Data za loňský rok ukazují, že celých 29 % absolventů středních odborných škol skončilo v evidenci úřadů práce. V případě gymnázií jsou to pouhá 4 procenta.
Z článku Ondřeje Féra v Ekonomický-deník.cz vybíráme:
Ještě máme v živé paměti výroky bývalého ministra školství Marcela Chládka o tom, že je třeba, aby stát podporoval učňovské školství, a že máme příliš mnoho bakalářů, magistrů a inženýrů. „Musíme ukázat rodičům, že učňovské obory nejsou o špinavých montérkách, že to je kvalitní a perspektivní práce, která může zabezpečit celou rodinu,“ řekl Českému rozhlasu začátkem letošního května Marcel Chládek.
Podlehl zřejmě aktuální situaci na trhu práce, který trpí nedostatkem kvalifikovaných řemeslníků, a že klíčem k prosperitě je vytvořit zde armádu modrých límečků, které zaplní prázdná pracovní místa u výrobních linek velkých domácích i zahraničních firem. Je ovšem jednoznačně empiricky prokázáno, že s rostoucím stupněm vzdělání se zvyšuje nejen pravděpodobnost uplatnění na trhu práce, ale i výše výdělku. Skutečnost, že dnes je například nedostatek zedníků, kominíků či instalatérů, neznamená, že jich bude ve stejné míře zapotřebí i za pět či deset let. Podpora učňovského školství tak potenciálně „vyrábí“ budoucí nezaměstnané.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Chce tím autor říci, že těch 29 % by si mělo dodělat VŠ? Jenže oni na to nemají. A kdyby si i nakrásně tu VŠ dodělali se zpoceným čelem a odřenými zády, tak to budou zase oni, kdo budou ti nejslabší a nejméně použitelní na trhu práce.
"Podíl absolventů veřejných vysokých škol, kteří se objeví v databázi úřadů práce, dosahuje 8,2 %, zatímco u těch soukromých je to 6,8 %."
A není to tak, že tatíček zaplatí školu a tatíček zaměstná ve vlastní firmě nebo někoho podplatí, aby se nějaké to místečko našlo?
Autor nechce říci vůbec nic.
Autor je moula, který článek opsal z webu Českého rozhlasu, kde vyšel už 20. července. Vzhledem k tomu, že k článku bylo několik připomínek k použité metodice výpočtů, Český rozhlas článek stáhl a nahradil ho novým (http://www.rozhlas.cz/zpravy/data/_zprava/kde-studovat-abyste-neskoncili-na-dlazbe-nejlepsi-a-nejhorsi-vysoke-skoly--1513387) - což už autor z Ekonomického deníku ani nezaznamenal.
Pořadí VŠ podle podílu absolventů na trhu práce je silně zavádějící zejména z toho důvodu, že na soukromých vysokých školách studuje daleko větší podíl studentů v kombinovaném studiu, čili se dá předpokládat, že již pracují a práci po ukončení studia hledat nebudou.
Mne by víc zajímalo, jestli tak za dvacet let lépe seženou práci spíš modroocí, nebo spíš hnědoocí. Možná to už půjde nějak početně (jako že při početí ditěte) ovlivnit.
Ještě by se měly diferencovat ty střední odborné školy. Jestli jsou to ty různé ekonomky, které vyrábějí polovzdělané manažery, tak se vůbec nedivím.
Pane Pytliku, určitě spíš modroocí, protože v té době už budu v naší zemi raritou.
Okomentovat