Československo 38–89 je sérií výukových simulací, které kombinují prvky interaktivního komiksu a počítačových her. Projekt přibližuje žákům nejen významné historické okamžiky, ale i každodenní život v různých obdobích. Díky tomu rozvíjí hlubší porozumění politickým, sociálním a kulturním souvislostem. Simulace Československo 38–89 byly vyvinuty na Filozofické a Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze a v Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky v rámci projektu NAKI financovaného Ministerstvem kultury České republiky. Simulace jsou určeny zejména žákům a učitelům středních škol, ale vyjdou i ve verzi pro širokou veřejnost.
„Československo 38–89 představuje mimořádně zajímavý a povedený způsob, jak zprostředkovávat informace o našich nejnovějších dějinách, jak přiblížit mladým lidem atmosféru, dilemata, rizika konkrétních historických situací, do nichž se opakovaně ‚obyčejní lidé‘, obyvatelé Československa, dostávali,“ říká o projektu Oldřich Tůma, ředitel Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR. „Spojení historické, pedagogické a programátorské erudice zde přineslo naprosto ojedinělý výsledek srovnatelný s mezinárodními projekty, což není v našem prostředí ani trochu samozřejmé,“ doplňuje ho Michal Stehlík, bývalý děkan Filozofické fakulty UK.
V roce 2014 byl projekt Československo 38–89 nominován do finále prestižní mezinárodní soutěže „Serious Games Showcase and Challenge“, kde soupeřil o první místo se simulacemi Massachusettského technologického institutu (MIT) a Americké armády. „Nominace do prestižní soutěže v USA byla mimořádným úspěchem celého týmu,“ říká vedoucí projektu Vít Šisler ze Studií nových médií na Filozofické fakultě UK, „v naší kategorii se do finále probojovaly jen tři simulace z celého světa.“
Garantem historického obsahu simulace byl Ústav pro soudobé dějiny Akademie věd České republiky. „Bylo to poučné i pro nás, zvláště při hledání cesty jednoduchosti, informativnosti a zároveň ‚vizualizace‘ historického příběhu,“ dodává historik Jaroslav Cuhra z ÚSD AV ČR. Vývoj simulací technicky zajišťovali odborníci z Matematicko-fyzikální fakulty UK. „Vývoj simulací představoval výzvu. Museli jsme propojit zcela odlišné pohledy historiků, učitelů, výtvarníků a programátorů,“ doplňuje Jakub Gemrot z Matematicko-fyzikální fakulty UK.
Projekt byl úspěšně testován v 34 třídách základních a středních škol. Jak studenti, tak učitelé hodnotí simulace velmi pozitivně. „Žáci a učitelé oceňují, že simulace přinášejí různé pohledy na minulost a umožňují si danou dobu lépe představit,“ říká o výsledcích testování Kamil Činátl z Ústavu českých dějin FF UK. Simulace zároveň rozvíjí klíčové dovednosti a učí žáky kriticky nakládat s prameny. „Žáci mimo jiné získají zkušenost, že historie nemusí být jen cosi akademického a odtažitého, ale že jim může být zprostředkována i lidmi a věcmi z nejbližšího okolí,“ popisuje Marie Černá z ÚSD AV ČR.
Další informace:
Web: http://cs3889.cz/Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=XjTJgvjCdOs
0 komentářů:
Okomentovat