Komentář EDUin k žádosti osmi neziskových organizací v čele s In IUSTITIA, o.p.s., aby Česká televize už nereprízovala docu-reality Třída 8. A.
O čem pořad vypovídal. Jde pravděpodobně o první veřejnoprávní pořad, který předvedl realitu v českých školách ve velmi syrové podobě. Pokud někdo nemá představu, jak může vypadat souboj s třídou, když není učitel dostatečně připraven, tady se to dozví. Jistě by bylo možné najít lépe připravené učitele, ale ty se tvůrcům vyhledat nepodařilo a paradoxně výsledek velmi přesně vypovídá o tom, s čím se dnes běžný učitel může při své práci potkat.
Znevažuje pořad Romy? Argument stěžovatelů říká, že pořad už ve své úvodní sekvenci označuje Romy za problém. Jde o omyl. Tvůrci neoznačují za problém Romy, ale segregované třídy. A ukazují, proč to je problém. Protože běžný učitel si často s takovou třídou neporadí, i když se velmi snaží. V oné konkrétní 8. A vidíme, pokud jde o studijní výsledky, celé spektrum dětí. Od těch, s nimiž není problém pracovat, po ty, kde se to moc nedaří. Ale i ty „problematické“ vidíme v situacích, kdy dělají něco, co jim jde a co je baví. Většinou jsou to věci mimo školu. Vidíme je v situacích, kdy komentují svoje studijní výsledky a máme možnost rozumět jejich chování. Včetně toho, že u některých nahlédneme i do jejich rodin. Pořad se rozhodně snaží získat i pro ně a jejich situaci pochopení.
Jiná věc je, jak reaguje veřejnost a zda toto riziko měli tvůrci předvídat. Točit takový pořad ve třídě, kde převažují Romové, znamená v současné společenské atmosféře vzbudit vlnu xenofobních názorů. Ale ty popravdě řečeno vzbudil i předchozí pořad téhož tvůrčího týmu Ptáčata (převážně romská třída na základní škole v různých životních situacích), byť tomu se eticky nedalo vytknout ani to nejmenší. Tedy ano, asi byla chyba točit takový pořad s Romy a o problému segregovaných tříd. Ta reakce se dala očekávat. Je ale řešení prostě o Romech raději netočit, protože česká veřejnost je nadprůměrně xenofobní a pozitivní sdělení ji míjejí?
Šlo o vhodný formát? Docu-reality show se v moderních televizích pro podobná témata využívá běžně, dnes existují přinejmenším stovky nejrůznějších variant pořadů, kdy do školní třídy, odvykací léčebny, stacionáře nebo jiného zařízení přichází kdosi, kdo má změnit postoj těch, o nichž ten pořad je. A výsledky jsou velmi rozdílné. Někdy se podaří chování „hrdinů“ změnit, někdy ne. A někdy je výsledek pro „hrdiny“ i nelichotivý. Právě ono očekávání „jak to dopadne“, je to, co přináší pořadům veřejnou pozornost. Jistě je možné na podobná témata točit i „vyvážené“ dokumenty, ty ale mívají minimální sledovanost, tedy se jim nedaří otevřít společenskou diskusi. Nikdo proti nim sice neprotestuje, ale také nikoho nezajímají.
Předlohou pořadu Třída 8. A byl švédský formát Klass of o třídě, kde převažují přistěhovalci, s nimiž si běžní učitelé nevědí rady. Podle tohoto vzoru vzniklo nejen v severských zemích hned několik úspěšných a ceněných docu reality. Fakt, že švédská předloha měla optimistický závěr, kdežto rozloučení v brněnské škole bylo krajně vlažné, spíše jen dál ilustruje rozdíl mezi švédským a českým vzdělávacím systémem. Ale i to je realita. Měli ji tvůrci předvídat a vydat se raději jinou cestou? Raději neupozorňovat na problém?
Byl pořad etický? Toto je nejspornější otázka. Že debata okolo pořadu pověsti romské komunity nepřispěla, je fakt. Že v některých momentech se nakonec cítili rodiče žáků předváděni v nepříznivém světle, je také pravda. Samotná škola byla z výsledné podoby pořadu spíše rozpačitá, připadalo jí, že by tam mělo být také ukázáno, jak s dětmi pracují její učitelé. Ve finálním sestřihu je několik míst, která je možné vnímat jako eticky problematická. Tady se dalo postupovat citlivěji. Ale opravdu těchto několik momentů způsobilo onu nevstřícnou vlnu veřejné diskuse? Nejspíš ne. Výsledek by vypadal podobně i bez nich.
Jak má Česká televize reagovat? Je samozřejmě asi možné pořad už nevysílat, znepřístupnit a žádný další takový netočit. Je ale otázka, čí by to bylo vítězství. Za rozumnější postup bychom naopak považovali pořad využít k odstartování skutečné debaty o tom, jak rozšířené jsou situace, které prostřednictvím tohoto pořadu vidíme. Protože na druhém stupni základních škol jsou třídy s podobným nastavením běžné i mimo segregované školy a nepřipravenost učitelů na složité výchovné a vzdělávací situace představuje stále větší problém. Zamést ho pod koberec, to není žádné řešení.
Tomáš Feřtek, Zdeněk Slejška, EDUin
Starší texty k tématu na stránkách EDUin.cz:
http://www.eduin.cz/clanky/aktualne-cz-cyklus-ceske-televize-trida-8-a-ukazuje-co-se-skryva-pod-kobercem-ceskeho-skolstvi/
http://www.eduin.cz/clanky/libor-tomanek-sami-jsme-zvedavi-jak-dopadne-trida-8-a/
http://www.dokrevue.cz/blog/je-dokumentarista-zodpovedny-za-debatu-o-svem-dile
Zdroj: EDUin.cz
EDUin: Třída 8. A byla pořadem o srážce s realitou
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Byla to pravda? Byla. Tak co.
Je to fascinující.
1. Odborník Feřtek přiznává, že vlastně nemá ponětí o tom, jak to vypadá v českých školách:
"Tomáš Feřtek z obecně prospěšné společnosti EDUin seriál spíše chválí. „Myslím, že pořad byl docela užitečný. Poprvé jsem v televizi viděl, jak to reálně chodí ve třídách. Ukazuje se tam srážka nepřipravených učitelů s tím, jak vypadá reálná třída. Že to takto vypadá ve třídách, kde je většina Romů, je pravda. Stejně tak to ale často vypadá ve třídách, kde je skladba žáků úplně jiná. Jsou tam stejně rozjívení kluci, akorát jsou blonďatí,“ říká Feřtek.
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/trida-8-a-c5v-/domaci.aspx?c=A150729_151213_domaci_zt
"
2. Přes toto přiznání okamžitě ví, že to stejně vypadá i v jiných třídách.
Tomu říkám nefalšovaný odborník.
Svět se v hovno obrací.
Pojem "rozjívení kluci" dle mne označuje něco úplně jiného, než bylo vidět v "dokuseriálu". Rozjívené kluky mám opravdu ve třídách běžně, nejsem žádný Amos, ale to, co bylo k vidění, kdybych měl ve třídě, tak prostě odcházím ze školství, na to opravdu běžný učitel není připravený a žádná příprava nepomůže.
Zase je výhodou, že když si pustíte ten seriál dvakrát, třikrát, stane se z Vás odborník, jako je Feřtek. A to už stojí za to, ne?
Něco na tom je, začnu sledovat Nemocnici na kraji města, mohl bych pak dělat aspoň obvoďáka.
Pořad jsem neviděl, na reality šou nekoukám. Vysílá-li tyto zhovadilosti veřejnoprávní televize, je to projev jejího celkového úpadku a bulvarizace. Vyvozuje-li někdo rádoby odborné závěry o čemkoli na základě reality šou, je to vždy jen příspěvek k celkové mediální debilizaci společnosti. Není důležité mít znalosti nebo něco umět, důležité je fláknout to na net a mít názor. S mediálně prezentovanými názory lidí na opravdové zabarvení Marťanů se však nedá věcně diskutovat. Asi proto to nikdo nedělá a tím vzniká mediální prázdnota, kterou zaplňují sebevědomí aktivisté s názorem.
Horší než s realitou je srážka s odborným konzultantem nebo dokonce expertem na oblast školství.
Chtělo by to přípravu a čas. Řekněme kompetence k realitě a srážková gramotnost?
Otázka zní, jak začlenit normální, dnes vyloučené dítě do nenormálního, dnes běžného kolektivu.
Inkluze je v podstatě odklepnuta. Na názory obyčejných učitelů nikdo nehleděl. Mluvili a angažovali se lidé, kteří nikdy neučili. Říká se jim v novinářské branži - "Odborníci na školství". Máslo na hlavě má samozřejmě i vláda. O tom nemá cenu pochybovat. Výsledek? Chudáci žáci, především ti s nižším IQ okolo 70 a níže.
Okomentovat