Kauza ŠIK CZ – „My hrajeme fér!“
Společnost ŠIK CZ, s.r.o. inkasuje veřejné finanční prostředky na základě smluv svědčících v neprospěch protistran, které tvoří více než 400 základních a středních škol. Poskytované plnění se přitom netěší vysoké kvalitě a v nejednom případě je na pomezí zákona.Prostřednictvím realizovaných interaktivních workshopů protikorupčního vzdělávání mládeže se Právní poradna TI měla možnost seznámit s obchodní činností soukromé společnost ŠIK CZ, s.r.o. Tato společnost od roku 2007 dodává do více než 400 škol televizní obrazovky, na nichž prostřednictvím internetu vysílá video spoty, které by měly, dle vlastních slov společnosti ŠIK, sloužit k podpoře prevence společensky nežádoucích jevů a zvyšování gramotnosti mladé generace 1.
Ve skutečnosti se však jedná o video spoty nevalné grafické a obsahové kvality, přičemž některé z nich se pohybují až na hraně reklamního sdělení. Tyto video spoty jsou umístěny na serveru www.youtube.com a jsou dohledatelné prostřednictvím odkazu uvedeného v poznámce pod čarou 2. Z tohoto důvodu se Právní poradna TI obrátila na příslušný krajský živnostenský úřad s podnětem na prošetření, zda se společnost nedopouští správního deliktu šíření zakázané skryté reklamy. Školy za tuto téměř zpravidla identickou službu platí částky v širokém spektru od 7 do 93 tisíc korun, a dlužno dodat, že řada smluvních ustanovení je koncipována zcela jednostranně ve prospěch společnosti, nikoli ve prospěch škol. Činnost ŠIK CZ, s.r.o. vyvolává řadu dalších otázek týkajících se nejen záštit ze stran ministerstev, odborných organizací a akademických institucí, ale i z hlediska její struktury a profilu „ready-made“ společnosti.
TI apeluje na základní a střední školy, aby zvážily své setrvání ve smluvních vztazích a aby vynakládané finanční prostředky investovaly do hodnotnějších a smysluplnějších činností, z nichž by mohla profitovat především nadcházející generace.
Kauza První chráněná dílna
První chráněná dílna je podnikatelský subjekt, který využívá mezery v zákoně o veřejných zakázkách a z titulu zaměstnávání zdravotně postižených osob získává široké spektrum veřejných zakázek, jež však mnohdy „přeprodává“ dále. Subdodávky tvoří v některých zakázkách 90-100 %.První chráněná dílna (PChD) vnikla v roce 2008 a internetové zdroje k předmětu její činnosti uvádí 3: „Zabýváme se výrobou, servisem a prodejem zdravotních, gastronomických i pracovních oděvů a obuvi. Dále nabízíme provozní či ložní prádlo.“ Internetové stránky společnosti jsou však kromě referencí, potažmo názvů realizovaných veřejných zakázek, v podstatě prázdné.
Od roku 2014 a ještě spíše od roku 2015 získává PChD množství veřejných zakázek, a to v mnoha odlišných oblastech (nákup zametacích strojů, dodávka nábytku, vybavení multimediální učebny, dodávka hnojiv nebo chemického systému praní prádla v nemocnicích).
Nejmarkantnějším příkladem diskriminačního jednání zadavatele v kontextu se zvýhodněním subjektu, který zaměstnává více než 50 % zaměstnanců se zdravotním postižením, bylo zadání veřejné zakázky na praní prádla pro Psychiatrickou nemocnici v Dobřanech, kde zadavatel stanovil minimální nabídkovou cenu za vyprání 1 kg prádla na min. 1 korunu. Vzhledem k automatickému 15% zákonnému zvýhodnění nabídkové ceny se PChD dostala pod hranici 1 koruny, a i přesto, že ve skutečnosti PChD nabídla cenu vyšší než ostatní uchazeči, kteří předložili nabídky s nejnižší možnou přípustnou nabídkovou cenou, tedy s cenou právě 1 koruna za 1 kg vyprání prádla, veřejnou zakázku získala PChD. Zadavatel již ve výzvě k podání nabídek určil, že nabídky, které budou obsahovat nabídkovou cenu nižší než 1 koruna za 1 kg vyprání prádla, budou ze zadávacího řízení vyřazeny, tím se dle TI zadavatel dopustil diskriminačního jednání, neboť nad rámec automatického zákonného zvýhodnění uchazeče, který zaměstnává více než 50 % osob se zdravotním postižením, stanovil ještě i minimální hodnotu nabídkové ceny, a tím bylo zamezeno soutěžnímu prostředí, neboť ani při nabídnutí nejnižší zadavatelem přípustné nabídkové ceny nebyli ostatní uchazeči schopni konkurovat zvýhodněnému subjektu. TI v této věci podala podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pro porušení zásady nediskriminace.
Bez zajímavosti není ani fakt, že PChD vlastní pan Tomáš Horáček, který v minulosti působil v Ústeckém kraji jako volební manažer ČSSD nebo hnutí Severočeši.cz a mluvilo se o něm jako o tzv. „velrybáři“ 4.
1 O projektu. Školní informační kanál. [online]. [cit. 2015-07-08]. Dostupné z: http://www.sikcz.cz/article/id/32
2 ŠIK CZ. Nakupuj v pohodě: Obchod. Youtube [online]. 11. 2. 2015. [cit. 2015-07-08]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=Ao5vIb8etdY a ŠIK CZ. Nakupuj v pohodě: Obslužný pult. Youtube [online]. 12. 3. 2015. [cit. 2015-07-08]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=OKV55RlMpzM
3 http://www.firmy.cz/detail/2685025-prvni-chranena-dilna-usti-nad-labem-strekov.html
4 http://usti.idnes.cz/nejsem-velrybar-ani-paroubkuv-roztleskavac-rika-podnikatel-horacek-1gj-/usti-zpravy.aspx?c=A110812_145750_usti-zpravy_alh
http://usti.idnes.cz/severoceska-cssd-se-hada-jeji-sef-se-chce-zbavit-mladych-socialistu-1dd-/usti-zpravy.aspx?c=A110513_185146_usti-zpravy_oks
Poznámka redakce:
O kauzách informovala Transparency International na tiskové konferenci 30. července, podívejte se na reakce dalších médií:- iDNES.cz – Zfušované školní klipy nahánějí děti do Kauflandu, varují aktivisté
- Aktuálně.cz – Školy firmě platí za osvětu. Ta ale dětem servíruje reklamu
- Blesk.cz – TI: Firma dostává do škol spoty zavánějícími skrytou reklamou
- Médiář.cz – Transparency kritizuje nevalné spoty ve školách
- E15.cz – TI: Firma dodává do škol spoty zavánějícími skrytou reklamou
1 komentářů:
Jestli mají některé naše školy 90 000 Kč na zaplacení něčeho tak marginálního, tak to s financováním našeho školství asi není až tak špatné.
Okomentovat