Září je přesně ta doba, kdy budou neúspěšní maturanti opakovat zkoušky. A taky dobrý čas si říct, jak se naše maturity mění.
Taky máte pocit, že úplně stejně jako počasí? Když se v roce 2004 uzákonila jednotná podoba společné části maturity, měla povinně obsahovat tři předměty. Kromě češtiny a cizího jazyka také matematiku. Zavedení takové maturity sněmovna dvakrát odložila, a tak jsme první celostátní maturanty měli až v roce 2011. Ovšem povinně pouze ze dvou předmětů. I s tímto ústupkem to bylo přelomové rozhodnutí.
Během pěti let se vystřídalo pět ministrů a měnila se také podoba maturit. Kdo si ještě vzpomene na to, že v roce 2011 ústní zkoušky předcházely písemným? Studenti měli možnost vybrat si ze dvou volitelných úrovní testů. Pamatujete na logistické manévry, které doprovázely jejich přepravu? Přes všechnu počáteční nejistotu a tápání to byl krok správným směrem. Od té doby sice jdeme ve šlépějích jednotné zkoušky, ale ta je každý rok jiná.
Stížnosti na nejednotné hodnocení slohu externími hodnotiteli v roce 2012 si vynutily návrat k hodnocení místními pedagogy. Matematické vody rozvířily ve stejném roce testy z náročnější matematiky, respektive jejich úroveň, která byla považována za neúměrnou. Výsledky se tzv. harmonizovaly, takže původně z 16,8 procenta neúspěšných žáků jich nakonec zůstalo jenom 2,8 procenta.
A letos se dovídáme, že studenti odmaturovali nejhůře od roku 2011, tedy v celém novém maturitním seriálu. V jarním termínu neuspěla téměř čtvrtina z nich. Pohoršili se v češtině, protože nezvládli otevřené otázky. Ty v minulých letech zařazeny nebyly. Otevřené otázky z češtiny mají smysl, jenom si nejsem jistá, zda má význam porovnávat výsledky, když se proměňuje zkouška a změnili se i hodnotitelé slohu.
Přestože se na jednotnou maturitní zkoušku celý systém regionálního školství připravuje více než 11 let, vypadá to, že se učíme systémem pokus-omyl. Je jednotná maturita z roku 2011 lepší než ta z roku 2015? Nebo naopak? Je stejná, i když jiná? Z právního pohledu má jistě stejnou váhu. Pohled rodičů i studentů, především těch, které maturita čeká, je ale mnohem rozpačitější. S obavou hledí na budoucí školní rok a obávají se nepříjemných překvapení. Navíc v neúspěšných maturantech roste pocit nespravedlnosti a křivdy. „Kdybych maturoval loni…,“ říkají s povzdechem. Jistě nikdo z nás nechce, aby studenti vstupovali do dospělosti s pocitem trpkosti.
Bylo by snadné říct, že odpovědnost nese Cermat, který testy a organizaci jednotné zkoušky zajišťuje. Není tomu ale tak, protože Cermat plní jen zadání ministerstva školství. Dokonce i poslanci se na podobě maturit podílejí jen okrajově, a to základním legislativním rámcem. Odpovědnost za maturity je přímou odpovědností ministra školství a vedení ministerstva. V Česku se maturuje „podle vyhlášky“, podzákonné normy, která konkretizuje podobu maturity. Ministerstvo školství vydává s předstihem také katalog požadavků, které určují obsah i formu testování, například zařazení již zmíněných otevřených otázek do testů.
Reputaci našeho školství i budoucím maturantům by prospěly především stabilita a předvídatelnost zkoušky. Maturitní kutilství a nové pohledy každého dalšího ministra situaci jenom znepřehledňují. Vraťme se k původní ideji, požadujme tři povinné předměty společné části (v reálu to znamená povinnou matematiku) a nepřekvapujme studenty i učitele dalšími změnami.
Pokud by se toto povedlo paní ministryni školství, byla by to její osobní maturita z vedení resortu.
Anna Putnová, poslankyně a expertka TOP 09 pro vzdělání, vědu a výzkum
Zdroj: ParlamentniListy.cz
Anna Putnová: Maturita je jako počasí. Každý rok je jiná
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Nejednotné hodnocení v roce 2012 externími hodnotiteli? Aspiruje na vtip roku. Stížnosti byly, že je příliš jednotné ;-)
Okomentovat