„Paní učitelko, prosím vás, co to má být?“ Pro část dnešních děti typicky málo zdvořilou větou otevřel žák osmé třídy svůj nedlouhý čtenářský záznam k Babičce, dílu klasickému, ovšem také velmi problematickému, pokud se ocitá v tzv. povinné četbě pro žáky základní školy. Záznam pak vyučující umístila na Facebook, kde se záhy stal impulzem pro vášnivé spory nejen o „povinnou“ Babičku, ale také o četbu vůbec. Diskuse už byla reflektována i v seriózních médiích. Přinesla myšlenky a vyjádření víceméně očekávané, někdy exaltované („Podle mě nejlepší a nejupřímnější recenze na Babičku, kterou jsem kdy četla“), někdy méně a jindy naštěstí více rozumné. Nejde jen o to, že povinná či školní – de facto ovšem mimoškolní četba – by měla být především motivační a že by dětem měly být nabízeny tituly odpovídající jejich věku a zájmu, ale především o to, aby učitel dokázal žáky k četbě motivovat svým vlastním příkladem a způsobem výuky.
K tématu se vrátíme na konci léta, nyní kromě upozornění na aktuální příspěvky přinášíme některé volně související zajímavé odkazy: ZDE, ZDE a ZDE.
Jeden z ohlasů, jehož autorem je Josef Zemek, nabízí mj. bezděčné generační srovnání čtenářských záznamů a také přístupu žáka i učitele k nim: ZDE.
Za pozornost stojí audiotéka Českého rozhlasu; když nic jiného, mohla by učitelům pomoci při zprostředkování estetického prožitku z uměleckého textu: ZDE.
Znovu upozorňujeme i na jedno z loňských čísel časopisu Host (5 / 2014), v němž je recepce české klasiky důležitým tématem: ZDE.
V Hostu najdeme mj. rozhovor s (velmi skeptickým) literárním historikem Václavem Vaňkem:
Je správné, aby babička i v dnešní době šukala po světnici?
Jak by to mohlo být „nesprávné“? Pokud se ale ptáte na to, jestli je správné, že k četbě Babičky jsou nuceni i lidé tak primitivní, že nejsou schopni odhadnout nebo dohledat dobový význam toho slovesa, tak je zřejmé, že vinu nesou ti, kteří je k tomu nutí. Učitelé – a potom různí „přibližovači“ klasické četby, kteří na špatně nastavené koncepci výuky literatury parazitují.
Jak vnímáte snahu zpřístupňovat klasickou českou literaturu její modernizací? Kde končí chvályhodný záměr a začíná parazitování?
A proč by vlastně měla být česká klasická literatura „zpřístupňována“, nebo dokonce „modernizována“? Nebylo by moudřejší, kdybychom ji nechali těm nemnoha odborníkům a kultivovaným čtenářům, kteří přirozeně cítí své spojení s ní, a nesnažili se z ní pořád vydojit nějakou „aktuálnost“ a „zajímavost“? S chvályhodným záměrem jsem se v oblasti aktualizací klasiky nesetkal. Vždy šlo o lépe či hůře maskovanou snahu vydělat peníze na něčem, co už je bezpečně mrtvé, a tedy neschopné se bránit.
Více ZDE.
Převzato z webu Asociace středoškolských češtinářů
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat