Zuzana Kocourková: Hravé programování

pondělí 24. srpna 2015 ·

V článku naleznete stručný popis vybraných webových herních aplikací pro děti, které rozvíjí algoritmické myšlení a mohou být počátečním krokem k výuce programování.

Různé webové aplikace učící děti programovat objevíte velmi snadno. Často se jedná o aplikace založené na známých programovacích jazycích pro děti jako je Scratch, Logo, Karel apod. Tentokrát bych chtěla představit některé další herní aplikace, které rozvíjejí algoritmické myšlení a přitom učí jiné programovací jazyky. Spustit je můžete přímo v prohlížeči a základní verze nevyžadují registraci. Hlavní kouzlo spočívá v celém zpracování her, které mi připadá velmi povedené a zábavné. Myslím si, že by mohly zaujmout nejen děti, ale i dospělé. Hodně dětí tráví čas hraním počítačových her, s těmito aplikacemi se však mohou také něco naučit – nejen klikat bez přemýšlení nebo podle instrukcí.

light-Bot

Hra light-Bot je ideální pro všechny věkové kategorie. Přispívá k rozvoji algoritmického myšlení, ale nepracuje přímo s programovacím jazykem. Robot se pohybuje po čtvercové síti pomocí zadaných příkazů, které představují piktogramy (na obrázku vpravo). Cílem je, aby robot vstoupil na všechny modré čtverce a rozsvítil je (přebarvil na žluto). Přestože vypadá tato hra velmi jednoduše, komplikuje se tehdy, není-li kam vkládat další příkazy. Délka programu je totiž omezena počtem vložených piktogramů a to nutí hráče zjednodušovat svá řešení, např. pomocí funkcí. K dispozici máte dvě funkce, kterými můžete nahradit několik příkazů programu. Postupné zvyšování obtížnosti vás vede k nahrazování části programu, která se často opakuje a tím se děti učí používat funkce pro zjednodušení kódu. Další plus této hry vidím v jednoduché grafice a nízkých požadavcích na znalost cizího jazyka.

light-Bot (level 7)

LIGHTBOT 2.0

Nová verze hry light-Bot LIGHTBOT 2.0 se liší v maličkostech, které ji dělají uživatelsky příjemnější. Podstatný rozdíl je v úpravě hlavního menu, do kterého se lze (na rozdíl od předchozí verze) během práce vrátit. Je možno si zvolit několik kategorií podle obtížnosti. Každá obsahuje omezený počet úrovní (levelů), kterými postupně procházíte. Ve hře přibyla možnost natočení celého hracího pole. Počet kroků programu i funkcí je omezen v závislosti na levelu, což zvyšuje obtížnost a vyžaduje složitější řešení. Nově si můžete také nastavit, jak rychle má robot chodit a najdete i další drobná vylepšení. Zajímavostí a velkou odlišností od předešlé verze je možnost vytvoření vlastního zadání, což výrazně zvyšuje výukový potenciál této hry.

LIGHTBOT 2.0 (hlavní menu) LIGHTBOT 2.0 (Conditionals 2)

Code Monster, Code Maven a Game Maven

Všechny tyto tři aplikace naleznete na webu Crunchzilla. Rozdíl mezi nimi je v obtížnosti úkolů v závislosti na věku. Code Monster je určen pro věkovou kategorii 9-14 let. Code Maven doporučují vývojáři až od věku 13 let a Game Maven je spíše pro dospělé. Tyto aplikace byly vytvořeny jako interaktivní tutoriály pro samostudium Javascriptu. Nejedná se o strohé učení tohoto programovacího jazyka. Zaměřuje se na práci s geometrickými útvary. V každé aplikaci postupně procházíte jednotlivými lekcemi, ve kterých dostáváte pokyny od patrona příslušné aplikace (Code Monster, Code Maven a Game Maven). Pokyny vedou k porozumění kódu a zkoušení různých řešení. Velkou výhodou je možnost určovat si vlastní tempo při procházení jednotlivých kroků. Nevýhodou je cizí jazyk. Naštěstí si vystačíte se základní znalostí anglického jazyka.
Code Monster Code Maven

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

1 komentářů:

Mintaka řekl(a)...
24. srpna 2015 v 14:35  

Tipy na další matroš:

Základ vhodný od 1. tř. ZŠ. Podpora propojení s Lego Mindstorm, 2D grafika, online i offline verze. Může být vhodné prostředí i pro učitele tvořící materiály na interaktivní tabuli.
http://scratch.mit.edu

Začátečnická výuka programování. Základy algoritmizace, proměnné, cykly.
https://www.playcodemonkey.com
https://www.allcancode.com/web
https://studio.code.org

3D grafika a objekty, podobný princip jako Scratch, ale vyžaduje víc času na začátku.
http://www.alice.org/index.php

Gamemaker, vývojové prostředí pro hry
http://www.yoyogames.com/studio

Programování a souboje virtuálních robotů (tančíků), Java
https://cs.wikipedia.org/wiki/Robocode

Programování pro Andorid
http://www.svetandroida.cz/google-app-inventor-snadny-vyvoj-aplikaci-pro-android-201010

Multiplatformní vývojové prostředí
http://www.monkey-x.com/

Vyšší level:
Herní engine z M.I.T. Freeware 2D a 3D
http://www.godotengine.org/wp/

Knihovny a vývojové prostředí pro 2D grafiku, Python
http://www.geon.wz.cz/pygame/

...

Ať se daří

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.