V dnešní době se klade čím dál větší důraz na konstruktivistické metody výuky, kolaborativní řešení problémů, interaktivní výuku nebo kritické myšlení. Zpráva největší soukromé nadace Gates Foundation (založil Bill a Melinda Gatesovi) z roku 2014 s názvem „Učitelé vědí nejlépe, co chtít od digitálních učebních nástrojů“ [1] ukazuje, že učitelé hledají digitální nástroje, které podporují spolupráci studentů a interaktivní výuku. Toto zjištění není nikterak převratné, neboť tyto typy digitálních nástrojů jsou pro studenty zábavné a poutavé. Dále tyto nástroje podporují také dovednosti 21. století, jako je spolupráce, komunikace a tvořivost. Ze zprávy také vyplývá, že učitelé dávají přednost kvalitním aplikacím, které jsou dostupné zadarmo. Vzhledem k finančním možnostem škol se není čemu divit.
Inspirován touto zprávou vytvořil Kelly Walsh (učitel na The College of Westchester v New Yorku) na internetovém portále EmergingEdTech přehled dvaceti nejlepších online nástrojů, které jsou používány ve školách ke spolupráci a komunikaci při plnění úkolů, projektů a jiných interaktivních aktivit (20 Fun Free Tools for Interactive Classroom Collaboration) [2]. Mnoho z těchto aplikací je zcela zdarma, jiné mají zdarma základní funkce a za další rozšiřující se platí. V přehledu jsou například uvedeny nástroje použitelné ke komunikaci, kolaborativní editaci dokumentů, nástroje pro virtuální tabule, a také hry. Lze zde najít LMS (Learning Management System), jako je například HaikuLearning nebo Edmodo. Do výběru autor zařadil také všeobecně známé věci (Facebook, Skype nebo Twitter), o kterých už toho bylo napsáno dost a tak není potřeba se o nich dále zmiňovat. Vybral jsem to, co považuji za nejzajímavější.
Nástroje pro tvorbu pojmových a myšlenkových map
Velmi užitečným nástrojem z uvedeného seznamu je bezplatná online aplikace Bubble.us pro tvorbu pojmových a myšlenkových map. Vytvořené mapy lze sdílet a takto spolupracovat s jinými uživateli při jejich úpravě. Myšlenkové mapování se jako učební pomůcka používá delší dobu, avšak možnost spolupracovat na jejich úpravách prostřednictvím online nástroje podporuje rozvoj dovedností důležitých pro 21. století. S online aplikací Bubble.us se mi pracovalo docela dobře.Ještě raději však mám jinou bezplatnou online aplikaci, kterou Kellyho přehled neuvádí. Je to Coggle.it. Její hlavní výhodou je již zmiňovaná bezplatnost a jednoduché přihlášení uživatele pomocí Google účtu. Spolupracovat na tvorbě myšlenkových map je zde též možné v definovaných týmech a v reálném čase. Ve výsledku je pak dobře vidět, jaké změny na mapě provedl jednotlivý člen týmu (žák).
Pojmové mapy vytvořené pomocí Bubble.us a Coggle.it
Virtuální tabule
Dalším užitečným nástrojem ze seznamu zábavných bezplatných aplikací Kellyho Walshe, je twiddla.com (též viz Online aplikace bez registrace). Twiddla je webová aplikace, která umožňuje využívat displej jako tabuli s možností spolupráce několika uživatelů. Na tabuli Twiddla je možné kreslit čáry, vytvářet tvary, textová pole nebo nahrávat média a zároveň získávat zpětnou vazbu od ostatních přihlášených uživatelů. Každý z uživatelů může nezávisle na ostatních stránku online editovat. Je možné také společně s ostatními uživateli prohlížet webové stránky, fotografie nebo dokumenty.Jinou užitečnou vlastností Twiddla je možnost zahájení textového chatu nebo konferenčních hovorů pomocí mikrofonu počítače. Jako největší přednost této aplikace bych uvedl velmi snadné zahájení online schůzky bez zbytečných registrací. Ten, kdo chce schůzku zahájit, pouze rozešle ostatním účastníkům URL adresu daného sezení (např. e-mailem). Registrovaným účastníkům lze také zasílat pozvánku na e-mail přímo z Twiddla. Při tvorbě setkání si uživatel může vybrat, jestli se bude jednat o setkání veřejné, nebo soukromé, které lze chránit heslem.
Uživatelské rozhraní online nástroje Twiddla.com |
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
Tento článek vznikl jako studentská práce.
0 komentářů:
Okomentovat