Obojí my starší pamatujeme. Utužování osnov, jak jsme se včera dočetli, ohlašuje oblíbená ministryně Valachová. Není nad staré dobré centrální plánování.
Reforma vyjádřená RVP ZV nabídla učitelům, aby se sami podíleli na vytváření učebního plánu a učebních osnov. Bohužel vše přišlo příliš rychle, bez dobré přípravy, bez rozsáhlé diskuse s učiteli - které se MŠMT nad aktuálními problémy inkluze a kariérního řádu vyhýbá dodnes. První zprávy o reformě a RVP přinášeli novináři, kteří měli zájem spíše o senzace. Učitelé dlouho zůstali bez věrohodných informací.
Tvorba vlastních ŠVP a osnov byla od samého počátku provázena ze strany učitelů velkou nedůvěrou, neustálými pochybnostmi, ba dokonce úplným odmítáním. Zadání však museli splnit. Co mohlo vznikat z donucení? MŠMT nepodalo pomocnou ruku, ČŠI hledala především formální chyby. Zásadní chybou byly pak další přílepky a průběžné změny, uspěchané standardy roubované pro potřeby plošného testování.
Stále si myslím, že návratem jednotných osnov si nepolepšíme, že půjde o krok zpět a že za pár let si budeme naříkat nad jejich direktivností, přeplněností a buzeračním potenciálem. Ale hybrid smíchaný z „utužených“ osnov a z reformních myšlenek RVP ZV je nebezpečný nesmysl. Má-li ministryně Valachová opravdu odvahu, ať tedy raději RVP ZV zruší úplně. Alespoň budeme konečně vědět, na čem jsme.
Zdeněk Sotolář: Od jednotných osnov k jednotnému účesu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Základním školám ho utuží, praktickým školám ho rovnou zruší. To bude volnosti!!!
Reforma vyjádřená RVP ZV nabídla učitelům, aby se sami podíleli na vytváření učebního plánu a učebních osnov.
Ale proč by to vůbec měli dělat? A proč všichni a povinně? Včetně těch, kteří takové ambice neměli?
za pár let si budeme naříkat nad jejich direktivností, přeplněností a buzeračním potenciálem
Proč? Já vím, že jde v našich českých podmínkách spíše o fantastiku, ale nebylo by aspoň teoreticky možné, že bychom se při tvorbě "nových osnov" poučili jak z toho dobrého, tak z toho špatného, co přinesly v minulosti obě koncepce?
Na tvorbě osnov jsem se svého času podílel, na tvorbě vzdělávacího programu už ne. Obojí rád.
Ani jeden systém mi ale nebránil, nebrání a bránit ani nebude ve zpracování takového tématického plánu, abych mohl učit podle svých představ. Většinu školního roku jsou mi stejně žáci vydáni napospas.
Popravdě, vůbec nevidím rozdíl mezi výčtem jednotného učiva a výčtem závazných výstupů. Prostor k pobuzerování se tu najde vždycky. K ochraně před pitomci je proto třeba, aby cokoli ve školní práci bylo promítnutelné do systému právě používaného.
VP měly údajně poskytnout učitelům více prostoru pro vlastní tvořivost. Už před jejich zavedením prohlásil např. tehdejší náměstek ministra M. Profant v jedné rozhlasové debatě velmi výstižně, že RVP stanoví, co má škola naučit, ta pak má možnost určit, jak to žáky naučí. Vskutku svérázné pojetí tvořivosti. Nežádoucí deviace jsou eliminovány standardizovanými plošnými zkouškami, např. společnou částí maturity. Učitel jako tvořivá převodová páka shůry ordinovaných zadání! Aby se ověřilo, zda je dostatečně pro tento bohulibý úkol vybaven, musí sám projít příslušným testováním. Pokud bude dostatečně standardizován, nepochybně to podle chystaného kariérního řádu dotáhne na "lídra školy".
"nebylo by aspoň teoreticky možné, že bychom se při tvorbě "nových osnov" poučili jak z toho dobrého"
A kdo je to "my"? Volání k návratu jednotných osnov přece znamená, že to budou dělat "oni", že chceme, aby to udělali "oni".
"Nežádoucí deviace jsou eliminovány standardizovanými plošnými zkouškami"
Přesně tak, to je ten dnešní hybrid, kočkopes.
"Popravdě, vůbec nevidím rozdíl mezi výčtem jednotného učiva a výčtem závazných výstupů."
Ja prave poradne ani nevim, jaky je rozdil mezi vzdelavacimi osnovami a RVP (na me urovni zvladnuti materskeho jazyka je osnova totez co ramcovy program)... Takze az na to casove ukotveni zadny rozdil...
Nicmene mezi vyctem uciva a vyctem vystupu trochu rozdil vidim. Pokud teda vystup jsou ty vety "zak zvladne/zak umi...".
Clovek s trochu rozvinutejsim algoritmickym myslenim se asi sekne na tom, ze nevi, ktery zak - nejaky? vetsina? vsichni? Kdy zvladne - do ctvrtletni pisemky? do vysvedceni? navzdy?
Trochu jako nahazovat nerovnou zed a snazit se, aby byla hladka a pritom vsude byla stejne tlusta vrstva omitky...
-----------
Otazka sama pro sebe je, jak a zda zpetne prejmenovani povede ke zvyseni kvality zkompetentneni v matematice a fyzice...
--------------
Jinak puvodni clanek se povedl, i ta fotka je dobra...
Možná by bylo fajn, kdybychom měli Národní program vzdělávání. V něm by nejspíš bylo i jak tuhé či volné mají být RVP a hlavně, jakými zásadami se řídí jejich tvorba a jaké mají cíle. Takto je to opět od zdi ke zdi. Na lodi, která nemá kompas ani mapu škubeme kormidlem.
Školský zákona §3, platí od 2004
(1) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) zpracovává Národní program vzdělávání, projednává jej s vybranými odborníky z vědy a praxe, s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a s kraji a předkládá jej vládě k projednání.
Pokud teda vystup jsou ty vety "zak zvladne/zak umi..."
Jen velmi opatrně, pane Janečku, s tím slůvkem "umí".
Žák definuje, přiřazuje, vysvětluje, interpretuje, objasňuje, vyjádřuje vlastními slovy, kontroluje, měří, aplikuje, demonstruje, diskutuje, plánuje, prokázuje, řeší, vyčísluje, analyzuje, rozhoduje, specifikuje, kategorizuje, klasifikuje, navrhuje, organizuje, vyvozuje obecné závěry, argumentuje, obhájuje, oceňuje, oponuje, posuzuje, zdůvodňuje, hodnotí... ale jinak umí celkem hovno.
Pan Pytliku, výstižnější výklad Bloomovy taxonomie jsem zatím nikde nečetla.
Dokument Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, který přijala vláda na začátku roku 2001, se nazývá Bíla kniha.
31. srpna 2015 21:39 Vymazat
Mimochodem, Bílá kniha? Nemají ti vědci nakonec pravdu? Proč ne třeba Barevná kniha, nebo jen Kniha? Jak k tomu přijdou třeba indiáni v Česku? Xenofobie z nás úplně stříká. :-)
Okomentovat