Témata prázdnin:
- Philip Zimbardo, americký psycholog a autor tzv. Stanfordského experimentu, dochází k pozoruhodným závěrům v otázce výchovy a vzdělání nastupující mužské generace. Nebo spíše “de-generace”? Recenzi přinesla Česká pozice.
- Dosavadní vývoj v oblasti internetového vzdělávání a tzv. Massive Open Online Courses (MOOC) mapuje článek serveru E15.
- O tom, kterak Hejného metoda učí děti pracovat s vlastní chybou, pojednává – mimo jiné – rozhovor s Lenkou Bořánkovou, učitelkou matematiky na ZŠ v Janovicích nad Úhlavou (iDNES.cz).
- V českém vzdělávání nelze očekávat revoluci. Tak by se daly zhodnotit dosavadní veřejná vystoupení Kateřiny Valachové, před prázdninami jmenované ministryně školství. Dokazuje to i červencový rozhovor pro mediální dům Mafra (iDNES.cz).
- Chceme-li vypěstovat v dětech touhu číst, neměli bychom jim protivit jazyk. Videorozhovor Boba Kartouse s Ondřejem Hausenblasem (Britské listy).
Výrok prázdnin:
”Je samozřejmě správné, aby české univerzity po vzoru německých univerzit nabízely uprchlíkům možnost bezplatného studia (…) Jsem rád, že se moje výzva k hledání konkrétních nástrojů pomoci uprchlíkům setkala s pozitivní reakcí akademické veřejnosti,” Mikuláš Bek, rektor MU v Brně.Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- HLAVNÍ TÉMATA ŠKOLNÍHO ROKU 2015/2016
Zavedení inkluze do českých škol. Způsob, jakým přijímací zkoušky na české školy ovlivní český vzdělávací systém. Kariérní řád a jeho spuštění či odložení. Start Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Otevřené vzdělávání, jeho přítomnost a budoucnost. To jsou podle EDUin nejvýznamnější témata vzdělávání v roce 2015/2016. V prvních dvou případech jde zejména o přijetí prováděcích vyhlášek, které určí způsob aplikace novely školského zákona na českých školách. V případě kariérního řádu jde o to, zda se na něj najdou peníze a případný konečný design. V případě OP VVV jde hlavně o poučení z chyb a u otevřeného vzdělávání o samotné otevření tématu a jeho propagaci. Více k jednotlivým tématům najdete v tiskové zprávě EDUin.
- PODAŘÍ SE ZAVÉST INKLUZI DO PRAXE ČESKÝCH ŠKOL?
Projekt Systémová podpora inkluzivního vzdělávání měl připravit obsahovou stránku přechodu českých škol na změnu přístupu k žákům s tělesným, mentálním či sociálním hendikepem. Dnes je hotov Katalog podpůrných opatření, metodika pro učitele i standardy vzdělávání osmi různých skupin žáků vyžadujících podpůrná opatření. Průběh projektu shrnuje tisková konference tvůrců pod vedením hlavního manažera projektu Doc. Michalíka. Katalog má být přílohou prováděcí vyhlášky ministerstva, podle dostupných informací však ministryně Valachová váhá, zda zpracovaný katalog devadesátičlenného týmu se zapracovanými cca 5 tisíci připomínkami odborníků z terénu přijme. Na tom, stejně jako na osvětě ze strany MŠMT, bude záviset úspěch inkluze na českých školách. Studie realizátorů projektu ukazuje, že inkluze je výhodná sociálně i ekonomicky. - ROZVOJOVÝ, NEBO RESTRIKTIVNÍ PŘÍSTUP KE VZDĚLÁVÁNÍ?
Důležité procesy, které budou probíhat v českém vzdělávacím systému, ukáží na to, zda trend vývoje bude pokračovat v intencích restrikce (přijímací zkoušky, povinné maturity, testování na ZŠ), nebo zda půjde české školství zdlouhavější, nicméně efektivnější cestou rozvoje. V tomto smyslu citují Boba Kartouse Lidové noviny. Dosavadní prohlášení ministryně školství Kateřiny Valachové ve věci maturity či přijímacích zkoušek (iHNed.cz), případně unifikace rámcových vzdělávacích programů (Lidovky.cz) se drží spíše pojetí předchůdce Marcela Chládka. Zajímavou paralelou je I diskuse o autoritativním a liberálním přístupu k výchově a vzdělávání dětí (Týden.cz). - ZÁMĚR POVINNÉHO POSLEDNÍHO ROKU PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ TRVÁ
Ministryně školství Kateřina Valachová potvrdila, že záměr uzákonit poslední rok předškolního vzdělávání jako povinný trvá. A nejen to: ministryně chce zároveň uzákonit právo na místo v mateřské škole u dětí ve věku od dvou let. Trvá kritika ze strany pravicové opozice, tentokrát reprezentované Petrem Fialou (ČRo). K tématu proběhl v únoru Kulatý stůl SKAV, jehož účastníci zastávali většinově kritické postoje.
Inspirace z (a do) praxe
- sCOOL web Soutěž o nejlepší školní web.
- 72 hodin, Projekt na podporu dobrovolnictví.
- Scholasticus, Pokročilé nástroje online vzdělávání na cloudové platformě.
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
- 5.9. zámek Kačina – bejbypankový festival pod širým nebem Kefír.
- 8.9., 17:00 – 19:00, program EDUpointu: Otevřená třída. Fyzika jako zajímavá věda. Skautský institut, Staroměstské náměstí.
0 komentářů:
Okomentovat