V letošním ročníku jarního zkušebního období státních maturit měla v rámci didaktických testů největší neúspěšnost tradičně matematika, neuspělo u ní 24 % z žáků, kteří ji konali. Na druhém místě při stejném pohledu skončila němčina s neúspěšností kolem 20 % a dále čeština (6,5 %) a angličtina (6,3 %). Co nám tyto výsledky říkají? Má smysl zavádět povinnou zkoušku z matematiky? A dalo by se maturovat přes počítač? Tyto a další otázky nám zodpověděl ředitel Cermatu (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání) Jiří Zíka.
Z rozhovoru Michala Karase s Jiřím Zikou v EasyMagazine.cz vybíráme:
Nebylo by jednodušší a levnější maturovat přes počítač?
Neumím si představit, že by v jeden okamžik konali žáci test elektronickou formou. Většina škol by ekvivalentní techniku nedokázala zajistit. Stejný problém by měly i s dostatkem kvalifikovaného personálu. Navíc, testováním na počítači se nepodaří otestovat celou škálu vědomostí a dovedností, které dnes ověřujeme. V matematice je například součástí rámcových vzdělávacích programů planimetrie či stereometrie - jak bychom tyto oblasti ověřovali na počítači? Kolik žáků umí ovládat grafické procesory, které umožňují zakreslit křivky a řešit geometrické úlohy, kolik z nich zvládá zápis vzorců ve Wordu? Co bychom tím pak vlastně zjišťovali? Zkoušeli bychom schopnost ovládat matematické aparáty na výpočetní technice, nebo testovali matematiku jako takovou? Zkoušet se má, jak se učí. Až se bude vyučovat přes počítač a žáci budou na tento typ testování připraveni, pak to bude možné. S úspěchem lze pochybovat i o pravdivosti tvrzení o nižších nákladech. Seriózní, bezpečné a srovnatelné podmínky testování vyžadují dostatek kvalitních a spolehlivých počítačů včetně rezervy v podobě náhradních počítačů. Provozní náklady na udržení spolehlivé technologie spolu s časově rozlišenými náklady na pořízení lze odhadnout na řádově stovky milionů ročně. Proto si myslím, i s přihlédnutím k dalším testologickým a právním problémům, že maturita na počítačích je zatím spíše utopie než realita.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Autor má pravdu. Mně když se něco nechce dělat, taky neřeším, jak by to šlo.
Ale proč ta malomyslnost, přátelé. Ředitel Zíka jen přechodně postrádá vizi. Je nutno, s mírně rozostřeným pohledem za horizonty zářné budoucnosti testování, zvážit možnost implantace velmi chytrého čipu do maturantovy lebky. Tento přístroj by simultánně hodnotil úroveň žákových vědomostí měřením tepu, tlaku a neuronové aktivity v příslušných mozkových centrech žáka při jeho odpovědích na maturitní otázky typu ano/ne, kladených počítačem, potažmo i rozhlasem. Tato data by se přenesla pomocí wi-fi-ny přes mo-dem v reálném čase do interní sítě Cermatu, kde by příslušný software odpovědi uložil, vytvořil řebříčky a okamžitě odeslal výsledky zpět do školy. Písemnou část a školní část lze zrušit úplně, z důvodu notorické nespolehlivosti lidského faktoru. Viz maior. Celá "operace" by byla vysoce efektivní, prakticky za náklady na recyklovatelné čipy, lokální anestezii, plat několika IT techniků a ředitele Zíky. Všichni by profitovali. Školitelé by se zahojili na kurzech mikrochirurgie pro učitele. Uznání chtiví kanonýři by mohli vesele sestavovat kánony typu, "Spala B. Němcová s 238 českými národními buditeli? A/N?"
Das Abiturobjektivitâtgestapo by kvičelo radostí z eliminace neblahého vlivu učitelů. Bruxelles by v němém vzrušení zíral na inovativní progresivnost zlatých českých ručiček a ronil fondy jedna radost. Revoluční, bejby.
Cermat Warning! Copyright: Tajný učitel.
Hodně chabé a místy až ubohé, Tajnej. A "viz maior" - to je symbolická třešnička na dortu ukazující, jak na tom jste. Vyhledejte kanape či křeslo nějakého dobrého psychologa, uleví se vám, ale hlavně nám na ČŠ. Ostatním diskutérům se omlouvám za příspěvek ryze ad hominem.
Pane Krátký, žádný strach o svůj hodnotitelský honorář nepřijdete a váš předseda už něco vydrží. Nebo to byla ta Božka? Viz ad hominem. Ad "hodně chabé až ubohé", brilantnost a excelenci příspěvků přenechávám jiným, povolanějším čecho-školákům, přičemž čekám dychtivě na další amatérské tv psychodiagnostiky. Hodně tím ušetřím. Takový cvokař dnes vyjde draho. Tak mne nešetřete. Jinak, chápu vaši potřebu se s věrnými kolegy na čš poplácávat po ramenou, ujišťovat se o vlastní spolupatřičnosti a vymezovat se vůči mrzkým reformátorům, inovátorům, pedocentrikům, inkluzivistům, expertům, rodičům, konzultantům a vůbec vůči komukoliv, kdo není vy. Pokud jsem někoho vynechal, omlouvám se. Vám asi uniklo, že mne paní kolegyně K. dala do kladby. Jsa v kladbě, nemohu jinak, než prostrkovat odřené prsty skrze mříže klece a škemrat o pozornost zoufalými pokusy o ironii (kterou někteří jedinci v prázdninovém vedru berou vážně). Nicméně, rušit bahnité kruhy hodlám i nadále ad infinitum, ad nauseum. Uznejte však, nebylo by očipování a podrobení zkoušce na detektoru lži nejlevnějším a nejobjektivnějším způsobem maturity? Proč si zbytečně hrát na vzdělavatele?
Tajnej, nechávám stranou vaši psychodiagnózu, za to nestojíte. Za to brilantní je Vaše vyjádření ve způsobu užívání českého jazyka, kdy opakovaně publikujete pravopisné chyby, tedy zjevně nejde o překlepy. V kladbě totiž nelze být. Kladba je termín vhodný leda tak pro pokládku dlažby. Vy jste mohl být nanejvýš uvržen do klatby. To je jiné slovo, které významově souvisí s prokletím. Takže pokud byste byl ochoten spolupracovat na minimalizaci svého dalšího ztrapňování, přestaňte publikovat bláboly.
Cože?! Já tedy nebyl prokled? Jsem volný? Jste bohyně, paní Simono.
Ps, příliš poplácávání škodí. Feřtek, Kartouz a Botlík jsou spíše terče k házení rajčat zezadu přes zeď, tak buďte ráda, že máte někoho na ráně. Je to terapeutické. Neděkujte.
pps: Diagnózka by nebyla?
Okomentovat