Úvod
Nové technologie jsou součástí běžného života téměř každého člověka. Zatímco starší generace s technologiemi dosud bojuje a střední se s nimi seznámila až v pozdějším věku, je dnes zcela běžné, že malé děti ve školkách jsou technicky vybavené a schopné technologie ovládat.Počet teenagerů a malých dětí užívajících technologie na denní bázi neustále roste, což je nutné reflektovat také v rovině výukové. Tradiční kontaktní výkladová metoda je dnes již do značné míry překonána, žáka či studenta je nutné zaujmout, výuku zinteraktivnit a zefektivnit. Jednu z možných cest ukazují nové a netradiční didaktické pomůcky. Ty mohou sloužit nejen jako žádoucí nástroj pro hru, ale také jako skrytý pomocník při rozvoji motoriky a logiky. Příkladem takových nástrojů je inteligentní dálkově ovládaná koule Sphero, kterou jsem měl možnost si vyzkoušet a mohu se tak podělit o zkušenosti z jejího užívání.
Sphero je robot ve tvaru koule, v němž je řídící elektronika společně s množstvím senzorů a dvěma motory. To vše dohromady dává této inteligentní kouli jedinečné vlastnosti. Ovládá se pomocí smartphonu či tabletu, přičemž software je volně dostupný pro platformy iOS, Android a Windows Phone. Bude zajímavé sledovat, zda ho bude v budoucnu možné ovládat i pomocí tabletů s Windows 10.
Sphero umožňuje uživateli mnoho věcí – jen tak se projíždět (všemi směry, zkrátka koule na dálkové ovládání), hrát hry (rozšířená realita/inteligentní a netradiční ovladač) případně programovat a ihned pozorovat výsledky. Nejpovedenějším konceptem je z mého pohledu rozšířená realita. Pokud výrobce umožní vývoj dalších her třetími stranami, bude tato „hračka“ mít opravdu veliký potenciál. Sphero je také vodě a pádu odolné, čehož je dosaženo použitím odolných plastů (polykarbonátu) a absencí nabíjecího kabelu (indukční nabíjení).
Aplikace
Aplikací pro Sphero existuje celá řada (cca 30), pokusím se popsat ty nejzajímavější v jednotlivých kategoriích (ovládání, ovladač, rozšířená realita).Sphero
Sphero je základní aplikací pro ovládání robota, umožňuje nastavení rychlosti, barvy a především jeho pohyb v prostoru na základě uživatelského ovládání. Při delším používání získává uživatel za svou činnost body, které může vyměnit za tzv. „cores“ (makra/možnost nastavování interní elektroniky). V podstatě jsou to jednoduché skripty, které s robotem „něco“ provedou. Ve videu níže je ukázka „makra žáby“, v níž se po zmáčknutí koule rozsvítí zeleně a jakoby poodskočí.Drive
Pro ježdění s koulí je určená aplikace Drive, která má již značně přehlednější uživatelské prostředí. Jediným „problémem“ je, že kouli musí uživatel na začátku nastavit tak, aby věděla, kde je. Uživatel se během její obsluhy nesmí pohybovat do boků (resp. může, ovšem společně s tím se mu mění i ovládání). Koule je prostě stále koule a tak potřebuje alespoň jeden pevný bod, kterým je uživatel. Pro ilustraci malá videoukázka základního nastavení a ovládání robota.Draw´n´Drive
První aplikací umožňující částečnou virtuální realitu je aplikace Draw and Drive, kde uživatel namaluje na displej zařízení tvar (cestu), kterou koule následně provede v realitě. Na ovládání je potřeba si zvyknout, koule samozřejmě nebude opisovat 20-ti metrové kruhy, na druhou stranu drobný pohyb je problém, jelikož v aplikaci není žádné měřítko skutečné vzdálenosti. Po chvilce zkoušení se ale na rozsahy dá zvyknout a koulí tak poměrně přesně navigovat po nakreslené dráze.Draw´n´Drive |
Tento článek vznikl jako studentská práce.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
0 komentářů:
Okomentovat