Otevřený dopis šéfredaktora České školy ministryni školství.
Vážená paní ministryně,
nejprve mi dovolte poblahopřát Vám ke jmenování do funkce a popřát Vám v ní mnoho úspěchů.
Změny v českém školství a vzdělávání vůbec nejsou podle mého názoru možné beze změny v otevřenosti a transparentnosti práce ministerstva školství i jeho přímo řízených organizací.
Za Vašeho předchůdce Marcela Chládka uspořádalo ministerstvo školství několik desítek takzvaných národních kulatých stolů k nejrůznějším závažným tématům, údajně za účasti více než pěti set odborníků. O těchto národních kulatých stolech se odborná veřejnost dozvídala jen sporadicky v několika tiskových zprávách, nebyly zveřejněny zápisy z nich, nebyly údajně pořizovány audionahrávky, nikdy nebyly zveřejněny ani informace o účastnících a ani klíč k jejich výběru. O těchto skutečnostech jsme informovali počátkem letošního února v článku O Kulatých stolech MŠMT (http://www.ceskaskola.cz/2015/02/o-stolech-msmt.html).
Prosím Vás proto o radikální zásah v této oblasti: dnešní informační a komunikační technologie umožňují snadno a rychle zajistit nejen audio- či videonahrávku jednání, ale i snadnou publikaci těchto nahrávek nebo dokonce jejich snadné a levné internetové vysílání v reálném čase. Podobnou praxi zvládají dnes svépomocí četné školy nebo neziskové organizace, ministerstvo školství přitom před lety zakoupilo pro tyto účely nákladné zařízení, které prakticky nevyužívá. V této souvislosti připomínám, že jsem sám před dvěma lety v době veřejného projednávání Strategie vzdělávání do roku 2020 opakovaně různým pracovníkům ministerstva školství nabízel, že Česká škola takové online vysílání bezplatně ministerstvu zajistí. Zveřejnění pozvánek, seznamů účastníků i zápisů jednání považuji za samozřejmost.
Prosím, pokud je to možné, dejte jako první krok vedoucí ke změnám v této oblasti pokyn ke zveřejnění alespoň zápisů a prezenčních listin z výše uvedených národních kulatých stolů.
Učitelé a ředitelé mateřských, základních a středních škol často upozorňují na to, že se na ministerstvu jedná často "o nich bez nich". Existují tu desítky nejrůznějších organizací učitelů, ředitelů či škol, zřejmě tu ale chybí silná profesní komora, která by jako v jiných rezortech pedagogické pracovníky reprezentovala. Podle mého názoru je chybou spoléhat se jen na názor školských odborů, jejichž role ve společnosti je jiná. Otevřenost a transparentnost jednání ministerstva školství a využití moderních informačních a komunikačních technologií může část problémů v této oblasti vyřešit a zatáhnout do diskuze další účastníky z praxe. Pro většinu učitelů a ředitelů je osobní účast na jakémkoli jednání na pražském ministerstvu prakticky nemožná. V řadě projektů se sice v poslední době pořádala i informační setkání v regionech, často ale jen pro omezený počet účastníků, zpravidla bez audio- či videozáznamu, a i zde platí omezená možnost účasti učitelů, kteří se mohou jen obtížně uvolnit z výuky.
Věřím, že se nad uvedenými podněty zamyslíte a uděláte vše pro to, aby se náš vzdělávací systém konečně dočkal tolik potřebných změn, které byly deklarovány všemi vládami a ministry, reálná situace se však zatím stále měnila spíš k horšímu. Naši pedagogové na všech stupních škol dělají i nemožné, ale bez systémové podpory to nemohou dlouho vydržet.
Pokud by pro Vás byly mé zkušenosti přínosné, rád budu nápomocen.
S pozdravem
Janek Wagner
Česká škola
Paní ministryně, především otevřenost!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Děkuji pane Wágnere,za všechny učitele.
Aja jaja jaj... To jste, paní Karvainová, mluvila alespoň s podstatnou částí učitelů, když už ne s úplně všemi? Tak pokud dovolíte, poděkoval bych si Jankovi za sebe sama sám.
Otevřenost, průhlednost, přístup k informacím, naslouchání názorům... To jsou principy, které jsou obecně pěstovány málo, ve státní správě a samosprávě ojediněle, a na nemálo školách vůbec.
Mnohé diskuse nejen v České škole se vyznačují tím, že diskutující nehovoří k přednesenému problému, ale dost nevelkoryse se potýkají mezi sebou. Dalším typickým příkladem je myslím např. Parlament. Když to začnou dělat děti ve škole, lze jim takovou neefektivnost řešení problému vysvětlit a většinou to pochopí... S J. Wágnerem rovněž souhlasím.
Představa, že by někdo "nahoře" chtěl konečně dopřát sluchu "těm dole", je tak krásná, až mi přijde nereálná.
Ale kdyby se díky iniciativě pana Wagnera podařilo aspoň to, že by široká učitelská veřejnost mohla mít k dispozici přímé a nezkreslené záznamy z jednání, seminářů a workshopů, bylo by to fantastické.
Takové iniciativě fandím a také za ni děkuji.
diskutující nehovoří k přednesenému problému, ale dost nevelkoryse se potýkají mezi sebou
Jsou to věci na tom světě. To se taky klidně stane, že někdo jinému něco vytýká, a sám totéž jedním dechem činí.
Ale leccos souvisí s lecčím. Za všechny učitele, žáky, rodiče, zaměstnance, zaměstnavatele, občany, posluchače, diváky, čtenáře, nespokojence mluví každou chvíli někdo povolaný. Což vůbec nepadá na paní Karvainovou, které tímto děkuji za její názory. Jen jsem si chtěl Jankovi poděkovat osobně.
Problémem zůstává, že málokdy málokdo jiného poslouchá, natož aby se jej na názor ptal. Zkraje mi to trošku vadilo, zvláště pak týkalo-li se to mojí práce. Ale už jsem si zvykl. Dokonce jsem zaregistroval, že pokud jsem upozornil na nějaký nedostatek nebo omyl, vracelo se mi, jakože dotyčného osobně napadám. Tak si hledím svého.
V obecné rovině ale svoje názory vytrubuji, halasně, aniž by se mě kdokoli tázal. Skoro bych řekl, že mám zajímavého koníčka. Což má svoje nezpochybnitelné kouzlo.
Paní ministryně by si mohla nechat dělat výcucy ze školských diskusí. Živný matroš.
Okomentovat