Učím na Gymnáziu pro zrakově postižené a Střední odborné škole pro zrakově postižené v Praze 5 ekonomické předměty. Se svými kolegy - Evou Zichovou a Martinem Žďánským jsme se koncem loňského roku obrátili na tehdejšího ministra školství, legislativní odbor vlády, na poslaneckou sněmovnu. Žádáme o změnu vyhlášky č. 147/2011, ve které je zrušena obrácená integrace žáků intaktních na speciální školy. V letošním školním roce nám ve čtvrtých ročnících odmaturovali poslední "zdraví" žáci, které jsme mohli integrovat před účinností této vyhlášky z Dobešovy dílny. Do té doby jsme mohli integrovat 25 % intaktních žáků.
Myslím si, že laická veřejnost, možná ani odborná mimo speciální školství netuší a nevidí postupné doplňování dílků skládačky vedoucí k faktické likvidaci speciálního školství. Jak jste správně napsal - určité lobbistické skupiny si z procesu inkluze udělaly obrovský byznys.
Začalo to z mého pohledu skrytě už tehdy, když se název speciální školy objevil jako nový název zvláštních škol a veřejnost začala být "masírována" tím, jak je určitá skupina romských dětí nespravedlivě dávána do speciálních škol. Pokud by někdo v podnikatelské sféře začal používat zavedený název jiné firmy, jednalo by se o nekalou soutěž a byl by tvrdě sankcionován. Ve školství to prošlo, aniž by se kdokoliv ohradil. Došlo k účelové diskreditaci speciálního školství, které s romskou docházkou nemá nic společného.
Další problém vidím v tom, že na speciální školy už nemohou nastoupit učitelé bez "specky". Neumím si představit, že učitelé odborných předmětů - mezi něž také patřím - budou 4 roky studovat vysokou školu (ne pedagogickou fakultu), pak 2 roky DPS, pak půjdou studovat speciální pedagogiku na UK a pak teprve půjdou pracovat. Speciální pedagogiku jsme vystudovali, až když jsme začali jako odborní učitelé na speciálních školách učit. Tento systém je průchodný (možná) pouze pro ZŠ, kde vesměs učí absolventi pedagogických fakult.
Stejné podmínky - tj. vystudovaná speciální pedagogika - nejsou požadovány po těch, kteří integrují.
Největší problém vidím v tom, že vždycky budou kombinovaně postižení žáci, kteří nemohou být integrováni, nebo být integrováni nechtějí. Díky této vyhlášce nemají šanci potkat se se svými zdravými spolužáky. Je to škoda pro obě skupiny, protože se jednou budou v reálném životě potkávat a nebudou spolu umět komunikovat.
A jako poslední velký problém vidím, že nebyl oficiálně přijat kodex asistenta pedagoga. I k nám nastupují žáci z integrace, kde za ně vše dělal asistent pedagoga. Stává se, že tito žáci jsou v podstatě negramotní, protože za ně vše dělal asistent. Průšvihem se to stává na středních školách tehdy, pokud rodič záměrně vydává práci asistenta za práci svého postiženého dítěte a chce, aby za ni byl žák hodnocen.
Zdroj: Učitelské profesní sdružení
Jana Navrátilová: Reakce k tématu inkluze
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Posledním odstavcem jste se trefila do černého. My máme na škole dvě asistentky, a protože ředitel se o výuku moc nezajímá, a protože mnozí učitelé netuší, jak by vlastně práce asistenta měla vypadat, on to vlastně netuší ani ten ředitel, a protože nikdo nic neřeší, dělají si každá po svém. Důsledky jsou velmi zajímavé. Žáka 7. ročníku, který je velmi těžký dyslektik, dotáhla velmi dobře pracující asistentka k poměrně velké samostatnosti a velmi slušným výkonům především v matematice a přírodovědných předmětech. Žák 8. ročníku, opět velmi těžký dyslektik s podobnými předpoklady jako zmíněný sedmák, se působením asistentky, která za něho v podstatě vypracovává i písemky a testy, stal absolutně nesamostatným nepoužitelným jedincem, ale kupodivu s lepšími známkami. Jenže medvědí služba je medvědí služba ....
Žádný z pedagogických asistentů, i kdyby byl sebelepší, nemůže dosahovat odborné úrovně kvalifikovaného speciálního pedagoga, což je velký problém, zejména u žáků s těžším postižením zrakovým, sluchovým, ale hlavně mentálním. Metody speciální pedagogiky, o kterých píše paní učitelka Eva Zichová, jsou pro ně většinou velkou neznámou a jen málokdo z nich je dovede používat.
Pedagogičtí asistenti jsou často bezradní, nikdo jim kvalifikovaně neporadí a nepomůže jim ani žádná z narychlo spíchnutých příruček,které se teď vyrábějí.
Navíc jsou mizerně placení, což také není velká motivace k dalšímu sebevzdělávání.
POkud jde o změnu názvů speciálních škol, je to trochu složitější.
Zvláštní školy byly přejmenovány na základní školy praktické, což byl nesmysl a navíc se to plete s "praktickými školami", které patří mezi střední školy. Horší ovšem je, že současně bylo předefinováno jejich poslání.
Zvláštní školy (původně Školy pro žáky vyžadující zvláštní péči) byly školy vzdělávající žáky, kteří nebyli schopni zvládat osnovy základní školy. Nějaký mudrc (asi nebyl jenom jeden) rozhodl, že se tyto školy budou označovat jako školy pro žáky s lehkou mentální retardací (IQ 50 - 69).
A na průšvih bylo zaděláno. Začalo se zkoumat, jestli někdo že žáků nemá IQ vyšší než 69, a také to celé dostalo rasový kontext. Do těchto škol chodí hodně romských dětí,které nezvládají základku, protože se nerady učí a doma jim s učením nikdo nepomáhá a my, hnusní rasisté, je zařazujeme do škol pro mentálně postižené. Jakým způsobem to bylo a stále je zneužíváno, už tady několikrát popsala např. paní Karvaiová i další učitelé.
V současné době se jedná o zrušení těchto škol (o zrušení jejich vzdělávacího programu, což je prakticky totéž).
14. července 2015 13:42 Vymazat
Okomentovat