Změna v čele MŠMT otevírá možnost podívat se na některé věci znovu, důkladně a jinak. Když už se sešlo tolik hlasitých sudiček u ministerské kolébky, chceme se vyjádřit ke dvěma problémům i my – skutečně učící učitelé.
Zastavte inkluzivní štvanici. Není možné hlásat inkluzi a zároveň vyvádět žáky z hlavního vzdělávacího proudu do víceletých gymnázií a všelijakých exkluzivních zařízení pro elitu nejen intelektuální, ale zejména ekonomickou a sociální. Nelze přivádět do základních škol ze speciálních škol žáky, pro něž nejsou zdaleka vytvořeny příznivé podmínky. Nechme volbu na rodičích. Opravdu chcete pohřbít funkční systém speciálního školství?
Zastavte zavádění kariérního řádu. Je demotivující, diskriminační a nesmyslný, protože nepomůže ani učitelům, ani žákům, kterými se tvůrci kariérního řádu občas zaštiťují. Příležitost uplatnit se v něm najdou jen lektoři, mentoři, tutoři, kteří budou dokonce financováni z prostředků samotných učitelů; ti naopak mají za svůj kariérní postup platit nemalé peníze. Nebojíme se hodnocení své práce, ale nechceme hodnocení byrokratické, hodnocení předané ze škol do rukou komisí, jež budou rozhodovat na základě kritérií šustících papírem.
Zdeněk Sotolář, člen Učitelského profesního sdružení
Zdroj: kantor8.webnode.cz/clanky
Zdeněk Sotolář: Výměna na Karmelitské jako příležitost ke změně
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
"Zastavte inkluzivní štvanici."
Víte, já mám už několik let neodbytný pocit, že si za tu inkluzivní štvanici učitelé tak trochu mohou sami. Na dost školách se totiž vůbec nenechává propadat a slovo propadnout se stalo slovem zapovězeným až sprostým. Kantor, který nechává propadnout, pak bývá téměř prohlášen za kacíře, protože nejdůležitější je řece boj o žáka a tím i o peníze. Známky na prvním stupni pojímáme čím dál tím více jako nástroj motivační místo, abychom je používali jako nástroj hodnotící. Zážitky z pedagogických porad, kdy kantorky žáčkům v 1. až 3. třídě odmítají dát na vysvědčení horší známku než dvojku a my druhostupňoví víme, že když už se přikloní ke trojce tak že se jedná o žáka, který by před deseti lety propadl, nemá ani cenu popisovat. Přesvědčit pak ale rodiče takovéhoto žáčka, že je LMP a patří do zvláštní školy, je sysifofský úkol, zvláště, když PP poradny tuto diagnózu vyškrtly ze svého rejstříku a všichni žáci vyšetření za poslední čtyři roky jsou podle nich intelektem nejhůře průměrní. U nás na škole má pak nepropadání v 1. až 3. třídě dominový efekt. Kantorky, které se točí ve třídě 4. a 5. třídě, se nechtějí udělat těmi zlými a pošlou nám žáčky bez propadnutí na 2. stupeň. No a protože ani alibismus některých druhostupňových kantorů nezná mezí, dopadá to tak, že nám najednou až v osmé třídě propadá 20 % třídy a někteří žáci ze šesti předmětů. Jen jestli ono není v té osmé třídě trochu pozdě, tam už jim to propadnutí ke zvládnutí základního učiva nepomůže, učivo osmé třídy už totiž tito žáci nezvládají téměř vůbec. A připočteme-li k tomu také, že jsme u rodičů vybudovali pocit, že např. diagnóza dyslexie je, ne k tomu, aby se s dětmi intenzivně pracovalo na reedukci jak ve škole, tak i doma, ale k tomu, aby se nepropadlo z češtiny, a že asistent je k tomu, aby se sociálně slabý rodič už nemusel o dítě vůbec starat, máme tady tu naši pseudoinkluzi v plné nahotě a kráse před sebou. Nejhorší však je, že na ni doplácí a bude doplácet jen a jen ten žáček.
Školství je kolos se setrvačností ropného tankeru.
Co se dělalo dříve, dělá se doposud (také dodnes proškrtáváte prázdné řádky v třídnicích, i když je to logický nesmysl, není-liž pravda?).
A směr, kterým se kolos před dvaceti lety pomalu vydal, trvá dodnes. Je to přibližně těch 20 let, co začal "boj o žáka" doprovázený mimo jiné útlumem toho, co drtivé většině rodičů na školách vadilo a dodnes vadí nejvíce - špatných známek jejich dětí (všechno ostatní bývá průměrnému rodiči putna).
Dneska už "boj o žáka" - alespoň na základních školách - prakticky ustává. Třídy I. stupně stupně začínají být přeplněné a dokonce i ti nejhloupější ředitelé pochopili, že přijímat problémové děti za každou cenu (znáte ty putující ocejchované bytosti, ne?) zpravidla znamená jeden normativ získat a pět jiných ztratit, protože ve třídě, kam ona černá ovce přišla, většinou několik dětí společně odejde na sousední školu.
Měkké známkování ale pořád zůstává. Zažralo se nám pod kůži a platí pro CELÉ základní a střední školství. Ani ten druhý stupeň není výjimkou (občasné salvy červnových kulí bývají spíše dílem jednotlivců, nikoliv celého sboru). Je to proto, že jsme si na to zvykli, že se to od nás čeká a hlavně proto, že kdo vybočí z řady, dostane řádně přes ústa. A nejen od rodičů.
Kolem vzdělávacích tankerů totiž neustále zlověstně krouží torpédové čluny s emblémem "ČŠI". Kdejaký náznak stížnosti na špatnou známku automaticky spustí inspekční salvu, kde všichni od ředitele až po školníka musí dokazovat, že udělali úplně, ale úplně všechno, aby se známka zhoršovat nemusela. Za posledních deset let jsem zažil desítky inspekčních sprdunků kvůli špatným známkám. A ani jeden kvůli tomu, že známky jsou příliš mírné či dokonce že se dávají jedničky úplně zadarmo.
Takže tanker, i kdyby chtěl, vybočit nemůže, neboť ho ihned zasáhne inspekční torpédo. Po prvních deseti zásazích si i ten nejlepší kapitán rozmyslí, zda je lepší mít dobrý pocit ze "spravedlivého známkování", nebo mít rozstřílenou loď a posádku klesající na dno.
Ne, recept nemám. Ale kule občas sázím.
A je-li příležitost, volám: Česká školní inspekce je maligní hnisavý tumor našeho školství, který se nedá léčit a musí se vyříznout.
"Česká školní inspekce je maligní hnisavý tumor našeho školství, který se nedá léčit a musí se vyříznout."
Což potvrzují i mestastázy ve formě zplodin, které se ČŠI podařilo vypustit po letošním testování přírodovědných a společenskovědních předmětů. Podle nich, bychom z přírodovědných předmětů museli nechat propadnout dvě třetiny deváťáků, tak směle do toho, som za.
...nechceme hodnocení byrokratické, hodnocení předané ze škol do rukou komisí...
Bezesporu. Už to nijak zvlášť nesleduji, ale mám takové tušení, že i po mnoha letech pořád ještě někde bádají nějaké komise na téma 'kvalita práce učitele', a dobádati se nemohou. Zatímco každý, zdůrazňuji že každý ředitel školy bez jakýchkoli problémů přerozděluje nadtarifní složky platu jen to hvízdá. A určitě se najde dost kouzelníků, kteří tak činí, aniž by o práci členů svého sboru cokoli věděli.
A tak i já uvítám, pokud se postup do vyššího stupně bude tvořit přímo na pracovišti. Jaképak komise! Docela rád se zapojím do hodnocení vedoucích pracovníků. Jak řídí procesy, jak a kam směrují školu, budují dělnou atmosféru v pedagogickém sboru, prostředí plné důvěry a nadšení, vytvářejí podmínky pro moji práci, jak pozitivně mne motivují, jsou mi oporou, poradí a metodicky mne vedou. I k hodnocení svých kolegů, budoucích mentorů se rád připojím. Jak spolupracují na našem společném cíli, předávají svoje zkušenosti, poskytují mi svoje přípravy, umožňují mi náslechy ve svých hodinách, podporují moje pedagogické snažení a tak nějak podobně.
Snad se to do mého odchodu do důchodu stihne. Konec sranda, všechno k popukání.
Měkké známkování ale pořád zůstává.
Jsem-li schopen udržet v hodině alespoň jakýs takýs pořádek jiným nástroji než strachem ze špatné známky, nevidím jediný důvod, proč si přidělávat problémy. Každý učitel, který už čelil obvinění z nepřoměřených nároků, hojení si mindráků, nesrozumitelného výkladu a záměrné demotivace jinak vzděláníchtivého žactva, ví, o čem hovořím.
Nakonec, každý žák má právo na úspěch a musí být hodnocen individuálně s ohledem na jeho vlastní tempo a míru předpokladů. Pryč s výkonostními ukazateli. Pokud dítě projeví zájem o vzdělávací oblast tím, že alespoň jednou měsíčně dostaví do výuky a pokud odevzdá alepoň jednu práci, hodnotím jej výborně. Ostatní nezvedence jsem dříve vyhazoval s dvojkou. Dnes je jim dávám výbornou. To aby se zastyděli a šli do sebe.
Doposud si, tak jak zmiňuje i pan Hrabáč, doopravdy nikdo nestěžoval.
N. Pytlík:
Nestěžoval... Neříkejte dvakrát. Stačí jediný nekonkrétní anonym na krajský inspektorát (dvakrát osobně zažito) a do pár týdnů projde těmi vašimi historickými mřížovými vraty trojice důležitých nýmandů, která vám na týden udělá ze školy úřadovnu gestapa.
Teda alespoň u nás v Praze to tak funguje.
Nekonkrétní anonym, říkáte? Bývaly časy, kdy se obdobné plivance 'házely do koše'. Ale časy se mění, a stát se může ledasco. Zažil jsem, že si rodiče stěžovali, že toho mají děti v sešitech málo napsáno. Já jsem ale doopravdy nevěděl, že výuka matematiky spočívá v přepisování učebnice do sešitu. A když jsem nadto nedokázal vysvětlit, jak je možné, že jsem se za čtyři týdny výuky dokázal oproti tematickému plánu zpozdit o téměř tři měsíce...
To je však obehraná písnička. Dnes už, myslím, pytlici nikoho nezajímají, neb jsou rádi, že jsou rádi. Pro jistotu si ale radši ověřím, jestli nebyla zase revidována nějaká ta blůmová taxametrie, či co.
Maje zaprasené brýle, jako první mě na vašem příspěvku upoutala "blůmová laxametrie" a hned jsem si začal domýšlet důsledky.
Teprve pak jsem shledal, že příspěvek má i hlavu.
Já mám ve všech třídách, které učím, skluz přesně rok. Ale na konec čtvrťáku, kdy měsíc před posledním zvoněním dobírám témata za více než půl roku, se už předem těším. Přísloví o drcených olivách platí především pro učitele maturitních ročníků.
Mimochodem, právě si uvědomuji, že za posledních deset let si žáci v mých hodinách neudělali do sešitů ani čárku. Moje tištěné přehledy jsou tak geniální, že prznit je osobními poznámkami by bylo jako vpisovat do Desatera.
7. července 2015 13:31
Nějak se nám ty školy podobají jako "vejce vejci". Máte v tom naprostou pravdu. Probíhá to tak téměř všude. Učím na 2. stupni a na průmyslovce. Tyto žáky obvykle zastaví až státní maturita a to je potom křiku.
7. července 2015 18:05
Stejný "problém" s inspekcí mají i policisté - "Inspekce MV ČR". Je to systémem. Ostatně nikdy jsem neslyšel a to ani z doslechu to, že by se inspekce zastala obyčejného učitele.
Bohužel, spousta "expertů" je přesvědčena, že tu hromadu nemoderních vajec musí šmahem přetvořit na kuřecí soté s lanýži.
Odhaduji, že to nebude možné. Třeba i proto, že nemáme žádné lanýže.
A jsem si stoprocentně jist, že se určitě nemůže začít rozbíjením vajec napadrť.
Dneska jsem řešil příchod žákyně z Ukrajiny do naší 9.třídy, ještě tedy budeme zjišťovat její znalosti českého jazyka, než ji tam zařadíme. Prý se, dle u nás již déle pobývajících rodičů, učí velmi dobře, snad to zvládne. No, podíval jsem se na jejich osnovy na http://subject.com.ua/lesson/mathematics/algebra8/index.html, co jako by měla umět z osmičky v matematice a jinde. Bylo mi smutno. Dle těch úloh jsou tam, kde jsme byli my v 90.letech, takže dnes jsou teď hodně před námi, jenom se o tom nějak nemluví. Nevím, co jí může náš 9.ročník nabídnout, myslím, že nic. Za 25 let jsme to totiž dopracovali do stádia, kdy už zbývá jenom začít házet hlínu na rakev nebožtíka - naše školství.
Nevím, kdo má zájem na snižování vzdělanosti našeho národa. Hloupé stádo se sice lépe ovládá, ale žádné vynikající výkony se od něj čekat nedají.
Jenom bych ráda věděla, jestli nám to někdo nařizuje, nebo je to vlastní iniciativa naší decizní sféry.
Inkluze to nakonec ještě dorazí.
trojice důležitých nýmandů, která vám na týden udělá ze školy úřadovnu gestapa
Pořád mi to leží v hlavě. Představa snad až hororového žánru...
Vnímám české školní inspektory, bývalé ředitele škol a špičkové učitele jako vrcholné odborníky v oblasti školství a to po stránce pedagogické i odborné. Očekávám, že jejich návštěva bude jedním z vrcholů mojí dosavadní práce. Věřím, že debata o charakteru a kvalitě mojí práce bude přínosem. Že se dozvím mnoho zajímavého o nových trendech v oblasti výchovy i vzdělávání, o směřování obsahu předmětu mojí aprobace, o požadavcích nové doby. Těším se, že pokud inspektoři shledají v mojí práci dílčí nedostatky, budou mi laskavými rádci a pomocníky. V nejlepším případě mi osobně předvedou pár příkladů dobré praxe.
Tohoto všeho se mi v každodenním školním životě hrubě nedostává, a po téměř třiceti letech začínám mít nezanedbatelné abstinenční příznaky. Ale to už jsem se dostal do žánru sci-fi, zjevně zatížen počínajícími příznaky šílenství z nadprůměrně vysokých teplot posledních dnů.
Je zajímavé, že pro učitele, abychom je protřídili, vytvoříme blbárnu s názvem kariérní systém, necháme je brodit v papírovém sajrajtu, aby z něho vypadlo max. 20 % vyvolenců, ale vedle toho leží pro naše žáky ladem armáda pedagogických géniů s krycími názvy expert, mentor nebo - inspektor. Jo, ti kdyby přišli do škol jako učitelé, to by byl skok kupředu!
"Jo, ti kdyby přišli do škol jako učitelé, to by byl skok kupředu!"
Chápu Vaši ironii. Systém by totiž zkolaboval.
Pane Sotoláři,
některé z těchto pedagogických géniů je velmi obtížné si roli učitele představit, nicméně bych každému z nich přála odučit aspoň 10 vyučovacích hodin v inkluzívní třídě, kde bude jeden žák s mentální retardací IQ cca 50, dva žáci odlišné národnosti, jeden žák s ADHD a jeden žák s postižením, které se nyní označuje jako "porucha autistického spektra".
K tomu by se tam mohli vyskytovat asi dva žáci nadaní, kteří budu vzniklou situaci citlivě reflektovat a necitlivě komentovat.
Okomentovat