S dynamickým rozvojem infrastruktury a zaváděním technologických inovací v oblasti konektivity dochází v poslední době ke zkvalitnění přenosových rychlostí i mobilní dostupnosti internetu, což z něho dělá mocné médium pro využívání smartphonů a tabletů ve výuce. Ruku v ruce s touto integrací moderních technologií do výuky se hlavní platformou stávají především webové aplikace většinou rozšířené o cloudová úložiště či podpůrné klientské multiplatformní aplikace, což rázem tuto technologii činí skoro nezávislou na hardwaru i typu operačního systému a snadno dostupnou pro každého. Podobný záměr měli i autoři virtuálního vzdělávacího prostředí Verso App, kteří se do tohoto prostředí snažili začlenit i jisté prvky personalizace. Zkusím stručně popsat, do jaké míry se jim to povedlo.
Verso App je volně dostupná webová aplikace, která umožňuje registrovanému uživateli získat roli „učitele“ a poté vytvořit různé typy virtuálních tříd určené pro různé typy výuky (předměty a kurzy pro všechny věkové kategorie). Pro každou třídu je vygenerováno jedinečné ID a na základě něho pak do konkrétních tříd po registraci vstupují i samotní žáci. Administrace je velmi přehledná se snadným přístupem ke všem funkcím. Ve třídách je žákům k dispozici učitelem vybraný výukový obsah (materiály) a dochází zde ke vzájemné komunikaci zúčastněných. [2]
Autoři aplikují pedagogický přístup zvaný Flipped Learning („převrácené učení“), což je jedna z novějších variant převrácené třídy. Jeho význam posouvají směrem k metodice budující výuku na dílčích motivujících či až provokujících aktivitách zvaných FLIP, které nesou krátké konkrétní téma či zadání, na něž mají žáci v online prostředí Verso App typicky mimo vlastní výuku reagovat. A to mohou jak formou klasické odpovědi, tak i komentářů. Navíc mohou komentovat a hodnotit kvalitu reakcí ostatních členů třídy, aniž by mezi sebou věděli, kdo se za jakou odpovědí skrývá. Role učitele se shoduje s rolí moderátora, kdy navíc může ještě dané žákovské aktivity označit za velmi přínosné a stěžejní pro právě diskutované téma. [3]
Za vývojem prostředí Verso App stojí známí průkopníci převráceného učení, američtí učitelé Aaron Sams a Jon Bergmann – zakladatelé Flipped Learning Network. Ti převrácené učení definují jako „pedagogický přístup, v němž se přímé řízení přesouvá ze skupinového do individuálního vzdělávacího prostoru a výsledný skupinový (výukový) prostor je přeměněn na dynamické, interaktivní vzdělávací prostředí, kde pedagog vede studenty k tomu, aby správně pochopili pojmy a tvořivě se podíleli na probíraném tématu“. [1]
Strukturu definují zkratkou FLIP – Flexible Environment – Learning Culture – Intentional Concept – Professional Educator. Podívejme se na tyto čtyři pilíře převráceného učení trochu blíže.
1. Flexibilní prostředí
Co je flexibilní prostředí? Od flexibilního prostředí se očekává, že vytvoří pracovní prostor a časové rámce, které umožňují žákům komunikovat a reflektovat jejich potřeby učení. To Verso App řeší možností rozdělit žáky do tříd dle předmětu či probíraného tématu i nastavením typu kurzu. Navíc lze ještě v rámci jednotlivého flipu žáky rozdělit do podskupin.K flexibilním vlastnostem aplikace patří možnost neustále pozorovat a sledovat žáky, jaké provádějí úpravy a jak zpracovávají výzvy učitele – moderátora. Díky freewarové klientské aplikaci pro Android i iOS je toto prostředí dostupné de facto odkudkoli.
Za další rozměr flexibility lze považovat i možnost využití různého typu obsahu od prostého textu až po video, což žákům nabízí různé možnosti i způsoby řešení dané výzvy dle vlastních možností a schopností.
2. Kultura (princip) vzdělávání
V tradičním vzdělávacím modelu je primárním zdrojem informací především samotný učitel. Model „převráceného učení“ naopak záměrně posouvá obsah učení blíže k žákovi, kdy se ve virtuální třídě může tématu věnovat souvisle bez časového omezení a může zkoumat témata do větší hloubky a svým tempem. Výsledkem je pak i to, že se sami žáci aktivně podílejí na výstavbě svých znalostí. Hlavní myšlenkou je tedy:- Dát žákům možnost se zapojit do smysluplných aktivit, aniž by učitel hrál ústřední roli.
- Podpořit tyto aktivity, aby byly přístupné všem žákům s ohledem na jejich individuální možnosti a dát jim zpětnou vazbu.
3. Záměr pedagoga a obsah vzdělávání
Pedagogové vyznávající model převráceného učení napomáhají žákům rozvíjet jak koncepční myšlení, tak i soustavnost učení. Určují, co se potřebují žáci naučit a jaké materiály by měli prozkoumat „na vlastní pěst“. V souvislosti s tím, je potřeba:- upřednostňovat takový vzdělávací obsah, aby byl srozumitelný všem žákům;
- vytvářet a vybírat relevantní obsah (typicky videa);
- zajistit, aby byl obsah přístupný pro všechny žáky.
Možnosti přidání obsahu do FLIPu |
4. Učitel profesionál (dle J. Bergmanna)
„Role profesionálního učitele je ještě důležitější a často náročnější v Převrácené třídě, než v třídě tradiční. Během doby vyučování své žáky musí sledovat, poskytovat jim okamžitou relevantní zpětnou vazbu a posuzovat jejich práci. Profesionální pedagogové reflektují poznatky své praxe, dělí se o ně s dalšími kolegy, aby zlepšili svou výuku. Dokáží přijmout konstruktivní kritiku a tolerují „řízený chaos“ ve svých třídách. I přes to, že nejsou ústřední postavou, zůstávají zásadní složkou, bez které by převrácené učení nešlo realizovat.“ [1]Tato myšlenka by dle mého názoru neměla být spjata pouze s modelem převrácené třídy. Odráží osobní přístup pedagoga k profesi i k žákům a krystalizují z ní tyto teze:
- dávat zpětnou vazbu v reálném čase dle potřeby jak jednotlivci (žákovi), tak pracovní skupině či celé třídě;
- během výuky pozorováním a zaznamenáváním provádět průběžná formativní hodnocení a informovat žáky o dalším směru vzdělávání;
- spolupracovat a přemýšlet společně s ostatními pedagogy.
Getting Started With Verso (instruktážní video)
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
Tento článek vznikl jako studentská práce.
1 komentářů:
V rámci zjednodušení: mělo by fungovat, že založíme jeden účet za školu, všichni učitelé budou mít jednotný login (není nás moc ;-) ) a jednotlivé třídy budou prostě předměty v jednotlivých třídách?
A čeština není? Pracuje se na ní? Dá se na ní pracovat?
Mě se to líbí :-)
Okomentovat