Předmět Etická výchova se vyučuje jako volitelný předmět už na více než pěti stovkách základních škol a víceletých gymnázií. Žákům pomáhá získat sociální dovednosti a osvojit si morální principy. K jejímu vyučování bylo proškoleno přes 3 000 učitelů.
Výuka etické výchovy pomáhá zlepšovat celkovou atmosféru na školách, čímž dává základ pro celkové zlepšování klimatu v České společnosti. Do vzdělávacích plánů se dostala před pěti lety jako nepovinný předmět.
„Etická výchova rozvíjí sociální dovednosti žáků a pomáhá jim osvojit si empatii a mezilidskou komunikaci. Podle našich zkušeností se ve školách, které ji zavedly, daří výrazně omezovat šikanu a další negativní jevy a celkově zlepšovat atmosféru,“ vysvětluje její význam ředitel obecně prospěšné společnosti Etická výchova Dušan Drabina.
Na vlivy zavedení Etické výchovy do vzdělávacích plánů se v příštím roce zaměří i stát. Kromě vlivu na klima ve škole bude Česká školní inspekce zjišťovat i to, v jakém rozsahu a formě se na jednotlivých základních školách učí.
Výuku etické výchovy podporuje také ministerstvo školství. Národní institut dalšího vzdělávání, což je přímo řízená organizace MŠMT, se podílel spolu s Etickým fórem ČR na tvorbě učebnic i dalších materiálů pro výuku ve všech devíti ročnících základních škol. Kromě toho podporuje MŠMT rozvojovým programem školení dalších pedagogů. Tato školení vedou formou čtyřhodinových workshopů pro celé sborovny nebo delších školení pro jednotlivce (40 nebo 250 hodin) akreditovaní lektoři. Záměrem je, aby se etické výchově dával větší důraz i na pedagogických fakultách.
„Zatímco v minulosti bylo zavedení etické výchovy do škol snahou jednotlivých učitelů, dnes je z ní plnohodnotný volitelný předmět s jasným obsahem a vlastními učebnicemi. Jsme rádi, že jej můžeme podpořit, a pomoci tak mimo jiné společnému vzdělávání a vytváření lepšího klimatu na základních školách,“ vysvětluje Kateřina Valachová, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy.
„Etická výchova nám může pomoci v rámci společného vzdělávání přijmout člověka - dítě s úctou a respektem takového, jaký je, i s jeho odlišnostmi,“ doplnil na konferenci k etické výchově náměstek ministryně pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc.
Kromě MŠMT, ČŠI a obecně prospěšné společností Etická výchova můžou výuku etiky na českých školách podpořit i firmy takzvanou adopcí škol. Program Adopt a School for Ethics (ASET) propojuje firmy, kterým záleží na rozvoji etického prostředí, s jednotlivými školami. Firma si v jeho rámci adoptuje svou vlastní školu a podpoří v ní zavedení etické výchovy. Program vznikl v roce 2012 z iniciativy Elišky Coolidge Haškové, podílejí se na něm ale i další osobnosti dlouhodobě propagující etické chování. Ve správní radě společnosti Etická výchova jsou například filozof Jan Sokol nebo ekonom Tomáš Sedláček.
„Etické a morální prostředí by mělo být cílem každé uvědomělé firmy. A výchova začíná již v mládí, právě na školách. Firmy tak mohou přispět k dlouhodobému zlepšování naší společnosti a mezilidské důvěry v ní. Samy navíc jistě ocení lepší morálku a měkké dovednosti v nových generacích potenciálních zaměstnanců a manažerů,“ říká Eliška Coolidge-Hašková, iniciátorka a garantka programu ASET.
Za výuku etické výchovy mohou školy získat ocenění Etická škola ve třech stupních – bronzovém, stříbrném a zlatém. Společnost Etická výchova jej pod záštitou MŠMT udělila už více než 60 základním školám a víceletým gymnáziím. Na tiskové konferenci 24. září obdrželo titul Etická škola dalších pět škol. Stříbro získala ZŠ Školní, Praha 4 s podporou firmy ExxonMobil, ZŠ Raškovice s podporou SAFT Ferak, a.s. a ZŠ Navis, Dobřejovice. Bronzový stupeň získaly DINO SCHOOLS OF PRAGUE za podpory pana Prügera a ZŠ Sloup v Čechách s přispěním Jíša, s.r.o..
Etická výchova se učí již na 500 školách
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Článek 25. 9. 2020 - "Na posledních 500 školách se ještě učí matematika"
Výuka etické výchovy pomáhá zlepšovat celkovou atmosféru na školách, čímž dává základ pro celkové zlepšování klimatu v České společnosti.
No tak to už jsem klidný.
Až doroste do dospělého věku generace, která absolvuje etickou výchovu jako klasifikovaný předmět, skončí všechny současné problémy s hulváty, podvodníky, zloději, atd. Všichni už pak budou vědět, jak se mají eticky chovat, jinak by určitě nepostoupili do dalšího ročníku.
Kromě vlivu na klima ve škole bude Česká školní inspekce zjišťovat i to, v jakém rozsahu a formě se na jednotlivých základních školách učí.
"Pane kolego, vy na vaší škole neučíte etické výchově? Ale to byste měl. Jinak si budeme hledat nového ředitele."
„Etická výchova nám může pomoci v rámci společného vzdělávání přijmout člověka - dítě s úctou a respektem takového, jaký je, i s jeho odlišnostmi,“
Tak teď už jen přijmout s úctou a respektem člověka - učitele.
„Etické a morální prostředí by mělo být cílem každé uvědomělé firmy. A výchova začíná již v mládí, právě na školách.
"Když se vám nelíbí, můžete jít. Za branou čeká na vaše místo další stovka lidí..."
Jo a výchova začíná v rodinách. Školy prý mají jen učit - třeba etickou výchovu.
Za co se dava ta medaile "Eticka skola"? Za nejake testy? Nebo se zaci nejak ocipuji a monitoruji nejaky cas, jestli se chovaji eticky?
----
Jeste by teda zaci mohly psat nejake eseje. Napadaji mne treba temata:
1. Etika a tezba surovin.
2. Etika v politice Richarda Nixona...
3. Politika a vysokoskolska samosprava v CR po roce 1989.
4. Etika v bankovnictvi.
„Etické a morální prostředí by mělo být cílem každé uvědomělé firmy....
Jaký je rozdíl mezi etickým a morálním prostředím?
Etická (dříve mravní) výchova je důležitý předmět, zejména pro studenty na pedagogických fakultách,aby věděli, jak žáky vést k mravním hodnotám a jak je učit chápat a respektovat mravní normy.
Nevím, jestli je funkční jako vyučovcí předmět na základních školách.
Vždycky mne zajímalo, jsou-li na učitele etické výchovy kladeny z hlediska kvality jejich etického chování nějaké nároky. Obdobně, jako jestli třeba učitel tělocviku musí být sportovec, učitel hudební výchovy musí umět hrát na nějaký hudební nástroj, učitel matematiky musí umět počítat a tak nějak podobně.
Opájím se představou, že máme nejméně tři tisíce eticky se chovajících učitelů.
Eticky se chovající učitel ke svému působení ani nepotřebuje předmět etická výchova.
Vrtá mi hlavou, proč etické chování není pojímáno jako kompetence nebo průřezové téma. To bychom ji hravě rozklíčovali či prořezali, a bylo by to.
Nebo etická gramotnost, ta by se mi líbila. A kdy bude v mateřských školách předetická výchova?
Etická výchova jen vykrádá témata z jiných oborů a průřezových témat (viz vytvořené materiály). Co bude následovat dál, na co zatlačí jiná zájmová skupina? Na úkor čeho zavedeme etickou výchovu?? Podle čeho se měří úspěšnost tohoto předmětu???
nehrozí nám "syndrom převychování" ? estetická,etická,občanská,sexuální, počtové gramotnosti,výtvarná,hudební,tělesná,ku zdraví....
máte již předmětovou komisi výchovologických předmětů?
nehrozí nám "syndrom převychování"?
Říkala nedávno v televizi jedna rozhořčená matka něco v tom smyslu, že
naše děti nám nikdo převychovávat nebude!
Okomentovat