Petr Hampl vstoupil ve známost hlavního mediálního proudu až v poslední době, především díky svým postojům k imigraci. Tu skutečně považuje za zásadní problém a největší hrozbu současné společnosti. Kromě toho však jako sociolog očekává zásadní změny ve společnosti, které pocítí zejména skupiny humanitních intelektuálů zvyklých na přísun prostředků z veřejných rozpočtů.
Z rozhovoru Jakuba Vosáhla s Petrem Hamplem v ParlamentníListy.cz vybíráme:
Kde hledat příčiny toho, že se tyto studijní obory staly tak populárními?
Mladí lidé jednají racionálně. Snaží se najít obory, které jim poskytnou co nejvíc peněz a prestiže za minimum námahy. A dnes jsou podmínky nastavené tak, že stát se „expertem“ na začleňování sexuálních menšin nevychází vůbec špatně. Studium sestávající hlavně z projevování vlastního názoru je pak pohodová zašívárna v neziskovce a později s trochou štěstí místo na ministerstvu nebo v korporaci. Nebo si můžete vybrat studium techniky, roky se mořit integrály a teorií elektromagnetického pole, pak nastoupit do fabriky, trávit tam deset hodin denně, nést odpovědnost za výsledek a třást se, že přijdete o práci, protože nějaký snaživec na Ministerstvu zahraničí vyvolal obchodní válku se zemí, kam váš podnik vyváží. A ten borec z neziskovky nad vámi bude ještě ohrnovat nos, že vy honíte peníze, zatímco on pomáhá lidstvu. Takže co si vyberete?
Mimochodem, velmi podobně jednají čeští Romové. Když jim vládní experti vytvořili takové podmínky, že kriminální jednání je odměňováno a poctivá práce spíše trestána, ochotně se přizpůsobili. Stejné mechanismy platí napříč společenskými vrstvami. Jedni druhým nemají co vyčítat.
Přečtěte si: Humanitní intelektuálové si to zařídili podobně, jako čeští Romové. Jenže za chvíli na vás dojdou prachy, varuje Petr Hampl. A jestli se nevzpamatujeme, bude opravdu zle
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Je v tom poměrně hodně pravdy. A začíná to už přístupem k M,F,CH,..na ZŠ. Hodinová dotace je vskutku mizerná. Naopak předměty jako VO, VZ, PČ,.....bobtnají neskutečně. Až tato bublina jednou splaskne, tak se vskutku nebudeme stačit divit. Ostatně i celá společnost k tomu takto přistupuje. Všelijaké hvězdičky šoubyznysu jsou více než vědec, který se svým kolektivem objevil nanovlákna. A to nemluvím o příjmech.
Čert vem hvězdičky šoubyznysu, Pepíček Bek byl na tom také lépe než Otto Wichterle.
Ale bolí mě u srdce, když student špičkový v přírodovědných oborech, možná nadějný objevitel studené termojaderné fúze nebo léku proti Alzheimerově chorobě, se rozhodne studovat politologii. Tento "diskurs" glorifikace humanitních oborů se vytvářel dlouhou řadu let, je úspěšně udržován samoplozením (viz úvodní článek) a dokud ekonomicky nepadneme na hubu, bude trvat ještě hodně dlouho.
Když vidím, jak (pod)průměrní maturanti se dostanou na medicínu a jak ti špičkoví jdou studovat tlumočnictví z korejštiny, je mi smutno. Infarkt mi bude léčit někdo, kdo na střední škole nebyl schopen pochopit převodní systém srdeční, zatímco ten, kdo to okamžitě pobral do všech zajímavých důsledků, bude překládat letáky pro Hyundai.
Je mi smutno a nevím, co s tím.
" Infarkt mi bude léčit někdo,...."
Infarkt Vám budou léčit lékaři z Iráku, Sýrie, Ukrajiny, Albánie,..., protože velká část těch našich maká za mnohem vyšší platy v západní Evropě.
Okomentovat