Aplikací pro vzdělávání je obrovské množství a pořád přibývají. Článek nabízí strukturované a vizualizované (infografika) informace o kritériích, které byste při výběru vhodných aplikací pro vaše mobilní zařízení měli zohlednit.
Aplikací pro vzdělávání je obrovské množství a pořád přibývají. Naše tablety jsou často přeplněné, musíme se rozhodovat, co se nám do něj ještě vejde a co ne. Co potřebujeme, co naopak nevyužíváme, ale "mohlo by se hodit". Často trávíme spoustu času hledáním té pravé pro náš záměr. Vývojáři mají zájem o náš názor na jejich aplikaci, také kolegové a rodiče se často ptají: Jakou aplikaci si mám vybrat? Bude lepší ta nebo jiná? Jak vůbec poznám dobrou aplikaci?
Tento článek se chce pokusit odpovědět na některé z těchto otázek.
Každý, kdo začne víc využívat tablety (jiné technologie) prochází většinou několika fázemi, které se navzájem prolínají:
Hledání hotových aplikací, obvykle cíleně určených pro nějakou dovednost, kterými bychom nahradili klasické pomůcky (tužku, papír, učebnici, papírové obrázky...)
příklad: přetahování i-y na správné místo, sestřelování správných matematických výsledků, připravené tematické aplikace, karty s obrázky
Využívání aplikací, které umožní přidat něco navíc, co by bez digitálního zařízení nešlo, aplikace typu nějaké "šablony" , do které můžu vložit vlastní materiály (obrázky, texty, zvuk), přizpůsobit aplikaci svým žákům a svým potřebám (různé úrovně nastavení, vyhodnocení výsledků...)
příklad: pracovní listy, vytvořené v Move and Match, Stick around, ozvučené karty s úkoly v Bitsboard
využívání funkcí zařízení nebo aplikací, které umožní vlastní aktivní přístup učitele i žáků
příklad: rychlý přístup k informacím na internetu, využití fotoaparátu a videa, interaktivní prezentace, screencasting, QR kódy, tvorba testů, správa třídy, tvorba knížek, výuková videa...
učení se v procesu tvorby, kombinování možností a aplikací, využívání těch, které umožňují spolupráci a sdílení, možnosti sociálních sítí, spolupráce na projektech
V následující infografice jsem se pokusila vybrat to, podle mého názoru, podstatné, na co se při výběru dobré aplikace zaměřit.
Autor díla: Lenka Říhová
Pokud jsem na něco podstatného z vašeho pohledu zapomněla, budu ráda za doplnění v komentářích. Více informací o možnostech využívání tabletů (iPadů) ve vzdělávání najdete na webových stránkách www.i-sen.cz.
ŘÍHOVÁ, Lenka. Kritéria výběru dobré vzdělávací aplikace. Metodický portál: Články [online]. 30. 06. 2015, [cit. 2015-07-01]. Dostupný z WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/20017/KRITERIA-VYBERU-DOBRE-VZDELAVACI-APLIKACE.html. ISSN 1802-4785.
0 komentářů:
Okomentovat