Ani oživení ekonomiky nepřineslo stavbařům v Moravsko-slezském kraji klid. Velkých zakázek by určitě mohlo být více, celý sektor ale sráží hlavně nedostatek kvalifikovaných pracovních sil.
Z rozhovoru Darka Štalmacha s Petrem Poledníkem, krajským manažerem Svazu podnikatelů ve stavebnictví, v Ostrava.iDNES.cz vybíráme:
Třinecké železárny mají své učiliště, Vítkovice mají své učiliště, o obdobné stavební firmě jsem ale neslyšel. Proč?
Strojaři si to drží, ale u stavařů to nejde. Stavařina je hodně specifický obor. Zedníci jsou od jara do podzimu venku, bez ohledu na počasí. A firmy se mezi sebou neumí domluvit na podpoře takové školy. Je to možná i tím, že stavební firmy neřídí stavaři. Řídí je právníci a ekonomové. Střední školy se proto snažíme podporovat hlavně v legislativním směru, vytvořit podmínky pro co nejlepší život těch škol. Ale potřebovali bychom větší podporu státu. Vždyť třeba na učilišti ve Frýdku-Místku je dnes 70 učňů. Kdysi zde bylo tři tisíce žáků.
Přečtěte si: Dáváme učňům i peníze. Stejně do školy nechodí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
celý sektor ale sráží hlavně nedostatek kvalifikovaných pracovních sil.
Tak snad že zajímavá příležitost pro naše mnohé nové spoluobčany?
A třeba i pro ty staré, kteří tu žijí již mnoho generací ,ale stále se vymlouvají na neznalost českého jazyka.
Ostatně, aby do školy nechodili, bych mnohým žákům nějaké peníze s radostí dal.
Přeji dobrý den. My bychom potřebovali, aby na řemeslo začali chodit ti dobří žáci. Mezi žáky, kteří se dobře učí, je spousta potenciálně šikovných a úspěšných řemeslníků. Je však potřeba si to přehodit v hlavě a zmotivovat k řemeslu část nejlepších žáků. Ale pozor, nejlepší žáci nejsou nutně ti s nejlepšími známkami. Známky nejsou úplně spolehlivý ukazatel. Kancelářské profese postupně ovládne výpočetní technika, budoucnost střední třídy je v práci rukama. Je to otázka asi 30 let. Nutně potřebujeme renesanci práce rukama, aby se postupně zase zlepšilo duševní zdraví lidí. Musíme ale vymyslet sociální systém, který z preventivních důvodů účinně a nenásilnou cestou zkorumpuje lidi s nižšími limity. Zároveň by bylo potřebné dosáhnout nějaké stabilizující dohody s oligarchií a Rodinami, aby postupně rozpouštěli nadbytečnou desetinu svého bohatství ve prospěch rovnováhy.
Do hlavy (myšlení) vede cesta rukama. To je podstata lidství. Prvotní.
Druhotná je cesta z hlavy do úst (komunikace). To jsou pak dopady lidství.
Už naši předci to věděli. Viz 'z ruky do huby'.
Všimněte si, že hlavu úplně vynechali. Už tenkrát to nestálo za nic.
Mezi hlavou a rukama není antagonismus. Řemeslo je jednota intelektu a šikovnosti.Proto také řemeslo potřebuje kvalitní lidi. Pravý důvod, proč absolventi učňovských oborů dominují mezi klienty úřadu práce je ten, že řemesla do značné míry studují lidé s definitivně nízkými schopnostmi a dovednostmi. Mezi adepty řemesla by se měli dostávat co nejlepší žáci. Méně schopní, líní a nemotivovaní lidé by měli být nějakým historicky novým způsobem zkorumpováni, aby ostatním nebořili bábovičky. Tato sociálně-korupční opatření by ovšem neměla znamenat drogy (peníze na drogy). Snad jen legalizace marihuany by byla řešením, musela by být ovšem doprovázena prohibicí. Je to jeden z nejtěžších úkolů pro současnou společnost - postarat se nějak humánně o nepotřebnou a neperspektivní část populace. Pokud na řešení tohoto rébusu nepřijdeme, nabídnou zase oligarchie recepty, které budou neofašistickým způsobem kombinovat adoraci i genocidu jedné a té samé sociální skupiny - skupiny frustrovaných lidí.
Richarde, Vaše úvaha se bohužel nepohybuje v oblasti ekonomie. Podstatnou složkou jsou přece náklady. A z nákladů jde právě o pracovní sílu. Ekonomika EU nemůže dlouhodobě konkurovat nákladům na pracovní sílu v Asii. I když už i Čína začíná být pro investory drahá.
Ohledně střední třídy. Budoucnost střední třídy není v práci s rukama, ale v ICT technologiích a pracovnících tohoto oboru, manažerech, ...A nemusíte mít obavy, mezery v oblasti nedostatku pracovních sil se v tržní ekonomice časem zacelí. Právě i třeba s příchodem milionů imigrantů do EU. Však na to ekonomové čekají s otevřenou náručí. Tedy obory, které nám v EU nevoní, zaplní právě imigranti. Stačí mrknout na Německo v době vlády Konráda Adenaura - příchod levné pracovní síly z Turecka, Francie - Alžířané,.... A že se to za několik desetiletí společnosti vymstí? Tak tohle zase současné ekonomy moc nezajímá. Jde přece o zisk a další posunutí potencionálního produktu.
učební obory můžeme klidně zrušit,nejbližší dvě generace je nebudeme zcela jistě potřebovat,práce bude ubývat,máme silnou střední generaci čtyřicátníků-husákových dětí,kteří mají praxi ,takže nepotřebujeme žádné mlaďochy do třeceti let,nebudeme potřebovat ani naše padesátníky,s lety klesá výkonnost,můžeme se jich klidně zbavovat,navíc zde máme obrovský rezervoár ukrajinských pracovních sil,dnes je jich zde cca 150 000 a dalších cca 500 000 přijde,jsou vyučení,rozumí zdejšímu prostředí a na rozdíl od černoušků se do londýna nepohrnou a budou zde pracovat
Přeji dobrý den. Nemám pro to exaktní oporu a vím, že predikce mluví ve prospěch ICT, finančních služeb a manažerování. Přesto si myslím, že v Evropě dojde v příštích 20-30 letech k určité renesanci ruční (netovární) práce. Dojde také k rozvoji zemědělství, chovu zvířat a k rozvoji welness služeb a služeb cestovního ruchu. Velké výroby v Evropě neudržíme. Malé továrny ale možná čeká rozkvět. I z mého pohledu by bylo ideální, kdyby se náš kontinent stal odpočinkovou zónou s velkým podílem ruční práce, službami a udržitelným zemědělstvím - práce, která člověka uživí. Myslím, že dojde i k rozvoji pomáhajících profesí - zatím je to ale popelka. Do Evropy asi opravdu naproudí velké množství lidí z Afriky, Asie z postsovětských republik. Měli bychom je v rozumném množství přijímat (tak půl milionu ročně odhadem na Kontinent...) - a co nejvíc je zapojovat do služeb a ruční práce. Varoval bych však před jejich proletarizací v továrnách. Islám se asi fakt na starém kontinentě znatelně rozšíří, mešity budou i v okresních městech, ale nebál by se toho. Musíme se k těmto lidem chovat dobře, a oni nás pak nebudou ohrožovat. Co s tím může obyčejný člověk? Máme se zásobovat zbraněmi? Asi bohužel zažijeme řadu hnusných útoků a následných odvet. Přesto bychom však měli spoléhat na bratrství více, než na ozbrojený strach. Já tady v této republice vidím spoustu čekající práce, kterou by někdo mohl a měl udělat rukama (samozřejmě se stroji): skládky, bordel, nepokosené louky, zabahněné rybníky, rozbité silnice, napřímené zregulované řeky, které musíme vrátit do původní podoby... Veřejné peníze státu a EU by podle mě měly proudit do obnovy krajiny, abychom postupně z Evropy vytvořili odpočinkové místo s rozumným množstvím malých továren. Toto budeme muset udělat rukama a srdcem. K tomuto úkolu bych pozval i ty migranty, kteří asi vesměs nemají moderní kvalifikace, ale tradiční snad ano. Abych to shrnul, Evropa se asi vrátí do předindustriální fáze, a z tohoto důvodu bychom měli podporovat řemesla, zemědělství a služby. Rozdíl od minulosti vidím v tom, že významná část lidí se bude věnovat moderním profesím s vysokou přidanou hodnotou (vědci, vývojáři a programátoři...). Kulturní pestrost bude pro Evropu - odpočinkovou zónu - přínosem. Výdaje na kulturu bychom měli vůbec znásobit, protože krása je spolehlivou nadějí pro budoucnost. A školství - to by mělo být postupně utlumováno ve prospěch vzdělávání a učení. Příprava pro řemesla by se měla vrátit do fáze tovaryšství a mistrovských zkoušek.
mily pane,ale prace by mela lidi uzivit.Uz ted je mnoho lidi co pracuji a pritom zivori na pokraji chudoby. Az nas prestanou vykoristovat s kecy typu-minimalni mzda vede k nezamestnanosti.Ne vede k mensimu obohacovani tech zamestnavatelu co uz tak maji dost.
A nechapu vasi myslenku o utlumovani skolstvi.To je jako co?
Dobrý den, paní Karvaiová. Školstvím myslím toho molocha. Zdá se nám být nezbytný, ale obávám se, že už je moc přebujelý. Z 10 korun na vzdělávání doteče do vyučování pouze 7 Kč (obrazně). Potřebovali bychom, aby to bylo aspoň 9 Kč. Školy a vzdělávací instituce by pak mohly být lépe vybavené a učitelé by mohli brát důstojné platy. Máme příliš regulací, papírování, systém je příliš složitý. Z koláče ukusuje příliš mnoho lidí a institucí, které nepatří do přímé situace vyučování a učení. Potřebovali bychom molocha postupně tlumit, podrobit dietě. Budoucnost vzdělávání a učení vidím v postupném omezování vlivu byrokracie a expertů a ve financování přímějšími cestami.
nějak jste zapomněl,že již nežijeme v plánovaném a kontrolovaném socialismu ale v kapitalismu,a to tržním ,kde platí "trhni si, co můžeš nebo si trhni!" takže blouznění o přemíře byrokracie,plánování,regulaci nechte zase na na jinou historickou etapu
....krásná,taková až romanticky snivá,je ta střední pasáž o spoustě potřebné práce.....člověče,prober se! tenhle stát nemá ani na to,aby nezaměstnaných zaplatil tisícovku měsíčně za zametání chodníků...
Okomentovat