Petr Soukup: Svévolné fackování českých učitelů

pátek 10. července 2015 ·

Na konci školního roku proběhla médii výbušná zpráva o tom, že čeští žáci (9. ročník ZŠ a 3. ročník SŠ) téměř nic neumí, alespoň dle testování České školní inspekce (ČŠI): uspěla jen pětina žáků ZŠ a čtvrtina SŠ. Ústřední školní inspektor hned přispěchal s vysvětlením, že důvodem je přílišné užívání frontální výuky a male užívání alternativních metod v českých školách. Dodejme, že toto nebylo v rámci testování vůbec zjišťováno a jde tak o prezentaci dojmů místo fakt, což je hrubé selhání vrcholného úředníka státní organizace. Pomyslně tak dostaly české učitelky (i učitelé, ale těch je na školách méně) na konci školního roku místo květiny facku. Troufnu si nabídnout několik alternativních způsobů jak číst výsledky testování České školní inspekce.


Na počátku je nutné se ohradit proti způsobu, jak byl získán výběr škol. Podle popisu v tiskové zprávě ČSI byl výběr dělán podobně jako když kočka a pejsek vaří v pohádce dort, z výsledků nelze tedy zobecňovat na české školy, protože tyto nejsou vhodně reprezentovány. V tiskové zprávě navíc zcela chybí informace o tom, kolik žáků bylo testováno, nikde nelze nahlédnout testové úlohy, zjistit jejich počet, délku testování apod. Výsledkům tedy není radno věřit. Navíc testy byly dány žákům v květnu, tj. poté co jsou již přijatu na střední školy a lidově řečeno jim o “nic nejde” a po výkonech v různých přijímacích zkouškách již nemají žádnou motivaci k výkonu. Zcela bez komentáře nechávám fakt, že s testy byl spojen dotazník a inspekce tak provádí již opakovaně v rozporu se zákonem výzkumy (dříve např. PISA, TIMSS, PIRLS) a překračuje hranice inspekční činnosti.

A jak alternativně číst výsledky zjištěné ČŠI? Pokud platí, že jen pětina žáků splňuje požadavky kladené Rámcovým vzdělávacím programem, pak je nejspíše špatně Rámcový vzdělávací program, ne praxe výuky na českých školách (neříkám, že je ideální, ale vzhledem k materiálním a finančním podmínkám českých škol popsaným dále ji považuji za vynikající). Vysvětlení špatných výsledků bych hledal spíše na straně ministerstva školství, konkrétně v následujících aspektech.

Obsah povinného učiva se stále rozšiřuje (nově se zavádí finanční gramotnost, zdravotní výchova zvažuje se opětné zavedení branné výchovy), ale nic ze stávajících požadavků se neubírá (lobby jednotlivých skupin chránících své předměty nechce připustit změny). Zavedením Rámcového vzdělávacího program měly být školám uvolněny ruce, ale místo toho jsou školy ještě svázanější než dříve. Přitom se vše má ještě vyučovat interaktivně, novými přístupy. Ale prostředky na další vzdělávání učitelů chybí a na toto vzdělání nemůže být učitelům poskytnuto volno, protože musí učit. Mezinárodní šetření TALIS ukázalo, že čeští učitelé na tom nejsou ve srovnání s kolegy v užívání speciálních technik špatně, ale dalším vzděláváním tráví poměrně málo času, protože na to nejsou prostředky a čas.

Musíme opustit tezi, že za vše může škola (děti jsou tlusté, málo se hýbou) a musíme jasně vymezit, co má být obsahem školního vzdělání. Opět lze navrhnout snadný test reálnosti požadavků kladených na žáky. Navrhuji zpola v žertu, nechť všichni úředníci MŠMT a České školní inspekce vyplní testy, které vyplnili žáci a dle výsledků se určí, co má umět průměrný žák na základní a střední škole.

Na okraj dodejme, že české školství, jak vyplývá z mnoha mezinárodních srovnání, je dlouhodobě podfinancované a navíc finančně nedoceněné. Zejména na základních a středních školách jsou v ČR finanční prostředky na materiální vybavení a platy tak žalostné, že je s podivem, že stále ještě někdo učí a školní budovy drží pohromadě a žáci mají kde sedět (zatímco výsledky českých žáků jsou na cca 20. pozici ze 40 zemí OECD v šetření PISA, pak platy českých učitelů a prostředky na vzdělání jsou cca páté od konce).

Navíc tiká časovaná bomba, český učitelský sbor má velkou převahu žen (muže republikově podprůměrný plat nenaláká), stárne (průměrný věk je 44 let) a málo se obnovuje (jít studovat na pedagogickou fakultu je pro mladé až poslední volba a nejschopnější absolventi pedagogických fakult většinou školství hned či rychle opouští).

Ministryně školství a ústřední školní inspektor by dle mého měl každý měsíc (a v červnu několikrát) děkovat všem učitelům, ředitelům a ostatním pedagogickým (o nepedagogických nemluvě) děkovat z televizní obrazovky za to, že ještě školství neopustili.

Určitě není v českých školách vše ideální, ale za daných podmínek a při rychlém střídání koncepcí a ministrů je s podivem, že vše funguje. Českým učitelům a ředitelům patří dík a květiny (vyjadřuji ho alespoň za rodiče dětí školou povinných), ne facky od úředníků. A státní orgány a politici by se měly zamyslet nad koncepcí, která přetrvá délku jednoho funkčního období ministra, nadto by měli politici místo proklamací reálně ukázat, že to s podporou českého školství myslí vážně. Poslední krok ústředního školního inspektora jde právě opačným směrem a jen podtrhuje nekoncepčnost české vzdělávací politiky.

Převzato z Britských listů

7 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
10. července 2015 v 18:37  

No, myslim, ze se staci podivat se na ten petistrankovy vypotek a neni nutne to nejak obsahleji analyzovat (mozna postaci precist si jen ten zaver, coz je myslim jeden odstavec)... To by bylo mozna dobre jako pruzkum do spatne bakalarky (pokud se na PedF pisou), jako vysledek testovani na 2611 skolach (coz stalo minimalne 7800 hodin prace ucitelu jako dozor [kdyz nepocitam papirovani predtim a potom a beru - celkem podhodnoceny odhad - ze na jedne skole se testovala prave jedna trida]).
----
Nejsem expert na komunikaci, ale myslim, ze nasemu skolstvi by pomohlo, kdyby se namisto slozitych analyz ty opravdu palcive problemy pojmenovaly pokud mozno co nejstrucneji...

Eva Adamová řekl(a)...
10. července 2015 v 18:57  

Ta zpráva z testování by byla dobrá jen k jedné věci a to, omlátit ji ČŠI o hlavu. Na to je ale bohužel moc tenká.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
11. července 2015 v 8:43  

Testování je vlastně v rozporu s RVP ZV, protože jednoznačně převažovaly otázky na pouhé znalostni. Prostě další zmetek (spolu s KŘ) vyrobený za evropské peníze.

Eva Adamová řekl(a)...
11. července 2015 v 9:42  

Ony ty testy samy o sobe nebyly až takový zmetek, leč při průběhu testování a jeho vyhodnocování se z mého hlediska vyskytly dva zásadní problémy:
1. jsme takoví pajtáši, že jsme dětem k vypracování přírodovědného testu, kde bylo potřeba si občas něco zapsat či vypočítat, neposkytli papíry a tužky
2. výsledky testů byli interpretovány tak, že to naprosto neodpovídá reálné klasifikaci na školách (vždyť i u maturity je např. v matematice úspěšný ten, kdo zvládne test na 40 %, ale zde je neúspěšný ten, kdo test zvládne na 65 %)

Vždyť jsou to na té ČŠI normální šašci.

Unknown řekl(a)...
11. července 2015 v 9:45  

Tady je něco špatně.

1. Většina vyučujících CH-F-Př jsou hlupáci
2. Hlupáci jsou žáci a studenti
nebo
3. Někomu se zase něco na ČŠI nepovedlo. Zřejmě jde za každou cenu "vyčerpat" evropské dotace ve školství.

Jako rodič a učitel se přikláním k bodu 3. Nemyslím si totiž, že mé dítě je duté jak bambus a učitelé Př-CH-F jsou zaostalí Křováci.

Unknown řekl(a)...
11. července 2015 v 9:49  

11. července 2015 9:42

A na ZŠ je běžné vyjádření známky z bodování 100% - 90%, 89% - 75%, 74% - 45%, 44% - 20%.

Unknown řekl(a)...
11. července 2015 v 16:00  

Existují dva pojmy - efektivita školství a efektivnost školství. Efektivita = poměr finanční náklady / vzdělávací efekty. Efektivnost školství = dosahování stanovených vzdělávacích cílů bez ohledu na finanční a další nákladovost. Za zmínku jistě stojí, že efektivita českého školství je vyšší než jeho efektivnost. Žáci z Rakouska, Nizozemska, Německa, Irska, Dánska, Belgie, Norska, Švédska a Španělska dosahují v mezinárodním šetření PISA 2012 (schopnost žáků řešit problémy) horších výsledků než čeští žáci, přitom podle zjištění OECD "Education at a Glance" z roku 2011 jsou v těchto zemích výdaje na jednoho žáka vyšší než v ČR. Lepších výsledků než naši žáci přitom nedosáhli žáci žádné země, ve které by byly výdaje na žáka na nižším sekundárním stupni vzdělávání (tedy na stupni, na jehož výstupu probíhá měření PISA) nižší než v ČR. Jinými slovy - naši žáci podle nezávislého mezinárodního měření dosahují lepších výsledků, než by teoreticky dosahovat měli. Co na to ČŠI?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.