloubky v tématech, které je osobně zajímají, cítí se ve škole vítané. Dlouho jsem o takové škole pro své děti snil a teď do ní chodí. Není moc věcí, které by mi udělaly větší radost.
Přál bych si, aby i ostatní rodiče měli možnost dát své dítě do školy podle jejich představ. Nemusí to být stejné představy jako ty mé.
Ten průzkum jen zhruba mapoval, jaké představy o škole rodiče mají, nemapoval samotnou školní realitu. Z výsledků je patrné, že rodiče moc přesnou představu o své škole snů nemají, ale také to, že stojí o to nad tím přemýšlet. Kdyby si přečetli komentáře vás, většinou zkušených učitelů, asi by se necítili dobře, myslím, že by si připadali hloupí, nekompetentní, naivní, otravní. Jako by jim nepříslušelo o tom přemýšlet a snít.
Mno nic... už mě chytá patos :) ... tak alespoň přeju všem čtenářům i diskutujícím České školy dobrý start do nového školního roku.
NK
Ani si nevzpomenu, kdy se zastavil nějaký rodič na kus řeči. Jen tak, pohovořit.
Možná ale žijeme v jiných dimenzích.
Já si tedy nevzpomenu, kdy se vůbec někdo zastavil na kus řeči.
Možná ale se se mnou nedá hovořit.
Přál bych si, aby i ostatní rodiče měli možnost dát své dítě do školy podle jejich představ.
Tak to já taky. Možná bych pak konečně mohl začít učit ty žáky, kteří se opravdu učit chtějí. :-)
Kdyby se učitelská veřejnost složila na výzkum "co si učitelé myslí o rodičích" a publikovala jeho výsledky, věřím, že by se v diskusi objevil sem tam rodič, který by si přečetl závěry a přemýšlel by, jestli by něco mohl dělat jinak nebo lépe.
Chcete tím říci, že tento výzkum platili rodiče?
Opravdu myslíte, že se zdravotní sestry skládají na výzkumy, které by zjistily, co si o nich a nemocnicích myslí pacienti?
nevzpomínám si, že by někdo v mém okolí říkal "co učitel, to osel" nebo "veškerý pedagogický výzkum je jen obhajoba kantorských platů".
Tak to Vám poradím. Zabrouzdejte na diskuse pod libovolným článkem o navyšování učitelských platů. :-)
ale ani jeden z nich neobsahuje prvek sebereflexe.
Možná to bude proto, že tu sebereflexi nám média, EDUIN, a každý kdo, kdy viděl školu, klavíruje každým okamžikem.
Ale nás se na názor neptá nikdo. A když jej vyslovíme, stejně jej nerespektuje.
nešlo o dialog... protože ten je možný ve chvíli, kdy se obě strany respektují.
Svůj respekt k názorům, které Vám nekonvenují, jste prokázal velmi signifikantně. :-)
>Chcete tím říci, že tento výzkum platili rodiče?
Ano
>Zabrouzdejte na diskuse pod libovolným článkem o navyšování učitelských platů.
Učinil jsem. Zadal jsem "navyšování učitelských platů" do GG a prošel 7 prvních článků s možností komentářů. Většinou tam nebyly žádné příspěvky, pokud ano, nenašel jsem tam jednoznačné odsuzování učitelů. Vaši radu jsem využil, ale neměla efekt, který jste avizoval, žádné plošné hanobení učitelů jsem nezaregistroval.
>Svůj respekt k názorům, které Vám nekonvenují, jste prokázal velmi signifikantně. :-)
Převedeně - říkáte mi, že nevykazuji respekt k odlišným názorům. Já jsem s názory v komentářích nepolemizoval, tím jsem uvedl i svůj příspěvek. Když mě nějaké téma zajímá, pročtu si k němu i komentáře, i zde na České škole. Když mám potřebu polemizovat, polemizuji. U komentářů k tomuto článku jsem měl potřebu polemizovat, ale pak... mě napadlo, že by to byl asi jen flame, tak jsem se tomu vyhnul a když už jsem se opřel do klávesnice, začal jsem řešit metakomunikační rovinu.
Ano, vlastně máte pravdu v tom, že jsem se vyjádřil k názoru, že efektivně učit v třicetičlenné věkově smíšené třídě nelze, tím, že s tím mám osobní zkušenost... měl jsem se tomu vyhnout, abych udržel hladinu, na které jsem psal... máte dobrý postřeh... při zpětném pročtení příspěvků jsem si uvědomil, že šlo o odpověď na výzvu pana Pytlíka, který chtěl chtěl toto "konkretizovat... ale chtěl jsem tím hlavně naznačit, že JE o čem mluvit, jen v tak negativní atmosféře že se ani mluvit nechce... Větší množství narážek, ironie, nepodložených předpokladů nedává dobrý základ k diskusi. Prosím, přijměte to, co píšu, spíše jako pokus o nabídku k dialogu než jako poučování - snažím se nastavit zrcadlo, jak se v roli rodiče cítím ve chvíli, kdy se učitelé vyjadřují k tomu, jaké pocity mají rodiče vůči škole. Ale už se opakuji, tak raději (opět) končím... :)
pokud ano, nenašel jsem tam jednoznačné odsuzování učitelů
Asi čtete jiné diskuse, nežli já. A rozhodně je čtete kratší dobu.
Když přijdu k lékaři a on mi změří tlak, nechá sestře odebrat krev a pak mi nasadí antibiotika, nepolemizuji s ním o tom, jestli jsou, nebo nejsou antibiotika potřeba. Předpokládám, že on to ví lépe, nežli já. Nanejvýš se třeba zeptám, jaký je jeho názor na homeopatika. Až když mne začne léčit nějakým obzvláště pochybným, nebo překvapivým způsobem, zpozorním a začnu se zajímat. Třeba když mi na angínu naordinuje výplach střev.
Mám totiž respekt k jeho znalostem a odbornosti.
Kdybych mu začal vyprávět o tom, že mou nemoc způsobila špatná karma a je potřeba mi předepsat přikládání pijavic a přitom jej začnu obviňovat z používání zastaralých léčebných metod a vyzvu jej k sebereflexi, nejspíš se mnou vyrazí dveře.
Když mi začne někdo, kdo v životě nestál před třídou dětí vykládat, jak jsou mé metody zastaralé a vyzve mne k sebereflexi, samostudiu, sledování moderních trendů atd., atd. - tomu se říká respekt k učiteli?
Aby nedošlo k nedorozumění, nemám teď na mysli konkrétně Vás.
Vy jste sice s názory "nepolemizoval", ale svůj příspěvek jste napsal přesně v duchu: "Mohl bych s jednotlivými názory polemizovat, ale ono to vlastně nemá smysl. Stejně by má slova vyšla vniveč, protože předchozí přispěvovatelé jen napadají, vnější pohled je nezajímá a sebereflexe nejsou schopni."
Tak tomu říkám respekt k oponentovi. :-)
Aby nedošlo k nedorozumění, mám teď na mysli konkrétně Vás.
Větší množství narážek, ironie, nepodložených předpokladů nedává dobrý základ k diskusi.
Zkuste se, prosím, aspoň na okamžik vžít do pozice učitele. Představte si, že dnes a denně slyšíte z médií, z internetu, z debat v hospodě a dokonce i od vrcholných představitelů vlastního resortu, že naše školy nestojí za nic, učitelé jsou mizerní a neschopní, používají zastaralé metody, jsou líní a nechce se jim dělat nic navíc, dělají ve školství proto, že nejsou schopni se uživit jinak, pracují méně než ostatní, ale chtěli by větší platy...
Ironie je jediná zbraň, která nám ještě zbyla.
Pokud míníte svou nabídku k dialogu vážně, tak především přestaňte "nastavovat zrcadlo" a zkuste vnímat obsah toho, co zde i jinde píší učitelé, kteří mají rádi svou práci, ale jsou už nešťastní z toho, co musejí neustále a dokola snášet, aniž by jejich vlastnímu hlasu byla dopřána byť jen desetina prostoru, kterého se dostává jejich kritikům.
Výuka je podle mě (bývám dost kritický) velmi kvalitní, děti se zlepšují v triviu i v klíčových kompetencích, mají prostor jít více do hloubky v tématech, které je osobně zajímají, cítí se ve škole vítané. Dlouho jsem o takové škole pro své děti snil...
To zní skvěle. Chybí tam snad už jen "žák pracuje vlastním tempem", "žák zažívá pocit úspěchu", "boj za světový mír", a může to jít do tisku jako manuál pro vzdělávání v jednadvacátém století.
Promiňte, ale doopravdy mi činí potíže neustále vstřebávat tyhlety palety frází.
V každém případě bych rád měl už konečně nějaké uchopitelné informace. A ne pořád "třicet procent rodičů", "mnozí učitelé", "odborná veřejnost", "drtivá většina expertů v oblasti školství"... Než se, pane Křístku, uchýlíte do pro Vás vstřícnějšího komunikačního prostoru, sdělte mi, prosím, adresu Vámi zmíněné školy. Pokud by to termínově vyšlo, zajel bych se tam o jarních prázdninách podívat. Jsem už na světě drahně let, ale zázrak takového kalibru jsem ještě neviděl.
Ačkoli, instalace mnohých lidí do všelijakých funkcí se tomuto jevu velmi přibližují.
Nehořekuj na zrcadlo, když máš křivou hubu
Ústava - Kompetenční zákon - Školský zákon - Národní program vzdělávání - Správní řád a další zákonné předpisy - Vzdělávací projekty - Prováděcí předpisy - Praxe.
Tato posloupnost kulhá v působnosti MŠMT na více nohách. Ziskovky a neziskovky zakládající soukromé školy vycházejí vstříc poptávce / potřebám dětí a rodičů. Mimo jiné tím nastavují MŠMT zodpovídajícímu za kvalitu a dostupnost českého bezplatného veřejného školství a také zřizovatelům veřejných škol zrcadlo. Dávají tím vlastně politikům, úředníkům, zastupitelským, správním, vyšetřujícím i právním orgánům mj. i veřejně prospěšný podnět, aby při plánování (projekt je plán), realizaci a kontrole vzdělávacích projektů konaly, jak mají.
Kam jinam měli utéci schopní učitelé z podfinancovaných veřejných škol?
Jiří Týř
Nehořekuj na zrcadlo, když máš křivou hubu
Ústava - Kompetenční zákon - Školský zákon - Národní program vzdělávání - Správní řád a další zákonné předpisy - Vzdělávací projekty - Prováděcí předpisy - Praxe.
Tato posloupnost kulhá v působnosti MŠMT na více nohách. Ziskovky a neziskovky zakládající soukromé školy vycházejí vstříc poptávce / potřebám dětí a rodičů. Mimo jiné tím nastavují MŠMT zodpovídajícímu za kvalitu a dostupnost českého bezplatného veřejného školství a také zřizovatelům veřejných škol zrcadlo. Dávají tím vlastně politikům, úředníkům, zastupitelským, správním, vyšetřujícím i právním orgánům mj. i veřejně prospěšný podnět, aby při plánování (projekt je plán), realizaci a kontrole vzdělávacích projektů konaly, jak mají.
Kam jinam měli utéci schopní učitelé z podfinancovaných veřejných škol?
Jiří Týř
@Pytlík: Pertoldova 3373/51, Praha 4. Až pojedete, napište mi, prosím. Rád bych se s Vámi osobně setkal a, třeba jen tak, pohovořil.
@poste.restante:
nechtěl jsem říct: "Mohl bych s jednotlivými názory polemizovat, ale ono to vlastně nemá smysl. Stejně by má slova vyšla vniveč, protože předchozí přispěvovatelé jen napadají, vnější pohled je nezajímá a sebereflexe nejsou schopni."
chtěl jsem říct: Rád bych s jednotlivými názory polemizoval, myslím, že to má smysl, ale necítím se na to příjemně. Zatím to nevypadá, že by někdo o diskusi s rodiči stál.
Hezký den přeji, NK
Zatím to nevypadá, že by někdo o diskusi s rodiči stál.
Zatím (už více jak 20 let) to nevypadá, že by někdo o diskusi s učiteli stál.
Dokonce i ti, kteří tvrdí, že o diskusi stojí, nejdřív nalejí na kantory kýble špíny, a pak, když se učitelé začnou bránit, prohlásí, že se s nimi diskutovat nedá. (Nebo, když se nachomýtnou k rozjeté diskusi, prohlásí, že se v ní necítí příjemně.) :-)
Ziskovky a neziskovky zakládající soukromé školy vycházejí vstříc poptávce / potřebám dětí a rodičů. Mimo jiné tím nastavují MŠMT zodpovídajícímu za kvalitu a dostupnost českého bezplatného veřejného školství a také zřizovatelům veřejných škol zrcadlo.
Ziskovky a neziskovky sklízejí plody více jak 15 let trvající mediální masáže zakládající se na tvrzení, že české školství je špatné. Vycházejí vstříc poptávce, která byla uměle vygenerována a následně podpořena některými naprosto nekompetentními kroky, spáchanými politiky právě pod vlivem této mediální masáže.
Něco jako když komunisté tvrdili, že lidi nepotřebují mít vlastní majetek, když všechno patří všem a že práce se stane potřebou.
Jen přitom zapomněli, že lidé pracovat vlastně nechtějí a že kradou.
Nebo když si líný západ z čistě prospěchářských důvodů nechal vybudovat ekonomiku díky gastarbeiterům, následně vyprodukoval ideu multikulturní společnosti, kde lidé různých ras a náboženství žijí v harmonii pospolu a navzájem se obohacují. Jen přitom zapomněl, že někteří lidé se prostě multikulturně integrovat nechtějí.
Ziskovky a neziskovky zakládající soukromé školy vycházejí vstříc poptávce / potřebám dětí a rodičů. Mimo jiné tím nastavují MŠMT zodpovídajícímu za kvalitu a dostupnost českého bezplatného veřejného školství a také zřizovatelům veřejných škol zrcadlo.
To jako že:
...soukromé ordinace vycházejí vstříc potřebám pacientů. Mimo jiné tím, že nastavují ministerstvu zdravotnictví, odpovídajícímu za kvalitu a dostupnost českého bezplatného veřejného zdravotnictví a také zřizovatelům veřejných nemocnic zrcadlo.
Státní školy jsou fajn, učitelé výborní, veřejnost je mystifikovaná mrzkými nadhaněči soukromých škol skrze média. Státní školu nám lobbisté volné ruky trhu rozvracejí tak nějak zevnitř. Kdo je tady paranoik? Není kouře bez ohně.
Ve skutečnosti nejde o to aby se učitelé a rodiče opevnili v zákopech svých pozic. Jde o to, aby rodiče naslouchali učitelům a učitelé rodičům. Rodič přichází do kontaktu se školou denně skrze prožitky svých dětí a měsíčně na schůzkách. Na rodičovských schůzkách je většinou vystaven hodinovému monologu učitele o dění ve škole, výhradám či pochvalám k chování a prospěchu svého dítěte, vše před ostatními rodiči. Pěkný prostor pro dialog.
Učitel je na druhou stranu atakován přehnaně ochranitelskými rodiči, kritizován za přílišnou či nedostatečnou přísnost, za metody výuky, za obsah výuky, nebo ignorován úplně. Mám tu zkušenost, že rodiče většinou učitelům na začátku důvěřují a tato důvěra jim zůstane, pokud se jejich dítě ve škole něco málo učí, vyloženě se netrápí a učitel není nadprůměrně krutý, či arogantní. Někteří učitelé však na druhou stranu rodiče často apriori vnímají jako obtížný hmyz nebo vzdálené asistenty, často neschopné dostát své rodičovské roli. Obecně lze říct, že na obou stranách jsou jedinci mírně nebo značně vyšinutí, což lze bohužel více vytýkat učitelům, jelikož tito jsou vybraní, studovaní, kvalifikovaní k účelu být dobří učitelé a vychovatelé. Rodiče jednoduše mají děti a neprošli kvůli tomu studiem, výběrovým řízením ba dokonce ani rekvalifikačním rychlo-kurzem.
pro poste.restatnte, pokud mi lekař nepomůže, půjdu k jinému. Třeba k zaklínači. Zdá se vám to divné?
@Pytlík: Pertoldova 3373/51, Praha 4
Ach ták, Montessori. No to je jíná. Původně jsem si myslel, že se Vám, pane Křístku, podařilo najít bílou vránu mezi mariotereziánskými školami hlavního vzdělávacího proudu. V každém případě děkuji za tip. A jak to tam mají s inkluzí dětí ze sociálně vyloučených lokalit?
ZŠ a MŠ Na Beránku a její pan ředitel poskytují projektu rozvoji tříd pracujících metodou Montessori výraznou a nadstandarní podporu
A především pak pan ředitel, chtělo by se dodat.
Docela by mne zajímalo, jestli zjištění eduinského odborného konzultanta, že "školní třída je to nejhorší místo pro učení" platí šmahem, tedy i pro Montessori pedagogiku.
Viz http://www.ceskaskola.cz/2015/09/prectete-si-proc-je-skolni-trida-to.html
Rodič přichází do kontaktu se školou denně skrze prožitky svých dětí
"Tak co bylo ve škole?"
"Dobrýýý..."
@Pytlík
Nějak Vám nerozumím. Jde o školu zřízenou obcí, vztahuje se na ni legislativa jako na každou jinou. Pro mě to je zástupce hlavního vzdělávacího proudu. Pedagogický tým vytváří ŠVP, nejde o kopii nějakého standardizovaného kurikula podle MM. To ani není v případě druhého stupně možné. Ředitel může poskytovat stejnou podporu, jakou mohou poskytovat i jiní ředitelé. V případě té školy mám pocit, že podporu si poskytují především učitelé mezi sebou a že díky kvalitní práci přitahují rodiče, kteří chtějí také pomáhat. Opravdu se nechcete přijít podívat? Obáváte se, že byste přišel o desiluzi? (promiňte, přátelské pošťouchnutí, abychom se tam potkali).
Praha 4 není sociálně vyloučená lokalita, to určitě víte, prosím ptejte se na věci, na které se dá odpovídat.
Jestli Vás pan Feřtek štve, nic s tím nenadělám. To je mezi vámi. Pokud Vás zajímá můj názor na ten titulek, připadá má skandalizační a nelíbí se mi. Chápu, že jste jako učitelé podráždění, když se potkáváte se skupinovým obviňováním. Já se snažím se tomu vyhnout a ... opět se opakuji, takže brzy budu končit... :) ... jen jsem se pokusil upozornit autory prvních komentářů k tomuto článku, že ... no dyť jsem to už psal.
Těším se na setkání mimo webovou realitu, NK
Tajný učitel
Státní školy jsou fajn, učitelé výborní, veřejnost je mystifikovaná mrzkými nadhaněči soukromých škol skrze média. Státní školu nám lobbisté volné ruky trhu rozvracejí tak nějak zevnitř. Kdo je tady paranoik? Není kouře bez ohně.
Státní školy nejsou fajn, protože učitelům se v nich většinově nežije dobře. To ale není jejich chyba.
Učitelé jsou výborní, dobří, podprůměrní i ti vysloveně špatní. Jako v každé jiné profesi.
veřejnost JE mystifikována Nevím jestli mrzkými nadhaněči v žoldu soukromých škol, ale rozhodně médii, která potřebují senzaci kvůli ratingu a prodejnosti je neustále vytvářen obraz zaostalého českého školství a učitelů, neschopných naučit, připravit žáky k maturitám a pro praktický život. A to není pravda.
Státní školu nám lobbisté volné ruky trhu ani tak nerozvracejí zevnitř, ale systematicky ji vysávají.
Kdo je tady paranoik?
To, že jsem paranoik, ještě neznamená, že po mně nejdou. :-)
Není kouře bez ohně.
To tedy opravdu není. Proč musí každá soukromá škola svoje PR stavět na kritice veřejných škol?
V běžné reklamě nesmíte srovnávat své produkty s konkurenčním výrobkem, protože je to neetické.
Jak mám věřit čestným a altruistickým zájmům nějakého subjektu, když postrádá elementární slušnost a etiku?
Na rodičovských schůzkách je většinou vystaven hodinovému monologu učitele o dění ve škole, výhradám či pochvalám k chování a prospěchu svého dítěte, vše před ostatními rodiči.
Pokud je tomu tak, pak je namístě vyhledat jinou školu, nebo sjednat nápravu. Na školách v mém okolí, včetně těch, kde byly (jsou) mé děti se společné informace sdělují společně, ale osobní informace osobně. Některé třídní schůzky jsou přímo organizovány jako individuální konzultace, jejichž konkrétní čas si domluvíte s učitelem třeba přes internet.
Se třetím odstavcem vcelku souhlasím.
Obzvláště s tím, že mezi učiteli by se neměli vyskytovat jedinci vyšinutí.
pokud mi lekař nepomůže, půjdu k jinému. Třeba k zaklínači. Zdá se vám to divné?
Ani v nejmenším. Taky jsem už zažil pár lékařů neschopných, nebo mimo mísu.
Potíž je jen v tom, umět rozlišovat.
- Když mne doktor zjevně léčí špatně, dělá chyby apod. - Jdu k jinému.
- Když mi doktor říká, že mým kloubům nedělá nadváha dobře a měl bych zhubnout. - Dá se očekávat, že výměna lékaře mi nepomůže. Musím si pomoci především já sám.
- Když mám rakovinu v terminálním stadiu - nepomůže ani jiný doktor a ani ten zaklínač.
Ne každý je tak soudný, aby uměl tyto varianty rozlišit, pokud nejsou tak jasně vyhraněné, jako v mém příkladu.
"... jen jsem se pokusil upozornit autory prvních komentářů k tomuto článku, že ... no dyť jsem to už psal."
No, pokud se to tyka i mne - tak nemam moc co dodat, jen bych se opakoval... Je celkem jedno, kolik procent respondentu vidi stav neceho jako "velmi spatny" nebo "spise spatny", dulezite je, v cem jsou ty nedostatky*. A nic takoveho na slidech nevidim... Stejne tak je myslim nesmysl bodovat a faktorizovat, jestli je dulezitejsi, aby se dite ve skole naucilo psat nebo aby se rozvinulo v demokrata nebo aby naslo neco, co ho bude naplnovat... Pokud si toto nejaci rodice zaplatili takovy vyzkum, vyhodili penize zbytecne. Predpokladam, ze vyzkum platili jini rodice, nez kteri v ankete odpovidali...
*) Jak jsem psal uz u anonce na tento vyzkum pred tremi tydny, i ja jsem "spise nespokojen" se stavem skoltvi - chybi mi vapno na oknech, jednotne osnovy, vic biflovani a vnejsi motivace zaku ZS v dusledku nedostaku mist na strednich skolach... Presto bych prispel do tech casti kolacu, ktere budou nekterymi lidmi pouzity k pausalni - a celkem agresivni - kritice "statniho" skolstvi, rigidnosti ucitelu etc etc... (za dnesek si muzeme pripsat prvni dve carky - HN zrcadlene na Eduinu... Vsadim lahev dobreho vina, ze do Martina jich bude aspon 11)
Takze tak...
Ad. Nikola křístek ....Praha 4 není sociálně vyloučená lokalita, to určitě víte, prosím ptejte se na věci, na které se dá odpovídat (bylo řečeno k inkluzi)...
Proč si pořád někteří pletou inkluzi se začleňováním sociálně slabých? Vy nevíte, že inkluze je o začleňování i zdravotně postižených? A ty v Pze nemáte?
@Jana Karvaiová
Tuším, proč si někteří pletou inkluzi se začleňováním sociálně slabých. Pojem inkluze se zejména v médiích nejčastěji používá s ve spojení s touto cílovou skupinou, a média pro zvyšování návštěvnosti/čtenosti ráda hrají na kontroverzní vlnu. Kolem péče zdravotně postižených si ale kontroverzi zatím nedovolují.
Vím, že inkluze je o začleňování i zdravotně postižených. A ty v Pze máme.
Nevím spíše, jaký smysl měly Vaše otázky. Původně jsem odpovídal panu Pytlíkovi na dotaz "A jak to tam mají s inkluzí dětí ze sociálně vyloučených lokalit?.
Okomentovat