Stává se z toho tradice. Uprostřed léta zveřejní Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) kompletní výsledky jarní části maturit a je z toho poprask. Rok co rok totiž konstatuje, že propadlo víc žáků než loni, tu z matematiky, tu z němčiny. Otázka zní, co s tím?
Z článku Kateřiny Perknerové v Deník.cz vybíráme:
Jinak na to nahlíží náměstek ministryně školství a bývalý prorektor Univerzity Karlovy profesor Stanislav Štech. Jádro problému nespatřuje v podobě testování, ale v určení obecně uznaných kritérií zkoušky pro různé typy škol zakončené maturitou.
„Potřebujeme udělat malou revizi vzdělávacího programu na středních školách s ohledem na to, co požadujeme
u maturity. Je nutné zvládnout to v dostatečném předstihu. Musíme se shodnout na tom, jaké učivo a v jakém rozsahu mají děti ovládat, než dojdou na potítko. A poté zajistit, aby k tomu v jednotlivých typech škol byly podmínky, například hodinové dotace matematiky," míní Stanislav Štech. Není třeba možné, aby z ní maturovali žáci, kteří nemají v posledních dvou ročnících povinnou matematiku. Zdůraznil i potřebu pomoci učitelům v didaktické a pedagogicko-psychologické přípravě. „Musí vědět, jak na to, aby
u maturitních testů uspělo daleko víc žáků než nyní," dodává Štech. Když se splní tyto předpoklady na vstupu, můžeme se podle něj za čtyři roky dočkat uspokojivějších výsledků na výstupu, tedy u maturit.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
A nebylo by lepší hledat, v čem chyba není? Seznam by byl kratší.
A není třeba také chyba v tom, že maturuje stále vyšší procento populačního ročníku?
A není to třeba tím, že se testy dělají tak, aby určité procento žáků neuspělo?
A výsledky se následně harmonizují, aby to nebyla zase až tak velká šlamastika.
"Kromě pochybností o testovacích otázkách ovšem expert EDUin zpochybňuje státní maturity jako takové. „Jde o zastaralý a chybný koncept. V Dánsku či Finsku mají žáci možnost u zkoušky pracovat s informačními zdroji jako v reálném životě. Je to rozumná reakce na skutečnost, že svět se posunul od znalosti vzorečků a definic jinam. Dnes je nutné vymýšlet zadání, při nichž maturant prokáže, že vedle určité sumy vědomostí umí pracovat s počítačem, vyhledávači. Drcení fakt už v současnosti k ničemu není," míní Kartous."
Jak příznačné: "Expert" hledá chyby všude jinde, jen ne ve vadném konceptu "maturita pro každého". Navíc za zhoršením v testu češtině stojí otevřené otázky, tj. takové, které se nedají nadrtit. Další příčinu vidím v přece jen o něco menší míře podvádění; cílené kontroly snad udělaly své.
Nejhorší je, že hlas tohohle ideologicky zaslepeného demagoga média stále šíří jako něco, čemu se má naslouchat. Škoda že nelze poslat po síti či vysílat do éteru některé výkony školami posvěcené jako vyhovující. Rázem by se leccos a leckomu vyjasnilo.
"A není třeba také chyba v tom, že maturuje stále vyšší procento populačního ročníku?"
Chyba je to zásadní. Většina těch neúspěšných na to prostě nemá. Gaussova křivka úrovně inteligence nelze okecat. Prostě někteří se narodí chytřejší, jiní hloupější. Tabula rasa - "nepopsaný list" je blbost, která popírá záměrně genetiku a přeceňuje výchovu a vzdělávání.
"Potřebujeme udělat malou revizi vzdělávacího programu na středních školách s ohledem na to, co požadujeme u maturity."
Takže jakýsi maturitní model má ovlivnit veškerou výuku? Nemělo by to být naopak?
No jasně Zdeňku, třeba v matematice to vidím takto:
1) 1 + 1 =
2) x + 1 = 2
3).....................
jedná se o tom ve stejném duchu? Potom už neprospěje 24% ale jen 22%! Takto nelze podlézat laťku. Jistá část, větší než malá, prostě maturitu všeobecně nedá, pač ti studenti na maturitních oborech nemají co dělat. Vtip je v tom, že nikdo nemá politickou odvahu do toho šťouchnout. Voliči jsou holt voliči!
Fando,
jak se prosím ta jistá část studentů, větší než malá, na střední školu dostala? Jak je možné, že postoupila do čtvrtého ročníku? Kdo ji připustil maturitě?
Když mluvíme o odvaze do toho šťouchnout...
14. srpna 2015 19:00
Je to přece všeobecně známá věc. Je to systém financování školství. SŠ mají tedy tendenci nabrat za každou cenu co nejvíce studentů, aby prostě přežily. Běžně se dnes nabírají žáci s dostatečnou a to na maturitní obory. V důsledku zmíněného systému financování jsou pak studenti drženi až do čtvrtého ročníku. Statní maturita je pak ten neskutečný strašák. Neznám jiný způsob financování. Proto tedy musí přijít administrativní zásahy (ono šťouchnutí) a zrušit přebytečné SŠ. To chce však politickou odvahu. Problémem jsou samozřejmě soukromé školy, ale tam platí zákon nabídky, poptávky a kvality. Soukromá škola nepřežije s 8 žáky v ročníku, státní klidně a to i několik let.
Takže smyslem maturity je dodatečné třídění? Nač tedy všechny ty sofistikované kecy kolem?
Proč pořád někdo hledá nějaké chyby. Já jsem naopak přesvědčen, že je všechno v pořádku. Systém funguje správně. Tedy pokud hovoříme o maturitách, ne o čtyřletém studiu.
Okomentovat