bEDUin: Praktické školy se neruší a přijímačky na střední školy jako síto pro učňáky?

úterý 29. září 2015 ·

Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.


Co přinesl týden 21.9. – 27.9. 2015

Témata týdne: 



Výrok týdne:

„Za romského žáka/romskou žákyni považujeme člověka, který se za něj/ni sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásil (a), a/nebo je za takového/takovou považován (a) významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých antropologických, kulturních nebo sociálních indikátorů.” Pozoruhodná definice z dopisu České školní inspekce ředitelům škol. Podle ní by měly školy identifikovat romské žáky. Dopisu si všiml Martin Rychlík a publikoval o něm text na serveru Česká pozice.

Novinky (výběr ze zajímavých událostí)

Inspirace z (a do) praxe

JA Czech, Další ročník programu na podporu podnikavosti mladých.
Historické dílny, Dialog mezi učiteli a studenty FF UK.
Rodiče vítáni, Konference se blíží!

Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)

29.9. – Diskuse s oponenty, EDUpoint, Staroměstské náměstí 4, Praha 1 – Téma: Zákon o pedagogických pracovnících a jeho dopady pro praxi, 17.00 – 19.00
29.9. – EDUfórum, 23. setkání v Praze: Umění ve vzdělávání, Impact Hub Praha, 19.00 – 22.00

Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.

18 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
29. září 2015 v 14:57  

Beduíni vytvářejí jinojazyčné gheto totálně ignorující odbornou diskusi v České škole?
Bylo by, prosím pěkně, možné zařídit jejich celoplošnou inkluzi (pokud možno disperzivního typu) mezi učitele a skutečné odborníky? Děkuji za odpověď :-))) J. Týř

Zdeněk Bělecký řekl(a)...
29. září 2015 v 18:11  

Vy byste chtěl diskutovat? Tak pozor, pane Týři. Lidé, kteří chtějí provádět lysenkovské experimenty na postižených dětech (nic jiného zrušení přílohy LMP RVP ZV není), Vás budou v lepším případě ignorovat, v horším Vás onálepkují jako tmáře, rasistu nebo morální žumpu. Revizionisté a samozvanci ovšem nebudou mít v našem školství místo, to je snad pochopitelné.

tyrjir řekl(a)...
29. září 2015 v 18:47  

Doufám, že ta poslední věta se ukáže jako pravdivá. Zatím ji jako pochopitelnou moc nevnímám. J. Týř

tyrjir řekl(a)...
29. září 2015 v 23:12  

Beduínské zpravodajství považuji za jednostranné a v některých ohledech i za vykazující znaky určité demagogické propagandy..

Ano, chci diskutovat s lidmi, kteří jsou ochotni a schopni připustit, že i ten druhý může mít kus pravdy. Zpravodajství i diskuse mají být vyvážené. V případě neshody má nastoupit pokus o shodu a důkaz. Nikoli demagogie, personalizace, ideologické a jiné násilí.

Na opakující se demagogii typu “Praktické školy se neruší a přijímačky na střední školy jako síto pro učňáky?” jsem se zeptal, jak jsem se zeptal. Vím, že tomu, kdo se demagogii a propagandě rozhodněji postaví, hrozí osud z třetí věty. Ignorování a nálepkování se nebojím do té míry, abych neřekl, co si myslím.

Jiří Týř

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
30. září 2015 v 8:37  

Že se praktické školy neruší ještě neznamená, že tu není skrytý zájem je zlikvidovat. MŠMT si prostě počklá, až jim dojdou žáci: stačí "správně" instruovat PPP, aby nedávaly doporučení. Pár let si budeme na ZŠ hrát s podpůrnými opatřeními a pak už přechod na praktikcou školu ztratí smysl. MŠMT nechá praktické školy vyhladovět

tyrjir řekl(a)...
30. září 2015 v 10:15  

Neuvážené inovace včera a dnes

Před téměř dvaceti léty, tuším v roce 1996, uvažovalo MŠMT o případném převzetí americké učebnice pro tzv. integrovanou výuku přírodních věd v základních školách. Je to výukový systém, ve kterém se společně vyučuje fyzika, chemie a přírodopis. Překlad té učebnice byl daný Jednotě českých matematiků a fyziků (JČMF) s žádostí o recenze a stanovisko.

Jako autor učebních pomůcek a autor metodické řady pokusů z elektroniky jsem tehdy dostal smlouvu na recenzi modulu Elektřina a magnetismus. Když jsem překlad té učebnice prostudoval zjistil jsem, že tzv. didaktická transformace vědy do učebního textu pro žáky vykazuje znaky přílišného zjednodušování, nepřesných a mnohdy i zavádějících formulací. Překlad jako takový byl pro naši úroveň přírodovědného vzdělávání nepoužitelný. Jeho přepracování do námi použitelné podoby by bylo příliš pracné a došlo by přitom k zásahu do práv autorů původní učebnice.

Tento názor jsem napsal do své recenze s tím, že využití daného textu v Česku nedoporučuji a pokud by k jeho využití došlo, nepřeji si být jako recenzent uváděn. Toto stanovisko bylo zřejmě ve shodě s ostatními recenzemi a MŠMT tehdy od výše citovaného záměru ustoupilo. Tehdy byli na MŠMT lidé s kritickým myšlením respektující odborná stanoviska k neuváženým inovacím.

Jak je to dnes?

Jiří Týř

Unknown řekl(a)...
30. září 2015 v 10:24  

30. září 2015 8:37


Spíše si myslím, že zrušením RVP ZV s přílohou LMP se tento proces inkluze nesmírně urychlí. Školy praktické budou převedeny do režimu RVP ZV. Automaticky pak budou školy zařazeny pod jiného zřizovatele a tím již nebude kraj. Obecní zastupitelstva se pak velmi rychle budou rozhodovat o tom, zda budou vedle sebe držet dvě identické školy. MŠMT školy vskutku rušit nemůže, ale obecní zastupitelstva ano. Tento scénář se zdá nejpravděpodobnější. A kraje tak před volbami přehodí problém na obce.

Unknown řekl(a)...
30. září 2015 v 11:04  

Myslím, že dopadne tak, jak píše pan Moudrý. Malé školy s malými třídami vyučující podle RVP ZV se brzy ukáží jako neproduktivní. Navíc nastane problém s financováním. V tom se moc nevyznám, ale vím že základní školy praktické mají jiné normativy na žáka, což se bude muset také nějak řešit.

tyrjir řekl(a)...
30. září 2015 v 11:30  

To se jistě v některých případech stane. Pak je tu ovšem ta další možnost, jak zajistit soustředěnou péči o děti s LMP ve speciálních třídách běžné školy:

Například ve Velké Británii jsou už v mateřských školách zavedeny méně početné speciální třídy se speciálními pedagogy a asistenty pedagoga, a to na jedné chodbě hned vedle běžné třídy. Ve speciální třídě se učí speciálně, v běžné třídě se učí běžně. Přitom se cíleně dbá na dobrý vztah mezi oběma třídami. Učitelé ve fyzicky si blízkých speciálních a běžných třídách napomáhají vzniku a fungování kamarádství tím, že organizují partnerství mezi dětmi z běžné a speciální třídy. Když se dítě ze speciální třídy zlepší, přejde o jedny dveře do vedlejší běžné třídy s podporou svého kamaráda. V takové škole jsou děti, rodiče i učitelé šťastni, že takovou péči mají. Počítá se s tímto myslím dobře promyšleným a efektivním modelem inkluze v našeho tzv. společném vzdělávání?

Viz http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-vychova-nejsou-pestovanim.html

Doufám, že MŠMT na tom už usilovně pracuje a že tím pak budeme všichni příjemně překvapeni.

Jiří Týř

Unknown řekl(a)...
30. září 2015 v 17:45  

Pane kolego, ty školy jste viděl na vlastní oči?

tyrjir řekl(a)...
30. září 2015 v 18:44  

Znám české ditě, které do takové školy v Británii chodí. Ten popis péče je naprosto autentický.

Lexxa řekl(a)...
30. září 2015 v 19:53  

Že beduini neřeknou, jak to vypadá ve Finsku??? Neví to, nebo se bojí to říct? Nebo bude tvrdit, že inluzivné opatření nezadávají žádné finanční nároky na státní rozpočet?
Inkluze bude u nás vypadat takto:
škola v Česku / škola ve Finsku
žáci 520 / 662
učitelé 30 / 67
spec. ped. 0 / 8
asistenti 18 / 1

Kdo to u nás zaplatí. Když Finsko náš vzor, tak taky prachy jako ve Finsku. A tím myslím systém jako celek!!! Paní minitra si myslí, že jí na to bude miliarda a půl stačit? Možná €, ale ty půjdou na uprclíky.

Nicka Pytlik řekl(a)...
30. září 2015 v 20:42  

ty školy jste viděl na vlastní oči?

Já takovou školu viděl na vlastním oči před pár lety v televizním zpravodajství. Jakýsi romský chlapec tam byl v roli premianta. Doopravdy jsem si tehdá myslel, že je to fejk. A hle!
Tak jen houšť, a větší kapky. Nebo klapky? Teď fakt nevím...

Nicka Pytlik řekl(a)...
30. září 2015 v 20:44  

Teď jsem si přečetli ty 'uprclíky'.
Nic ve zlém. Pořád lepší než 'uprdlíky'.

Lexxa řekl(a)...
30. září 2015 v 21:10  

Ty školy na vlastní oči jsem neviděl, ale je to tady:
https://is.muni.cz/th/262555/pedf_m/?id=262187
Početl jsem si a jen jsem si to spočítal, kolik mančaftu tu finskou inkluzi obhospodařuje. A dle autorky jsou stejně děti s MR opečovávány sólo a jen některé předměty mají společné.
Ale fotky jsou tam krásné. Tabule téměř přes celou stěnu a těch šuplíků a zásuveček po nima. Jak v lékárně. Nebo v lekárně???

PS: Omlouvám se předem tomu, kdo dal výše uvedený odkaz do nějaké jiné diskuse sem na tento web za to, že jsem jej použil pro obveselení ctěné diskutující společnosti bez jeho laskavého svolení.
(Nebo už blbnu z toho autorského zákona????????)

Nicka Pytlik řekl(a)...
30. září 2015 v 21:20  

Nebo už blbnu z toho autorského zákona?

Za porušení autorského zákona se neomlouvá, za porušení autorského zákona se platí pokuty, v horším případě nezdravě sedí až do úplně smrtě.

Unknown řekl(a)...
30. září 2015 v 21:41  

Pane kolego, 1 dítě/ 1 škola je hodně malý vzorek.

tyrjir řekl(a)...
30. září 2015 v 22:04  

Dobré vlastní tradice i dobré vzory odjinud by byly. Teď o to vytvořit z toho srozumitelný a funkční systém odpovídající veřejnému zájmu. A mít na to peníze. Tuším, že v listopadu právě k tomu bude ta ohlášená konference...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.