Přečtěte si: Chybí mladí učitelé. Na Západě běží náborové kampaně, Česko zatím "spí"

pátek 14. srpna 2015 ·

V Evropě ubývá učitelů, mladé pedagogika neláká. Pokud s tím Česko něco neudělá, může mít problém, varovala Evropská komise. Západní a severské země rozjely kampaně, které lákají ke studiu učitelství, či stipendijní programy. České ministerstvo školství se zatím soustředí na rozjezd kariérního systému a spoléhá na růst platů.


Z článku Markéty Hronové v Hospodářských novinách vybíráme:

Ačkoli ministerstvo školství a jednotlivé politické strany, zvláště před volbami, už několik let slibují zvýšení učitelských platů, stále jde skoro o nejhůře placené vysokoškoláky v zemi. A zřejmě to příliš nezlepší ani tříprocentní nárůst plánovaný na příští rok, na kterém se vláda dohodla minulý týden.

Problémy se sháněním učitelů mají ředitelé škol už nyní zejména u přírodovědných předmětů. Největší poptávka je po fyzikářích, chemikářích či matematikářích. Například absolventů učitelství fyziky bylo loni v Česku jen 51.

Západ a sever Evropy využívají k přilákání studentů do školství videa s celebritami, které mluví o svých oblíbených učitelích z dětství, příběhy úspěšných učitelů nebo štědrá stipendia (kdo bude v Británii studovat učitelství fyziky či matematiky, může dosáhnout na stipendium v hodnotě až 25 tisíc liber ročně). Střední a východní Evropa podle nové srovnávací studie Evropské komise zatím spí.

58 komentářů:

Unknown řekl(a)...
14. srpna 2015 v 10:10  

ano ano poptávka je po chemikářích,fyzikářích,kteří na normální devítiletce po jedné třídě v ročníku by odučili 4 hoďky chemie a 6 fyziky,takže milej zlatej mladej budeš mít úvazek 10 hodin týdně (no můžem ti dát ještě 2 hoďky hudebky),takže budeš tam celé dny (bude se na tebe házet kdeco mimo výuku) šaškovat za 13 hrubo.....

Jan řekl(a)...
14. srpna 2015 v 12:40  

To je docela drsná antireklama.
Chybí jen dodatek. Pracovní smlouva na dobu určitou - do 30. 6. následujícího roku.

Unknown řekl(a)...
14. srpna 2015 v 13:20  

14. srpna 2015 10:10

Ve většině případů to lze řešit tak, že učitel pendluje mezi dvěma školami. Na jedné učí třeba v úterý a čtvrtek, na druhé v pondělí, ve středu a pátek. Samozřejmě musíme vzít v úvahu délku dojíždění a náklady. V případě jedné školy, třena v pohraničí, je to fakt docela slušný problém.

14. srpna 2015 12:40

Taky přemýšlím nad tím, že noví mladí učitelé jen tak lehce do "dvojky" v chystaném kariérním řádu neproniknou, pač vůbec neseženou práci.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
14. srpna 2015 v 14:38  

Podle kariérního řádu čeká absolventy nejdřív adaptační období bez trvalé pracovní smlouvy! Při neúspěšné atestaci pak následuje padák! To určitě přiláká spoustu mladých nadšenců. Vítejte v aburdistánu českého školství!

Unknown řekl(a)...
14. srpna 2015 v 15:07  

Jan: jistěže takové smlouvy se dávají do 30.6. , takže na pracáku pak vypočtou podporu z těch 13 litrů což je bratru 5 litrů / měsíc,takže dva měsíce prázdnin pěkně doma v kuchyni u maminky.....

Unknown řekl(a)...
15. srpna 2015 v 11:54  

Přeji dobrý den. V dospělé populaci se vyskytuje 33,8 - 35,2% lidí, kteří by byli dobrými učiteli. Poměr žen a mužů v této skupině je vyrovnaný, stejně tak vyrovnané je i věkové zastoupení. Z této ideální skupiny lidí vyučuje na školách 19-23%, ostatní se živí jinými profesemi. Kdyby se nám podařilo přitáhnout do škol více lidí ze zmíněné skupiny kantorských talentů (dejme tomu 27%), kvalita výuky by znatelně vzrostla. Učitelské talenty je však třeba lovit ve všech generacích, nejen mezi mladými. Co je pro to třeba udělat? Pro talenty existuje jedna velká motivace - musí to být pro ně VÝZVA, opravdu dobrá nabídka. Výzva v tomto případě znamená kombinaci tří věcí: náročného úkolu, požadavku na vysokou kvalitu a vysokého výdělku. Zatím je splněna pouze první podmínka: učit je velmi náročný úkol. Přidat bychom tedy měli požadavek na vysokou kvalitu a zároveň přidat učitelům peníze (nástupní plat plus mínus 150% průměrného platu). V takovém případě bychom obrat k lepšímu mohli očekávat již za 10 let. Do učitelství je potřeba pouštět talenty všech generací a různých předchozích kariér. Mohl by nám k tomu posloužit systém uznávání podle zákona 179/2006. Talentovaný člověk by v tomto systému nemusel nutně studovat pajďák, ale podstoupil by náročnou kompetenční zkoušku podle standardu. Pokud by některé dovednosti ze standardu nezvládal, udělal by si před zkouškou pedagogický kurz nebo by se připravil samostudiem. Zkouška by probíhala částečně v reálných podmínkách vyučování, byla by několikadenní. Certifikát by byl ekvivalentní vysokoškolskému diplomu v oboru učitelství.

Jan řekl(a)...
15. srpna 2015 v 12:41  

Pane Říšo,
proč vy, sakra, nepracujete na ministériu školstva a osvěty? Sice by vás tam asi moc nemilovali, ale za tyhle myšlenky by vás časem neminul podvazkový řád. Tedy, kdybychom žili v monarchii.
V běžném "demokratickém" soukolí by ovšem váš promyšlený systém prošel několika koly demokratické diskuze Lnapříč politickým spektrem", poté "drobnými" úpravami úředníků slavného ministéria, následně jednáním v grémiu ministra školství a v konečné fázi pak "kosmetickými" škrty ministra financí. Výsledný produkt by získal takovou podobu, jakou má nyní návrh kariérního řádu.

Unknown řekl(a)...
15. srpna 2015 v 13:23  

"Výsledný produkt by získal takovou podobu, jakou má nyní návrh kariérního řádu."

Co k tomu dodat? Nic, pač je to pravda. Stačí jen mrknout na srovnání platů vysokoškoláků a vyjde Vám na spodní příčce učitel-učitelka. Je tomu tak proto, že je ve školství převážná většina žen? Z tohoto pohledu je to pak diskriminace pohlaví. A bavíme se pak jen o feminizaci a nízkých platech a pořád dokola. Neustále se to točí v kruhu. Což takhle přestat diskriminovat ženy ve školství těmi směšnými nízkými platy? Že se s nimi "sveze i těch 14% učitelů mužů snad nevadí. Nebo snad ano? Bavím se pouze a jedině o přímých účastnících pedagogického procesu. Platy ČŠI, vedoucích pracovníků na všech úrovních, přeplacených koordinátorech evropských projektů,... mě vůbec nezajímají. Nechť jsou placeni z jiné kapitoly. Nechť peníze, které do škol přitečou zůstanou na prioritní ose učitel - žák. To je snad to nejdůležitější.

Unknown řekl(a)...
15. srpna 2015 v 13:49  

Pane Richarde,při vší úctě,vraťte se z oblačných výšin na zem!Víte kolik práce dalo mnohým ředitelům,vytvořit si personálně "bezpečný" pracovní kolektiv?A opravdu si myslíte,že by nějaky ředitel zaměstnal vámi popisované jedince?

Tajný Učitel řekl(a)...
15. srpna 2015 v 14:35  

Pane Veleto, mohl byste uvést zdroj vašich údajů procenta výskytu dobrých učitelů a procenta skutečně vyučujících?

Unknown řekl(a)...
15. srpna 2015 v 15:23  

personálně "bezpečný" pracovní kolektiv

Všichni dobře víme to, že supervynikající pedagogický lídr je potencionální nebezpečí pro pana ředitele-ředitelku. Výjimku tvoří:
a) milenci a milenky paní ředitelky a pana ředitele
b) známí ředitele, kamarádi, přátelé
c) známí starosty a vlivných radních

Shrnu to tedy, jsou to za a),b),c) tzv. trojkaři kariérního řádu. Žijeme přece v republice "Čeko". Ten skutečně schopný kantor nechť si sbalí fidlátka a už neotravuje. Vidím to už nyní při výběru pedagogických lídrů do pilotního projektu kariérního řádu. Schopný = nebezpečný.

Unknown řekl(a)...
15. srpna 2015 v 16:05  

Pane Veleto, odkud víte, že:

"V dospělé populaci se vyskytuje 33,8 - 35,2% lidí, kteří by byli dobrými učiteli. Poměr žen a mužů v této skupině je vyrovnaný, stejně tak vyrovnané je i věkové zastoupení. Z této ideální skupiny lidí vyučuje na školách 19-23%, ostatní se živí jinými profesemi." ?
Prováděl na toto téma někdo seriózní výzkum? Upřímně řečeno, jeho metodiku bych si asi těžko dokázala představit.
Pokud je o výši učitelských platů, musím s Vámi souhlasit: nevím, proč jsou učitelé tak špatně placeni, když jim národ svěřuje to nejcennější - dorůstající generaci a tím i svoji vlastní budoucnost. Mají stejné nebo vyšší vzdělání než například soudci a další právníci , kteří si suverénně nárokují platy několikanásobně vyšší.

Jana Karvaiová řekl(a)...
16. srpna 2015 v 8:15  

Já už to jednou zažila. Po revoluci došlo ke změně hodnocení učitelů a ředitelů podle jejich vzdělání. Do té doby pohodová moje ředitelka, která ovšem měla pouze školu s názvem rodinka (střední), kdežto já byla vysokoškolsky vzdělaná, se stala mrchou vůči mně i dvěma dalším kolegům. Stali jsme se potenciální hrozbou. Pomluvy, podrazy..... Nebylo to hezké. Totéž zažila kamarádka na jiné škole. Ta nakonec odešla, protože zažila ještě navíc šikanu. Tak jestli tohle nám zajistí kariérní řád, už to nechci zažívat znovu.
V současnosti vidím, jak mnozí "osvícení" ředitelé, podobného typu jako moje bývalka, si vědomě pěstují donašeče a žalobníčky, kteří dostávají funkce, aby nezlobili. To, že jsou někteří blbější než štokrle nebrání v tom, aby se stali metodiky, koordinátory ŠVP apod. Někdy už začínám chápat svou babičku, když v podobné situaci pronášela větu : "už abych byla v truhle".

Unknown řekl(a)...
16. srpna 2015 v 10:11  

Paní Karvaiová,
do té truhly nespěchejte, máte tu ještě mnoho práce. Není moc lidí, kteří dovedou a nebojí se popsat nepravosti, které se v současné době ve školství dějí, a přitom se ještě snaží něco činit pro jejich nápravu.
Ale musím se přiznat, že když se ohlédnu za svojí pedagogickou minulostí a vidím, jak všechno, o co jsme se léta snažili, jde kvapem do háje, mám podobné myšlenky občas také....

Unknown řekl(a)...
16. srpna 2015 v 10:41  

Oni pedagogičtí lídři sice budou mít trojku i čtverku na doživotí, ale musí se prezentovat, dělat mentory,..i po získání trojky a vyššího finančního ohodnocení. Z toho plyne jediné. Dvojkaři budou zahrnuti jejich "péčí" ve stylu nesmyslných školení, prezentací,..Stačí si přečíst manuál ke kariérnímu řádu. A nemám pochyb o tom, že ředitelé tam budou učitele nahánět bičem. Automaticky pak učitelé budou mít stále méně času na své žáky a fakticky se z nich stanou pochodující zombie.

tyrjir řekl(a)...
16. srpna 2015 v 11:43  

William Shakespeare - sonet č. 66

Znaven tím vším, já chci jen smrt a klid,
jen nevidět, jak žebrá poctivec,
jak dme se pýchou pouhý parazit,
jak pokřiví se každá dobrá věc,

jak trapně září pozlátko všech poct,
jak dívčí cudnost brutálně rve chtíč,
jak lidskou slušnost korumpuje moc,
jak zchromlá vláda na nás bere bič,

jak umění je pořád služkou mocných,
jak blbost zpupně schopným poroučí,
jak prostá pravda je všem jenom pro smích,
jak zlo se dobru chechtá do očí.

Znaven tím vším, už chci být, lásko, v hrobě,
jen nemuset tím sbohem dát i tobě.

(Překlad Martina Hilského)

tyrjir řekl(a)...
16. srpna 2015 v 11:55  

Člověk budiž ušlechtilý, ochotný ku pomoci a dobrý,
neboť to jediné ho odlišuje od všech bytostí, které známe.
To je poslední závěr moudrosti:
Jen ten si zaslouží svobodu a život,
kdo je musí denně dobývat.

Johann Wolfgang Goethe
(1749 Frankfut n. M. - 1832 Weimar)

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. srpna 2015 v 13:18  

Náborové kampaně vyloženě miluju. Především pak ty poutače, dříve známe jako nástěnky. Vynikající příležitost, kterak si trošku polepšit a něco evropských peněz zase počerpat.
Vím o nemalém počtu svých žáků, kteří by i učili, ale tak nějak není kde. A tak mne napadlo, kolik asi tak učitelů, ředitelů škol a inspektorů v souhrnu přesluhuje přes svůj věk přiznání výplaty důchodu.
Vypadá to, jako kdyby v pokročilém věku i ten syndrom vyhoření vyhořel.

Unknown řekl(a)...
16. srpna 2015 v 15:51  

16. srpna 2015 13:18

V soukromé sféře nechť kolegové pracují klidně do 100 let. Nic proti. Ve státní sféře se někteří tetelí třeba i 10 let jako pracující důchodci. Samozřejmě při současném pobírání důchodu a toho nejvyššího možného tarifu a nadtarifních složek. Ideální pedagogičtí lídři. Když vydrží, tak si dozajista sáhnou na tu "trojku" v kariérním řádu. No a ti mladí? Obcházejí po školách, píší žádosti na všechny strany, poctivě navštěvují pracák,..... Tedy mládí do škol!

Eva Adamová řekl(a)...
16. srpna 2015 v 17:23  

Dá se ale souhlasit s tím, že na našich školách nebude mít v budoucnu kdo učit matematiku a fyziku. Dívala jsem se na strukturu přijatých na učitelské obory na Ostravské univerzitě. Češtinářů kolem stovky, matikářů dvacet a fyzikáři čtyři a k tomu stovky občankářů a rodinkářů. Dá se předpokládat, že na ostatních fakultách je to obdobné. Já už léta říkám kolegyni matikářce, že to posunovadlo po schodech, které na škole zřídili a které v současnosti nikdo nepoužívá, bude v budoucnu pro nás, až budeme coby sedmdesátileté babky klepat francouzskými holemi po chodbách. V budoucnu se tedy pravděpodobně budou pohybovat po školách dvě odlišné skupiny důchodců. Jedna skupina budou ti subjektivně nenahraditelní a druhá ta objektivně nenahraditelní.

aknelka řekl(a)...
17. srpna 2015 v 8:52  

Nikoliv nutně, paní Adamová!
U nás na škole se úvazky dávají stylem "ten se z toho pos..e". Můj úvazek (s mojí aprobací M-F ) se z poloviny skládal z Ov, D, Pc, přitom matematiku i fyziku na škole učili i neaprobovaní (ve stejném školním roce!).
Naše škola je takto výborně připravena na vámi předpokládanou situaci.

Unknown řekl(a)...
17. srpna 2015 v 9:55  

aknelka to vystihuje přesně,i u nás přírodopis učí češtináška/němčinářka,angličtinu ing. zemědělství a fyziku dějepisář,na sousední škole češtinu tělocvikářka a matiku ing. strojní a tak to pěkně funguje,největší problém je s chemií,mizerné čtyři hodiny na škole a nikdo to nechce...

Unknown řekl(a)...
17. srpna 2015 v 11:44  

Přeji dobrý den. Údaje ve svém komentáři jsem si vycucal z prstu, omlouvám se. Chtěl jsem jen zdůraznit svou zkušenost, že značná část pedagogických talentů, které máme v populaci, ani nenapadne učit ve školách, protože být učitelem není dobrá pracovní nabídka. Talenti jsou rozloženi v populaci nezávisle na věku a genderu, nelovme tedy jen mezi mladými. Pro talentované lidi je vysoký plat podstatnou, ale ne jedinou okolností, aby pocítili příležitost a výzvu. V minulé práci jsem měl možnost setkávat se s řediteli odborných škol. Někdy přišla řeč i na učitele. Nabyl jsem dojmu, že ve sborech je asi 5-10% učitelů, kteří jsou špatní,nepoužitelní, nevyhoditelní a škodí žákům i škole. Jejich ředitelé jsou si toho dobře vědomi. Pokud by se nám podařilo je zčásti nahradit talenty, bylo by líp. To zní jako bláhovost, já vím. Ale klíč existuje - je to kombinace tří věcí: vysoký výdělek, vysoké nároky na kvalitu a pracovní úkol, který je svou složitostí výzvou. Do deseti let bychom měli ve školách více dobrých učitelů.

tyrjir řekl(a)...
17. srpna 2015 v 15:06  

Upřednostňování příbuzných a osobních známých při obsazování funkcí, na které nemají ve srovnání s ostatními kandidáty dostatečné odborné schopnosti, může být jedna z forem korupce. Doporučuji přečíst si k tomu příručku Občan proti korupci - Příručka občanské protikorupční sebeobrany (http://kops.transparency.cz/doc/Skripta/TI_KOPS_Obcan_proti_korupci-Prirucka_obcanske_protikorupcni_sebeobrany_FINAL.pdf) vydanou Transparency International ČR jako výstup jednoho projektu OPVK.

Nesrovnalosti tohoto druhu je myslím potřeba, po dobré rozvaze a příp. právní konzultaci, písemně popsat a dát služebním postupem doporučeným dopisem podání zřizovateli a kontrolnímu orgánu s žádostí o písemnou odpověď. Je to trnitá avšak někdy i účinná cesta.

aknelka řekl(a)...
17. srpna 2015 v 17:35  

Někdy. Možná...
Vlastně tomu nevěřím vůbec.

turistao 982 řekl(a)...
17. srpna 2015 v 19:58  

Další důkaz toho, jak náš stát, potažmo Ministerstvo školství, pečuje o to, aby budoucí generace vyučovali a vychovávali jenom ti nejlepší z nejlepších. Děkujeme!!!

Unknown řekl(a)...
17. srpna 2015 v 20:21  

Domnívám se, že Ministerstvo školství, má úplně jiné starosti, například, jak co nejrychleji zlikvidovat speciální školství.

Unknown řekl(a)...
17. srpna 2015 v 20:38  

hlavní starostí mšmt v těchto dnech bylo zachování brněnských motocyklových závodů...

Unknown řekl(a)...
18. srpna 2015 v 7:22  

Takže jde v současnosti o inkluzi, kariérní řád a brněnské motocyklové závody. Jsem zvědavý, jak MŠMT zacvaká dluh oněch 110 milionů za loňský a letošní rok. Samozřejmě, že jde o dluhy soukromé firmy. Bude to zajímavé a protikorupční organizace by to měly sledovat jako ostříž.

Unknown řekl(a)...
18. srpna 2015 v 10:17  

Kvalitní mladí učitelé ve školách nebudou. To je fakt a s tím se smiřme. Když bude potřeba tak fyziku zruší, matematiku okleští, sníží hodinové dotace. Posílí se výchovy, vymyslí nové předměty na které učitelé budou. Výsledky školství nikoho nezajímají. To jen špatná státní maturita kazí dojem úspěšnosti školských reforem. Tu beztoho rychle zruší nebo eliminují. Všiměte si, že doteď nikdo nerozebíral podrobně výsledky přijímacích zkoušek, kterých se zúčastnila dobrovolně necelá polovina(předpokládám že ta lepší) budoucích maturantů.
Uvědomme si, že rozhodující slovo mají finance. Ostatní nikoho nezajímá. Všechny to zajímá jen v perspektivě jednoho volebního období.
Co se týče poměrů na školách tam se nic nemění. Všude rozhodují rodinné, kamarádské a politické vztahy. Pokud nebudou jasná kritéria hodnocení kvality a hlavně přesné metody jejich měření, které budou v praxi nezávisle prováděny, tak se nic nezmění. Vždyť kolik let by mohla inspekce rozdávat testy a dotazníky žákům a učitelům. A zatím stále chodí banda lidí, kterí někdy nemají na daný předmět aprobaci a z jedné navštívené hodiny hodnotí učitele.
To mě opravdu zajímá jak budou realizovány nové cíle ČŠI v praxi. Budu muset dokladovat splnění obecného cíle RVP u svých žáků? To aby si škola postavila nový archív. Nebo je to skrytá reklama na testy ČŠI?
To možná uteče ze školství i zbytek schopných učitelů.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
18. srpna 2015 v 11:17  

Cíle ČŠI: ŠVP je v souladu s příslušným RVP a všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Je přehledný a srozumitelný pro pedagogy i pro rodiče a zákonné zástupce žáků. Vedení školy a pedagogové se s ním identifikují.

Jsem zvědav, jak tuhle identifikaci bude inspekce kontrolovat. Budeme veřejně přísahat na ŠVP?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
18. srpna 2015 v 11:17  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Sotolář řekl(a)...
18. srpna 2015 v 11:24  

A velice mě potěšilo tohle:

Svým osobním chováním demonstrují pedagogové demokratické smýšlení a občanskou angažovanost.

Jakoby zavanul puch starých třídně uvědomělých časů. To teď bude inspekce slídit za občanskou angažovaností?

Unknown řekl(a)...
18. srpna 2015 v 13:45  

Pane Sotoláři,
nebude, má mnoho práce s rozpoznáváním dětí romského etnika v základních školách praktických. Až se podaří tyto školy zlikvidovat, pak jí možná vyjde i trochu času na monitorování občanské angažovanosti učitelů.

Jana Karvaiová řekl(a)...
18. srpna 2015 v 14:37  

Omyl, pak budou rozeznávat romské etnikum na základkách a buzerovat učitele že nezajistí, aby tito inkluzí namotivovaní žáci alespoň občas (tak jednou za čtvrtletí) zavítali do školy. Třeba i bez tašky, prosím, prosím. Až se zjistí, že sociálně slabí mají šestky až sedmičky,protože náš klasifikační řád nestačí, tak se buď:
a/ změní klasifikační řád
b/ změní se RVP, kde budou úlohy typu Kolik stojí desetikorunová známka, popř. kolik stoji krabka cigaret,aby i tito občas věděli.
Jelikož se po pár letech zjistí, že ani inkluze nepřinesla pro tyto spoluobčany žádné pozitivum, možná zrušíme celé školství, protože je diskriminační jako celek.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. srpna 2015 v 14:55  

zrušíme celé školství, protože je diskriminační jako celek

Ano. Tuto myšlenku jsem už zaznamenal z různých zdrojů.
Školství je diskriminační pro všechny děti. Jen pro každé nějak jinak.
Nejhůř jsou na tom ale děti hodné, slušné a pracovité. Patřičná příprava pro život. Že?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
18. srpna 2015 v 16:05  

Rozeznávání romského etnika? Nádherné téma na grand EU. Nejlépe pro nějakou neziskovku. Rozpočet 100 mega. A samozřejmě jako výstup sada manuálů na křídovém papíru (aby nešel použít jinak). A školení a školení a školení...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
18. srpna 2015 v 16:20  

Protože v Akčním plánu se jasně uvádí úkol pro ČŠI, která má sledovat
"vzdělávání romských žáků v jednotlivých vzdělávacích programech", zřejmě už nějaký rozpoznávací detektor nebo fígl mají. Že by se o něj s námi prostými učiteli podělili? Zajímavé je, že jiné etnikum ke sledování jmenováno není. Proč asi?

Unknown řekl(a)...
18. srpna 2015 v 22:27  

Pane Sotoláři,
to kriterium je silně rasistické, považovala jsem za svoji povinnost na to ČŠI písemně upozornit. Bylo mi odpovězeno, že si tato instituce váží mého zájmu, ale že je to v pořádku.
Rádi by se s Vámi možná podělili učitelé základních škol praktických, kteří toto selektování zažili, dochází při něm mnohdy k velice kuriózním situacím.
Možná, že se k tomu vyjádří paní Karvaiová, ta o tom určitě něco ví.

Josef Soukal řekl(a)...
18. srpna 2015 v 22:58  

Zkuste začíst sledovat a vyhodnocovat třeba "nejčastější výchovné problémy spojené s romskými žáky a jejich rodiči" a rázem se vám dostane poučení, co to je správná a nesprávná angažovanost nebo rasistické kritérium. Romské je prostě někdy bílé, a někdy zase černé. Nemohu nikomu předepisovat, jakými brýlemi se chce na školství dívat, ale vadí mi, když mi předepisuje dioptrie, díky kterým sice vidím zářivé inkluzivní zítřky, ale také každou chvíli šlápnu do něčeho hodně neexkluzivního.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. srpna 2015 v 23:32  

to kriterium je silně rasistické

Rasistické? Je to především zvrhlé a ohavné. Arogance státní moci v krystalické podobě. Absurdita nejhrubšího zrna.
Ke zmíněnému etniku se z nějakých důvodů hlasí podstatně méně lidí, než jich nejspíš ve skutečnosti je. Představa, že by někdo, a v tomto případě dokonce dítě, mohl být ocejchován proti svojí vůli, že by mohl být na základě tohoto cejchu podroben na rozdíl od ostatních nějakému zkoumání, a že by výsledky této prasárny mohly být zaznamenány a založeny k budoucímu zneužití, se vymyká i té nejbujnější fantazii.
"A co támhleta dívenka vzadu, paní kolegyně. No, ta učmudlaná, s copem... Myje si ruce? A má vůbec žákovskou knížku? Má tu nějaké sourozence? Co rodiče? Jsou taky tlustí s kolébavou chůzí? A chodí vůbec do práce?"
Kdo tohle vymyslel, schválil, nařídil a provádí, musí, zdůrazňuji že musí být veden k odpovědnosti před zákonem. Druhá otázka zní, jak to, že se tím orgány činné v trestním řízení už dávno nezabývají?

Unknown řekl(a)...
18. srpna 2015 v 23:50  

Ano, tak nějak to funguje. Říká se tomu pozitivní diskriminace.

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. srpna 2015 v 0:26  

Nene, tohle není pozitivní diskriminace. Pro ty děti z toho totiž nic pěkného nekouká.
To je prachsprostá prasárna.

Jana Karvaiová řekl(a)...
19. srpna 2015 v 7:19  

O třídění na Romy a Neromy jsem toho už napsala dost. Mě osobně to připomíná árijská kritéria používaná nacisty.Letos se má navíc ještě sledovat přístup k romským dětem u záppisu. Takže to bude probíhat asi takhle?: Dobrý den , jste romové? No vždyť máte černé vlasy?! Aha, tak píšu ne.......No děs!!!
Jinak pan Pilař z Asociace spec. pedagogů se ozval veřejně a byl doslova sepsut jak malej Jarda. On přece nechápe, že ONI (instituce) páchají dobro. O páchání dobra a vnucování postojů je dnes moc hezký článek zde:http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-jsem-pry-xenofob-dg0-/p_spolecnost.aspx?c=A150818_095948_p_spolecnost_wag

Nějak podobně je nám vnucována inkluze. A opravdu to zavání starými časy s hesly: Kdo není s námi je proti nám.
Komu by se chtělo jít pracovat do takového prostředí? Dříve nám diktovali,jak mají vypadat nástěnky a jak myslet. Dnes si nástěnku můžu dělat po svém, ale myslet mě pořád nutí po jejich. A mě to nebavilo tehdá ani dnes.Tehdy jsem měla v papírech, že nejsem vhodná na funkce a další výhody systému (rekreace,permanentky...) Kdo ví,co mám v papírech dnes.
A ty mladé to taky nebaví. A hlavně to nebaví chlapy, proto jich je ve školství tak málo. Ty úplně nesnášejí,když jim někdo říká,co mají dělat nebo co si mají myslet a případně to ještě šířit dále.

Jana Karvaiová řekl(a)...
19. srpna 2015 v 7:24  

Jo a ještě by mě zajímal jedna věc. Podle nového školského zákona bude kategorie - sociálně slabý žák. Diagnostiku zdravotních postižení provádí poradny a je propracovaná. Dle podpůrných opatření si může ředitel i na tyto děti vyžádat normativ navíc.
kdo bude provádět diagnostiku sociální slabosti?
Tak kolipak bere ,paní Nováčková? Makáte,makáte? Ne?!? Jo vy máte dávky,aha. Kolik? Jo že mě je po tom prd? To máte pravdu, já to taky nikomu nevytrubuju.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
19. srpna 2015 v 8:22  

Něco jen pro některé z toho kouká.
Akční plán: Cituji.

Pro operační programy mimo gesci MŠMT bude připraven návrh na podporu těchto opatření:

 Přímá podpora a motivace dětí a rodin ze socio-kulturně odlišného prostředí - příspěvky na stravování ve školách – bude dle možností ověřena z Operačního programu potravinové a materiální pomoci (MPSV).

Ještě bude potřeba odlišit ty ze socio-kulturně odlišného prostředí. Ne sociálně slabí, ale odlišní!!! Budeme si muset dělat barevné zasedací pořádky, abychom se v tom odlišování vůbec vyznali.

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. srpna 2015 v 14:44  

A co na to všichni naši ombudsmanové? Co na to ústavní soud?
Že se tu sortýrují malé děti podle nějakých domělých ukazatelů!
Pátrají státní orgány, aby jim pak mohly pomoci, i po dětech, které mají problémy, a to nejen s učením, protože jsou nemocné nebo nemají patřičné pomůcky?
Že moderní stát? Školství pro příští století? Civilizovaná společnost? Chlív je to.

Zdeněk Bělecký řekl(a)...
19. srpna 2015 v 16:27  

Nico Pytlík: Arogance státní moci v krystalické podobě.

Jana Karvaiová: A ty mladé to taky nebaví. A hlavně to nebaví chlapy, proto jich je ve školství tak málo. Ty úplně nesnášejí,když jim někdo říká,co mají dělat nebo co si mají myslet a případně to ještě šířit dále.

ZB: Trefili jste to dokonale. Dovolil bych si doplnit, že arogance státní moci pochází zejména od aktivistů s třístupňovou kariérou škola - neziskovka - ministerstvo, kteří nikde pořádně nepracovali, kteří mají minimum zkušeností, které nikdo nikam nevolil a nikdo nikam nejmenoval, ale kteří ví nejlépe, jak mají ti ostatní pracovat, co si mají myslet a jak mají žít.

Unknown řekl(a)...
19. srpna 2015 v 20:53  

Čím to je, že všechny politické strany mají školství jako největší prioritu již 25 let, ale naše školství je přesto taková žumpa? A nebo právě proto? Inkluze a rušení speciálního školství jsou poslední kapky a Akční plán tu žumpu nepřikryje. Brzy ten obsah vyteče ven a vonět to nebude.

Unknown řekl(a)...
20. srpna 2015 v 9:17  

Čím to je, že celé speciální a postupně i nespeciální školství je z toho na větvi a renomovaní speciální pedagogové jsou v klidu a sepisují slátaniny na téma Jaký je rozdíl mezi inkluzí a integrací 3.stupně a podobné věci?
Jak je možné, že se na vysokých školách ruší obor speciální pedagogika -učitelství a předpokládá se zřejmě, že speciální pedagogové už nikdy učit nebudou a budou pouze bez vlastních praktických zkušeností kecat zkušeným učitelům do jejich práce?

Unknown řekl(a)...
20. srpna 2015 v 11:42  

MŠMT se chová jako okupant na dobytém území. Není každý renomovaný speciální pedagog hrdina, aby se na protest upálil na Václaváku. Asi doufá (jako většina normálních učitelů), že se na ministerstvo vrátí rozum. Naivní, ale pochopitelné.
Nechápu ale, proč by již neměli speciální učitelé učit a pouze by měli kibicovat učitelům do práce?
To je už ostatní učitelé ZŠ odepsali ? Bude se vypalovat speciálním učitelům cejch na čelo s upozorněním : "Nepouštět k dětem!"?

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. srpna 2015 v 12:34  

....a renomovaní speciální pedagogové jsou v klidu a sepisují slátaniny na téma Jaký je rozdíl mezi inkluzí a integrací 3.stupně a podobné věci?.....
A kteří? Já bojuji svým málem stále. Je mi to platné (zatím) jak mrtvému polobotky. Píšu statě kam se dá ( a pak je otázka, zda to uveřejní). Minulý týden jsem měla nahrávat diskusi pro Č. rozhlas - byla zrušena pro nezájem ministerstva a bez nich to nemělo cenu. Vyjadřovat se k vyhlášce nejde - je to dnes nejhlídanější státní tajemství. Nejspíš s tím vylezou jako s hotovou věcí a už to nebude moci nikdo připomínkovat. Když se podíváte na poradní sbor ministryně, je to jasné jak facka.
Já bych také ráda učila, kibicovat se mi nechce. Ale takhle to je dnes postavené. Na druhou stranu, kdo jiný by učitelům měl pomoci (protože ty metodické příručky jsou k uzoufání) s těmi inkludovanými dětmi. Jenže stejně to má být postavené tak, že na cca 400 žáků má být jeden speciální pedagog, což nestíháte nic, jen sedíte u počítače sepisujete miliony zpráv, které nikdo nečte.A ještě to snad ani není na celý úvazek, takže budou specped. pendlovat mezi školami. Což bude super, protože do některých škol vám jede autobus jednou za 4 hodiny a zpět podobně a už vidím, jak dají služební auta.
Vím, že asociace speciálních pedagogů pracuje intenzivně. Problém je, že se moc neprezentuje a tudíž to nevypadá dobře.

Unknown řekl(a)...
20. srpna 2015 v 13:25  

Pane Vinetů, není třeba se upalovat na Václaváku, to dělají jenom lidé duševně choří a ničemu tím nepomohou. Ale je třeba mluvit a psát v souladu s pravdou a se svým svědomím. Všichni, kdo studovali psychopedii jistě vědí, že žádný žák s mentální retardací není schopen zvládat vzdělávací program běžné základní školy, a že inkluze těchto žáků je nesmysl. Kdo to veřejně řekne nebo napíše? Hlavu by nikdo nikomu za to neutrhl, přečtěte si např. několik čísel Učitelských novin.
Speciální pedagogové s psychopedickým zaměřením žádný cejch na čele mít nebudou, pouze ztratí svá pracoviště, základní školy praktické, prozatím jenom jejich vzdělávací program, takže budou muset učit podle RVP ZŠ, což je nesmysl.

Paní Karvaiová, Vás jsem zcela určitě neměla na mysli. Vy jste jeden z mála speciálních pedagogů, kdo se své názory nebojí vyjadřovat veřejně, jste člověk z praxe a máte je všechny potvrzené vlastními zkušenostmi.
Myslela jsem mnohé katedrové pedagogy a "odborníky" z různých institucí a rozmanitých neziskovek, kteří se snaží ty zcestné koncepce prosazovat za každou cenu.Jaká bude ta cena se teprve uvidí......

Unknown řekl(a)...
20. srpna 2015 v 15:16  

Kolegové a kolegyně, mám obavy, že po zrušení škol praktických skončí tito žáci v BUDOVÁCH škol hlavního vzdělávacího proudu. Existence dvou budov vedle sebe by byla dle pojetí současné inkluze segregace. Tedy tyto děti s IQ 70 a nižším budou násilně včleněny do běžných tříd ZŠ. Zároveň mám obavy že dojde k další diferenciaci:
1) Zvýší se počet tříd na osmiletých gymnáziích
2) Porostou jako houby po dešti soukromé ZŠ
Tato diferenciace bude souviset s jistým etnikem. Právě kvůli tomu jsou a budou rušeny školy praktické. A ve vládě a na MŠMT si budou poklepávat po rameni. Tak jsme to navzdory genetice prosadili. Vše ve stylu "poručíme větru, dešti". Potom bude naše vláda poklepávána po rameni i v Evropském parlamentu a EK dá MŠMT nějaký zásluhový diplom.

Unknown řekl(a)...
20. srpna 2015 v 15:35  

A někdo si na tom možná nahrabe.

Unknown řekl(a)...
20. srpna 2015 v 17:06  

Vzhledem k tomu, že učím ve vyloučené lokalitě a znám současnou problematiku místní ZŠ, dovedu si dobře představit, co nastane, až naše Praktická škola odevzdá své žáky do hlavního proudu a zanikne. Už nyní není vůbec snadné učit na ZŠ, bude ale ještě mnohem hůř. Obávám se, že to ve školství obecně již nebude o učení, ale o vyplňování hlášení. Očekávat, že se mladí pedagogové poženou do takto rozvrtaného školství může jen hlupák. A postižené děti? Ty jsou to poslední, co úředníky z MŠMT zajímá. Důležité je utratit dotace a zavděčit se v Bruselu.

Slávina řekl(a)...
20. srpna 2015 v 22:21  

Úžasná dikuze !
kdyby to nebyla smutná realita , leccos je i k smíchu ! Taková zábava ze zoufalství !
Ale skrytá pravda je jasná :
- žádný kariérní řád nedostane kvalitní učitele do škol
- ti, kteří ještě učí a jsou mladí , uvažují o změně - pryč ze školy / i střední /proto učitelé důchodci musí nejspíš zůstat
- soukromé školy i školky se pomalu množí , domácí vzdělávání má dost stoupenců
- inkluze pomalu, velmi pomalu, začíná být mezi veřejností známým pojmem , nikoliv v pozitivním smyslu a nikoliv v souvislosti s romskými dětmi. Je to strašák učitelů i informovaných rodičů.
- vysokoškolští speciální pedagogové již dávno změnili své vize ! podřizují se názorům neziskovek , hlas z terénu speciálních škol neslyší
- je divné , že vlivné proudy nenapadlo, že by se mohl rozpustit i Jedličkův ústav , školy pro děti s vadami řeči, neslyšíci a nevidomé ..to je přece segregace jasná
- asistenti z lidu by všechno podrželi - zatím nemusí mít VŠ ani praxi , jen kurz . Ale budou pedagogickými pracovníky se všemi právy.
- mizí radost z učitelského povolání , to je pro děti špatné.

Unknown řekl(a)...
22. srpna 2015 v 14:47  

cca 9000 učitelů na pracáku,půlka z let minulých a půlka z letošní prázdninové sezóny,kolik z nich se opět 1.9. vrátí?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.