Výkonný výbor Asociace pracovníků speciálně pedagogických center (AP SPC) reaguje na současnou situaci týkající se tvorby prováděcí vyhlášky a plánovanému zrušení přílohy RVP ZV – upravující vzdělávání žáků s LMP.
Výkonný výbor AP SPC na svém pracovním jednání dne 29. 6. v Olomouci reaguje následovně na současnou situaci týkající se tvorby prováděcí vyhlášky a plánovanému zrušení přílohy RVP ZV – upravující vzdělávání žáků s LMP:
- Členové AP SPC měli možnost vyjádřit se k připravovanému textu vyhlášky na svém zasedání ve dnech 19.-21. 6. v Železné Rudě.
- Konstatovali, že připomínkovat vyhlášku jako celek je velmi složité, ba téměř nemožné.
- Vyhláška je nepřehledně uspořádaná, s řadou faktických chyb vzniklých patrně překlopením stávajících vyhlášek č. 72/2005 Sb. a č. 73/2005 Sb. a jejich nešťastným přenesením do nového znění – např. ve výčtu škol chybí školy pro žáky s poruchou autistického spektra (pravděpodobně pochybení předkladatele) a školy pro žáky s LMP (pravděpodobně záměr předkladatele).
- Kromě toho obsahuje i řadu rozporuplných ustanovení, se kterými nemohou poradenští pracovníci souhlasit, neboť vedou ke zhoršení péče o děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: např. nesoulad mezi platností doporučení ŠPZ pro žáka v individuální integraci a pro žáka ve škole samostatně zřízené (§24, odst.3).
- V příloze 2 vyhlášky je uvedena finanční náročnost PO, která naprosto neodpovídá realitě a je velmi podhodnocena.
- Alarmující na celém textu je, že v podstatě již nepočítá s diagnózou LMR a se zařazováním do škol samostatně zřízených pro žáky s (ne těžkým) zdravotním postižením, tj. se žáky slabozrakými, nedoslýchavými, mobilními tělesně postiženými…).
- Důležité je také připomenout, že povinnosti, které ze stávajícího textu připravované vyhlášky vyplývají, nejsou schopni pracovníci SPC časově zvládnout při stávajícím počtu pracovníků.
Stav připravované vyhlášky odráží nepřijetí názorů a doporučení odborníků, kteří k její tvorbě byli přizváni.
Zatímco ve vyhlášce lze vystopovat některá odborná stanoviska týkající se práce PPP, problematika SPC a hlavně vzdělávání žáků se zdravotním postižením je zde popsána neúplně a často také nesprávně.
Vyhlášku v této podobě nelze připomínkovat, ale musí se zpracovat znovu tak, aby odpovídala přijaté novele školského zákona a bylo možno ji jednoznačně uplatnit ve vzdělávání.
Členové VV AP SPC
1 komentářů:
Snaha zlikvidovat celý až dosud dobře fungujicí systém speciálního vzdělávání je pouhým rozumem nepochopitelná.
Kdo má zájem škodit postiženým dětem?
Nebo opravdu někdo věří tomu, že děti se speciálními vzdělávacími potřebami nepotřebují speciální péči a vysokou míru odbornosti speciálních pedagogů? Který diletant se domnívá, že 5 let studia na vysokých školách je možné nahradit přečtením nějaké brožurky?
Speciálně pedagogická centra vznikala jako specializovaný poradenský servis, který má odborně diagnostikovat speciální vzdělávací potřeby žáků s jednotlivými druhy postižení a správně rozpoznat, pro které dítě je vhodné integrované vzdělávání a které potřebuje individuální speciální péči. Měla radit rodičům se správným výběrem vzdělávání pro jejich děti. Co budou rodičům radit, když speciální vzdělávání pro většinu postižených dětí nebude k dispozici?
Rovný přístup ke vzdělávání neznamená, že všechny děti budou chodit do jedné školy, ať jim to vyhovuje nebo ne a pouze děti zámožných rodičů se budou učit v různých soukromých (dnes už dokonce i fakultních) školách. To není žádná demokracie, to je její nemravná parodie.
Okomentovat