Pavlína Baslerová: Několik střízlivých postřehů k diskusi nad „integrační vyhláškou“

pátek 26. června 2015 ·

Podoba vyhlášky, která byla prezentovaná v pondělí na MŠMT, je opravdu špatná a připomínkovat nejde. Náš projekt vydal samostatné stanovisko k návrhu této normy.


Několik střízlivých postřehů k diskusi nad „integrační vyhláškou“ ze strany metodika (speciálního pedagoga) týmu projektu SPIV:

  1. Podoba vyhlášky, která byla prezentovaná v pondělí na MŠMT, je opravdu špatná a připomínkovat nejde. Náš projekt vydal samostatné stanovisko k návrhu této normy.
  2. Vyhláška v prvé řadě vůbec (nebo jen zcela výjimečně) koresponduje s přijatou novelou §16 ŠZ.
  3. Zákonu je vytýkáno (a z uvedené diskuse je to více než patrné), že bude znamenat masivní úprk žáků ze speciálních do základních škol. Žádný úprk se konat nebude – více než 50% žáků se SVP dnes v těchto „běžných“ školách je! A řada z nich je tam vzdělávána bez jakékoliv finančně dotované podpory! Zákon je podle celého autorského týmu příležitostí pro naplnění speciálních vzdělávacích potřeb i těchto dětí: dětí a žáků nemocných, žáků s oslabením kognitivního výkonu…
  4. Jestliže zákon - snad jednou přesněji i vyhláška - říkají CO, KOMU A KDE, Katalog podpůrných opatření zpracovaný v rámci projektu SPIV (týmem doc. Michalíka) říká učiteli, JAKÉ PROSTŘEDKY K TOMU MŮŽE VYUŽÍT. Je to metodická podpora určená učiteli vzdělávajícího žáka s potřebou podpory ve stupni 1 (dle ŠZ plně v kompetenci školy) a je pojítkem mezi školou a školským poradenským zařízením (ve stupních 2-5). V žádném případě nenahrazuje speciálního pedagoga ani speciální školu, ale může pomoci tam, kde se odborných služeb nedostává.
  5. Podpůrná opatření v Katalogu PO jsou popsána tak, aby mohla být uplatněna ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bez ohledu na to, zda jsou vzděláváni ve škole běžné či speciální (pomůcky, využití asistenta pedagoga, speciálně pedagogická péče…).
  6. Je podle nás více než nešťastné, že projednávání vyhlášky (i samotného zákona) je časově spjato s rušením přílohy 2 pro vzdělávání žáků s LMP. Zákon už bude pravděpodobně navždy brán jako něco, co zrušilo přílohu, i když to podle nás opravdu tento zákon neřeší. Zrušení přílohy není dobrou zprávou pro vzdělávání žáků s LMP (ti se zákonem ani vyhláškou nezruší…). Je to jen pokus o přemalování cedule (jednoho přemalovávání jsme už byli svědky v době rušení zvláštních škol a zavádění ZŠ praktických). Toto přemalování ale bude víc bolet.
Pavlína Baslerová, speciální pedagog, věcný manažer projektu SPIV pro oblast Katalogu PO

7 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
26. června 2015 v 13:39  

Dotazy:
1/podle čeho budou vzdělávány děti s LMP,jestliže již dnes je jasné,že ty "normální" osnovy nezvládají (byli přeci i kvůli tomu přeřazeny do praktických škol)
2/kdo tuto ,s prominutím, zhovadilost vymyslel a nedomyslel a měl by za to být v budoucnu i postižitelný (až přijdou zřetelné problémy s výukou dětí)?

Dotazy č. 2:
1/Jak bude řešeno financování podpůrných opatření - dostanou ředitelé to, co budou požadovat nebo bude někde nějaký" krotitel" financí, který bude požadavky seškrtávat a přerozdělovat (jak to známe z financování škol doposud)?
2/Jestliže se do školy postižené dítě přistěhuje během roku nebo bude teprve během školního roku diagnostikováno ,bude nárok na financování podpůrných opatření možné vznést kdykoli během období školního roku? (dosud se často vše řeší pouze na začátku a poté už mají všicni smůlu)?

Unknown řekl(a)...
27. června 2015 v 7:15  

26. června 2015 13:39

Začíná mně být z toho všeho "přibližování" zle. Všichni známe realitu a všichni víme, že peněz bude málo. A všechno se to omotá zlatou páskou a bude prezentováno jako nejlepší demokratický produkt.

poste.restante řekl(a)...
27. června 2015 v 14:28  

My vám tu svobodu a demokracii zavedeme, i kdybychom vás museli pozavírat a postřílet.

Eva Adamová řekl(a)...
28. června 2015 v 18:58  

Celou tu patlaninu včetně příloh jsem si přečetla a naprosto souhlasím s názorem, že nekoresponduje s novelou zákona. Je to sesmoleno tak, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Mám tím na mysli samozřejmě kozu inkluzivně-finanční. Jestliže to vejde v platnost v této podobě, nepřinese to do našich škol pražádnou změnu, a to ani v tom papírování ne. Vždyť ty papíry uvedené v příloze patláme v podstatě v téže podobě už teď, děcka s mentální retardací vlečem bez propadnutí do devítky už teď, děcko s dysfázií, které nemluví, nečte a nepočítá a bylo v 1. třídě bez asistenta jsme pustili do druhé třídy už teď ...

Jana Karvaiová řekl(a)...
29. června 2015 v 6:41  

To co píšete,paní Adamová, je šílená realita dnešních dní. Po zavedení tohoto zákona to asi bude i pravidlem. A aktivisté - zastánci plošné diskuse jásají a mnou si ruce. Pro všechny je to přece ohromný přínos,jak nám sdělili. Jen nějak nedodali jaký.
P.S. A v čem by vám pomohl asistent u dítěte s dysfázií? To dítě mělo být v každodenní péči logopeda (u nás logopedická škola).Dysfatik,na rozdíl od obyčejně patlavého dítěte, potřebuje péči systematickou, soustavnou a hlavně odbornou.Pánbůh s námi.

Eva Adamová řekl(a)...
29. června 2015 v 7:24  

Máte pravdu paní Karvaiová, ale zkuste to vysvětlit řediteli a učitelce v 1. třídě, kteří takto postižené dítě nikdy neviděli a o speciální pedagogice nic neví a to, že dítěti ubližují, si nepřipustí. Jsou totiž přesvědčeni, že by mu ublížili přesunem do rukou speciálních pedagogů. Opravdu pánbůh s námi.

Jana Karvaiová řekl(a)...
29. června 2015 v 12:04  

Tady pomůže jedině osvěta prováděná s podobnou vervou,jak ji provádí třeba Eduin a jiné proinkluzivistické organizace.Nebo je nutné přesvědčit rodiče.To by pomohlo nejvíce.Stačí je poslat k logopedovi(nebo nabídnout exkurzi v nějaké spec. zařízení) a on už by jim to snad dovysvětlil. Ale vím, že v dnešní době je masáž médií vůči speciálním pedagogům dost silná a bude se to těm rodičům těžce vyvracet.Třeba jednou někdo dostane rozum. Za naše uskupení UPS jsme začali bojovat proti takto pojaté inkluzi.Oslovujeme i ministryni. Doufejme, že jednoho dne se vše usadí a zase se vše bude dělat ve prospěch dětí a ne ve prospěch sbírání politických bodů či "mastění" si kapes z fondů evropské unie.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.