Martin Malý: Comenia Script

středa 5. srpna 2015 ·

Dohadům okolo nového písma se moc nevěnuju, jen čas od času ke mně něco pronikne a vyvolá to zaprášené vzpomínky na má školní léta, takže dostávám chuť vraždit…


Učil jsem se psát tou „starou dobrou“ metodou… Totiž ještě před nástupem do školy jsem se naučil číst tiskací písmena, a – logicky – jsem se je naučil i psát. Pak jsem přišel do školy a musel jsem se naučit něco úplně jiného, totiž psací písmo. Inkoustovým perem. Ano, to psací písmo, které (udělejte si anketu mezi přáteli) naprostá většina už nepoužívá, úspěšně ho zapomíná (jak se píše psací velké Q?) a nemá příležitost ho číst?

Prý by se děti měly učit psací spojité písmo (které pak nepoužijí, ale co, to se dá vztáhnout na dobrou polovinu školní výuky), protože to napomáhá rozvoji jemné motoriky. K tomu, dovolte, bych něco řekl…

Výuka psaní u mne probíhala tak, že jsem napsal něco do sešitu, učitelka to škrtla a připsala: „Nečitelné! Napsat znovu!“ Takže jsem totéž psal ještě jednou. Graficky úplně stejný výsledek. I učitelka připsala stejné: „Nečitelné, přepiš!“ Tak jsem tu samou kokotinu přepisoval potřetí. S výsledkem, kdo by to řekl, naprosto stejným! Pak ji to přestalo asi bavit, takže mi třetí verzi uznala, ale hned za dva dny jsme znovu něco psali a celá story se opakovala.

O víkendech jsem musel přepisovat pasáže z knížek. Dvě stránky. O prázdninách dtto. Výsledek? Písmo bylo stále „rutinnější“, což rozhodně neznamená, že bylo „úhledné“…

Cítil jsem, jak mám jemnou motoriku neskutečně posílenou! Bohužel, jediným výsledkem byl rukopis stále horší a horší, čím dál uvřískanější učitelka (když jí nepomohlo ani domlouvání, ani ječení, sáhla k zesměšňování – inu, Makarenko hadr!) a narůstající frustrace. Ideální kombinace, doporučuji i vašim dětem! Napíšete sloh za 1, ale „kvůli rukopisu“ vám dá učitelka za 3…

Ještě k tomu zesměšňování – pamatuju se, jak se mi vysmívala, že „si snad myslím, že jednou za mě budou snad psát počítače, ale to se mýlím“. Nemýlil jsem se. Až se budete divit, kde jsem se naučil nechávat oponenty v jejich omylu a počkat si třeba roky na to, abych mohl říct: „Já měl pravdu“, tak hledejte tady…

Ve čtvrté třídě jsem se vzepřel a začal jsem „psát tiskacími“. Lépe řečeno jsem si, snad jako každý, vytvořil vlastní písmo, které kombinovalo znaky z tiskacího a psacího, a s tím jsem vydržel dodneška.

A co na to moje jemná motorika? No, ve čtyřiceti letech pájím integrované obvody v pouzdrech LQFP se 144 nožičkami, 0.5 milimetru každá, rukou. Stačí to jako ilustrace jemné motoriky? Ale neřekl bych, že ji mám díky stále opakovanému frustrování krasopisem; spíš navzdory. (Ex post poznámka: ne, souvislost mezi krasopisem a pájením není, jen mě nenapadl jiný vhodný příklad k demonstraci jemněmotorických schopností.)

Plus ještě jednu poznámku bych měl.

Škola člověka naučí spoustu věcí. Mnoho je naprosto neužitečných (ale aspoň nějak potrénují hlavu), spousta je zbytečných a spousta nesmyslných. Na druhou stranu jsou věci, které vám škola nedá. Tedy – dneska možná některá ano, mně socialistická ne. A kdybych měl udělat hitparádu toho, co mi škola nedala, ačkoli mi to dát mohla a měla, protože mi to v životě chybí, tak s obrovským náskokem vede, tramtarará, schopnost mluvit před lidmi.

To není jedna schopnost, to je mix mnoha dovedností: člověk musí umět mluvit (a to se dá naučit). Člověk se musí umět vyjádřit. Musí se zbavit ostychu a trémy. Musí se naučit svou promluvu rozvrhnout. Nic z toho mě škola nenaučila, v životě mi to kurevsky chybělo a musel jsem se to učit sám, v dospělosti, a poměrně těžko.

Když jsem učil na VŠ, viděl jsem to i na studentech – nebyli zvyklí říct souvislejší projev třeba na deset vět. Někteří to ani nedokázali. Nikdo to po nich nikdy nechtěl. Nikdo po nich nikdy nechtěl, aby si stoupli před lidi a něco říkali. Tohle tedy zjevně nechybělo jen „za nás“, ale chybí to ve škole furt!

Apeluju na čtenáře: pokud studujete a máte možnost zapsat si jeden semestr nějakých „prezentačních dovedností“, udělejte to, i když studujete na programátora, pyčo! Mastit kód se naučí každý, ale kdo o tom umí poučit ostatní, ten vyhraje, i kdyby nebyl nejlepší. (Názorný příklad máte před očima: David Grudl možná není úplně nejlepší PHPčkař pod českým a slovenským sluncem, ale to, že umí mluvit, ho posouvá asi tak na dvě míle před ostatní dobré vývojáře, kterým nezbývá, než Grudlovi nadávat v komentářích na Rootu).

V životě by mi mnohem víc prospělo věnovat tři roky školy mluvení před lidmi, než krasopisu. A to je asi to nejdůležitější, co bych chtěl k debatám okolo Comenia Scriptu podotknout. Dle mého je poměrně jedno, jaké přesně písmo dítě používá, důležitější je, aby se umělo vyjádřit.

Převzato s laskavým souhlasem autora z jeho blogu Misantropův zápisník

7 komentářů:

krtek řekl(a)...
5. srpna 2015 v 5:11  

Jen houšť. Ještě pro vyváženost nějaký článek, jak se nepotřebujeme učit nasobilku, vyjmenovaná slova, ... Pán je odborník na psychologii a určitě by i dokázal vysvětlit, jak souvisí psaní písma a myšlení. Proč asijské národy nepřejdou z těch svých znaků na latinku, ...

Simona CARCY řekl(a)...
5. srpna 2015 v 8:08  

Tak prý převzato s laskavým souhlasem autora z jeho blogu. Asi jde o umělecký text, protože jinak by pan Wagner jistě nedopustil, aby se v textu objevily nejméně dva termíny, které patří (bohužel) nejvýše na stadion Baníku Ostrava. A nebo na to pan Wagner prostě kašle a jen to laskavě převezme. Kromě toho, že obsahově to má ke školství tolik co říci, jako Zaorálek k Ministerstvu zahraničí...

Pavel PEŠAT řekl(a)...
5. srpna 2015 v 11:02  

To krtek: Proč houšť, máte pocit, že anglofonní národy, které se učí spojované písmo až někdy ve 4-5 třídě, a to tak, že ho prakticky nikdo nepoužívá, mají proti nám nějaké opožděné myšlení? Významně horší výsledky na poli vědy, techniky, kultury? Naši teoretici pedagogiky bádají nad vším možným, ale že by z celého procesu vypadl jasný reprodukovatelný závěr výzkumu, že se ComeniaScript má(nemá) učit, to jsem nějak nezaregistroval - možná je to moje chyba.
S tím rozvojem motoriky by se ale obecně něco dělat mělo, na rozvoj jemné motoriky a myšlení pomocí spojovaného školního písma je život krátký a zbývá příliš monoho věcí, které by se děti ve škole naučit měly a nestihnou to.

Jana Karvaiová řekl(a)...
6. srpna 2015 v 18:49  

A co treba kaligrafie? Pro autora clanku blbina-asi.Presto je tento obor ,z nejakeho velmi praktickeho i duchovniho duvodu, pestovan na Vychode cela staleti...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
7. srpna 2015 v 7:37  

...pyčo!

Prosím s měkkým i. S tvrdým y by šlo o sloveso.

Zdeněk Bělecký řekl(a)...
7. srpna 2015 v 21:17  

Dřív to bylo tak, že když někdo něco ve škole zanedbal či nezvládal, zpravidla se za to trochu styděl (přinejmenším se s tím nevychloubal), hledal chybu spíš u sebe než u učitele a snažil se s tím něco udělat. Dnes se kdejaký kretén vytahuje, co všechno neumí, co se ve škole nenaučil a jak za to mohou ty učitelské slepice. Každý takový aktivista má hlavně silný názor, pokud možno na všechno, co souvisí se školou.

Nicka Pytlik řekl(a)...
8. srpna 2015 v 1:41  

Lidé, kteří prošli naším vzdělávacím systémem, aniž by je to nějak výrazně poškodilo, si zaslouží naši pozornost a uznání. Zvláště pak, pokud to doopravdy někam dotáhli.
Viz např. http://jdem.cz/bs3nx4
Cítím úpornou potřebu se jim za všechna ta příkoří a léta utrpení normálně lidsky omluvit.
Nazrává čas ke zrušení povinné školní docházky. Povinnou vojenskou službu už zrušili, a tam jde o život!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.