Patří sem např.:
- Možnost volby školy a tlak na nízký počet žáků ve třídě – při volbě školy si nevybíráte učitele a postupy učitelů se nemění podle toho, v jak početné třídě vyučují.
- Snaha o nápravu infrastruktury, např. efektivnější kurikulum, přísnější standardy, víc testů nebo jinak rozvržené budovy – často žádná taková změna nevede k porozumění na povrchové úrovni, natož k učení do hloubky.
- Větší finanční investice do škol na platy, údržbu, vybavení – zejména výše učitelských platů podle Hattieho jen málo ovlivní to, jak se žáci učí.
Druhá zpráva „What Works Best in Education: The Politics of Collaborative Expertise“ nabízí řešení v podobě osmi úkolů:
- Posun v chápání odpovědnosti učitele – nesoustředit se na zlepšení jednotlivých učitelů, ale na společnou odpovědnost učitelů, vedení školy, rodičů, tvůrců vzdělávací politiky.
- Dospět ke shodě na tom, jak definovat pokrok, kterého by měl každý žák dosáhnout za jeden školní rok, bez ohledu na to, kde začal.
- Očekávat tento roční pokrok u každého žáka a pomoci mu jej dosáhnout.
- Vyvinout nové nástroje pro hodnocení, které poskytnou učiteli potřebnou zpětnou vazbu.
- Uvědomit si, že výsledky žáků ovlivňují všichni pracovníci ve škole, vedení školy musí dbát na to, aby tento vliv vedl ke zlepšení kvality učení.
- Zajistit, aby učitelé byli odborníky na stanovení toho, kde se žák nachází, na volbu vhodné podpory a hodnocení pokroku – s využitím kolaborace učitelů.
- Navazovat na zkušenosti úspěšných pedagogů, rozvíjet postupy, které se osvědčily.
- Provázat autonomii učitele s prokázaným ročním posunem žáků – úspěšné učitele nechat pracovat samostatně a podpořit ty, kterým se nedaří.
Hattie klade velký důraz zejména na spolupráci učitelů a všech účastníků vzdělávacího procesu a jejich společnou odpovědnost za úspěchy žáků v učení (více o výzkumu metod zjevného učení viz zde).
Zdroj: The Journal
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
13 komentářů:
Některé věci z "osmera" jsou nesmírně náročné na čas učitele, a tím přímo vázány na nízký počet žáků ve třídě. Skutečně nechápu, proč někteří vědátoři naprosto nechápou tuto jednoduchou souvislost a nadále poměřují hrušky s jablky, tj., parafrázuji, špatného učitele s malým počtem žáků ve třídě s dobrým učitelem s vysokým počtem žáků. Je to, cituji svoji babičku, jak u blbejch na dvorečku.
Vzhledem k tomu, že základní a do značné míry i aplikovaný výzkum v pedagogice byl u nás zlikvidován, přijímají se bez ověření nejrůznější moudra a často i ptákoviny z cizích zemí.
"Větší finanční investice do škol na platy, údržbu, vybavení – zejména výše učitelských platů podle Hattieho jen málo ovlivní to, jak se žáci učí."
Jasně, výše vložených prostředků jen málo ovlivní, zda se uskuteční přistání na Marsu. Záleží hlavně na tom, aby kosmonauti, konstruktéři, technici, vědci a politici chápali vlastní odpovědnost a smysl cíle a vytvořili dostatek nástrojů na hodnocení pokroku. Potom stačí slepit raketu z prázdných plechovek od koly.
– s využitím kolaborace učitelů
S kým že to mám kolaborovat? Nevím,kdo je teď populární.Nejsem cool a in.
společnou odpovědnost učitelů, vedení školy, rodičů, tvůrců vzdělávací politiky
Za co ?????
Moc bych tu odpovědnost nezespolečňoval. Každý má svoji nezastupitelnou úlohu, a tím i odpovědnost.
Ona se odpovědnost za všechno lehce vnutí tomu, kdo má nejmenší šanci se bránit, totiž.
No, nevim, od textu, v nemz je tretina pismen tucne nic moc necekam...
Prazdne pindy, jako z fialovych knizek pro manazery. Kdyz se pokusim nad nimi zamyslet, je to jeste horsi...
"Větší finanční investice do škol na platy, údržbu, vybavení – zejména výše učitelských platů podle Hattieho jen málo ovlivní to, jak se žáci učí. "
Ideální je zřejmě minimální mzda, potom zřejmě budu učit nejlépe. Tedy zřejmě asi vychází z myšlenky,že učení není zaměstnání, ale "poslání". A účty za mě budou platit příbuzní?
Jedna známá pedagožka řekla aspirantům, když si stěžovali na nízké platy:
"Kdyby Božena Němcová neměla hlad, tak by nenapsala Babičku."
Mnoho nezaměstnaných žen neví, jak zaplatit účty. Ale jen jedna napsala Harryho Pottera.
Jedna známá pedagožka řekla aspirantům, když si stěžovali na nízké platy:
'Hlad je nejlepší kuchař.'
'Nouze naučila Dalibora housti.'
'V nouzi poznáš přítele.'
Platí ale také
'Vodu káže, víno pije.'
Napsala z hladu ta dobrá žena alespoň Dědečka?
Nenapsala, zřejmě nikdy neměla hlad.
Školství je snad jediný resort, kde se mnoho věcí dělá z pouhé lidské dobroty: dobrovolné doučování ve volném čase učitelů, posuzování různých druhů závěrečných prací někdy pěkně obsáhlých, účast na obhajobách a oponentních řízeních apod.
Moje známá ředitelka speciální školy, výborná logopedka, poskytuje žákům bezplatně odbornou logopedickou péči,každé odpoledne, dokud je nenaučí pořádně mluvit.
Nevím, je to ještě pouhá dobrota?
Je to jeden z projevů štědrosti.
V našem dobrém rodném kraji se tomu již léta říká: být dobrohloupě blbá. a za každý dobrý skutek patřičně potrestaná..
Okomentovat