Jak se podaří převést novelu školského zákona do praxe "rezistentního" vzdělávacího systému? Jak to dopadne s přijímačkami, jež měly být původně jednotné, ale pravděpodobně budou jen povinné? Bude zaveden kariérní řád, nebo bude kvůli nedostatku peněz a vůle odpískán? Prorazí otevřené vzdělávání? Bude pokračovat restrikce, nebo nastoupí české vzdělávání cestu rozvoje? Co na to ministryně školství?
Inkluze v praxi českých škol
Podle novely školského zákona má být zaveden systém podpůrných opatření, jenž by měl zamezit praxi, kdy jsou sociálně znevýhodněné děti velmi často posílány do praktických škol. Jak bude vypadat prováděcí vyhláška? Jak zareagují školy, doposud z většiny rezistentní nejen vůči inkluzi, ale reformám vůbec? Jak to dopadne s projektem Systémová podpora inkluzivního vzdělávání?Přijímací zkoušky na střední školy
Školský zákon počítá se zavedením povinných přijímacích zkoušek. Do jaké míry ale budou jednotné? Zatímco zákon lze interpretovat tak, že přijímací zkoušky bude škola muset zavést, jejich jednotnost ujasní až prováděcí vyhláška. Přitom Dlouhodobý záměr vzdělávání předpokládá, že jednotné budou. Nebudou-li jednotné, původní smysl restrikce při vstupu do maturitních oborů zmizí a s ním i smysl tohoto opatření. Budou-li jednotné, co to udělá se systémem?Kariérní řád
Kariérní řád by měl být zaveden od roku 2016/17. Letos by se ale mělo rozhodnout, zda skutečně bude. Koncept připravený z evropských peněz má řadu odpůrců a vzbuzuje minimálně jedno velké "ale": pokud budou všichni, kdo odsloužili více než dva roky ve škole automaticky převedeni mezi "osvědčené", nepopírá kariérní řád od prvopočátku svůj smysl oddělovat dobré od špatných? Podle kuloárních informací bude těžké získat zhruba 2 mld. na zavedení řádu do praxe.Operační program Výzkum, vývoj, vzdělávání
Startuje nový operační program evropských fondů, což znamená přísun nemalých prostředků na rozvoj českého vzdělávání. Podaří se poučit se z chyb předcházejícího programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost? Proteče velká část prostředků, aniž by zanechaly pozitivní stopu, nebo se podaří využít větší část prostředků k tomu podpořit očekávané změny? Kdo to může ovlivnit?Otevřené vzdělávání
Technologie vytvářejí prostor, v němž vzniká nepřeberné množství vzdělávacích možností. A nejen to, otevřené vzdělávání, tedy vzdělávání, které nepředstavuje finanční bariéru, existuje i "offline". Jestliže chce společnost udržet rovnost v přístupu ke vzdělávání, bude se muset na tento koncept adaptovat. Stane se něco v tomto školním roce? Co to bude? Co se stane se Strategií digitálního vzdělávání, která leží už několik měsíců v ministerském šuplíku?Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin,řekl: „ Na pozadí výše uvedených změn bude zajímavé sledovat, zda se český vzdělávací systém bude držet více méně restriktivního způsobu řízení s využíváním nepodkročitelných hranic v podobě testování na ZŠ, přijímacích zkoušek, maturit, nebo zda se podaří obrátit kormidlo směrem k dlouhodobému rozvoji, který sice nepřináší okamžité výsledky, zato ale znamená skutečný, nikoliv jen statistický či legislativní, posun českého školství směrem k jeho větší spravedlivosti.“
10 komentářů:
posun českého školství směrem k jeho větší spravedlivosti
Tak aspoň ta škola kdyby byla v tom našem bídném životě spravedlivá.
"Každý podle svých možností, každému podle jeho potřeb!"
Jo, a světový mír...
.....Inkluze v praxi českých škol Podle novely školského zákona má být zaveden systém podpůrných opatření, jenž by měl zamezit praxi, kdy jsou sociálně znevýhodněné děti velmi často posílány do praktických škol......
Jé a já idiot si myslela, že se to týká postižených dětí. Nebo jsem špatně četla či jsem čtenářsky negramotná? Vždyť tu létaly vzduchem duchaplné myšlenky o soužití postižených se zdravými atd!!! A teď najednou sociálně slabí. No asi takhle, idiot nejsem, protože jsem od začátku tento manévr směrem k sociálně slabým předpokládala a psala o něm, jako o hlavní příčině prosazování inkluze. Většina expertů přes vzdělávání mi drsně oponovala, že píšu blbosti. A ono se ukázalo, že jsem měla pravdu. A přišli na to i jiní než já, i ti byli za pitomce. No někde se ty miliardy z unie rozfofrovat musí.
a co nezaměstnanost učitelů?
Nešlo by do tiulků připisovat: Klíčová témata podle společnosti EDUIn?
---
"... znamená skutečný, nikoliv jen statistický či legislativní, posun českého školství směrem k jeho větší spravedlivosti."
A Kartous, co si představujete pod pojmem větší spravedlnost?
Dnes jsem se podílel na vyhození studenta, který v prvním ročníku na SŠ neuměl počítat se zlomky. Je to spravedlivé? Z jeho pohledu jistě ne.
Já bych se raději zeptal, jak dlouho bude amatérům a laikům dopřáván řádově větší prostor pro jejich vyjádření a to tak dlouho, až sami podlehnou iluzi, že problému rozumí a začnou se považovat za odborníky.
To píšu z pozice specialisty na filmovou režii, neboť jsem už shlédnul mnoho filmů.
Už té iluzi podlehli a za odborníky se nejen považují, ale i vydávají.
Já byl několikrát u doktora... Tak jsem odborník na zdravotnictví?
Nepochybně. Jako pacienta Vás, pane Sotoláři, musí ale lékař k léčbě motivovat, procedurou Vás provázet tak, abyste sám nalezl řešení, aby Vás proces bavil, nejlépe mimo lékařovy ordinační hodiny, Vaším vlastním tempem, s pomocí technologie, kterou si sám přinesete, a především abyste zažil pocit úspěchu. NE, abyste úspěchu dosáhl, ale zažil ten pocit. Pokud se k procedurám nebudete dostavovat a na léčbu se vykašlete, dají Vám k dispozici zdravotní asistentku, a obviní lékaře, že je k výkonu nezpůsobilý, a že Vás léčí jako za Marie Terezie. Pak se můžede obrátit i na odborné konzultanty a experty z obecně neprospěšné společnosti Meduin. Ti Vás z té choroby už nějak vykecají.
Problém není v tom, že se někdo za odborníka vydává. Problém je v tom, že je mu dopřáváno sluchu napříč sdělovacími prostředky. Pak vzniká mediální obraz velmi podobný tomu, že není v republice nic důležitějšího, než že se Rychtář uprdl.
Jak to říkala moje babička? Lepší drzé čelo nežli poplužní dvůr...
Už nevím, co je to poplužní dvůr, ale s drzými čely se setkávám dost často.
Kariérní řád má oddělovat dobré učitele od špatných?I To snad proboha ne, vážený EDUiNe! Kariérní řád má především vytvářet podmínky pro to, aby všichni učitelé chtěli, uměli a mohli být dobrými učiteli.
Proteče velká část prostředků OP VVV, aniž by zanechaly pozitivní stopu? Souhlasím s touto otázkou jako s jednou z kardinálních otázek. O tom, jak to v tomto směru bude, nám myslím něco málo napoví např. jmenování a nástup nového ředitele NÚV, který má za sebou tuším už víc než 8 měsíců jakéhosi bezvládného očekávání.
Otevřené vzdělávání? Otevřená rána, dveře, komunikace atd. Otevřenost je důležitá vlastnost různých věcí. Nevím jen, jestli tzv. "otevřenost vzdělávání" v pojetí EDUin je systémově důležitým znakem definice EFEKTIVNÍHO vzdělávání.
Jiří Týř
Okomentovat