Často kladené dotazy k Výzvě 57: šablony 1 a 2 (AKTUALIZOVÁNO)

sobota 15. srpna 2015 ·

Otázky k šablonám 1 a 2 - Rozvoj technických dovedností žáků na druhém stupni ZŠ a Rozvoj profesních dovedností pro výuku zaměřenou na zlepšování technických dovedností žáků ZŠ.


Lze v rámci šablony č. 1 výzvy 57 zakoupit do školní dílny sadu nářadí a ponk/ponky se svěrákem? Nářadí a ponky budou potřebné při tvorbě žákovských výrobků.

Ano. Pokud ponky nebudou investicí a současně budou potřebné k upevnění a uložení zakoupeného nářadí a pomůcek pro práci žáků v rámci projektu.

Jakou kvalifikaci musí v tomto projektu splňovat pedagog, který bude vyučovat předmět "člověk a svět práce" - výuka dílen?

Kvalifikovaný učitel pro 2. st. ZŠ, který vyučuje některý z tematických okruhů vzdělávací oblasti Člověk a svět práce, musí splňovat kvalifikaci dle zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících, tj. být absolventem vysokoškolského studia v některém akreditovaném magisterském studijním programu, uvedeném v §8, odstavcích (1) a (2).

Pokud příjemce realizoval vybavení dílen již v jiné výzvě OP VK (nákup ponků a dalšího nářadí do dílny), je možné se zapojit i do této šablony výzvy č. 57 za účelem dovybavení dílen nářadím, které nebylo dosud pořízeno z jiné výzvy OP VK?

Ano, dovybavení stávajících dílen nářadím je možné.

Základní škola, která se chce do výzvy zapojit, by si v rámci šablony č. 1 chtěla pořídit keramickou vypalovací pec - dílny by potom chtěli zaměřit na práci s keramikou - hlínou. Je to možné? V příručce se uvádí, že školní dílny by prioritně měly umožňovat práci s dřevem, kovem a plasty, tzn., že jiné materiály to být nemohou?

Keramickou pec nelze z dotace zakoupit. Příručka je pro žadatele a příjemce výzvy 57 závazná a Metodický výklad jednotlivých šablon jasně stanovil priority - práce s dřevem, kovem a plasty.

V červnu 2013 jsme ukončili projekt EU OP VK, jehož náplní jedné aktivity byla výroba výrobků z různých materiálů žáky 2. stupně. Výrobky byly vyráběny podle pracovních listů vypracovaných učitelem, které jsou součástí vydaného Sborníku. Z projektu jsme nečerpali žádné peníze na vybavení dílen. Nyní bychom se chtěli zapojit do této výzvy č. 57 a chceme se zeptat. Je možné se do výzvy zapojit: a) pokud výrobky budou vyrábět žáci, kteří do výše uvedeného projektu nebyli zapojeni b) pokud se budou vyrábět jiné výrobky?

Ano do projektu se můžete zapojit, pokud se na předcházející projekt nevztahuje udržitelnost, trvající do konce roku 2015.

Rádi bychom vybavily a zřídily celou učebnu pro 20 žáků. Musíme dokoupit ještě 12 stavebnic programovatelných stavebnice LEGO- souprav - každá asi za 15 000 Kč. Dále potřebujeme stoly a počítače na programování. Počítáme samozřejmě se spoluúčastí - zřizovatel je projektu nakloněn. Práce s těmito stavebnicemi rozvíjí polytechnické dovednosti a programování připravuje žáky na budoucí profese v technických oborech. Získali jsme grant od ŠKODA AUTO a.s., který přímo podporuje rozvoj technických dovedností žáků ZŠ.

Výzva 57, šablona č. 1 je určena na nákup nářadí do stávajících školních dílen, popř. zařízení dílen nových. Není tedy určena na nákup stolů a počítačů ani na nákup počítačem řízených stavebnic. Podstatou této klíčové aktivity je vytváření žákovských výrobků ve školní dílně.

Může se do šablony č. 1 výzvy 57 zapojit i škola, která nemá přímo dílnu v sídle školy, ale v rámci předmětu "člověk a svět práce" navštěvují dílnu v jiném zařízení mimo školu?

Škola nemůže z tohoto projektu financovat vybavení dílny v jiném než vlastním zařízení. Škola si v tomto případě může proškolit učitele prostřednictvím šablony č. 2.

Je možné jako nářadí zakoupit 3D tiskárnu, u které se dá kvalitně realizovat řada aktivit v obou tématických okruzích Práce s technickými materiály i Design a konstruování? Co je vůbec obecně myšleno nářadím?

3D tiskárny se pro tuto výzvu nemohou nakupovat.

Nářadí je pojem, který obvykle označuje sadu nástrojů nějaké řemeslné profese nebo jiné úzce specializované manuální činnosti.


Šablona 2 - Rozvoj profesních dovedností pro výuku zaměřenou na zlepšování technických dovedností žáků ZŠ


Musí být kurz akreditovaný MŠMT?

Ne.

Může pedagog absolvovat pouze kurz metodický, aby byl výstup této šablony splněn?

Ano, kurz může být jak kombinovaný, tak pouze metodický.

Zdroj: OP-VK.cz

Často kladené dotazy k Výzvě 57: šablony 3 a 4

10 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
11. srpna 2015 v 11:16  

Já bych měla taky dotaz. Proč do výzvy 57 nebyla zařazena elektrotechnika, která je rovněž součástí výuky technických prací?

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
11. srpna 2015 v 14:54  

Tak cílová skupina v dílnách, kde se povoluje pouze plast, dřevo a kovy jsou též NELEGÁLNÍ IMIGRANTI. Vždy jsem si myslel, že slovo nelegální je něco protizákonného. Může mi to někdo vysvětlit ?
Jo a ten příklad s výrobou ptačích budek /pozor lepenka na střechu není povolená/ ten mě dostal.
V době 3d tiskáren budeme stloukat ptačí budky. No to je fakt pokrok. Já nevím mě snad ani nebaví se k takový pitomosti vyjadřovat.
Jo a ještě proč jsou z výzvy vyjmuty odpovídající druhé stupně víceletých gymnázií???? Už jsme se těšili a nic!!!

Unknown řekl(a)...
11. srpna 2015 v 15:37  

Jo a ještě proč jsou z výzvy vyjmuty odpovídající druhé stupně víceletých gymnázií???? Už jsme se těšili a nic!!!

Protože to nemají v ŠVP. Na druhé straně se jedná o školy propustné. To znamená, že žák šesté, sedmé, osmé třídy může pokračovat ve studiu na osmiletém gymnáziu. A že se to třeba u nás děje docela pravidelně? Je to přece legální. Stačí přece jen pohovor.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
11. srpna 2015 v 16:47  

S tím máte pravdu, my to sice děláme jen výjimečně, ale spíše skoro vůbec,máme strop na celkový počet, a protože máme 8% převis poptávky u normálních přijímaček, tak to ani nejde. Jinak trochu nechápu jak to souvisí s tou výzvou. Jinak jsem si asi naivně myslel, že RVP pro nižší gympl a ZŠ se neliší..... no škoda, chtěl jsem založit na ty budky kroužek Malý kutil....(se dřevem, kovem a plasty)

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
11. srpna 2015 v 16:54  

Paní Evo, elektrotechnika, elektronika, kybernetika, robotika, kam chodíte na takové zastaralé pojmy. Teď frčí zatloukání, přibíjení, stloukání... a pak Honzo pěkně buchtičky do šátečku přes rameno a hurá do světa...(a nějaký ten certifikát o práci se dřevem, kovem a plasty do kapsy)

Unknown řekl(a)...
11. srpna 2015 v 17:04  

Jen tak dumám nad tím, že paní učitelka si při výrobě domova pro ptáčky dozajista rozbije pracně vytvořené nechtíčky. Hřebík a kladívko se stávají v dnešní době "nebezpečné".

Jana Karvaiová řekl(a)...
11. srpna 2015 v 22:00  

Ja ucim dilny leta.Nehtiky si nelakuji.Umim leccos-vychova na vesnici.Zaplat Buh,ze se ty decka nauci vzit kladivko do ruky.Pro zivot je treba umet ovladat co nejciv dovednosti-PCA dalsi udelatka,ale taky uvarit,uriznout,zatlouct hrebik...

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. srpna 2015 v 0:41  

V době 3d tiskáren budeme stloukat ptačí budky.

Asi jako 'V době parkovacích asistentů budeme capartům kupovat odrážedla?'
Omezení, nebo dokonce zrušení ručních činností považuji za jeden z největších omylů našeho vzdělávání. Malé dětičky nejenže neumějí pracovat s běžnými nástroji jako jsou třeba nůžky, ale ony si už ani nezaváží tkaničky u bot, a čím dál tím častěji se dokáží samy obléci až v dost pokročilém věku. S vykasanou košilí lezou celebrity dokonce i do televize.
K rozvoji mozku pořád ještě vede cesta přes ruce. Stačí sledovat právě ty caparty. Lidstvo se tak nakonec i vyvinulo. Nějakých dvacet let byť překotného rozvoje informačních technologií na tom doopravdy prozatím mnoho nepřevrátí. Seberychlejší klofání do nějakých tlačítek není rovnocennou náhradou za lepení modelů z ábíčka nebo šití oblečků na panenky.
Tam někdy začíná konec našeho důvtipu, schopnosti poradit si s řešením problému. Viz například to aktuální imigrantské neštěstí. Kdejaké bruselské pako má tisíc poradců, ale ten průser už jen tak nevyhnije. Zřejmý projev degenerace naší civilizace. Merkelová s Hollandem asi nikdy nešili a nelepili. To takový Putin si ještě dnes s přepravky na řepu vyrobí kulomet.

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. srpna 2015 v 0:53  

proč jsou z výzvy vyjmuty odpovídající druhé stupně víceletých gymnázií????
Protože to nemají v ŠVP.


Takže asi spíš nižší stupně, ne? A mají.
Ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce je ušmudlaná hoďka Dizajnu a konstruování. Je-li štěstí na učitele, dají se tam dělat věci, že až. V Digitálních technologiích se nafasují šroubováky, prokazatelně se proškolíme o přežití bez ztráty zraku, a jde se na starý šumky. A víte co? Děti to baví!!! Do tejbletu se dnes už vlomí jen málokdo.

Unknown řekl(a)...
12. srpna 2015 v 1:21  

11. srpna 2015 22:00

To nebyl útok, pouze konstatování současného stavu. Kam až jsme to dopracovali.

"To takový Putin si ještě dnes z přepravky na řepu vyrobí kulomet".

Takový ruský MacGyver. Jinak světoví ekonomové halasně sdělují, že imigranti jsou naše záchrana, pač umí se šroubovákem, kleštěmi a kladívkem lépe než místní a ještě za polovic. Prý díky nižším nákladům na pracovní sílu předeženeme Čínu,Jížní Koreu, Thaiwan , .....4x

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.