Na první schůzce se dnes sešel tým poradců ministryně školství Kateřiny Valachové. Hlavním tématem byla diskuze o návrhu kariérního systému.
„Poradci a poradkyně se vyjadřovali k různým aspektům návrhu, jeho potenciálním přínosům, ale i k možným rizikům spojeným s jeho zavedením,“ uvedl předseda poradního sboru Petr Pavlík.
Zdroj: MSMT.cz (zde naleznete další snímky z porady)
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
23 komentářů:
Konečně obsáhlá a podrobná informace!
Jak byli zastoupeni ti, kterých se to týká nejvíce?
Hm, jako vždy - nebyli.
Máte-li na mysli učitele (a ne třeba žáky), pak musím konstatovat, že jako celek pro to, aby měli ve věci vzdělávání takové slovo, které by jim logicky náleželo, naprosto nic (účinného) nedělají.
Aha. Takže učitelé mají bojovat o místo v poradním sboru ministryně školství.
Což takhle požádat nějakého zemědělce, aby bojoval o místo v poradním sboru ministra zemědělství? Nebo vojáka na ministerstvu obrany?
Řídit resort, bez toho aby měl mezi poradci někoho z praktiků, to může opravdu jen úplný ... Doplňte si dle libosti.
Nebojte se, neřídí.
TO poste.restante:
NE. To není účinný způsob.
Účinný způsob už dávno objevili lékaři, architekti, advokáti... a spousta dalších - obdobně jako učitelé - vysoce kvalifikovaných a pro existenci současné společnosti fakticky nezbytných profesí. Všimněte si prosím, že za svoji práci a na svoji práci dostávají na rozdíl od učitelů nepoměrně více peněz a zároveň mají největší vliv na stanovování toho, co je v jejich práci "lege artis". Víc už napovídat nebudu, nechci se opakovat.
TO jir:
Bingo. A ještě bych dodal, že to podstatné v resortu - co a jak učit děti - neřídí a v zásadě ani není schopen ani jeho ministerský aparát. A je mi naprostou záhadou, proč to od nich neustále čekají a požadují učitelé. Odpovědnými za to, co se děti ve škole naučí, stejně jsou a vždycky zůstanou oni (a dokonce ani své ředitele, jak zde pravidelně zkouší jeden ze stálých přispěvatelů, to "před dějinami" nehodí).
Vít Pátek.
Ha. Že Vy máte na mysli existenci profesní komory? I Vy kujóne.
Napovídat opravdu nemusíte. Když si projdete dřívější diskuse na tomto webu, zjistíte snadno, že je to už několik let moje oblíbené téma. Ale je to marný, je to marný, je to ... marný.
To ale na druhou stranu nijak neospravedlňuje neschopnost ministryně sestavit tým svých poradců smysluplně. Poradce nemusí být, a ani většinou nebývá, osoba vnucená politikovi nějakou zájmovou skupinou. Je to věc jeho osobní volby, od koho si nechá radit.
to podstatné v resortu - co a jak učit děti - neřídí a v zásadě ani není schopen ani jeho ministerský aparát. A je mi naprostou záhadou, proč to od nich neustále čekají a požadují učitelé.
Zajímalo by mne, na čem stavíte tuto konstrukci?
Neznám jediného učitele, který by očekával, že mu to "co a jak učit" má sdělit ministerský aparát, nebo který by to přímo požadoval.
Při svojí práci si musím sám umět poradit. Vždycky. A také se sám rozhoduji, a nesu za to odpovědnost. Nikdo jiný to za mne neudělá.
Už dávno se zapomnělo na to, že školu tvoří učitel a jeho žáci. Všichni ostatní, kteří se ve školství motají, a berou za to plat vyšší než učitelé, tu jsou od toho, aby vytvářeli učitelům a žákům podmínky pro jejich práci.
Ještě se nestalo, že by se mne někdy někdo zeptal, co může udělat pro to, aby se mi pracovalo lépe. A doufám, že se tak už nestane, protože bych si z dojetí urval srdce pláčem.
Na základní otázku pana Sotoláře,
Učitelé byli zastoupeni řediteli škol. (Těch je v poradním sboru několik) Chápu, že pro většinu zde diskutujících je ředitel školy, "neschopa, který nezvládl učit, a tak musí školu řídit. Je to člověk, kterému o učitele nejde a který vůbec neví, co učitelé potřebují. Byl dosazen kamarádem z úřadu a rozhodně na svém místě nemá co dělat."
Vím jistě, že minimálně u dvou poradců ředitelů (které znám osobně) to tak není a opravdu jsou to schopní lidé, kteří o své škole (žácích a pedagogických pracovnících) hodně přemýšlí a snaží se je maximálně podporovat. Když oni budou ministrini radit, pak by to nemuselo být tak špatné.
V. Nádvorník
Nechť žije Kariérní řád školství ČR. Sice zmetek, ale třikrát hurá, hurá, hurá. Je vidět, že porada byla krátká a kariérní řád naběhne od roku 2018. Proč až po volbách?
Pilotní projekt kariérního řádu potrvá tři roky a potom naběhne naplno (2018). Jen by mě zajímalo to, proč několik stovek takto zainteresovaných osob (úmyslně neříkám učitelů) v tomto pilotním projektu zvládne úroveň jazyka na B2. Vím o těchto osobách, vím že je to v indikátorech kariérního řádu a taky vím, že lidé, kteří se do pilotáže hrnou neumí vůbec špitnout anglicky, německy, francouzsky, španělsky. Pro tyto "výjimečné" bude vyjímka? Zase další "férovka"?
Vítám, že pan Nádvorník je si jist alespoň u dvou ze 17. To je jistě povzbuzující.
Nejde však o schopnosti poradců. Ze seznamu je totiž zcela zjevné, že většiny se nějaký učitelský kariérní systém vůbec nijak nedotkne, je to pro ně jen jakýsi akademický problém. Paní ministryně by měla prolomit tradici a konečně vyrazit mezi učitelský lid. Klidně i v převlečení.
Na téma ředitelských neschopů doporučuji k přečtení otevřený dopis ministryni školství, ve kterém jménem Učitelského profesního sdružení spolupíšu, že navržený kariérní systém "nesmyslně bere pravomoci ředitelům" (http://kantor8.webnode.cz/).
" kariérní systém "nesmyslně bere pravomoci ředitelům" "
Tak nějak přemýšlím nad těmi procenty tzv. "pedagogických lídrů". To budou další zástupci pana ředitele? A kdo proboha bude učit, vykonávat dozory,.....? Dvojkaři se stanou "otroky", pač každý s trojkou jim bude přikazovat a řídit je. Máte pravdu, ředitel se stane zbytečným, jen ponese nesmírnou odpovědnost úplně za všechno. Vskutku zajímavá budoucnost nás čeká, pač je dobře vidět, že to nemůže fungovat. A to, že se do toho napralo tolik evropských peněz je "záštitou" rozjetí tohoto zmetku za každou cenu. Znovu se ptám. Proč až po volbách? To mají socani z toho takový strach?
Ne, protoze budou jako obvykle zmatky a je treba to protlacit .Takze v tom zmatku se to ztrati.
Sytý hladovému nevěří.
Ředitel není učitel.
Představte si, pane Nádvorníku, následující situaci:
V poradním sboru ministryně není ani jeden ředitel, zato učitelů několik.
A poste.restante píše:
"Ředitelé byli zastoupeni učiteli škol. (Těch je v poradním sboru několik) Chápu, že pro většinu zde diskutujících je řadový učitel, "neschopa, který nezvládl postoupit na ředitelské místo, a tak musí jen učit. Je to člověk, který vůbec neví, co znamená řídit školu a co taková škola potřebuje."
Vím jistě, že minimálně u dvou poradců - učitelů (které znám osobně) to tak není a opravdu jsou to schopní lidé, kteří o své škole (žácích a pedagogických pracovnících) hodně přemýšlí a snaží se je maximálně podporovat. Když oni budou ministrini radit, pak by to nemuselo být tak špatné.
Souhlasil byste?
Paní ministryně by měla prolomit tradici a konečně vyrazit mezi učitelský lid.
Pro začátek by možná stačilo, kdyby si přečetla pár pedagogických diskusí.
U poradenského sboru jde o to, jestli poradci říkají spíš svůj názor na řešení problému, nebo jestli říkají to, co si myslí, že by ten, kterému radí, chtěl slyšet.
Ostatně, jak vůbec vzniká takový sbor poradců ministra? To si ty poradce vybírá sám ministr? Já bych si za poradce vybral spíše svoje oponenty. Ale to bych na věc už musel mít nějaký názor, a musel bych znát názory případných adeptů.
Byl bych velmi zavázán, kdyby se našel někdo, kdo by mi řekl, co všechno mám udělat pro postup do vyššího stupně kariérního řádu. Mám silné sklony ke kariérismu, totiž, ale jsem v tom dost slabý. Bývaly časy, kdy jsem byl považován za poměrně dobrého učitele. Osobní hodnocení tvořilo nezanedbatelnou část mého platu. Pak se ale něco zvrtlo, nebo co, a po kvalitě nezbyl ani ten čoudík. Nu což, stane se. Spíš mne hněte, že mi nikdo není schopen, nebo ochoten říci, a ani na opakováné požádání, co mám udělat pro to, abych byl zase tím mladým dobrým učitelem.
Sytý hladovému nevěří.
Ředitel není učitel.
Jeden známý mého nevlastného švagra říkával, že zažil až nebývale velký počet ředilů škol ještě jako učitele. Prý je lze v zásadě rozdělit do dvou skupin.
Ty první, které udajně nikdy neslyšel, že by se jako učitelé nějak veřejně k něčemu vyjadřovali, se jako ředitelé chovají přibližně stejně mizerně jako ti, kterým v tichosti lezli do zadku.
A ty druhé, kteří se vyjadřovali, a mnohdy i velmi kriticky a dokonce i veřejně, se jako ředitelé chovají snad ještě hůř, než ti, které dříve kritizovali.
Kdyby znal pan Nádvorník aspoň jednoho češtináře, byť by nebyl poradcem, nepsal by "ministrini"
Vážená paní Carcy. Velmi se omlouvám. Je jasné, že v diskusích, když dochází argumenty, tak se vytahují gramatické chyby. V mém případě je to tak snadné.
Je mi Vás paní Carcy upřímně líto.
Pane poste restante,
K Vašemu upravenému textu mám jen jednu výhradu. Opravdu nepovažuji učitele za neschopu. Takže Váš text se mi vcelku líbí.
Jo,jo. Inkluze a kariérní řád dokonale rozvrátí zbytek ještě fungujícího školství. O tom už není žádných pochyb.
No jo ředitelé. Znám jich docela dost a bohužel musím konstatovat, že jsem za dlouhých 30 let ve školství zatím narazila jen na jednoho, který nesklapl při každé blbině podpatky a neudělal slepě, co se po něm shora chtělo, a snažil se směrem nahoru ozvat. Ostatní, když už něco neudělali, tak tiše jako myšičky, aby se na to nahoře nepřišlo. Většina si totiž nechce dělat problémy, když sedí na docela slušné židli. Nezbývá než doufat, že ředitelé ocitnuvší se v poradním sboru do této většiny ředitelů nepatří. Bohužel tu většinu já řadím k těm, kteří zavinili mizérii v našem školství.
Okomentovat